Permalänk

Hårdvara - Programmering

Hej jag är just nu och söker efter färdigt byggda stationära datorer inom ett prisområde på 300€ - 500€. Jag har hört att man ej behöver speciellt kraftfull hårdvara för att utföra programmering, men att SSD är väldigt viktigt att ha. Vilka andra delar behöver vara någorlunda kraftfulla/bra när man utför programmering.

Ram?
Processor?
Grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av levondowski11:

Hej jag är just nu och söker efter färdigt byggda stationära datorer inom ett prisområde på 300€ - 500€. Jag har hört att man ej behöver speciellt kraftfull hårdvara för att utföra programmering, men att SSD är väldigt viktigt att ha. Vilka andra delar behöver vara någorlunda kraftfulla/bra när man utför programmering.

Ram?
Processor?
Grafikkort?

Hej

Just för programmering så går det bra med en ganska så svag dator. Att just en SSD skulle vara "väldigt viktigt" är nog att överdriva en del.
Nu finns det dock ganska så billiga SSD och jag skulle satsa på en sådan ändå. För hela din dator kommer upplevas som snabbare om du även har OS på den disken.

Själva kodandet kräver väldigt lite av datorn, att surfa och kolla på videos med hög upplösning på youtube kräver mer.

8GB duger utmärkt i RAM.
Processor, finns många moderna, exempel är AMD RYZEN 5 2400G för 1400kr.
Grafikkort fungerar det bra med ett Nivdia 1040 eller ett Radeon RX 560 för 1400kr

Permalänk
Avstängd

Progammering kräver inte mycket normalt sett, men det beror i viss mån på vad du ska programmera för saker. SSD är inte kritiskt i mina ögon, även om det är väldigt trevligt, och grafikkortet spelar ingen roll heller om du inte ska syssla med GPGPU-programmering. Däremot är det viktigt med bra kringutrustning som tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa en AMD RYZEN 5 2400G, minst 250GB SSD och minst 8GB ram. Vega 11 som är inbyggd i processorn räcker gott och väl för programmering och då sparar man in pengar på dedikerat grafikkort.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Progammering kräver inte mycket normalt sett, men det beror i viss mån på vad du ska programmera för saker. SSD är inte kritiskt i mina ögon, även om det är väldigt trevligt, och grafikkortet spelar ingen roll heller om du inte ska syssla med GPGPU-programmering. Däremot är det viktigt med bra kringutrustning som tangentbord och skärm.

Jo, en core2-duo räcker utmärkt till för programmerandet (En c2-duo är 100-1000 gånger snabbare än datorerna vi hade på högskolan när man gick där.)

En skrivare är rätt trevligt men inte nödvändigt.

Permalänk

Jag bygger ej datorn själv så det begränsar vissa saker men tror ni 128gb ssd räcker (en hårdisk inkluderas med mycket utrymme) men räcker 128gb för mjukvara + windows

- Kan man sätta till en yttre ssd som man lagrar program på om den inre får slut på utrymme?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Allt beror som sagt på vad och hur du planerar att programmera. Oftast så kanske man har en mängd andra program öppna som tex webbläsare med mängder av flikar. Man kanske samtidigt sitter och pratar i Skype eller kör videosamtal.

Jag upplevde att minnesmängden var flaskhalsen när jag hade 8 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av levondowski11:

Jag bygger ej datorn själv så det begränsar vissa saker men tror ni 128gb ssd räcker (en hårdisk inkluderas med mycket utrymme) men räcker 128gb för mjukvara + windows

- Kan man sätta till en yttre ssd som man lagrar program på om den inre får slut på utrymme?

Skickades från m.sweclockers.com

128 GB räcker men det beror ju på hur mycket annat du vill lägga på som inte har med programmering att göra.

Du kan alltid stoppa dit en extern USB disk men bättre är ju att sätta in en intern ifall det finns lediga ström o sata portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downey:

Allt beror som sagt på vad och hur du planerar att programmera. Oftast så kanske man har en mängd andra program öppna som tex webbläsare med mängder av flikar. Man kanske samtidigt sitter och pratar i Skype eller kör videosamtal.

Jag upplevde att minnesmängden var flaskhalsen när jag hade 8 GB.

Det är ju det OS + den programmeringsmiljö som vill ha som sätter ribban. En webbläsare drar i sammanhanget stora mängder minne.

På den gamla onda tiden då man programmerade i turbo-pascal/c utan grafiska interface så räckte en 0.006 GHz maskin (Z80) med 0.000064 GB minne och 0.01 GB disk alldeles utmärkt.

Permalänk

hittade en dator Acer Aspire XC-780 med:

- Intel Pentium G4560 Dual Core 3.5 GHz prosessor.
- 8GB DDR4 2133MHz Ram
- 128GB SSD + 1TB HDD
- NVIDIA GeForce GTX 1050 2 GB
- DVD Super Multi asema (asema betyder ungefär någonting som bas,plats på finska)
- Gigabit Ethernet , wifi ac
- 64bit

för 600€ (motsvarar ca 6000kr). Enligt mig så är det en bra deal

Permalänk
Datavetare

@levondowski11: du har egentligen utelämnat rätt väsentligt information för att någon ska kunna ge dig riktigt bra råd.

  • Vilken storlek på projekt talar vi om?

  • Kommer du utveckla i ett kompilerande eller interpreterande språk?

  • Ska programmet köras på samma typ av system du utvecklar på eller handlar det om mikrokontrollers (typ Arduino)?

För kompilerade språk som t.ex. C++ eller Rust så vill högprioritera maximal enkeltrådprestanda då det kan ta lång tid att kompilera en enda fil när vissa bibliotek används. Utgår från att det handlar om ett relativt litet projekt givet frågorna, i det läget ger inte många CPU-trådar någon relevant vinst.

"Korskompileringmiljöer", d.v.s. du utvecklar program på din PC som kommer köras på något annat som t.ex. en mikrokontroller, tenderar också att vara relativt tungrodda och skalar i princip inte alls med CPU-kärnor vid små projekt.

Kör du med t.ex. Python är det egentligen bara viktigt att ha CPU-kraft nog att driva runt textredigeraren på ett bra sätt (fast det kan bli rätt tungt det med beroende på hur mycket dynamisk analys man gör på sin kod). Finns ju inget kompileringssteg där.

Vad det gäller GPU-delen så har Intel iGPU varit mer än nog det senaste decenniet, så för programmering finns det egentligen aldrig någon anledning att välja en modell med bättre GPU-prestanda om det betyder lägre CPU-prestanda.

G4560 (2C/4T) fungerar säker helt OK för det du ska göra. Sitter själv med en i7-6770HQ (4C/8T 3,5 GHz) på projekt där antalet rader C-kod räknas i miljontals och börjar bli en ansenligt mängd testkod i C++. Fungerar helt OK ihop med 16 GB RAM och Ubuntu!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Lånar tråden istället för att skapa en ny.

Pallar inte sitta vid en laptop längre.

Kodar inga spel eller nåt sånt så behöver nog inte en GPU tänker jag. Kör på att lägga mer på CPU. 2x8GB RAM till att börja med. Sitter på Debian (if it matters) med många flikar uppe, Discord, Slack, VS Code, virtuella maskiner. Behöver något mer stabilt än min nuvarande laptop alltså.

Vad behövs egentligen? Slängde ihop något snabbt här. Gillar tysta datorer, men kunde inte bestämma mig för en fläkt lr kylare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11821907/namnlos

tack så mycket i (på?) förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av shübe:

Lånar tråden istället för att skapa en ny.

Pallar inte sitta vid en laptop längre.

Kodar inga spel eller nåt sånt så behöver nog inte en GPU tänker jag. Kör på att lägga mer på CPU. 2x8GB RAM till att börja med. Sitter på Debian (if it matters) med många flikar uppe, Discord, Slack, VS Code, virtuella maskiner. Behöver något mer stabilt än min nuvarande laptop alltså.

Vad behövs egentligen? Slängde ihop något snabbt här. Gillar tysta datorer, men kunde inte bestämma mig för en fläkt lr kylare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11821907/namnlos

tack så mycket i (på?) förhand

Noctua tornkylare kan rekommenderas om du har plats.

Ser ok ut, sen kommer nog några skriva att kragget är overkill, men du kanske skaffar en GPU senare eller vill överklocka och man ska inte ligga på 100% last på ett kragg om man vill ha bra livslängd på det.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av shübe:

Lånar tråden istället för att skapa en ny.

Pallar inte sitta vid en laptop längre.

Kodar inga spel eller nåt sånt så behöver nog inte en GPU tänker jag. Kör på att lägga mer på CPU. 2x8GB RAM till att börja med. Sitter på Debian (if it matters) med många flikar uppe, Discord, Slack, VS Code, virtuella maskiner. Behöver något mer stabilt än min nuvarande laptop alltså.

Vad behövs egentligen? Slängde ihop något snabbt här. Gillar tysta datorer, men kunde inte bestämma mig för en fläkt lr kylare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11821907/namnlos

tack så mycket i (på?) förhand

Om jag hade samma ändamål som dig så hade jag bytt ut CPU till ryzen 1700/1700x och moderkort som passar till AM4. Då går du ner i pris och får 2 fler cores (yay?!). Men om du planerar på att game'a i framtiden så kan det väl vara bra med att ha en i7-8700k med höga klockfrekvenser.
Ryzen 1700 går för 2400 kr på inet just nu, kan tänka mig att den kommer gå under 2000kr på black friday om du orkar/vill/kan vänta.

Hade du velat ha en spelmaskin hade jag sagt att gå för delarna du redan valt.

Vill bara tillägga att jag håller med tidigare kommentar att i7-8700k är lite overkill för dina ändamål, det kanske även 1700x är. Men med 1700x så får du mer utrymme att jobba med fler saker samtidigt.

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Noctua tornkylare kan rekommenderas om du har plats.

Ser ok ut, sen kommer nog några skriva att kragget är overkill, men du kanske skaffar en GPU senare eller vill överklocka och man ska inte ligga på 100% last på ett kragg om man vill ha bra livslängd på det.

Tack, ska ha det i åtanke!

Skrivet av Waup:

Om jag hade samma ändamål som dig så hade jag bytt ut CPU till ryzen 1700/1700x och moderkort som passar till AM4. Då går du ner i pris och får 2 fler cores (yay?!). Men om du planerar på att game'a i framtiden så kan det väl vara bra med att ha en i7-8700k med höga klockfrekvenser.
Ryzen 1700 går för 2400 kr på inet just nu, kan tänka mig att den kommer gå under 2000kr på black friday om du orkar/vill/kan vänta.

Hade du velat ha en spelmaskin hade jag sagt att gå för delarna du redan valt.

Vill bara tillägga att jag håller med tidigare kommentar att i7-8700k är lite overkill för dina ändamål, det kanske även 1700x är. Men med 1700x så får du mer utrymme att jobba med fler saker samtidigt.

I går kväll gick jag över till en i7-8700 istället för en i7-8700K då jag inte känner att jag behöver klocka. Tittar på Ryzen 1700/X nu och ser att Ryzen har 2st fler kärnor och mer L3 cache än i7-8700 (16 MB vs 12 MB). Märker även att Ryzen 1700X (och även 1800X) kommer med XFR som tydligen innebär att "de automatiskt överklockas när processorn känner av att den får bra kylning.", vilket är underbart?

Om jag har förstått det rätt så är 1700X bättre på att hålla igång flera processer samtidigt jämfört med i7:an?

Har även för de intresserade uppdaterat kundvagnen. Bytte ut SSD:n mot en med anslutningstyp M.2. Har bara kollat det lite snabbt men de med anslutningstyp M.2 tar upp 2st slots men i utbyte får man en "5-6 gånger snabbare SSD".

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11827383/

Edit: Vilket moderkort rekommenderar du btw?