Permalänk
Medlem

Exile:Clavier

Det hela började med att jag ville bygga ett litet chassi som var snyggt, litet samt någorlunda smidigt att ha med sig, resultatet blev Exile.
Det togs emot väldigt gott här på sweclockers och på månadens galleri vann jag ett tangentbord (Corsair K65 RGB LUX) som är basen i detta tangentbordsbygge.

Jag har försökt få till en matchande stil på tangentbordet för att matcha chassit.

Allt som allt är jag väldigt nöjd, det har varit många timmars CAD, CNC fräsande, slipande, filande, polerande och lödning under det senaste året.
Hah, ja enbart att trä på kabelstrumpan på USB kabeln tog 1.5h.
Men nu är det klart!

Besök galleriet här

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Permalänk
Proffsmobbare

Riktigt snyggt jobbat, och vilken vacker koppar! Det vore intressant att se hur du skulle tackla egen design på tangenterna. Kanske något för framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Otroligt snyggt!

Tackar!

Skrivet av Laine:

Riktigt snyggt jobbat, och vilken vacker koppar! Det vore intressant att se hur du skulle tackla egen design på tangenterna. Kanske något för framtiden?

Tackar!
Jag hade funderingar på att elektroplätera knapparna i koppar, problemet då skulle vara att jag inte längre skulle kunna ha några tecken på dem som lyser igenom, enda skulle vara att ha transparenta tangenter som man sedan pläterar och sedan fräser ut tecknen.
Däremot tror jag nästan att det blir snyggast med svarta tangenter då det ändå matchar helheten samt get bra kontrast till kopparn i botten.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Proffsmoddare

Grymt!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Grymt snyggt

Visa signatur

Älskar modding, PC gaming och det händer ibland att jag skär mig i fingrarna.
Webbplats: https://zeuligan.com
----------------------------------------------------
https://youtube.com/zeuligan | https://twitter.com/zeuligan | https://facebook.com/zeuligan | https://twitch.tv/zeuligan | https://instagram.com/zeuligan

Permalänk

Snyggaste jag sett

Som rubriken lyder är detta troligtvis det snyggaste tangentbordet jag sett, bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpelay:
Skrivet av Zeuligan:

Grymt snyggt

Skrivet av MarbleMemory:

Som rubriken lyder är detta troligtvis det snyggaste tangentbordet jag sett, bra jobbat!

Jag tackar och bugar

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Otroligt vackert, ett likadant fast 60% hade gjort sig väl på mitt skrivbord.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Avstängd

Snyggt jobbat!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Otroligt vackert, ett likadant fast 60% hade gjort sig väl på mitt skrivbord.

Skrivet av Mizzarrogh:

Snyggt jobbat!

Tackar

Har uppdaterat med bild på skrivbordet så det syns tillsammans med datorchassit också

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!

Permalänk
Medlem

Riktigt riktigt snyggt!
Är kopparn plåt som är CNC-skuren och sedan bockad?

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem

@Perkka: Snyggt jobbat! Med ett par ordentliga keycaps till det där blir det ännu snyggare! Har du funderat på att köpa något set? Bara ett enkelt enjoy-pbt skulle göra mycket tror jag, inte minst för ljudet och känslan

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av NePpo:

Riktigt riktigt snyggt!
Är kopparn plåt som är CNC-skuren och sedan bockad?

Ja det stämmer bra, allt är CNC skuret
1mm kopparplåt och 4mm aluminium. jag har nog en uppsättning utskuren alu + 1mm alu plåt test liggandes för den som vill försöka bygga en egen helt i alu

Skrivet av SYRE:

@Perkka: Snyggt jobbat! Med ett par ordentliga keycaps till det där blir det ännu snyggare! Har du funderat på att köpa något set? Bara ett enkelt enjoy-pbt skulle göra mycket tror jag, inte minst för ljudet och känslan

Jag har troligen ett set från corsair på ingående snart, dock ej svensk uppsättning men trevligt att inte behöva tänka på att slita ut tangenterna

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

@Perkka: Jag skulle försöka satsa på ett PBT-set. Jag vet inte om Corsair gör några PBT-set eller bara sina tunna ABS-set. Det är enorm skillnad i både ljud och känsla skulle jag vilja påstå

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkka:

Ja det stämmer bra, allt är CNC skuret
1mm kopparplåt och 4mm aluminium. jag har nog en uppsättning utskuren alu + 1mm alu plåt test liggandes för den som vill försöka bygga en egen helt i alu

Jag har troligen ett set från corsair på ingående snart, dock ej svensk uppsättning men trevligt att inte behöva tänka på att slita ut tangenterna

Fantastiskt vackert, är själv en sucker för koppar. Vilken teknik använde du för att göra ikonerna högst upp på kopparplåten? Printade du på nåt sätt?

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

Fantastiskt vackert, är själv en sucker för koppar. Vilken teknik använde du för att göra ikonerna högst upp på kopparplåten? Printade du på nåt sätt?

Koppar, mässing och brons är snyggt Blir troligen ett nytt chassibygge i mässing senare.
Jag fräste ut tecknen i kopparn, fyllde dem med tenn. sedan oxiderade jag dem med ättika för att de knappt syntes när de var blanka.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkka:

Koppar, mässing och brons är snyggt Blir troligen ett nytt chassibygge i mässing senare.
Jag fräste ut tecknen i kopparn, fyllde dem med tenn. sedan oxiderade jag dem med ättika för att de knappt syntes när de var blanka.

All right, försöker just nu att förbereda en kopparplåt som jag tänkte "printa" loggor på genom att först oxidera hela plåten till att bli så mörk som möjligt, och sedan etsa bort den negativa ytan med en laserskärare. Det tar bara förbannat lång tid att få koppar att nå rätt färg. Fick tips om saltvatten, men det funkade ungefär som lättare syror, tvättade bort oxideringen.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.