Permalänk
Medlem

Underklocka 8700k

Tänkte passa på att fråga er på forumet ang. "underclocking". Har läst lite om detta i olika trådar på diverse forum men inte hittat en fullständig guide på hur man underklockar en 8700k. Varför då köpa en k modell? Jag har klockat den till 5GHz tidigare men detta är prestanda och värme som jag inte strävar efter.

Min tanke är att en underklockad 8700k lever längre och ger mig en billigare elräkning. Kanske låter dumt men jag upplever att jag inte utnyttjar den prestanda som finns. Datorn utför lite kompileringar och får jobba lite ibland när man antingen provar BF5-betan eller 40m raid i WoW...

Hojta till om ni har underklockat och vet hur man gör, får gärna lägga in en fullständig guide här

Specs: Asus z370, 16B (3000Mhz) RAM och ett 1070

Tack på förhand i vilket fall!

Permalänk
Medlem

Borde väl vara samma princip som att överklocka, fast baklänges? Dvs sänka spänningen tills den kraschar, sedan sänka hastigheten, och repetera. Eventuellt stänga av turbo boost.

Samtidigt så känns det inte riktigt värt det(?) förutom att du kanske kan sänka spänningen för att köra den i originalhastighet. T.ex så kan jag köra min 2600K ~0.100V under originalspänningen, i 3.4GHz.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Man gör det om man exempelvis behöver en tystare dator, alternativt behöver köra med en undermålig kylare på andra sätt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Den ska väl klocka ner sig automatiskt vid låg belastning...?
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3702780/8700k-idle-s...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Processorn sjunker ju redan i både klockhastighet och spänning när den inte används.
Vill du spara på elräkningen? Släck ljuset efter dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrberg:

Tänkte passa på att fråga er på forumet ang. "underclocking". Har läst lite om detta i olika trådar på diverse forum men inte hittat en fullständig guide på hur man underklockar en 8700k. Varför då köpa en k modell? Jag har klockat den till 5GHz tidigare men detta är prestanda och värme som jag inte strävar efter.

Min tanke är att en underklockad 8700k lever längre och ger mig en billigare elräkning. Kanske låter dumt men jag upplever att jag inte utnyttjar den prestanda som finns. Datorn utför lite kompileringar och får jobba lite ibland när man antingen provar BF5-betan eller 40m raid i WoW...

Hojta till om ni har underklockat och vet hur man gör, får gärna lägga in en fullständig guide här

Specs: Asus z370, 16B (3000Mhz) RAM och ett 1070

Tack på förhand i vilket fall!

Du ska inte underklocka utan undervolta. Som någon sa tidigare, stäng av turbon/HT osv och dra ned volten tills det kraschar. Kommer du spara något på detta?! Några ören på elräkningen möjligtvis, cpun är omodern långt före livslängden löper ut även om man överklockar.

Permalänk
Medlem

Som påpekat underklocka en CPU gör man endast av ljudskäl (t.ex htpc). Datorn sköter frekvenser och ström/spänning automatiskt efter belastning så ingen idé att mecka för mycket.
Har en E8400 som gått maxclockad sen launch som nu står hos morsan och vägrar dö.
Cpuer håller länge om man inte gör nåt alldeles vansinnigt.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Om man underklockar tar beräkningen längre tid än om man kör i full hastighet.
Som sagts tidigare klockar moderna CPUer ner när den inte används.
Nyare modeller klockar även ner snabbare än äldre.
Undervolta däremot borde hjälpa, prova sänka offset tills datorn inte är stabil längre och sedan höj något.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |