Viken pryl tycker ni inte är inte är värt sitt pris.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt mycket till var och en vad man ser värde i. Personligen gav jag närmare en mille för min bil (Porsche Macan Turbo) vilket antagligen verkar idiotiskt i mångas ögon. Men för mig är bilen värd vartenda öre.

Något jag och många andra i tråden har noll förståelse för är priserna på nya mobiltelefoner, jag köper hellre en färsk bärbar dator (nya kommande Surface Pro kanske) än en ny mobil från Apple.

Värd en mille enligt mig men antagligen inte av majoriteten av folket:

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Båtpropellrar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ja, jag förstår att R&D kostar pengar. Men ändå är det ju inte så att de gör av med lika mycket pengar som de tjänar, eller hur?
Och ja, det finns många andra bolag som är lika goda kålsupare som Apple, men de var på tapeten just nu ändå med XS Max-prissättningen.

Och i övrigt, hur kommer det sig att Samsung kan sälja en Galaxy S9 Plus för ungefär halva priset av en XS Max? Man får tycka vad man vill om Android vs. iOS, men Samsung lägger ändå ner pengar på att utveckla interfacet inför varje ny telefon.

Samsung får inte sålt telefonen för samma pris som Apple och A12 cpu'n på 7nm lär inte varit gratis för apple.
Aningen mer komplex än det som sitter i S9.

Men nog är priset i överkant.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ja, jag förstår att R&D kostar pengar. Men ändå är det ju inte så att de gör av med lika mycket pengar som de tjänar, eller hur?
Och ja, det finns många andra bolag som är lika goda kålsupare som Apple, men de var på tapeten just nu ändå med XS Max-prissättningen.

Och i övrigt, hur kommer det sig att Samsung kan sälja en Galaxy S9 Plus för ungefär halva priset av en XS Max? Man får tycka vad man vill om Android vs. iOS, men Samsung lägger ändå ner pengar på att utveckla interfacet inför varje ny telefon.

Samsung supporterar inte sina telefoner lika länge som Apple, gissar på runt halva tiden jämfört med Apple
Samsung utvecklar inte OS
Apple sponsras inte av en massa tredjepartsbolag för att lägga med en massa program i telefonen från start.

En samsung S9+ kostar runt 9.900 (listpris) och en Xs Max 13900, det är inte riktigt halva priset.

Permalänk
Medlem

Bensin

Permalänk
Medlem

vissa mediciner är "sjukligt" dyra..

Permalänk
Medlem

Mobiler över 5000kr
Grafikkort över 5000kr
Processorer över 3000kr

Basically alla områden som har anmanat mobil principen om att teknik aldrig blir billigare och att ny teknik alltid ska vara dyrare än den tidigare.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Rakblad, speciellt de lite "lyxigare" modellerna. Nästan 200 spänn för 4 blad? Typ 40 spänn för en liten rakgel. Jag kör med engångshyvlar och Eldorado-gel och blir precis lika len om hakan samt sparar flera hundra i månaden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Kan det vara så att ibland så tycker vi att saker inte är värt sitt pris för att vi inte har kunskapen och/eller förståelse för hur mkt arbete och resurser som ligger bakom en "pryl"?

Det är väl allmän kunskap att vissa företag väljer ett mycket högre pris för att tilltala ett visst kundsegment? Sedan att människor faktiskt aktivt väljer att betala mycket mer pengar än de behöver för vissa "prylar", det kommer alltid att vara en gåta för mig.

Men som det gamla talesättet säger; en dåre och hans pengar går snabbt skilda vägar..

Permalänk
Medlem

Handkontroller till spelkonsoller tycker jag är sjukt dyra.
Men som med allt annat i retail så läggs det väl på runt x2.5 på inköpspriset för att täcka omkostnader och få ut en skälig vinst.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Du behöver inte tänka på det iaf eftersom du är död😋

Skickades från m.sweclockers.com

Mja, det vet man aldrig, till och med Satan tar swish

Skrivet av Ureet:

Oj! I så fall tänker jag definitivt inte dö innan det blir mer prisvärt. Då lägger jag till och med hellre pengarna på en ny iPhone.

Haha japp xD

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Lego Master
Skrivet av reverend benny:

En samsung S9+ kostar runt 9.900 (listpris) och en Xs Max 13900, det är inte riktigt halva priset.

Jag tittade på de största modellerna. Menar du att några hundra GB extra lagringsutrymme är värt 5000kr?

Övriga argument vet jag för lite om för att uttala mig vidare. Jag kan dock inte skaka känslan av att Apple tar mer betalt än de "behöver" för att gå runt och få pengar till nyutveckling.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag tittade på de största modellerna. Menar du att några hundra GB extra lagringsutrymme är värt 5000kr?

Övriga argument vet jag för lite om för att uttala mig vidare. Jag kan dock inte skaka känslan av att Apple tar mer betalt än de "behöver" för att gå runt och få pengar till nyutveckling.

Prisskillnaden mellan en XS max 64GB och 512GB är ca 4400 kronor.

Kollar du vad en MicroSD på 512GB kostar så är det runt 4000, och då är prestandan rätt mkt lägre på just MicroSD kortet. Det är ca 100/100 i läs/skriv prestanda en iPhone X har betydligt högre än så vilket betyder att det sannolikt kostar lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

https://static.systembolaget.se/imagelibrary/publishedmedia/exg1ffxfp7xzyixseohk/507949.jpg
Behöver inte säga så mycket mer, gäller även övriga produkter på aktuell butik

Sprit och bensin kan aldrig nå sitt sanna värde !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Det är väldigt mycket till var och en vad man ser värde i. Personligen gav jag närmare en mille för min bil (Porsche Macan Turbo) vilket antagligen verkar idiotiskt i mångas ögon. Men för mig är bilen värd vartenda öre.

Något jag och många andra i tråden har noll förståelse för är priserna på nya mobiltelefoner, jag köper hellre en färsk bärbar dator (nya kommande Surface Pro kanske) än en ny mobil från Apple.

Värd en mille enligt mig men antagligen inte av majoriteten av folket:
https://i.imgur.com/JR40rCM.jpg

Full förståelse för att lägga pengar på bil. Men 1M på en SUV? Smaken är verkligen som baken. Men den summan ger dig 3x begagnade Corvette C6 Z06 typ så mitt val hade vart lätt där xD.

Avskyr SUVar som PESTEN personligen. Drar mer. Lastar inte mer och de kostar trots detta mer. Är dessutom osmidigare i stadsmiljö och de fungerar knappast mycket bättre utanför vägen än valfri normal bil med samma konfiguration på drift (AWD, RWD o FWD). Baserat på tester jag läst från teknikens värld, de undrar också varför så många ska ha SUV numera

Men men. Vad folk gör med sina pengar är deras ensak förstås hoppas du får många goa mil till i vrålåket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Avskyr SUVar som PESTEN personligen. Drar mer. Lastar inte mer och de kostar trots detta mer. Är dessutom osmidigare i stadsmiljö och de fungerar knappast mycket bättre utanför vägen än valfri normal bil med samma konfiguration på drift (AWD, RWD o FWD). Baserat på tester jag läst från teknikens värld, de undrar också varför så många ska ha SUV numera
Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte på samma sätt innan jag blev tvungen att skaffa fyrhjulsdrivet för att kunna åka till jobbet på vintern.
Staden jag bor i har ett unikt sätt att sköta sina vägar (inte alls) och snöröjning (en gång om året vare sig det behövs eller inte).
Och jag förstår absolut varför folk vill ha dom.
Det är extremt praktiskt och bekvämt !
Och min är extremt smidig trots sin storlek (Merca ML), vändradie som en truck och gigantiska rutor och speglar för att hålla full koll på var man är och vad som händer runt om en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Kan det vara så att ibland så tycker vi att saker inte är värt sitt pris för att vi inte har kunskapen och/eller förståelse för hur mkt arbete och resurser som ligger bakom en "pryl"?

nej
https://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=5632
Jag har en sådan, dock har jag inte köpt den själv

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

1, Glass
2, Vin/öl/sprit på restaurang
3, Mobiler över 3 500:-
4, Bygglov (kanske inte en pryl menvafan...)

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Rakblad, speciellt de lite "lyxigare" modellerna. Nästan 200 spänn för 4 blad? Typ 40 spänn för en liten rakgel. Jag kör med engångshyvlar och Eldorado-gel och blir precis lika len om hakan samt sparar flera hundra i månaden.

Ja "vanliga" hyvlar är väldigt överprissatta och dåliga. Köp en säkerhetshyvel istället, Edwin Jagger har många prisvärda modeller: https://www.edwinjagger.co.uk/razors/de-razors.html
Och försök hitta ett blad som passar dig, beroende på vilka blad du köper kostar det 0.50-2 kr styck. T.ex. går det att köpa ett 100-pack Derby Extra-blad för ca 100 kr.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Skatt och moms

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Prylar idag är inte dyra, sålänge de inte är nyutvecklade och möjligtvis patenterade och endast görs i fåtal produkter.

En mobil är inte dyr. Det finns möjligtvis företag som sätter ett högt pris men själva produkten (prylen) är ju inte dyr.

Alldeles för simpel fråga för ett så komplext svar

Permalänk
Medlem

Laptops med Celeronprocessorer, det brukar resultera i en låg engångsutgift men hög kostnad över tid då de behöver bytas oftare än om man köper en som bättre från första början. Lägg där till upplevelsen då de är långsamma att använda från start.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Full förståelse för att lägga pengar på bil. Men 1M på en SUV? Smaken är verkligen som baken. Men den summan ger dig 3x begagnade Corvette C6 Z06 typ så mitt val hade vart lätt där xD.

Avskyr SUVar som PESTEN personligen. Drar mer. Lastar inte mer och de kostar trots detta mer. Är dessutom osmidigare i stadsmiljö och de fungerar knappast mycket bättre utanför vägen än valfri normal bil med samma konfiguration på drift (AWD, RWD o FWD). Baserat på tester jag läst från teknikens värld, de undrar också varför så många ska ha SUV numera

Men men. Vad folk gör med sina pengar är deras ensak förstås hoppas du får många goa mil till i vrålåket

Skickades från m.sweclockers.com

He,he…

Kan säga att mina fyra bilar innan min Macan Turbo var: Alfa Romeo 156 GTA, Porsche 911 Turbo (996), 911 Turbo (997) och en Porsche Panamera 4S. Alla dessa bilar var kul som fasen, speciellt 997:an. Men jag är äldre nu (född på sextiotalet) och behöver en praktisk bil som dessutom går som ett skott och Macan Turbo är svårslagen i den kategorin.

SUV:en lastar definitivt mer än mina tidigare bilar och 400 hästar, 4.6s till hundra, alla tillval när det gäller väghållning och ett smidigare format än min Panamera 4S gör den till en fullpoängare i min bok.

Den är byggd som en stridsvagn men med de finaste materialen och går som en sportbil vad mer kan man önska. Varför någon vill ha en plastbil från USA övergår min förståelse

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Saker jag inte tycker är värt det inkluderar saker som:
- Flyg med Ryanair
- Bilar med riktigt låg prestanda (typ 0-100 km/h på mer än 10 sekunder)
- Boenden långt från arbetet
- Fryst kött/kyckling
- Ekonomiflyg på långdistans
- Finskor i fakeläder
- Grafikkort i stil med GTX 1050
- Kostymer/skjortor från ställen som H&M

Finns såklart mycket mer men gemensamt för många av sakerna är att även om det är billigare alternativ så når de inte upp till min minimumnivå jag vill ha för att inte bli missnöjd. Och jag vill ju inte betala några pengar alls för saker som ger mig 0 värde. Eller så är de inte tillräckligt bra för att jag faktiskt skall använda dem och då har jag betalat pengar för något som bara ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

He,he…

Kan säga att mina fyra bilar innan min Macan Turbo var: Alfa Romeo 156 GTA, Porsche 911 Turbo (996), 911 Turbo (997) och en Porsche Panamera 4S. Alla dessa bilar var kul som fasen, speciellt 997:an. Men jag är äldre nu (född på sextiotalet) och behöver en praktisk bil som dessutom går som ett skott och Macan Turbo är svårslagen i den kategorin.

SUV:en lastar definitivt mer än mina tidigare bilar och 400 hästar, 4.6s till hundra, alla tillval när det gäller väghållning och ett smidigare format än min Panamera 4S gör den till en fullpoängare i min bok.

Med tanke på bilarna du listade förstår jag om den lastar mer, hehe. Bra smak gällande tidigare kärrorna förövrigt

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Varför någon vill ha en plastbil från USA övergår min förståelse

Motor på 7L. Brutalt moment genom hela registret pga sugmotor. 1510kg tjänstevikt. Allt gjort i aluminium eller kolfiber, vevstakar i titan. Byt kolvarna och överladda lite nätt, 0.6 bar tex och och vipps...800hk och allt klarar det. Det. Lite sånt smått och gott är anledningen till varför man vill ha en amerikansk plastbil

*edit* juste, ordentlig gammal hederlig manuell låda och ingen automatisk leksakslåda heller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Motor på 7L. Brutalt moment genom hela registret pga sugmotor. 1510kg tjänstevikt. Allt gjort i aluminium eller kolfiber, vevstakar i titan. Byt kolvarna och överladda lite nätt, 0.6 bar tex och och vipps...800hk och allt klarar det. Det. Lite sånt smått och gott är anledningen till varför man vill ha en amerikansk plastbil

*edit* juste, ordentlig gammal hederlig manuell låda och ingen automatisk leksakslåda heller

Skickades från m.sweclockers.com

Jag antar att jag är för gammal för den typen av bil. Vill ha en snygg, supersolid, snabb bil som alltid funkar, därav en Porsche som nästan aldrig strejkar. Växellådan på Macan Turbo som är "automatisk" är mer än dubbelt så snabb som jag på att växla. Hade manuell låda på 997 Turbon och det var ett nöje men de nya PDK är makalöst bra.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

I princip alla IT-tjänster. Det kommer ofta en tekniker som har sämre koll än en själv och sedan får man en räkning för 1500-2000 kr/h.
Detta är en bransch som kommer få kraftigt sänkta marginaler i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag antar att jag är för gammal för den typen av bil. Vill ha en snygg, supersolid, snabb bil som alltid funkar, därav en Porsche som nästan aldrig strejkar. Växellådan på Macan Turbo som är "automatisk" är mer än dubbelt så snabb som jag på att växla. Hade manuell låda på 997 Turbon och det var ett nöje men de nya PDK är makalöst bra.

Plus att täcker du över Porsche märkena kan du enkelt smita förbi ett gäng demonstrerande miljömuppar då den är förvillande lik folka och Audi varianterna !

Permalänk
Avstängd

Bitcoin tycker jag är för dyrt.