Inga portar på moderkortet fungerar på nybyggd dator

Permalänk

Inga portar på moderkortet fungerar på nybyggd dator

Tja.

Beställde hem datordelar till en kompis från Amazon. Fick hem sista komponenten igår och jag fick ansvaret att bygga ihop den. Allting gick bra under byggandet ända tills vi skulle lägga igång den. Kopplade i mus och tangenbord där bak i moderkortets portar och DVI in i grafikkortet. Datorn kommer igång, bakre fläkten snurrar, CPU-fläkten snurrar, grafikkortets fläktar snurrade i 2-3 sekunder och sen la de av. Varken tangentbordet eller musen började lysa, och ingenting hände på skärmen. Knapparna fram på lådan som ON/OFF och Reset funkar som kopplats till moderkortet funkar, men inte USB-portarna (eftersom varken tangentbord eller mus börjar lysa om man kopplar i där också).

Har testat:
-Byta nätaggregat
-Koppla om sladdarna
-Bytt CPU-fläkt (hade först en 212 evo, men bytte till originalfläkt i ett senare skede)
-Bytt RAM-minnets plats
-Tagit bort moderkortet, kollat att alla distansskruvar är samma längd, satt tillbaka moderkortet
-Tagit bort grafikkortet, och kopplat DVIn direkt till moderkortet (fungerade inte heller, ingenting hände på skärmen)

Det finns sekärt mer på listan jag har testat som jag lägger till om jag kommer på. Jag börjar ha gjort allt i min makt, och hoppas att jag har missat en detalj som är enkel att fixa. Annars får jag väl skicka tillbaka Moderkort(?) eller Processor(?).

Specs:
MB - Asus B350M-K
CPU - Ryzen 5 2600
GPU - Gigabyte GTX 1060 3GB
RAM - 8GB DDR4 2400mhz
PSU - CX 650M (från hans gamla dator)

Permalänk
Medlem

Har moderkortet ett (uppdaterat) BIOS som stöder Ryzen 2xxx ?

Ni har inte råkat återanvända modulära kablar från något annat nätagg?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Inte säkert ditt moderkort har support för din CPU utan bios uppdatering. B350 är för första generation av Rysen.
Gen 2 fungerar på det men bios version måste vara tillräckligt ny.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Har moderkortet ett (uppdaterat) BIOS som stöder Ryzen 2xxx ?

Ni har inte råkat återanvända modulära kablar från något annat nätagg?

Angående kablarna, så borde vi nog ha använt kablar som hör ihop med nätagget.
Däremot har jag ingen aning om moderkortet är uppdaterat, men skulle ju kunna va så att det inte är det.

Skrivet av ggustavsson:

Inte säkert ditt moderkort har support för din CPU utan bios uppdatering. B350 är för första generation av Rysen.
Gen 2 fungerar på det men bios version måste vara tillräckligt ny.

Då kan de ju vara just det. Har bara uppdaterat genom att gå in via BIOS, hur bär jag mig åt då jag inte slipper in där?

Permalänk
Medlem

@axelolzzz: Problemet är att du behöver en Ryzen 1xxx eller kompatibel APU som funkar med ditt nuvarande BIOS för att kunna uppgradera till ett BIOS som stödjer eran Ryzen 2600.
Vissa moderkort kan uppdatera BIOS utan CPU, men det ni har stödjer inte det vad jag kan se på moderkortets hemsida.

Permalänk

@loefet: Jag själv råkar ha en 1500

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelolzzz:

Angående kablarna, så borde vi nog ha använt kablar som hör ihop med nätagget.

Ni har väl inte använt kablar som hör till ett annat nätagg? Då är risken stor att ni bränner hela datorn, för det finns ingen standard för hur modulära kablar är kopplade på nätaggssidan.

Skrivet av axelolzzz:

Jag själv råkar ha en 1500

Då kan du använda den för att uppdatera BIOS:et på moderkortet, för det krävs en fungerande processor för att kunna göra det.

Permalänk
Medlem

@axelolzzz: Stoppa i den och se om datorn startar, sen så uppdaterar ni till senaste BIOS enligt instruktionerna på ASUS hemsida och stoppar i hans CPU igen.

Permalänk

@FatherOfThree:
@ggustavsson:
@loefet:
@perost:

Tog ut min CPU och stoppade i den i hans dator, startade, uppdaterade, la tillbaka hans CPU. DET FUNKADE. Tack så OTROLIGT mycket! Håller på att installera drivrutiner och allt verkar fint! Tack!

Permalänk
Medlem

@axelolzzz: Skönt att höra att det gick vägen.