Covers som är bra och låter annorlunda än originalet (musik)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Inte en cover, men orginalet är kanske inte lika känt som Ceasars version.

Permalänk
Medlem

Same, same but different, gjort en cover på sig själv fast som det egentligen var tänkt från början

Har även släppt en hög med andra covers på 80-90 tals Dance musik tillsammans med Berlins Filharmoniska orkester.
Här Nessaja.

Låter riktigt bra i mina öron.
Bästa är att det kommer fler i oktober

Permalänk
Medlem

Lyssnar en del på Baseballs, vilket har (enligt min mening) ett par fantastiska covers.

Finns mera självklart

Permalänk
Medlem

Tycker att Hellsongs gör rätt sköna covers. Vissa är bättre originalet, andra inte.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Såg en creep cover i tråden. Kom att tänka på Timo's cover som är rätt bra den också.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd

Det finns massvis av grymma covers, plockar fram några jag kommer på...

Magnus Uggla gjorde ett väldigt bra rockmedley på skivan Godkänd pirat live.

Alien Ant Farms cover på Michael Jacksons Smooth Criminal är en klassiker.

Blink 182 gjorde en fin cover på Christina Aguileras Genie in a bottle.

Cardigans covers på Black Sabbath nämndes ovan, Iron man är väl mest känd.

Ramones gjorde en fin Cover på Motörheads låt R.A.M.O.N.E.S. förstås.

När vi är inne på Ramones så gjorde Per Gessle en hemsk version av deras I Wanna Be Your Boyfriend

Sen finns det ju artister/band som är helt inriktade på covers. Richard Cheese är ganska kul ett tag i alla fall, gör typ lounge-versioner på moderna låtar. Exempelvis Welcome to the Jungle. Dread Zeppelin gör endast reggaecovers på Led Zeppelin som Immigrant Song.

Wierd Al gillar jag men det är inte covers utan parodier.

Permalänk
Medlem

vs

originalet

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

&

vs

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Praktiskt taget allt med Vitamin String Quartet

Min favorit är dock skivan med Iron Maiden Covers på piano.
Kunde inte hitta den på youtube i någon vettig form/lista så här är länk till Google Music

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

PJ Harvey/Björk - Satisfaction

Metallica - Loverman. Skulle normal inte föredra Metallica framför Nick Cave men den där älskar jag.

The White Stripes - Jolene

Dillinger Escape Plan - Come to Daddy

Och typ allt som Ukulele Orchestra of Great Britain gjort.

Permalänk
Medlem

46 and 2 By Tool, cover av O'Keefe Music Foundation
46 and 2
\\Rhames

Permalänk
Visa signatur

CPU: I5 12600K. GPU:MSI RTX 3080 Ventus OC.

Permalänk
Medlem

Nästan alla låtar på mimifierat av mimikry är ruskigt bra, men då är jag också ett stort fan av dom,
https://www.youtube.com/playlist?list=PL09E524044DF1B5D2

denna och "när jag mår skit, vill du ha mig då?" är ändå favoriterna från plattan

En uppstickare från dem är även deras cover på timbuktus "alla vill till himmelen men ingen vill dö" där martin westerstrand från lillasyster gästar. Skånskan sitter dock kvar i låten när jag sjunger med, så blir lite knas där.

Fick upp som förslag efter denna tråd, imponerande måste jag säga.

Sedan finns 331erock som gör häftiga covers på gamla låtar, spel och annat, syns verkligen hur mycket han gillar att göra det också.

Sista jag sett mycket av är denna, som kör låtar genom google translate. fast nu blev det mer åt humoristiska hållet, men det är ruskigt bra ändå
Vad sägs om texten "We all dwell in a amber subdomain, Yellow canary, yellow canary" 1:34 in, fick inte in tidsstämpeln.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Norske PelleK har en grym röst och har gjort en hel del covers och tvspelsmusik.
https://www.youtube.com/user/pellekofficial/videos

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@Trunk: GUUUD va bra "Brass against the machine" var! Tack så mycket för tipset!

Permalänk
Medlem

Stairway to Heaven ~John Miles ~ Sharon den Adel and the Katona Twins

Helene Fischer | The Power of Love

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Finns ett helt album:

Permalänk
Medlem

Tori Amos variant av Nirvanas Smells like teen spirit är definitivt annorlunda

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Johan på Prippen!

Originalet (Johan på Snippen)

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Avantasias Lay all your love on me (ABBA) är riktigt bra, faktiskt strået vassare än Helloweens cover på samma låt.

https://www.youtube.com/watch?v=cdhBiCNT85c

Permalänk

Rysning på denna! Signing his heart out, så att säga.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem

Kanske är för lik originalet (tom original artisten, en av dem i alla fall). Är nog en av de bästa remaksen/remixarna jag hört på senare tid!

Snow - Informer (2018)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oj, jag har många låtar jag gillar som är covers...

Metallica - Whiskey in the Jar

Dold text

Metallica - Turn The Page

Dold text

Alla låtar från Garage Inc egentligen...... So What också

Lillasyster - Umbrella

Dold text

HIM - Wicked Game (finns två olika covers från dem på den och båda är bra, men det är denna version jag gillar mest. Den andra är här: https://www.youtube.com/watch?v=ilYV3xujDag)

Dold text

Finns säkert fler också men de här var de jag kom på direkt.

EDIT: Oj, nu läste jag nogare att du ville ha covers som låter väldigt annorlunda från orginalen. Jag tror dessa kvalificerar dock.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk

Placebo - Running up that hill (Kate Bush) är rätt skön tycker jag:

https://www.bing.com/videos/search?q=running+up+that+hill+pla...

Permalänk
Medlem

Skraeckoedlans cover på Kents låt Pärlor är riktigt bra.

Dopes variant på You spin me round (like a record) trumfar originalet

Sen brukar jag få en del skit för att jag tycker Korn gör en utmärkt cover på Another brick in the wall också. Tycker de lyckas få till en helt annan (mörkare) känsla än Pink Floyd gör.

Otep gör låten Royals mycket bättre än original (vilket iofs inte är så svårt )

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Hedersmedlem

En av mina absoluta favoritcovers.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200