Äldre högtalare vs nya högtalare, byta eller inte

Permalänk
Medlem

Äldre högtalare vs nya högtalare, byta eller inte

Hej!

1988 köpte jag ett par Mission 700 leading edge till min anläggning och jag har fortfarande kvar dem. Jag kan tycka - även fast jag är rätt nöjd med ljudet - att det vore trevligt att byta högtalare efter 30 år haha.

Nu är min fråga så här: Hur mycket skillnad kan jag egentligen förvänta mig om jag köper nya, blir det någon skillnad eller ska jag strunta i att byta?

De högtalare jag tittar på är framförallt: B&W 685 eller mindre syskon
Dali, Spector eller Zensor serien.

Min ekonomiska smärtgräns går vid ungefär 5000 SEK. Jag är också tacksam för tips på högtalare, kan man tänka sig begagnat?

Jag kör en Onkyo förstärkare, Denon Cd-växlare, Rega RP 1 för vinyl samt streamar med en box som heter Argon (tror jag).

Ibland vill jag byta, ibland tvekar jag... Vem kan ge mig råd?

Med vänlig hälsning Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle67:

Hej!

1988 köpte jag ett par Mission 700 leading edge till min anläggning och jag har fortfarande kvar dem. Jag kan tycka - även fast jag är rätt nöjd med ljudet - att det vore trevligt att byta högtalare efter 30 år haha.

Nu är min fråga så här: Hur mycket skillnad kan jag egentligen förvänta mig om jag köper nya, blir det någon skillnad eller ska jag strunta i att byta?

Min ekonomiska smärtgräns går vid ungefär 5000 SEK. Jag är också tacksam för tips på högtalare, kan man tänka sig begagnat?

Jag kör en Onkyo förstärkare, Denon Cd-växlare, Rega RP 1 för vinyl samt streamar med en box som heter Argon (tror jag).

Gör ett renoveringsprojekt av dom !
Efter 30 år är elementen garanterat inte lika bra som dom en gång var.
Och inte heller delningsfiltret är tip-top längre.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger:

Aha, det kan man göra alltså... Det handlar om att byta själva membranen eller vad det heter? Vad menas med delningsfilter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle67:

@Svensktiger:

Aha, det kan man göra alltså... Det handlar om att byta själva membranen eller vad det heter? Vad menas med delningsfilter?

Nu är jag ful och saxar lite från Wikipedia.

"Delningsfilter är en elektrisk krets med vars hjälp signaler med olika frekvens eller frekvensband kan sorteras. De mest använda komponenterna är kondensatorer och spolar som elektriskt överför ström på olika sätt. Med en ren likspänning över en kondensator så kan denna beroende av typ, antingen laddas upp eller hindra strömmens passage. Om växelspänning i stället appliceras över kondensatorn ledes denna genom kondensatorn i större eller mindre grad beroende av kondensatorns storlek och spänningens frekvens. Spolen har en "motsatt funktion". Den leder igenom likströmmen men hindrar växelströmmens passage, mer då frekvensen stiger. Den ledningsförmåga kondensatorn har benämnes konduktans medan motsvarande för spolen benämnes induktans. På detta sätt kan dessa komponenter i olika sammansättningar tillsammans selektivt överföra eller hindra olika frekvenser att överföras, s k filter."

Så kort sagt kan man säga att det ger varje element rätt frekvensområde.

I en högtalare utan delningsfilter så får alla element samma signal. Det är inte alltid jättebra då de har olika känslighet och olika områden inom vilka de skall vara verksamma.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Tyvärr så är det inte så enkelt som ovanstående ger sken av. Utan rätt högtalar element, rätt lådvolym, rätt delningsfilter och impedanskorrektion åt delningsfiltren - så kan det bara bli väldigt dåligt i jämförelse med något nytt med samma prislapp (har byggt högtalare i ca 25 år).

Och med delningsfilter så är det ungefär som med objektivet på en kamera; ett Canon 1D hus (40KSEK) uppväger inte att det sitter ett zoomobjektiv för 2500kr framför (som pressfotografer antar). Delningsfiltren är helt avgörande och det är oftast där DIY-projekt falerar.

Det här är något som är extremt svårt att lyckas med med din kunskapsnivå. Så mitt råd måste bli: köp nytt, annars kostar det och blir inte bra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

Tyvärr så är det inte så enkelt som ovanstående ger sken av. Utan rätt högtalar element, rätt lådvolym, rätt delningsfilter och impedanskorrektion åt delningsfiltren - så kan det bara bli väldigt dåligt i jämförelse med något nytt med samma prislapp (har byggt högtalare i ca 25 år).

Och med delningsfilter så är det ungefär som med objektivet på en kamera; ett Canon 1D hus (40KSEK) uppväger inte att det sitter ett zoomobjektiv för 2500kr framför (som pressfotografer antar). Delningsfiltren är helt avgörande och det är oftast där DIY-projekt falerar.

Det här är något som är extremt svårt att lyckas med med din kunskapsnivå. Så mitt råd måste bli: köp nytt, annars kostar det och blir inte bra ändå.

Inga problem att leta reda på utbyteselement och att byta ut de trötta kondensatorerna i delningsfiltret mot nya med korrekta specifikationer.
Att kanta om kan ju vara lite pillrigare, kanske inte nånting man skall ge sig på om man inte är händig.

Poängen var ju att TS verkar gilla sina gamla klenoder.
Så varför inte ge dom lite kärlek och återställa ljudkvalitén.

Permalänk
Avstängd

@Svensktiger: Jovisst, finns utbytes så är det ju hyfsat enkelt och finns det dessutom nostalgivärde så rekommenderar jag det helt klart.

Permalänk
Inaktiv

Kör fortfarande med ett par Bang & Olufsen-högtalare från 60-talet. Kostade 300 kr/paret och räknades då som riktigt bra. Har i olika vändor provat med fräschare men kan knappt höra skillnad. En viktig grej är att de drivs av en bra förstärkare, en Quad 306. Den är nyare, den är från 80-talet.

Ser ingen som helst anledning att uppgradera. Fast snart är man väl där att det vikigaste är att batteriet i hörapparaten är laddat.

Permalänk
Medlem

Högtalare med polyuretan-skum som upphängning av konen går tyvärr gärna sönder med tiden (polyuretan-sjukan och det är en lotteri om man blir drabbad eller inte) medans de med tyg eller veckad papp i papp-kon kan nästan hålla i obegränsad tid. Låter högtalarna bra (ej skrapar eller hörbara uppbrytningar (skorr) etc.) så är det ingen större anledning att mixtra med själva elementen.

Ellyt-kondingar i delningsfilter som är 30 år gamla så kan det finnas skäl att kontrollera att de håller kapacitansen och dess ESR inte börja bli hög (== torkat ut) - dock inte alltid lätt att veta 30 år gamla kondingarnas ursprungliga värden (på framförallt ESR) när de var nya...

det är heller inte bara att byta till superduper, guldpläterade audiofil-kondingar med superlåg ESR och enorm prislapp heller då kondingen som finns där är ihopmatchad med högtalaren som sådan och kanske skall ha en viss (men låg ESR) för att helheten skall låta bra.

Med andra ord skall man försöka hitta kondingar med dom värden de hade när högtalaren var nyproducerade.

---

Högtalar-element med Alnico-magneter (inte så vanliga längre i massproducerade högtalare pga. prislappen på kobolt) har tyvärr den tråkiga egenskapen att tappa magnetstyrka med tiden (en kvantmekanisk process i botten...) men är annars väldigt starka magneter - tom. med större magnetflöde än vad som är möjlig med Neodym-magneter, men de är som sagt känsliga och åldras sakta och efter 30 år så kanske 20% av dess ursprungliga styrka saknas... sådana går att magnetisera upp igen men det är ingen standardutrustning som kan hittas på elmotorverkstäder utan är något som högtalar-tillverkare skapar specifik utrustning för sina högtalare. - Alnico är annars magnetmaterial som kan arbeta till väldigt höga temperaturer utan att tappa magnetism - nästan glödvarmt medans en 1.6T neodym-magnet börja krokna (och det permanent) redan lite över 80 - 120 grader C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Kör fortfarande med ett par Bang & Olufsen-högtalare från 60-talet. Kostade 300 kr/paret och räknades då som riktigt bra. Har i olika vändor provat med fräschare men kan knappt höra skillnad. En viktig grej är att de drivs av en bra förstärkare, en Quad 306. Den är nyare, den är från 80-talet.

Ser ingen som helst anledning att uppgradera. Fast snart är man väl där att det vikigaste är att batteriet i hörapparaten är laddat.

Du kanske kan mickla in lite B&O i hörsnäckan, även äldre har rätt till bra ljud!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

Visst satan, tur att du korrekterade mig där, för jag kan erkänna att jag legat av mig på senare tid då jag inte har vare sig maskiner utrymme eller liknande för att bygga högtalare i dessa dagar.

Nej som du säger så är det sin vetenskap med rätt konfiguration till filtren, fel filter i fel högtalare och man misslyckas.

Nu blev jag ju sugen på att börja bygga igen ju,
Fast då behöver jag utrymme och förnyelse av kunskapsbasen, hehe.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle67:

Hej!

Jag har ett Par Pioneer HPM-50 och en Pioneer SA8800 och jag märker ingen större skillnad på de mot mitt hemmabio system med Dali Concept högtalare ,kör dock med en billigare System one 10 Hemmabio sub.
Kan ju dock säga att basen är ju lite bättre i mina hpm än mina golv högtalare vid tvn men för övrigt så märker jag ingen större skillnad.
Hör ju dock mer diskant från mina HPM 50.
Jag kan tycka att du kan behålla grejerna om du är nöjd med det.
Jag själv skulle aldrig kunna sälja/slänga min gamla anläggning med LP/Kassett/CD/Radio/Equalizer bara för att det är gammalt

Nu vet jag inte vart du bor men här har du ett ställe som kan kanta om högtalar basar från 6.5Tum till 15Tum, ligger i göteborg
http://www.hogtalarservice.se/

Permalänk
Medlem

@ExcZist: Bor i Sala relativt nära STHLM och Uppsala så ställen finns.

Tack till alla för goda råd och framförallt engagemang kring mina simpla frågor. Det lutar nog åt att jag satsar på nya fräscha högtalare, måste bara bestämma mi för vilka först haha.

Dali, B&W, etc vilka är mest prisvärda om jag lägger cirka 5000. Vilka märken rekommenderas?

Permalänk
Medlem

såg många fina beggade Dali för under 5000:-

Har själv B&W idag, men kan nog tänka mig att byta om 10 år(då har jag haft dem i typ 20+ )

Kolla här:

https://hifitorget.se/?k=9

// LZ

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS: AHA, ett Hifiblocket

Permalänk
Medlem

Bor du nära Stockholm så skulle jag nästan rekommendera dig att åka in till någon bättre butik och be att få lyssna lite.

Köpte högtalare själv i helgen efter mycket läsande och kollande olika reviews (har inte möjligheten att dra iväg och lyssna på några högtalare för allt vi har är Media Markt..), men det jag upptäckte i denna svängen var att jag väldigt gärna hade velat lyssna på något innan.

Landade på ett par Monitor Audio Bronze 6, för de ska ha det ljudet jag är ute efter.

Nu är jag dock helnöjd, även om jag inte har hunnit lyssna mer än cirka 2 timmar på låg volym (fick hem dem sent igår) och de är inte inspelade så var ljudet fantastiskt, MEN hade velat testa några högtalare till innan jag bestämde mig.

Permalänk

Lyssna! Beroende på var du bor såklart, men har du möjlighet så åk runt och lyssna. Vad DU tycker låter bra kan bara du svara på. Sen tycker jag även det påverkar lite vad man lyssnar på.
Har själv ett par B&W 685 S2. I ditt läge skulle jag lyssna på dem, kanske några Dali, och försök gärna hitta ett par Q Acoustics att lyssna på, de gör fina högtalare.

Permalänk
Avstängd

@Lifooz: Jag känner igen mig med det där med utrustningen. Flyttat till lägehet - och allt gnisslande skit som sjöng på sista valsen är borta. Och visst, det är enkelt att trilla dit en gång till

Till allmänheten: Jag var visserligen också med under det kalla kriget, men jag har ändå ett par Dali Opticon 6:or (för dator och film). Det finns inga genv.. (host! host!) ..det finns ingen ersättning för att lyssna på högtalarna i lugn och ro. En del ställen låter en prova dom hemma. Högtalare från XTZ har fått bra recensioner och finns i prisklassen som nämnts.

Mycket handlar om smaken. Det är rätt jämnt över brädet när det gäller pris och kvalitet - det är mer en fråga om vilka kompromisser som högtalartillverkaren har gjort som man kan leva med i 5K klassen. Har haft Dali Zensor 5 och rekommenderar inte dom. Mindre basar fungerade för bra ihop med diskanten i jämförelse med Zensor 7, så för att folk inte ska föredra femmorna så stämde Dali av basreflexen som kukar. Avstämningen ger diffus vanlig bas och djup lågbas. Femmorna är också extremt tungdrivna och kräver en gigantförstärkare. Recencenter säger samma sak: diffus bas. Jag hade nog sett närmre på XTZ.

Permalänk
Medlem

Om TS är helt inne på andra/nya högtalare så rekar jag en provlyssning av Elac och Tannoy.
Har haft båda märkena i omgångar och båda brukar göra mycket trevliga högtalare, men med helt olika karaktär.

Permalänk
Medlem

Allt detta låter spännande... blir till att åka runt och lyssna nu alltså 🤗.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Bestäm dig inte vid första lyssningen, gör något kul av det och besök lite olika butiker för att skaffa dig en uppfattning av vad du är ute efter

Permalänk
Rekordmedlem

Man byter normalt sett inte gamla element såvida de inte är skadade, man renoverar dem, dvs kantar om dem om de har skumkanter.
Man byter normalt sett inte gamla filter såvida de inte är skadade, man byter eventuella elektrolytkondensatorer mot nya, ev kan man byta lytar mot plast om det är möjligt och man bör även löda om alla lödanslutningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hmm. - intressant den där högtalareservice - polyuretan-skumkanterna har tyvärr gått sönder på mina gamla Lowther-element från slutet av 80-talet (sittande i ett par smack-horn i 190-liter storlek tagen från en gammal Radio och television-ritning från början av 70-talet.)

Lowther-elementen visade sig annars trivas väldigt bra i smack-kabinettet och är där som fullregister-element helt utan delningsfilter - och när man drar på så är konen nästan den delen av högtalaren (och rummet) som rör sig minst i rummet, vid ljudnivåer när grejorna håller på att skakas ur hyllorna, ja, precis tvärt emot allas uppfattning hur högljudande baselement skall se ut i beteende (dvs. stora konutslag). - det är nästan att man behöver se själv med egna ögon för att tro på det, men innan konen darra synbart av basgångar så är det rejält högt!

Sedan är horn överlag bra på transientåtergivning - mycket av orsaken att de är bredbandiga på bassidan utan delningsfilter som förstör fasgångsmässigt och i ofta över en dekad frekvensmässigt - dvs. omfång från 35 Hz till över 400 Hz genom horndelen på en baklastad horn innan frontsidan tar vid - tror knappt det finns något bättre att återge trumverk med kroppkänsla och det kännbart redan vid måttliga ljudvolymer.

Nu är hornhögtalar-bygge ett specialfall där grejorna tar plats, svårmöblerat för att låta bra och man får vara beredd på att det kanske inte blir så bra och en hel del besvär att få alla bitar tillkapade i olika vinklar tämligen exakt och sedan ihoplimmad och spikade - tätt!! (mycket lim går åt för att det inte skall bli glipor efter torkning), horn som har läckande spalter invändigt låter inte bra alls. - detta är något man i ungdomlig oförstånd ofta pysslar med under studenttider... när man är äldre så blir man bekvämare och köper något som man vet låter hyffsat för sin smak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paralog:

Högtalare från XTZ har fått bra recensioner och finns i prisklassen som nämnts.
Jag hade nog sett närmre på XTZ.

Kan skriva under på detta.
Har ett par XTZ 99.26 mkii för 5999:-.
Grymt ljud för pengarna är det enda jag kan säga.

Permalänk

KEF Q150 - 4990kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hej igen!

Vad säger vi om Dali Concept 1? Är det något att ha. Har sett rätt billiga såna, typ under 1000-lappen?

Värt att satsa på eller?

Med vänlig hälsning A

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Calle67:

hej igen!

Vad säger vi om Dali Concept 1? Är det något att ha. Har sett rätt billiga såna, typ under 1000-lappen?

Värt att satsa på eller?

Med vänlig hälsning A

Det är en ganska liten högtalare så den går inte så djupt i basen och kan inte spela så starkt men är det rätt storlek för dig så varför inte och kan du komplettera med 1 -2 basmoduler så får du bra bas också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jaha, nu har jag upptäckt en annat märke som jag vill höra lite omdömen kring: Är Wharfedale något att ha? Finns många beggade har jag märkt?

vad säger vi om Wharfedale?

Vänligen A

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Calle67:

Jaha, nu har jag upptäckt en annat märke som jag vill höra lite omdömen kring: Är Wharfedale något att ha? Finns många beggade har jag märkt?

vad säger vi om Wharfedale?

Vänligen A

De har hållit på väldigt länge och gjort många modeller och en del har varit bättre än andra men inget har varit direkt uselt utan haft en anständig lägstanivå och gjort en och annan riktigt prisvärd modell och handlar man beg så kan skicket skilja mycket så det är svårt att säga nått generellt om ett märke utan allt beror ju på skick och vad man får betala för en pryl kan ju varaprisvärd även om den inte är tekniskt bäst om den är billig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så har jag efter 30 år med brittiska högtalare åter igen valt brittiskt: Wharfedale Diamond 220.

Tack till detta förnämliga forum för ert engagemang!

Vänligen A