The Verge "how to build a custom 2000$ gaming PC" meme heaven

Permalänk
Medlem

Någon som har mirror på videon? Vill inte kolla reaction-videor med tonåringar som ska förklara för mig vad jag ser.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

[quote postid="17557096" userid="1699" name="sniglom"]
Någon som har mirror på videon? Vill inte kolla reaction-videor med tonåringar som ska förklara för mig vad jag ser.

Skrivet av Xyborg:

Här har vi videon igen då the verge plockade ner sin. https://youtu.be/a1Wn1bA4NuI

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Lego Master

Tror jag ska filma nästa gång jag bygger dator och se hur arga alla blir då.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Tror jag ska filma nästa gång jag bygger dator och se hur arga alla blir då.

Tror inte så många bryr sig öht om du gör det.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är mer förvånad över hur folk kan reagera så starkt än över videons kvalitet. Absolut, den är inte perfekt och sweclockers-redaktionen hade definitivt gjort något bättre.

Visst är det slarvigt med ESD-bandet och att inte ha en riktig skruvmejsel, men annars är det mest lite saker han säger fel. Kan tänka mig att det inte går mycket bättre till i pc-byggar-rummet hos många datorhandlare.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Lego Master

@sniglom:
Du menar vansinniga mängder kylpasta och 3 av 4 skruvar för kylaren fastsatta? Nej, då hoppas jag verkligen inte att de tar betalt för den tjänsten.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Måste säga att jag är mer förvånad över hur folk kan reagera så starkt än över videons kvalitet. Absolut, den är inte perfekt och sweclockers-redaktionen hade definitivt gjort något bättre.

Visst är det slarvigt med ESD-bandet och att inte ha en riktig skruvmejsel, men annars är det mest lite saker han säger fel. Kan tänka mig att det inte går mycket bättre till i pc-byggar-rummet hos många datorhandlare.

Han gör ju fler fel än så till exempel använder 3 av 4 skruvar till kylaren, och ger ut felaktig information om till exempel det där med att alla kylare kommer med för aplicerad kylpasta, med mera. Det som gör att jag reagera så starkt är att en så stor Youtube kanal inte kollar upp så att killen som ska göra en informations video som kommer nå ut till så många följare verkligen vet vad han sysslar med.

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Måste säga att jag är mer förvånad över hur folk kan reagera så starkt än över videons kvalitet. Absolut, den är inte perfekt och sweclockers-redaktionen hade definitivt gjort något bättre.

Visst är det slarvigt med ESD-bandet och att inte ha en riktig skruvmejsel, men annars är det mest lite saker han säger fel. Kan tänka mig att det inte går mycket bättre till i pc-byggar-rummet hos många datorhandlare.

frågan är väl varför just Stefan fick uppgiften att göra en guide? det krävs ju nån form av engagemang/intresse lära sig sätta ihop en dator.. nu är det för många fel..

ESD gummiband. trådlöst
10ggr för mycket kylarpasta. bara 3 skruvar till pumpen.
inga fläktar på kylaren & felmonterad. dom långa skruvarna ska väl inte gå igenom kylarblocket ?
fyrkantig plastpryl (CPU aplicator) för att montera processorn ? 7:24
DDR4 minnen satta i single channel
nätagget sitter åt fel håll fläkten har inget utrymme.
märkliga uttalande om kortsluta nätagget mot chassit, Buntband har plötsligt blivit pincetter?, I/0-shield är nu "the brace".
2666mhz är visst snabbt & moderkortet stödjer 3:je lägsta hastigheten på DDR4 minnen är viktigt.
har säkert glömt en massa.

kvalitén är urusel! man gör inte en instruktionsvideo om man inte har 110% koll på vad man gör.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Xyborg:

Här har vi videon igen då the verge plockade ner sin. https://youtu.be/a1Wn1bA4NuI

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av sniglom:

Någon som har mirror på videon? Vill inte kolla reaction-videor med tonåringar som ska förklara för mig vad jag ser.

Där

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

frågan är väl varför just Stefan fick uppgiften att göra en guide? det krävs ju nån form av engagemang/intresse lära sig sätta ihop en dator.. nu är det för många fel..

ESD gummiband. trådlöst
10ggr för mycket kylarpasta. bara 3 skruvar till pumpen.
inga fläktar på kylaren & felmonterad. dom långa skruvarna ska väl inte gå igenom kylarblocket ?
fyrkantig plastpryl (CPU aplicator) för att montera processorn ? 7:24
DDR4 minnen satta i single channel
nätagget sitter åt fel håll fläkten har inget utrymme.
märkliga uttalande om kortsluta nätagget mot chassit, Buntband har plötsligt blivit pincetter?, I/0-shield är nu "the brace".
2666mhz är visst snabbt & moderkortet stödjer 3:je lägsta hastigheten på DDR4 minnen är viktigt.
har säkert glömt en massa.

kvalitén är urusel! man gör inte en instruktionsvideo om man inte har 110% koll på vad man gör.

Du behöver inte peka ut det för mig. Jag har sett videon och tycker fortfarande reaktionen är extrem. För mig motsvarar reaktionen det jag förväntar mig av en autistiskt tonårspojke med OCD och storhetsvansinne, som för första gången ser att någon har fel på internet. Det är som att de som reagerar så här starkt har levt i en helt skyddad verklighet där deras enda livserfarenhet är att bygga datorer i mammas källare. Jag hade inte velat se när dessa individer får se på medan den lokala datorbutiken låter praktikanter bygga datorer till kund.

För mig är detta normal kvalitetsnivå för att vara exempelvis Verge eller något liknande, men det verkar vara först nu när det är inom hårdvarufolkets egna smala fält som det blir en jättegrej, fram tills dess har man inte brytt sig ett dyft om faktafel från Verge eller andra liknande mediahus. Är det för att man inte har insikt i något annat än något så simpelt som att bygga datorer?

Jag hade skämts mer av att göra en reactionvideo än vad jag hade gjort för att vara snubben i Verge video.

Skrivet av Shudnawz:

@sniglom:
Du menar vansinniga mängder kylpasta och 3 av 4 skruvar för kylaren fastsatta? Nej, då hoppas jag verkligen inte att de tar betalt för den tjänsten.

Mycket kylpasta används ofta kommersiellt, inte särskilt ovanligt i laptopar. Jag tror inte mängden han använder kommer ställa till några problem vid normalt användande, även om jag själv inte skulle göra så.

Vad gäller kylaren; Om du kollar en instruktionsfilm på nätet där du ser någon skruva i 3 skruvar, sen beställer du hem kylaren och ser att den har fyra hål, fyra skruv och manualen visar att fyra skruv ska skruvas i. Om du då fortfarande väljer att följa Verge video, då förtjänar du verkligen att bygga fel.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Du behöver inte peka ut det för mig. Jag har sett videon och tycker fortfarande reaktionen är extrem. För mig motsvarar reaktionen det jag förväntar mig av en autistiskt tonårspojke med OCD och storhetsvansinne, som för första gången ser att någon har fel på internet. Det är som att de som reagerar så här starkt har levt i en helt skyddad verklighet där deras enda livserfarenhet är att bygga datorer i mammas källare. Jag hade inte velat se när dessa individer får se på medan den lokala datorbutiken låter praktikanter bygga datorer till kund.

För mig är detta normal kvalitetsnivå för att vara exempelvis Verge eller något liknande, men det verkar vara först nu när det är inom hårdvarufolkets egna smala fält som det blir en jättegrej, fram tills dess har man inte brytt sig ett dyft om faktafel från Verge eller andra liknande mediahus. Är det för att man inte har insikt i något annat än något så simpelt som att bygga datorer?

Jag hade skämts mer av att göra en reactionvideo än vad jag hade gjort för att vara snubben i Verge video.

Vad har du sett för reaktions videos egentligen? Dom videos jag har sett har bara varit där dom påpekat felen som gjorts i denna "informations" video och vad man istället ska göra. Ingen video jag sett har dom betett sig som du skriver, "autistiska" tonårspojkar med OCD och storhetsvansinne

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Vad har du sett för reaktions videos egentligen? Dom videos jag har sett har bara varit där dom påpekat felen som gjorts i denna "informations" video och vad man istället ska göra. Ingen video jag sett har dom betett sig som du skriver, "autistiska" tonårspojkar med OCD och storhetsvansinne

Mängden reaktionsvideor och trådar som denna, på något som är fullkomligt standard inom generell journalism är vad jag syftar på.

Det är själva övertolkandet som gör mig trött också. Man får skilja på vad som är instruktionsmässiga fel och vad som är fel i det illustrativa. Självklart är det fel att glömma en skruv. Men det är inte så att han visar upp när han skruvar fast kylaren med tre skruv eller förklarar för lyssnaren att endast 3 av 4 skruvar ska monteras.

Det här är den normalnivå jag förväntar mig journalistik, men det verkar som många inte sett det utanför sitt nischade fält ännu.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Du behöver inte peka ut det för mig. Jag har sett videon och tycker fortfarande reaktionen är extrem. För mig motsvarar reaktionen det jag förväntar mig av en autistiskt tonårspojke med OCD och storhetsvansinne, som för första gången ser att någon har fel på internet. Det är som att de som reagerar så här starkt har levt i en helt skyddad verklighet där deras enda livserfarenhet är att bygga datorer i mammas källare. Jag hade inte velat se när dessa individer får se på medan den lokala datorbutiken låter praktikanter bygga datorer till kund.

För mig är detta normal kvalitetsnivå för att vara exempelvis Verge eller något liknande, men det verkar vara först nu när det är inom hårdvarufolkets egna smala fält som det blir en jättegrej, fram tills dess har man inte brytt sig ett dyft om faktafel från Verge eller andra liknande mediahus. Är det för att man inte har insikt i något annat än något så simpelt som att bygga datorer?

Jag hade skämts mer av att göra en reactionvideo än vad jag hade gjort för att vara snubben i Verge video.

så vad är rätt sorts reaktion enligt dig.

för mig är det helt rätt sorts reaktion då det är en form av skampåle, höj upp idioten över alla andra!!
ge X mer publicitet men kanske inte den dom vill ha.
borde detta göras med annat innehåll ja givetvis. frågan är om det finns en så stor grupp som kan gå igenom allt material och kolla faktafel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

så vad är rätt sorts reaktion enligt dig.

för mig är det helt rätt sorts reaktion då det är en form av skampåle, höj upp idioten över alla andra!!
ge X mer publicitet men kanske inte den dom vill ha.
borde detta göras med annat innehåll ja givetvis. frågan är om det finns en så stor grupp som kan gå igenom allt material och kolla faktafel.

Rätt nivå? Man rycker knappt på axlarna, eftersom det här är precis som det brukar vara med generell journalistik.

Om något så ifrågasätter man sig själv, varför man läser om information från helt fel källa, när man är kompetent nog att förstå att det finns bättre material. För du skulle väl inte använda en informationsvideo från the Verge till att hjälpa dig göra något mer kritiskt som att fixa bromsar på bilen eller vattensäkra badrummet?

Jag kan tipsa om att börja läsa källmaterialet när journalister skriver om statistik, undersökningar och forskning, så ska du se på riktigt desinformation.

Den lärdom man borde dra av detta, är att allt annat material som man inte är insatt i troligen är precis lika felaktigt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Måste säga att jag är mer förvånad över hur folk kan reagera så starkt än över videons kvalitet. Absolut, den är inte perfekt och sweclockers-redaktionen hade definitivt gjort något bättre.

Visst är det slarvigt med ESD-bandet och att inte ha en riktig skruvmejsel, men annars är det mest lite saker han säger fel. Kan tänka mig att det inte går mycket bättre till i pc-byggar-rummet hos många datorhandlare.

För egen del tycker jag mest det är underhållande men det finns all anledning att bli förbannad. Poserar man som expert i en professionell produktion har man ändå ett visst ansvar. De som inte vet bättre kan råka lita på innehållet, vilket i värsta fall kan skada dyra komponenter och i bästa fall ger dålig valuta för pengarna. Ta exempelvis ESD-armband som inte fungerar eller RAM som körs i en kanal. Sämre kylning genom appliceringen av kyllastfartyg och den hemska kabeldragningen är inte heller lyckat. Han kunde även visat att radiatorn behöver fläktar...

Vad jag finner mest fascinerande är dock hur detta kunde publiceras. Det finns ett helt produktionsteam bakom och det består garanterat av en del tekniskt kunnigt folk. Ändå var det ingen som drog i nödbromsen, satte sig ned med grabben och förklarade saker för honom.

Var det så att ingen sade något? Försökte de men misslyckades? Eller var det överlagt: ”Hörrni grabbar, ska vi låta Stefan bygga en dator och sen visa det på Youtube? Kommer bli skitkul!”

Ytterligare något fascinerande är hur man kan göra fel på precis allt i ett datorbygge. Vissa av felen var helt fantastiska också. Om du tror att höljet till nätdelen kan orsaka kortslutning om det får kontakt med chassit, hur kan du då skruva fast det i chassiplåten? Och hur kan någon tro att en Jackson Pollock med kylpasta är en bra metod? Det är en sak att missförstå mängden som bör användas, men det där var något helt annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Rätt nivå? Man rycker knappt på axlarna, eftersom det här är precis som det brukar vara med generell journalistik.

Om något så ifrågasätter man sig själv, varför man läser om information från helt fel källa, när man är kompetent nog att förstå att det finns bättre material. För du skulle väl inte använda en informationsvideo från the Verge till att hjälpa dig göra något mer kritiskt som att fixa bromsar på bilen eller vattensäkra badrummet?

Jag kan tipsa om att börja läsa källmaterialet när journalister skriver om statistik, undersökningar och forskning, så ska du se på riktigt desinformation.

Den lärdom man borde dra av detta, är att allt annat material som man inte är insatt i troligen är precis lika felaktigt.

Så enligt ditt tankesätt så ska man inte reagera om man ser något felaktigt för det förmodligen finns felaktigheter på något vis överallt där man inte är riktigt insatt i. Jag förstår inte hur du resonerar, det är ju bra att så många reagerat på en sån felaktig informations video från en så stor Youtube kanal som säkert når ut till många som inte är insatt i dator byggande.

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Rätt nivå? Man rycker knappt på axlarna, eftersom det här är precis som det brukar vara med generell journalistik.

Om något så ifrågasätter man sig själv, varför man läser om information från helt fel källa, när man är kompetent nog att förstå att det finns bättre material. För du skulle väl inte använda en informationsvideo från the Verge till att hjälpa dig göra något mer kritiskt som att fixa bromsar på bilen eller vattensäkra badrummet?

Jag kan tipsa om att börja läsa källmaterialet när journalister skriver om statistik, undersökningar och forskning, så ska du se på riktigt desinformation.

ursäkta om jag kanske missförstår dig här, men om sida X gjorde en instruktionsvideo på kirurgiska ingrepp eller vattensäkra badrummet som är helt fel. så rycker du på axlarna och bryr dig inte?

jag skriver sida X för att det inte bara handlar om The verge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sniglom:

Du har åtminstone en väldigt passande avatar snigeln...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

ursäkta om jag kanske missförstår dig här, men om sida X gjorde en instruktionsvideo på kirurgiska ingrepp eller vattensäkra badrummet som är helt fel. så rycker du på axlarna och bryr dig inte?

jag skriver sida X för att det inte bara handlar om The verge.

Är man kompetent och källkritisk nog, begriper man att man inte ska använda the Verge till att bygga datorer, mer än vad man ska använda dem till att göra bromsreparationer eller kirurgiska ingrepp.

Jag anser att lärdomen man ska dra är att om the Verge har så här fel om något man kan, kan man inte lita på något de producerar om material man inte kan. Samma sak gäller givetvis alla annan journalism där man ser samma sak.

Men jag tror det är mer effektivt att övertyga sin omgivning om källkritik och att låta bli att läsa slask, istället för att poängtera alla fel man hittar på internet. Det finns för mycket fel och för lite tid.

Skrivet av hunkaboy86:

Så enligt ditt tankesätt så ska man inte reagera om man ser något felaktigt för det förmodligen finns felaktigheter på något vis överallt där man inte är riktigt insatt i. Jag förstår inte hur du resonerar, det är ju bra att så många reagerat på en sån felaktig informations video från en så stor Youtube kanal som säkert når ut till många som inte är insatt i dator byggande.

Min poäng är att om du ser fel fält du kan, så är det troligen minst lika fel inom fälten du inte kan. Alltså bör du undvika publiceringen till något annat än ren underhållning.

Lösningen är inte att peka ut alla fel, lösningen är att peka folk till andra, mer korrekta källor. Det finns helt enkelt mer felaktigheter och desinformation än det finns tid.

För att exemplifiera så är det meningslöst att lägga tid på att poängtera 100 fel hos Verge, när man kan peka folk mot en trovärdig källa och istället lägga den energin på att eventuellt rapportera ett enstaka fel denna källan har.
Internet har för mycket slask och desinformation för att vi ska kunna lösa allt. Det vi kan göra är att peka på trovärdiga källor och se till att hålla dem trovärdiga. Det är meningslöst att försöka förvandla varenda nyheter24-klon till att vara nature.

Med detta sagt kan vi ju fortfarande skratta åt journalister som ser roliga ut när de försöker. Men ta det inte på för stort allvar, vi förändrar inte världen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

För egen del tycker jag mest det är underhållande men det finns all anledning att bli förbannad. Poserar man som expert i en professionell produktion har man ändå ett visst ansvar. De som inte vet bättre kan råka lita på innehållet, vilket i värsta fall kan skada dyra komponenter och i bästa fall ger dålig valuta för pengarna. Ta exempelvis ESD-armband som inte fungerar eller RAM som körs i en kanal. Sämre kylning genom appliceringen av kyllastfartyg och den hemska kabeldragningen är inte heller lyckat. Han kunde även visat att radiatorn behöver fläktar...

Vad jag finner mest fascinerande är dock hur detta kunde publiceras. Det finns ett helt produktionsteam bakom och det består garanterat av en del tekniskt kunnigt folk. Ändå var det ingen som drog i nödbromsen, satte sig ned med grabben och förklarade saker för honom.

Var det så att ingen sade något? Försökte de men misslyckades? Eller var det överlagt: ”Hörrni grabbar, ska vi låta Stefan bygga en dator och sen visa det på Youtube? Kommer bli skitkul!”

Ytterligare något fascinerande är hur man kan göra fel på precis allt i ett datorbygge. Vissa av felen var helt fantastiska också. Om du tror att höljet till nätdelen kan orsaka kortslutning om det får kontakt med chassit, hur kan du då skruva fast det i chassiplåten? Och hur kan någon tro att en Jackson Pollock med kylpasta är en bra metod? Det är en sak att missförstå mängden som bör användas, men det där var något helt annat.

Skickades från m.sweclockers.com

det kanske var nån som tänkte tanken men kanske höll tyst för att inte bli stämplad som rasist eller hålla ner en sån begåvning som Stefan.. det finns massor med folk som tror att kritik & trakasserier är samma sak.. så kritisera nån i dagens samhälle är inte PK.

@sniglom: Stefan är ingen journalist (det är ingen skyddad utbildning) som pilot eller elektriker men nej han har troligen inte nån sån utbildning.
sen angående kompetent och källkritisk nog.. en sån här guide är riktad till personer som inte har nån koll. nördar & geeks ramlar ju nästan av stolen när man ser sån här guide pga att den är så fel.

hur du tycker att kritiken ska riktas åt innehåll som är "rätt" får stå för dig, hur mycket du än försöker att utbilda andra att man inte ska göra såna reaktionsvideor så finns det miljoner med andra som ser detta som ren underhållning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

det kanske var nån som tänkte tanken men kanske höll tyst för att inte bli stämplad som rasist eller hålla ner en sån begåvning som Stefan.. det finns massor med folk som tror att kritik & trakasserier är samma sak.. så kritisera nån i dagens samhälle är inte PK.

Ptja, jag såg på Twitter att han ville avleda uppmärksamheten med att peka åt den toxiska gamerkulturen så det är väl inte omöjligt att resten av redaktionen höll käft för att slippa ovett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ptja, jag såg på Twitter att han ville avleda uppmärksamheten med att peka åt den toxiska gamerkulturen så det är väl inte omöjligt att resten av redaktionen höll käft för att slippa ovett.

inte det minsta förvånad.. jag väntar spänt på nästa "guide"

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att denhär tråden är riktigt underhållande att läsa, den har gett mig många goda skratt vid dethär laget...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sniglom:

Är man kompetent och källkritisk nog, begriper man att man inte ska använda the Verge till att bygga datorer, mer än vad man ska använda dem till att göra bromsreparationer eller kirurgiska ingrepp.

Jag anser att lärdomen man ska dra är att om the Verge har så här fel om något man kan, kan man inte lita på något de producerar om material man inte kan. Samma sak gäller givetvis alla annan journalism där man ser samma sak.

Men jag tror det är mer effektivt att övertyga sin omgivning om källkritik och att låta bli att läsa slask, istället för att poängtera alla fel man hittar på internet. Det finns för mycket fel och för lite tid.

Min poäng är att om du ser fel fält du kan, så är det troligen minst lika fel inom fälten du inte kan. Alltså bör du undvika publiceringen till något annat än ren underhållning.

Lösningen är inte att peka ut alla fel, lösningen är att peka folk till andra, mer korrekta källor. Det finns helt enkelt mer felaktigheter och desinformation än det finns tid.

För att exemplifiera så är det meningslöst att lägga tid på att poängtera 100 fel hos Verge, när man kan peka folk mot en trovärdig källa och istället lägga den energin på att eventuellt rapportera ett enstaka fel denna källan har.
Internet har för mycket slask och desinformation för att vi ska kunna lösa allt. Det vi kan göra är att peka på trovärdiga källor och se till att hålla dem trovärdiga. Det är meningslöst att försöka förvandla varenda nyheter24-klon till att vara nature.

Med detta sagt kan vi ju fortfarande skratta åt journalister som ser roliga ut när de försöker. Men ta det inte på för stort allvar, vi förändrar inte världen.

Jag älskar att du tycker det är onödigt att lägga tid på att poängtera alla fel men här är du och argumenterar för att folk gör fel O:)

Permalänk
Medlem

ehm
Är videon på riktigt eller ironi?
Helt sinnessjukt hur många fel man kan få in om inte annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Är man kompetent och källkritisk nog, begriper man att man inte ska använda the Verge till att bygga datorer

De har 2 miljoner+ sub på sin Youtube.
Alla kan inte bygga en dator, finns en tråd här på Swec där vi erbjuder hjälp vid nybygge.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197

Att sprida okunskap är dumt absolut men tro att man är bättre än någon annan och dessutom hävdar det(som du gör) är ännu värre, enligt mig. Ta ett djupt andetag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Är man kompetent och källkritisk nog, begriper man att man inte ska använda the Verge till att bygga datorer, mer än vad man ska använda dem till att göra bromsreparationer eller kirurgiska ingrepp.

Jag anser att lärdomen man ska dra är att om the Verge har så här fel om något man kan, kan man inte lita på något de producerar om material man inte kan. Samma sak gäller givetvis alla annan journalism där man ser samma sak.

Men jag tror det är mer effektivt att övertyga sin omgivning om källkritik och att låta bli att läsa slask, istället för att poängtera alla fel man hittar på internet. Det finns för mycket fel och för lite tid.

Min poäng är att om du ser fel fält du kan, så är det troligen minst lika fel inom fälten du inte kan. Alltså bör du undvika publiceringen till något annat än ren underhållning.

Lösningen är inte att peka ut alla fel, lösningen är att peka folk till andra, mer korrekta källor. Det finns helt enkelt mer felaktigheter och desinformation än det finns tid.

För att exemplifiera så är det meningslöst att lägga tid på att poängtera 100 fel hos Verge, när man kan peka folk mot en trovärdig källa och istället lägga den energin på att eventuellt rapportera ett enstaka fel denna källan har.
Internet har för mycket slask och desinformation för att vi ska kunna lösa allt. Det vi kan göra är att peka på trovärdiga källor och se till att hålla dem trovärdiga. Det är meningslöst att försöka förvandla varenda nyheter24-klon till att vara nature.

Med detta sagt kan vi ju fortfarande skratta åt journalister som ser roliga ut när de försöker. Men ta det inte på för stort allvar, vi förändrar inte världen.

Något av det dummaste jag har läst, "kompetent och källkritisk" lol..suck...
The Verge är en "riktig' tekniksida med 2 miljoner följare på tuben, visst det är ingen sida för datanördar.
Men jag utgår från att The Verge inte tar random asshat utan antingen ger uppgiften till någon som har kunskapen internt eller tar in en person externt.
Om Aftonhoran (kvällstidning/slask) skulle skriva en 5 sidor instruktion i sin helgutgåva hur du byter bromsbelägg på bilen så ska jag utgå från att de plockade första bästa idioten på kontoret som satt och pillade sig i näsan, enligt din logik?
Är fullständigt övertygad om att tom Aftonhoran är tillräckligt kompetenta som journalister och professionella att de plockar in en extern person för uppgiften.

Så enlighet dig ska jag upplysa min omgivning hela tiden vilka tidskrifter jag anser är undermåliga och inkompetenta?
Så vem i helvete kan, ska och har tid att upplysa 3 miljoner personer om två år om filmen hade legat kvar, när chatten är stängd?
Pga dryga nördar på Internet plockade the Verge ner filmen, istället för att vi försynt upplyste the Verge om felen hade filmen förmodligen legat kvar om två år.

Problemet var aldrig att de gjorde fel, utan den extrema mängden och att det var en så känd teknik sida.
Sen älskar folk ryska "bilfilmer" på tuben så vad förväntar du dig, så mycket underhållning får vi inte.
Vad ska vi annars prata om på SweClockers, valet är över lol.
Tack att du hat hållt liv i tråden så länge, tänkte den skulle dö de första två dagarna.

Permalänk
Medlem

youtube länken är borttagen såhär är en ny länk
https://www.msn.com/pt-pt/video/entretenimento/how-we-built-a...

Permalänk
Medlem

antar att han är nybörjare. det jag fastnade på var kommentaren om att nätaggets utsida inte får röra lådans insida för riskt för kortslutning och han trodde att gummit som var där var för att förhindra det. han borde blivit livrädd när han skruvade fast agget då skruvarna verkligen gjorde att dom fick kontakt
sen kan man inte säga att han snålade med kylpastan

han kanske lyckas bättre nästa gång?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

antar att han är nybörjare. det jag fastnade på var kommentaren om att nätaggets utsida inte får röra lådans insida för riskt för kortslutning och han trodde att gummit som var där var för att förhindra det. han borde blivit livrädd när han skruvade fast agget då skruvarna verkligen gjorde att dom fick kontakt
sen kan man inte säga att han snålade med kylpastan

han kanske lyckas bättre nästa gång?

Så en nybörjare som har noll koll ska lära andra nybörjare bygga datorer?
med alla snowflakes & curlade ungdomar idag så är jag inte förvånad.