Divinity: Original Sin

Permalänk
Medlem

Dags för en till stor uppdateringar av Divinity Original Sin 2. Massor av balansändringar och småförbättringar (flera Quality of Life grejer också). Cirka 525MB stor.
http://steamcommunity.com/games/435150/announcements/detail/1...

Citat:

Hi everyone,

We've just released a new patch, and it's a big one!

How big? Well, patch 3.0.168.526 is bursting at the seams with over 500 changes and improvements, including massive modifications to skill balancing, on-demand teleportation to waypoints on the map, a new screenshot-friendly mode, and fixes for several achievements.

So check out the patch notes, check out the game, and let us know what you think!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Buio:

Dags för en till stor uppdateringar av Divinity Original Sin 2. Massor av balansändringar och småförbättringar (flera Quality of Life grejer också). Cirka 525MB stor.
http://steamcommunity.com/games/435150/announcements/detail/1...

Kanske börjar bli dags att köpa det snart. Lite för dålig rea senast på Steam:s vinterrea dock.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder: Utav ren nyfikenhet, vad hade du förespråkat för pris på ett relativt nytt spel med potential till en stor mängd speltimmar?

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Har ettan som jag ännu aldrig rört. Värt att köra den eller ska man hoppa över till 2an direkt? Är nog inget megafan av sådana spel egentligen men det ser mysigt ut

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Mocka
Det är ingen story mellan 1:an och 2:an, men båda är bra så tycker du ska testa 1:an när du redan har det

Permalänk
Medlem

@Leon13: Tycker mig ha läst att 2an är så mycket bättre än 1an på alla möjliga sätt varför jag frågade Men då testar jag 1an.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det är svårt att gå tillbaks till 1an efter att ha spelat 2an.
Så bättre att ge 1an ett försök först och om du inte har kul så är det bara att hoppa på 2an.

Permalänk
Medlem

@Mocka: Jag har inte kommit igång med 2an än, men jag tycker 1an är ett gediget spel. Spelat igenom det med en kompis, hjälpt en annan kompis på traven och snart klar med en solo på Tactician Mode. Helt klart värt varenda speltimme!

Känns rätt skönt att veta att man har 2an kvar och att den dessutom ska vara bättre 😊 Happy Times!

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Azureye:

@DunderKlumpen: Utav ren nyfikenhet, vad hade du förespråkat för pris på ett relativt nytt spel med potential till en stor mängd speltimmar?

Standardpriset är säkert på en bra nivå, men jag köper i princip aldrig spel till standardpris längre, och 10% rea var inte tillräckligt när backloggen är så stor. Inget att hetsa upp sig över

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Standardpriset är säkert på en bra nivå, men jag köper i princip aldrig spel till standardpris längre, och 10% rea var inte tillräckligt när backloggen är så stor. Inget att hetsa upp sig över

Förlåt. Blev bara så upphetsad av den nyfikenhet som infann sig när jag ville veta hur folk tänker 😊 Jag blev dessvärre inte klokare av ditt svar. Tack ändå!

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Azureye:

Förlåt. Blev bara så upphetsad av den nyfikenhet som infann sig när jag ville veta hur folk tänker 😊 Jag blev dessvärre inte klokare av ditt svar. Tack ändå!

Okej, det var ett direkt svar på den fråga du ställde, vet inte om du egentligen undrade något annat?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Six:

Skulle tro att det är svårt att gå tillbaks till 1an efter att ha spelat 2an.
Så bättre att ge 1an ett försök först och om du inte har kul så är det bara att hoppa på 2an.

Skrivet av Azureye:

@Mocka: Jag har inte kommit igång med 2an än, men jag tycker 1an är ett gediget spel. Spelat igenom det med en kompis, hjälpt en annan kompis på traven och snart klar med en solo på Tactician Mode. Helt klart värt varenda speltimme!

Känns rätt skönt att veta att man har 2an kvar och att den dessutom ska vara bättre 😊 Happy Times!

Tack för era svar, jag testar 1an och ser hur det är

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

99 timmar tog det (ganska många tomtimmar där spelet stått igång bara, iofs)...
Lite väl mycket småuppdrag för en completionist (bättre att inte ha småuppdragen i loggen, nästan), men mycket trevlig upplevelse totalt sett.

Permalänk
Medlem

För de som lyssnar på podcasts föreslår jag senaste avsnittet av Kotaku Splitscreen där regissören av tvåan intervjuas. Bra lyssning 🖒

117: The Director Of Divinity: Original Sin 2

08/02/2018 by jschreier@gmail.com (Kotaku)

Web player: http://podplayer.net/#/?id=46441043
Episode: https://traffic.megaphone.fm/PPY1444384226.mp3

Kirk and Jason talk about The Leftovers and Nintendo Labo before moving into the controversial news of the week (18:37 ), including the shocking bombshell that that's actually Toad's head. Then, Larian CEO Swen Vincke joins the show (35:51 ) to talk about his incredible new role-playing game, Divinity: Original Sin 2. He talks about what it was like to develop the game, how they find bugs, and what his favorite quests are. Then, Kirk and Jason talk Rise of the Tomb Raider and Monster Hunter: World (1:05:30 ).

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Divinity: Original Sin 2 Definitive Edition är släppt på Steam nu. En uppdatering som är 8.2GB stor. Spelet har en launcher så man kan välja om man vill spela klassiska versionen eller nya uppdaterade.

Change log på 52 sidor om någon orkar läsa
https://docs.google.com/document/d/1IcADAJsLeHHXYjCnR5MwCm9GT...

Sista uppdateringen på deras Kickstarter

Permalänk
Medlem

@Fulci: Fantastiskt! Jag har låtit 2:an få vänta medan backloggen rensas (minskas), men nu kommer den stora frågan. Ska man spela originalversionen först eller gå rakt på Definitve Edition? Väntar kanske på att andra som har spelat båda kommer med åsikter i frågan.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

@Fulci: Fantastiskt! Jag har låtit 2:an få vänta medan backloggen rensas (minskas), men nu kommer den stora frågan. Ska man spela originalversionen först eller gå rakt på Definitve Edition? Väntar kanske på att andra som har spelat båda kommer med åsikter i frågan.

spelar nog ingen större roll vilken version du väljer, orginalet var fruktansvärt bra så spela båda säger jag

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@Kethsi: Jag tror att jag tar och läser igenom patch notes och bestämmer mig sen om det är tillräckligt många avgörande ändringar för att vilja gå "tillbaka" till originalet.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Devan på FZ länkade en musikvideo som Miracle of Sound gjort om DOS2. OBS! videon innehåller en del spoilers för DOS2.

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet om det räcker med att ha hög wits på en av karaktärerna för att kunna hitta gömda skatter? Eller behöver man ha det på sin "main"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Någon som vet om det räcker med att ha hög wits på en av karaktärerna för att kunna hitta gömda skatter? Eller behöver man ha det på sin "main"?

Om jag ha förstått det rätt räcker det med att du har det på en av dina karaktärer

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Clibben:

Om jag ha förstått det rätt räcker det med att du har det på en av dina karaktärer

Kan inflika att ovan information stämmer om det är någon annan som undrar. Även lucky find fungerar på samma sätt.

Permalänk
Medlem

Provade några timmar igår, för att lära mig lite, då jag tänkte spela ettan i höst/vinter (ska klara Witcher 3 först, och kanske nåt annat däremellan)

Rätt kul att ha en karaktär som kan skapa oil, och låta nästa skjuta någon fire, och sätta massa fiender i brand. Plus att oljan gör dem långsamma. Water har jag ej gett mig in på då man tydligen plockar upp en sådan magiker lite senare till sitt party.

Men jag funderar på om en sådan setup är helt värdelös senare, för fire-damage lär ju inte skala ett dugg?
I början när en fiende har kanske 50 damage, så är ju 10-15 helt passiv firedamage/runda helt ok, men om fiender längre fram har flera hundra i HP så blir det ju meningslöst att starta bränder?
Visserligen blir de väl mer mottagliga för firedamage man skjuter på dem, kanske det som är poängen, snarare än att de ska självdö av själva branden?

Men överlag kanske det är mer användbart med sånt som kan ge knocked down, eller stunned, etc?
Sätta fiender helt ur spel en runda eller två.

Environmental fire kanske mest bara ser coolt ut... :/

Någon?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Environmental fire kanske mest bara ser coolt ut... :/

Någon?

Det var så länge sedan jag spelade det nu att jag inte minns detaljerna, men det absolut viktigaste med environmental effects är att de ger just effects, som du sedan kan trigga på.
Skills och spells du har ger bonus om ditt offer brinner, är oljad m.m. så även om skadan per runda är låga så kommer det faktum att målet brinner vara en bonus.

Permalänk
Skrivet av ASBR:

Provade några timmar igår, för att lära mig lite, då jag tänkte spela ettan i höst/vinter (ska klara Witcher 3 först, och kanske nåt annat däremellan)

Rätt kul att ha en karaktär som kan skapa oil, och låta nästa skjuta någon fire, och sätta massa fiender i brand. Plus att oljan gör dem långsamma. Water har jag ej gett mig in på då man tydligen plockar upp en sådan magiker lite senare till sitt party.

Men jag funderar på om en sådan setup är helt värdelös senare, för fire-damage lär ju inte skala ett dugg?
I början när en fiende har kanske 50 damage, så är ju 10-15 helt passiv firedamage/runda helt ok, men om fiender längre fram har flera hundra i HP så blir det ju meningslöst att starta bränder?
Visserligen blir de väl mer mottagliga för firedamage man skjuter på dem, kanske det som är poängen, snarare än att de ska självdö av själva branden?

Men överlag kanske det är mer användbart med sånt som kan ge knocked down, eller stunned, etc?
Sätta fiender helt ur spel en runda eller två.

Environmental fire kanske mest bara ser coolt ut... :/

Någon?

Skadan beror på vilka stats du har på strength, dexterity, intelligence osv. Så när du levlar upp så kommer du skada mer med samma taktik, men vissa fiender har bättre skydd mot fire-skada så det kommer inte alltid fungera.

Om du har bra perception kan du se hur bra skydd motståndarna har mot olika typer av attacker, har dom mer än 100% av något så healar du dom om du gör en attack av den typen. Har dom negativt skydd så gör du mer skada och ska helst använda den typen av attack.

Knocked down, stunned och frozen är väldigt effektivt men alla fiender är inte mottagliga för dom, men om jag kommer ihåg rätt beror det bland annat på willpower så sänker man den ökar chansen att sätta dom ur spel.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det var så länge sedan jag spelade det nu att jag inte minns detaljerna, men det absolut viktigaste med environmental effects är att de ger just effects, som du sedan kan trigga på.
Skills och spells du har ger bonus om ditt offer brinner, är oljad m.m. så även om skadan per runda är låga så kommer det faktum att målet brinner vara en bonus.

Aha, tack

Kanske är som jag gissade då, att direkt damage från eld blir försumbart längre fram, men att elden gör dem mer mottagliga för allehanda fireattacks.

Jag känner att jag ligger några år efter alla andra när det kommer till spelande

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Skadan beror på vilka stats du har på strength, dexterity, intelligence osv. Så när du levlar upp så kommer du skada mer med samma taktik, men vissa fiender har bättre skydd mot fire-skada så det kommer inte alltid fungera.

Om du har bra perception kan du se hur bra skydd motståndarna har mot olika typer av attacker, har dom mer än 100% av något så healar du dom om du gör en attack av den typen. Har dom negativt skydd så gör du mer skada och ska helst använda den typen av attack.

Knocked down, stunned och frozen är väldigt effektivt men alla fiender är inte mottagliga för dom, men om jag kommer ihåg rätt beror det bland annat på willpower så sänker man den ökar chansen att sätta dom ur spel.

Jo jag vet att man ökar skadan när man levlar rätt stats, men environmental fire lär ju inte levla upp skadan för det, men det kanske den gör?

Ja Loremaster verkar värdefullt, särskilt på den som har högst initiative och startar fighterna, så man kan spionera på dem innan man lägger upp sin strategi.

Jupp Willpower och Body Building verkar va saving throws för de flesta effekter, men sen kan ju folk va typ immuna mot saker också...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Här pratar de om surface damage - kanske är det jag undrar om? Ex en eld man startat.
Verkar lite rörigt, men i så fall ska tydligen damage öka beroende på level/stats/gear/whatever...

https://steamcommunity.com/app/435150/discussions/0/169266991...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Rent logiskt kan jag ju tycka att eld borde va lika stark oavsett vem som tänt den.
Det spelar ingen roll om det är en treåring eller en mästerpyroman som sätter fyr på en oljepöl, eld som eld.
Men gameplaymässigt vore det tråkigt, så antagligen är det så att tända elden skalar efter den som tänder den.
Exakt vad den skalar efter beror nog på vem man frågar...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Störigt!
Jag försöker laborera i första fighten (utanför tutor-grottan), för att se vad som påverkar damage från elden.

Först olja under de tre fienderna, och sedan tänder andra karaktären eld på oljan.

Oavsett om den karaktären har 6 eller 11 investerat i INT så ges samma damage från elden.
Oavsett om jag använder fire-spell eller skjuter fire från Staff of Magus (som har mycket högre fire-damage) så blir det samma damage från elden när de brinner.

Damage hamnar alltid mellan 8-14. Vilket är lustigt då 8 är lägre än lägsta damage från både Magus och fire-spellen jag kör.

Så fire damage av att stå i elden verkar inte bestämmas av vapnet man tänder elden med.
Inte heller av nivå på INT.
Man kanske inte kan påverka det alls, annat än att det troligen (?) skalar med level...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)