Permalänk

Bänkdiskmaskin

Hej

Hjälp!!!

Måste se till att köpa mig en bänkdiskmaskin men jag vet inte vad som är bra eller inte...

Hoppas någon är lite insatt i vad man ska ha för en bra och inte allt för kostsam bänkdiskmaskin.

Pris runt 3000-4000kr.

Mvh

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk

Viktigaste med en bänkdisk är väl att dina tallrikar osv passar, samt att facken är bra i övrigt?
Hade en Bosch för 4 år sedan och den funkade kanon när man bodde själv.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

Ta en extra titt på ljudvolymen innan köp. Hade några vänner som hade en bänkdiskmaskin som tamefan lät som en motorsåg i köket.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av Niklashog:

Viktigaste med en bänkdisk är väl att dina tallrikar osv passar, samt att facken är bra i övrigt?
Hade en Bosch för 4 år sedan och den funkade kanon när man bodde själv.

Skrivet av Bascule666:

Ta en extra titt på ljudvolymen innan köp. Hade några vänner som hade en bänkdiskmaskin som tamefan lät som en motorsåg i köket.

Vad tror ni om denna?

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/koksmaskiner/diskmaskiner/bosch-sks62e22eu/220335.9417/?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Köpte själv denna för 2,9k och är supernöjd.

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/diskmaskin/SKS50E3...

Du får med allt du behöver förutom en adapter till vattenkranen, köpte min på bauhaus. De dyrare har bara lite extra funktioner men du har allt du behöver i denna. Disken blir jätte ren och du har massor av program att välja mellan, tex ett eco program eller ett snabbprogram för disk som inte är så skitig. Finns även program upp till 70 grader för tuffare smuts.

Enda jag kan anmärka på är att den diskar ganska länge men det kanske stora diskmaskiner också gör. Se till att rengöra filtret efter varje diskning, glöm inte att dra ur strömmen då.

Permalänk
Skrivet av Danzan:

Köpte själv denna för 2,9k och är supernöjd.

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/diskmaskin/SKS50E3...

Du får med allt du behöver förutom en adapter till vattenkranen, köpte min på bauhaus. De dyrare har bara lite extra funktioner men du har allt du behöver i denna. Disken blir jätte ren och du har massor av program att välja mellan, tex ett eco program eller ett snabbprogram för disk som inte är så skitig. Finns även program upp till 70 grader för tuffare smuts.

Enda jag kan anmärka på är att den diskar ganska länge men det kanske stora diskmaskiner också gör. Se till att rengöra filtret efter varje diskning, glöm inte att dra ur strömmen då.

Läste lite om modellen över som verkar snäppet bättre med lägre ljudnivå med mera https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/koksmaskiner/diskmask...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

@DunderHoken: Läste på rejält innan jag köpte min, och det blev den du länkade från Netonnet. Det är bra att kunna se hur många minuter ett program tar etc med displayen. Har haft min ca 6 månader och den fungerar toppen, enda nackdelen gentemot en stor diskmaskin är att sköljningen sker enbart underifrån. Med lite sköljglans i separata facket blir resultatet perfekt oftast även med ett 30 minuters program.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Skrivet av Niczo:

@DunderHoken: Läste på rejält innan jag köpte min, och det blev den du länkade från Netonnet. Det är bra att kunna se hur många minuter ett program tar etc med displayen. Har haft min ca 6 månader och den fungerar toppen, enda nackdelen gentemot en stor diskmaskin är att sköljningen sker enbart underifrån. Med lite sköljglans i separata facket blir resultatet perfekt oftast även med ett 30 minuters program.

Tackar! Då blir det en Bosch SKS62E22EU White

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Tackar! Då blir det en Bosch SKS62E22EU White

Jag är även jag inne på att köpa en bänkdiskmaskin till min lägenhet. Återkom gärna med ur mycket den låter. Det är inte så långt från mitt sovrum till där maskinen i så fall skulle stå så den måste vara tyst.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag är även jag inne på att köpa en bänkdiskmaskin till min lägenhet. Återkom gärna med ur mycket den låter. Det är inte så långt från mitt sovrum till där maskinen i så fall skulle stå så den måste vara tyst.

Ja den verkar vara den tystaste för pengarna som jag ser det. 48db

Jag ska se till att återkomma när den är på plats

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk

Tänk på att inte koppla inte era bänkdiskmaskiner på pipen på kranen, utan se till att det är ett riktigt vattenuttag monterat på kökskranen.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Skrivet av TommyToad:

Tänk på att inte koppla inte era bänkdiskmaskiner på pipen på kranen, utan se till att det är ett riktigt vattenuttag monterat på kökskranen.

Japp redan skickat till vaktmästaren att han ska byta blandare

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Tänk på att inte koppla inte era bänkdiskmaskiner på pipen på kranen, utan se till att det är ett riktigt vattenuttag monterat på kökskranen.

Varför kan man inte göra så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Tackar! Då blir det en Bosch SKS62E22EU White

Jag har också en sådan, fungerar bra.

Finns tillfällen då det inte blir riktigt rent på normalläget, ingrott skit och knivar med räfflat blad på sidan. Men för sådant finns det ett extra läge om man så vill, eller så kör man igen.

Går ganska tyst på normalläget men det tar då över två timmar, man vill nog skjuta igen dörren om man vill ha det riktigt tyst. Snabbläget, ca 1 timma, låter, och då menar jag låter!

Har snabbanslutning på blandaren, var dock tvungen att köpa adapter på Bauhaus eller liknande. Byta ut hela blandaren ville hyresvärden ha 2800 kr till så det var tur att det fanns adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzan:

Varför kan man inte göra så?

Man kan ha det, men vissa kranar (nog äldre) saknar nån backventil har ja för mig det var. Iom att vattenkranen står öppen under diskningen så blir det "problem" om ventilen saknas. Vi körde direkt på vanliga kranen under 4 års tid inga problem. Dock nyare bygge.
Sen rent praktiskt att man inte kan använda vattenkranen som man vill gör ju en del också. Så det är värt om man kan få nån vaktis eller dylikt att koppla på en extra. I princip alla kranar har hål på sidan i botten för extra rör. Ev under diskbänken finns det. Så det är ingen rocket science.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Danzan:

Varför kan man inte göra så?

Tätningarna i pipen/blandaren är inte gjorde för att hålla för mottryck, så det kommer börja läcka så småningom

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Har också den Bosch maskinen från Netonnet med displayen.

Det som är bra med den är tidsdisplayen (är väldigt skönt att se hur lång tid det är kvar om man ska iväg någonstans)samt varioläget som diskar snabbare och om man dessutom kör grytprogrammet så är det riktigt effektivt faktiskt.

Nackdelen med varioläget är dessvärre högre ljud, vilket inte är så konstigt då trycket höjs för en snabbare diskning så jobbar maskinen hårdare.

Men eftersom varioläget är ett valbart tillval utom för snabbdiskprogrammet på en halvtimme där det alltid är på, så kan man själv välja mellan tystare disk och längre gångtid eller snabbare och högljuddare disk.

Man kan också programmera fördröjning så den exempelvis startar på morgonen eller är klar när man kommer hem.

Men använder man sig av fördröjd start måste man ha en riktig diskmaskinskoppling för vattnet.

Kör man fördröjd start och bara har kopplat den till pipen på blandaren som inte är gjord för mottryck speciellt då inte under lång tid är det stor risk för vattenskada, och eftersom läckaget då är före diskmaskinen så fungerar inte heller den automatiska säkerhetsventilen i tilloppsslangen som stänger av vattnet om maskinen upptäcker något fel.

Om blandaren börjar läcka om packningen ger sig så kan det spruta åt alla möjliga håll som ut på golvet och ligger man då och sover eller inte är hemma och övervakar den kan det bli hur dyrt som helst med vattenskadan.

Är mycket nöjd med den och den är klart bättre än maskinen jag hade innan, ofta om det är lätt smutsat/eller man ställer in disken innan matrester torkat in så brukar det fungera bra med snabbläget som bara tar en halvtimme.

Permalänk
Skrivet av Airborne:

Har också den Bosch maskinen från Netonnet med displayen.

Det som är bra med den är tidsdisplayen (är väldigt skönt att se hur lång tid det är kvar om man ska iväg någonstans)samt varioläget som diskar snabbare och om man dessutom kör grytprogrammet så är det riktigt effektivt faktiskt.

Nackdelen med varioläget är dessvärre högre ljud, vilket inte är så konstigt då trycket höjs för en snabbare diskning så jobbar maskinen hårdare.

Men eftersom varioläget är ett valbart tillval utom för snabbdiskprogrammet på en halvtimme där det alltid är på, så kan man själv välja mellan tystare disk och längre gångtid eller snabbare och högljuddare disk.

Man kan också programmera fördröjning så den exempelvis startar på morgonen eller är klar när man kommer hem.

Men använder man sig av fördröjd start måste man ha en riktig diskmaskinskoppling för vattnet.

Kör man fördröjd start och bara har kopplat den till pipen på blandaren som inte är gjord för mottryck speciellt då inte under lång tid är det stor risk för vattenskada, och eftersom läckaget då är före diskmaskinen så fungerar inte heller den automatiska säkerhetsventilen i tilloppsslangen som stänger av vattnet om maskinen upptäcker något fel.

Om blandaren börjar läcka om packningen ger sig så kan det spruta åt alla möjliga håll som ut på golvet och ligger man då och sover eller inte är hemma och övervakar den kan det bli hur dyrt som helst med vattenskadan.

Är mycket nöjd med den och den är klart bättre än maskinen jag hade innan, ofta om det är lätt smutsat/eller man ställer in disken innan matrester torkat in så brukar det fungera bra med snabbläget som bara tar en halvtimme.

Tack för tips och trix

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Tack för tips och trix

Något för den händige
Ifs bodde du inte i sthlm va?

https://www.blocket.se/stockholm/Bankdiskmaskin_Bosch_SKS62E2...

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Något för den händige
Ifs bodde du inte i sthlm va?

https://www.blocket.se/stockholm/Bankdiskmaskin_Bosch_SKS62E2...

Min "nya" är redan installerad och klar idag, samt hunnit köra 2 omgångar disk

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Har en sån här: https://www.bosch-home.se/produktlista/diskmaskiner/fristaend...

Kostade dock inte så mycket när jag köpte den. 4000 på tretti tex. Haft i två år nu, en av de bästa köpen jag gjort.

Den låter inte mer än någon annan inbyggd maskin. Får plats med dagens saker för två personer ungefär. (Lunchlådor är lite jobbiga att få plats med). Det blir lika rent med det snabba programmet (lite mindre miljövänligt). Rekommenderar starkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Min "nya" är redan installerad och klar idag, samt hunnit köra 2 omgångar disk

Vad bra :)! Nöjd?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Vad bra :)! Nöjd?

Oj ja

Det ända var att jag behövde köpa mig BL18 adapter till blandaren(kranen).

Diskar rent och är inte så högljudd

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

@DunderHoken:
Perfekt!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber