E-handeln från Kina till Sverige har halverats sedan 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Sverige som ett rikt land borde ha råd att med en fungerande post.

Jag skulle inte ha något emot att mina skattepengar gick till att folk fick köpa sitt skit från kina men eftersom jag själv inte handlar speciellt mycket där drabbar det heller inte mig.

Posten fungerar.. när de inte översvämmas med hundratusentals paket dvs.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Posten fungerar.. när de inte översvämmas med hundratusentals paket dvs.

Sjukvården skulle med fungera om den inte översvämmades av sjuka människor.

Jag tycker man kan lösa problem istället för att sopa dem under mattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Sjukvården skulle med fungera om den inte översvämmades av sjuka människor.

Jag tycker man kan lösa problem istället för att sopa dem under mattan.

Det är inte i närheten av samma sak. Sjukdomar kan man inte rå för. Att beställa paket däremot...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det dryga är att allt från utlandet typ kostar mer, köpte något från japan men då fick man ju såklart den där skitavgiften också. Fick en sak från USA, japp avgift på det också

Permalänk
Medlem

Jag hade en kul upplevelse med ett paket från USA jag betalade moms och avgift för, paketet tappades bort av Postnord men sedan när jag bad om att få tillbaka avgiften för paketet så gick det inte, då de "utfört det jobb" som avgiften skulle täcka. Alltså trots att de själva senare tappade bort paketet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag hade en kul upplevelse med ett paket från USA jag betalade moms och avgift för, paketet tappades bort av Postnord men sedan när jag bad om att få tillbaka avgiften för paketet så gick det inte, då de "utfört det jobb" som avgiften skulle täcka. Alltså trots att de själva senare tappade bort paketet!

Inte förvånande från en wannabe myndighet.
I deras ögon har dom inga skyldigheter bara rättigheter, exakt som en myndighet !

Permalänk
Medlem
Skrivet av svartdroid:

Om din sambo skulle betala tull och moms från ett annat EU-land så är det nåt allvarligt fel i systemet då alla handel inom EU är befriad från all tull och moms.

Fel av mig! Var meningen att det skulle stå land i Europa, inte EU-land. Gick nog lite fort där...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Lite skoj att PostNord i Danmark går med vinst medans de går med förlust i Sverige. De kanske har för lite tullavgift i Sverige?

Permalänk
Medlem

@tumvanten: Ändå skojigare är att det är tvärtom.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför folk klagar så jäkla mycket?
Innan detta så var det ju 125:- + moms samt tull över en viss avgift (på paketet samt frakten) som gällde.

Skillnaden var att folk ibland hade tur och tullen "missade" att kolla paketet och på så sätt slapp folk att betala hanteringsavgiften samt moms. Det var ju pga "missar" som folk slapp betala.

Nu kollar de alla paket och har tom minskat avgiften från 125:- till 75:- Så jag kan verkligen inte förstå att det är ett problem!

Visst, gratis är kul men inte går folk in på ICA och kräver att få köpa en läsk utan att betala moms eller hur? Eller om ni går ner till posten för att posta ett brev/paket, kräver ni att de skall hantera paketet gratis då också?

Att hanteringstiden osv har blivit sämre är ju däremot tråkigt.
Problemet är att folk bara klagar på att de får betala något som de faktiskt ska betala. Det gör det ju väldigt lätt för personer högt upp inom denna verksamhet att slå ner all kritik genom att svara "de vill ju bara inte betala för sig". Om folk i stället lät bli att klaga på kostnaden och bara fokuserade att framföra att den fysiska hanteringen av paketen är dålig så skulle man nog komma längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Det dryga är att allt från utlandet typ kostar mer, köpte något från japan men då fick man ju såklart den där skitavgiften också. Fick en sak från USA, japp avgift på det också

haha ... ehm ja. Moms är en rätt vanlig sak här i världen. Alltid varit så. Bara från Kina som kommit undan tills nu pga gamla regler.

Permalänk
Medlem

Vi vet ju redan hur detta går...

"Folk beställer för mycket paket, vi måste ta extra betalt för att kunna vara lönsamma!"

"Folk beställer för lite paket, vi måste ta extra betalt för att kunna vara lönsamma!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är inte i närheten av samma sak. Sjukdomar kan man inte rå för. Att beställa paket däremot...

Så om alla slutade skicka saker skulle PostNord fungera bättre?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk

När man inte fått några paket slutar man handla, så länge det går via postnord, så enkelt är det.

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

haha ... ehm ja. Moms är en rätt vanlig sak här i världen. Alltid varit så. Bara från Kina som kommit undan tills nu pga gamla regler.

Jag har aldrig dragit på mig en sådan straffavgift tidigare från andra länder. Vi snackar ingen moms på detta. det är 80 kronor för alla paket även fast jag köper något för 100 kronor

Permalänk
Medlem

Jag tycker att i en digitaliserad värld så borde saker som post bli bättre, men som det är nu så är det förfall på just postnord. Beställer jag produkter från utlandet så är jag jävligt glad när t.ex. DHL eller Schenker fixar det, för posten har senaste 2-3 åren blivit ett lotteri om man får saker i tid eller alls.

Sen kan jag förstå att de kanske har färre i personalen än förut och mer paket, osv. men jag fattar inte hur saker kan "försvinna" som det gör när det är saker som har trackingnummer osv...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Postbox i Tyskland är trevligt så här års har jag hört.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Lite skoj att PostNord i Danmark går med vinst medans de går med förlust i Sverige. De kanske har för lite tullavgift i Sverige?

Var har du läst det?
Danska sidan blöder.

Några träffar på sökningen "postnord svensk vs dansk ekonomi'

https://www.dn.se/ekonomi/postnord-far-22-miljarder-men-raddn... (2017 betalvägg)

Citat:

Postnord får 2,2 miljarder kronor för att rädda det danska dotterbolaget.

https://www.expressen.se/dinapengar/sverige-skarper-tonen-mot... (2017)

Citat:

Orsaken är de danska brevbärarnas guldkantade fallskärmsavtal på tre årslöner. 
[...]
Svenska staten äger 60 procent av Postnord medan Danmark äger 40 procent. 

Den danska sidan står för 100 procent av förlusterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter och väntar på paket från Kina med, saker jag beställde för längesen (bara för det så fick jag en leveransbekräftelse att ett av paketen finns att hämta nu..).

Bryr mig inte om avgiften och betalar gärna moms på saker jag köper, men sen vet jag inte riktigt hur de räknar ut momsen, beställde hörlurar nu som kostar en del, fick betala in en avgift på 77 kr och det är inklusive Postnords avgift på 75 kr..
Det som stör mig är deras hanteringstid, det ska inte behöva ta flera veckor från det att paketet kommit till Sverige tills jag har det i mina händer och då har jag betalat direkt när jag fått deras sms.

De behöver se över sina processer, för de verkar uppenbarligen inte fungera..

Permalänk
Medlem

Jag ogillar Postnord och Tullverket rejält medans resten av alla EU länder har fritt under ca €22 (vet att det varierar mellan vissa länder) men när man tex lagar elektronik och behöver köpa några udda ic kretsar från Kina för 10-20kr, så blir man rätt trött att få betala 2-4kr i moms sen denna för***nade 75kr avgifen på detta så blir helt plötsligt den komponenten att kosta över 100kr i slut ändan. Är väl ok för någon enstaka sak men får du 5-10 försändningar då är det fan bara sjukt, tar alla saker nu till ColisExpat i frankrike sen slipper jag Postnord hela vägen med!

Postnord kan de bara lägga ner helt värdelösa är vad de är...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

@Karazhan:

Jag har köpt från usa för 8 år sen, 150 kr tullavgift + 25% moms. Möjligt att fasta priset har ändrats. Men Moms ska man betala, alltid varit så från tex usa.

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Eftersom kravet på att Postnord skall följa svensk skattelagstiftning kommer från skatteverket,
är kanske inte miljöeffekten det centrala...

Men du får gärna räkna på den!

Kravet kommer väl från lagstiftaren, inte Skatteverket. Det är riksdagen som stiftar lagar.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

@Monarchy: Ja men 80 kronor på en vara för 100 kronor är ingen 25% moms kan jag lova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

@Monarchy: Ja men 80 kronor på en vara för 100 kronor är ingen 25% moms kan jag lova

Och 2 kr på 400 kr är inte 25% moms heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jag förstår inte varför folk klagar så jäkla mycket? (...) inte går folk in på ICA och kräver att få köpa en läsk utan att betala moms eller hur?

Jag skulle definitivt klaga ifall läsk som brukat kosta tio kronor nu kostade 85 kronor varav 75:- i hanteringsavgift, och jag fick läsken om en vecka i stället för genast. Jag önskar att det fanns något sätt att lägga på momsen innan varan skickades iväg (möjligtvis genom något slags avtal med t ex Kinas och USA:s postväsenden i stället för avtal med specifika företag som Wish som jag aldrig handlar från?)

Permalänk
Inaktiv

Det är något med datornördar och känna att de har rätt till saker.

Om man inte köper stycksaker utan slår ihop en order med sånt man behöver blir 75kr inte mycket pengar.

Förstår ärligt talat inte problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vad som egentligen ligger bakom det hela är ju att försäljare i Sverige som försöker sälja sina Kina grejer dyrt inte gillar att Svensson själv kan beställa samma prylar mycket billigare direkt från Kina.
Så dom går till regeringen och klagar på detta.
Regeringen känner sig tvingade att reagera på detta, och i sann vänsteranda är det enda dom kan komma på att försöka skatta bort "problemet".
Och Postnord utses att bli skattmas för detta.

Marknaden reagerade såklart nästan omedelbart på detta och skeppar såklart allt via valfritt EU land.
Vilket på ett par månader gjorde Statens "åtgärd" i princip verkningslös.

Har du något som ens påvisar det du skriver här, eller "vet" du bara att det är så?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av ante_ante:

Köpte en lampa från banggood för 153kr inkl frakt. Kom till Sverige den 8/9 och idag hade jag fått brev om att jag måste betala 92kr (17kr moms) så bara att pröjsa men ett vansinne att betala 75kr till Postmord. Nu lär de ta 1 vecka till innan systemet säger att paketet kan skeppas vidare till mottagaren.

Välj alltid priority direct som fraktalternativ på banggood. Kostar drygt en tjuga men du slipper betala ett skvatt utöver det du betalar där och då. Har aldrig åkt på hanteringsavgiften till postnord eller tull+moms.
Dessutom så kommer det alltid fram inom två veckor. Då bor jag ändå i en by utanför piteå som det alltid tar minst två dagar extra att få paket till, oavsett varifrån jag beställer.

Senast igår fick jag ett paket beställt på banggood. 7 arbetsdagar tog det att få det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Om man inte köper stycksaker utan slår ihop en order med sånt man behöver blir 75kr inte mycket pengar.

Förstår ärligt talat inte problemet.

De flesta gånger jag köper något utomlandsifrån så har företaget jag beställer ifrån bara en sak jag vill ha (och som inte går att köpa någon annanstans). Senast beställde jag ersättningsspelpjäser till ett specifikt brädspel från ett spelpjäsföretag i USA (det är ju inget jag behöver på liv och död, men har man redan lagt över en tusenlapp på ett spel så är det trevligt ifall det är komplett). Borde jag även ha köpt spelpjäser till spel jag inte äger för att få ner den procentuella kostnaden? Jag ser inte riktigt nyttan där.

Permalänk
Medlem

Om man går ihop med andra, eller kan planera för flera inköp från olika kinesiska leverantörer, finns det något som heter consolidated shipping där en agent packar om ens grejer och skickar dem tillsammans. Med tanke på hur låg frakten inom Kina är (och ofta gratis), borde det snabbt löna sig.