Sony tillkännager Playstation Classic med 20 förinstallerade spel

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av mpat:

Det där är ju på baksidan, så det är antagligen bara strömförsörjningen. Vet någon vad det är för portar till handkontrollerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Samma på NES / SNES också, en USB-kontakt på baksidan för ström...

... men den dubblar som data-port om man kopplar in den till en PC och håller in reset vid uppstart) - kommer nog vara likadant här.

Kontrollportarna är säkert special dock.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Kontrollportarna är säkert special dock.

Japp, klar miss IMO. Samma skit på mina NES och SNES Mini.

De borde alla hålla sig till antingen; originalport (finns bra med ekosystem av kontrollers), USB (vanlig, eller USB-C spelar ingen roll) eller trådlöst BT.

Att hitta på nya special customportar endast för "Mini"-emuleriningsboxarna är sämst lösning av alla.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag röstar för Gran Turismo 2

Jag har en PS2 som är bakåtkompatibel och har bl.a.
Gran Turismo 2 (PS1) och Gran Turismo 4 (PS2).
Bra spel. GT2 är snyggt för att vara PS1 spel.
I GT2 kan man också välja vilka däck man vill i vilka race man vill.
GT4 har massa begränsningar i däckval.
Så GT2 blir ibland roligare eftersom man kan ha bra däck om man har en kraftfull bil.
Istället för som i GT4 när man kan ha mycket kraft men inget grepp.

Analoga spakar är så klart fördel.
Men har för mig GT2 går att köra med styrkorset istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hm, kul med retrogrejor. Playstation 1 är ju en klassiker.

Jag känner mig dock rätt gammal, PS1 var "efter min tid", typ...jag har dock köpt spelkonsoller på senare dagar för barnens skull, Nintendo Wii är ett klart bra köp. Har provat lite emulatorer, och kommit fram till att N64-spel (Mario64 etc) fortfarande håller rätt ok, SNES eller äldre vill barnen helst inte se (och inte jag heller). Delvis för att spelen var just "oförlåtande", vilket barn av idag inte är vana vid.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Vandal heart och Toshinden vore sköj!

Permalänk
Medlem

vore roligare om dessa classic consoler kom men en jävla massa spel redan från början

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag röstar för Gran Turismo 2

Jag har en PS2 som är bakåtkompatibel och har bl.a.
Gran Turismo 2 (PS1) och Gran Turismo 4 (PS2).
Bra spel. GT2 är snyggt för att vara PS1 spel.
I GT2 kan man också välja vilka däck man vill i vilka race man vill.
GT4 har massa begränsningar i däckval.
Så GT2 blir ibland roligare eftersom man kan ha bra däck om man har en kraftfull bil.
Istället för som i GT4 när man kan ha mycket kraft men inget grepp.

Analoga spakar är så klart fördel.
Men har för mig GT2 går att köra med styrkorset istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Gran turismo 2 är ett av dom bästa racing spelen ever i min mening
Går verkligen att varva om och om.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nice! Kommer att bli ett köp

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

För saftigt för mig men det beror samtidigt lite på vilka fler spel som utannonseras.

Är benägen att hålla med, men la in en en beställning på Webhallen tills vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag röstar för Gran Turismo 2

Jag har en PS2 som är bakåtkompatibel och har bl.a.
Gran Turismo 2 (PS1) och Gran Turismo 4 (PS2).
Bra spel. GT2 är snyggt för att vara PS1 spel.
I GT2 kan man också välja vilka däck man vill i vilka race man vill.
GT4 har massa begränsningar i däckval.
Så GT2 blir ibland roligare eftersom man kan ha bra däck om man har en kraftfull bil.
Istället för som i GT4 när man kan ha mycket kraft men inget grepp.

Analoga spakar är så klart fördel.
Men har för mig GT2 går att köra med styrkorset istället.

Skickades från m.sweclockers.com

GT5 och GT6 är ännu bättre, och ännu fler alternativ i spelen.

Klar miss att de inte har analoga spakar på denna. Speciellt racingspel tappar enormt mycket på att inte ha det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Skulle vara nice, men inte så troligt däremot torr jag, om ICO fanns med i listan. Skulle man äntligen få chansen att spela igenom det själv, bara sett videos på det som många anser vara det bästa spelet till PS1:an, till och med bättre än FFVII

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Så länge som den inte är kompatibel med gamla spel och hårdvaror så blir det inget köp. Förstår inte poängen med att köpa en glorifierad emulator om jag inte kan använda den som en ersättare för den defekta playstation jag redan har.

Permalänk
Skrivet av RVX:

Skulle vara nice, men inte så troligt däremot torr jag, om ICO fanns med i listan. Skulle man äntligen få chansen att spela igenom det själv, bara sett videos på det som många anser vara det bästa spelet till PS1:an, till och med bättre än FFVII

Skickades från m.sweclockers.com

Ico är ett PS2 spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

@Kiirozu Nope, de nämner bara fem spel av nån anledning. Hoppas på Spyro, men vetefan om det är lika bra som jag minns det. Speciellt utan styrspakar.

Skrivet av Teddis:

Inga analoga spakar. Kul.

Jag vet att handkontrollerna som kom med PS1 saknade det till en början, men betoning på till en början.

Skrivet av Funlo:

Oh. Detta gillas skarpt PS1 var min första konsol jag ägde. Har faktiskt kvar den än idag. Dock är spelen borta. Ända som är lite synd är väl att den säljs med handkontrollerna utan analog styrspak.

Är väl också en annan typ av anslutning så man inte kan koppla in sin gamla PS1 kontroll heller. Hoppas det går att lösa på något vis. Kanske är så att Sony är lite giriga och kommer sälja handkontroller med analoga styrspakar separat?

Skrivet av Calle2003:

Lite kasst att det inte är DualShock handkontroller med styrspakar, innebär ju att spel som kräver dessa funktioner inte kommer att följa med konsolen.

Skrivet av xcluzive:

Har redan PS samt PS2 som är bakåtkompatibel Dessutom PS1- och PS2-kontroller med "spakar" som kom senare. Och har alla spel jag tycker är intressanta

Så ~1500kr i Sverige känns lite onödigt. Men ändå kul initiativ. Ska bli intressant att se hela spellistan sen.

Jo, en klar miss att de inte har med analoga kontrollers.

För 2D-plattformsspel så föredrar jag ett klassiskt digitalt styrkors. Brukar klaga på att Nintendo skippade det på Switch (har två stycken, så gillar konsolen annars).

För 3D-spel så är det dock tvärt om i princip nödvändigt med bra analoga spakar för bästa spelkänsla.

Rätt styrdon på rätt plats - helt enkelt!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, en klar miss att de inte har med analoga kontrollers.

För 2D-plattformsspel så föredrar jag ett klassiskt digitalt styrkors. Brukar klaga på att Nintendo skippade det på Switch (har två stycken, så gillar konsolen annars).

För 3D-spel så är det dock tvärt om i princip nödvändigt med bra analoga spakar för bästa spelkänsla.

Rätt styrdon på rätt plats - helt enkelt!

Helt rätt! Crash bandicoot med styrkors, nej tack liksom!

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmoire:

Ico är ett PS2 spel...

Hur f”n dum får man bli egentligen?
Ställer mig i skamvrån.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Jag är väl medveten om detta. Men det är sällan många usb-portar, så om man redan utnyttjar den för en snes mini, ett usb-minne eller en wifi-sticka så behöver man en adapter. Ofta sitter dessa portar på sidan, vilket ställer till kabeldragning.
Jag gillar också att kunna lämna ett spel på paus och stänga av tvn. portarna är inte nödvändigtvis strömsatta när tvn är avstängd.

Fast det var ju poängen med att EU standardiserade micro-usb som laddning för mobiltelefoner för att man inte ska behöva skicka med en ny laddare för varje telefon som säljs. Nu görs väl iofs det fortfarande men en anledning är ju att där släpper man nya standarder för snabbladdning etc hela tiden. Här lär det väl vara standard 5V 500mA som behövs så vilken laddare man har som helst fungerar ju.

Permalänk
Medlem

Aldrig i helvetet att jag köper en för 1490kr som vi i sverige får betala för.

Permalänk
Medlem

Rätt pepp faktiskt!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Fast det var ju poängen med att EU standardiserade micro-usb som laddning för mobiltelefoner för att man inte ska behöva skicka med en ny laddare för varje telefon som säljs. Nu görs väl iofs det fortfarande men en anledning är ju att där släpper man nya standarder för snabbladdning etc hela tiden. Här lär det väl vara standard 5V 500mA som behövs så vilken laddare man har som helst fungerar ju.

Enligt infon som finns tillgänglig verkar det vara 5V 1A, precis som till snes & nes mini.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Samma på NES / SNES också, en USB-kontakt på baksidan för ström...

... men den dubblar som data-port om man kopplar in den till en PC och håller in reset vid uppstart) - kommer nog vara likadant här.

Kontrollportarna är säkert special dock.

Skrivet av martinot:

Japp, klar miss IMO. Samma skit på mina NES och SNES Mini.

De borde alla hålla sig till antingen; originalport (finns bra med ekosystem av kontrollers), USB (vanlig, eller USB-C spelar ingen roll) eller trådlöst BT.

Att hitta på nya special customportar endast för "Mini"-emuleriningsboxarna är sämst lösning av alla.

Det ser ju helt klart ut att vara USB på en del bilder dock.

Porten verkar bara infälld i hålet för den 9-poliga porten för syns skull. Kan ju säkert bli meckigt att använda dessa kontroller med andra saker däremot pga detta, även om det nu är USB.

Sen vore ju såklart detta ingen garant för att det funkar med vadsomhelst ändå. NeoGeo släpte ju nyligen en retromaskin med USB-portade retrokontroller (ingår ej) men inte går det att plugga i några andra kontroller i den för det.

Skrivet av RVX:

Ställer mig i skamvrån.

Det var ursprungligen tänkt att vara PS(1)-spel om det är någon tröst.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

The Retrowave. Många konsoler ska samsas vid tvn.

frugan vill ha större tv bänk nu. har nes, snes och c64 mini och det börjar bli trångt och massor av kablar. trodde jag aldrig skulle fylla tv'ns alla hdmi ingångar, nu funderar jag på en splitter

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det var ursprungligen tänkt att vara PS(1)-spel om det är någon tröst.

It helps a little bit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag tror sony missbedömer vad folk anser vara retro nog att införskaffa en minikopia. Hur många har inte fungerande ps2/ps3:or som är bakåtkompatibla och kan köra psx-spel?! Visst... tekken 3 och ff7 är några av mina favvospel genom tiderna, men samtidigt inte lika ikoniska som mario m.fl. dessutom har "pixelart" blivit trendigt och därmed 8/16-bit grafik. 32 bitars 3D har ju inte direkt åldrats med stil?! Jag tror väl kanske inte på en flopp direkt, men tvivlar på att sony kommer i närheten av nintendos classickonsol försäljning.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Alltså, inte för att dissa Sony. De var kungar med PS1 när det begav sig, men många tidiga polygon-spel har inte åldrats väl. Att spela Wipeout eller Tomb raider idag måste kännas otroligt segt och fult om man jämför med hur pixelspelen åldrats.
Finns nog en marknad hursom dock....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Man får hoppas på Diablo som ett av spelen då. Givetvis måste versionen dubbad till svenska vara med

Visa signatur

"Berzerker don´t die, they wuss out ;)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, en klar miss att de inte har med analoga kontrollers.

För 2D-plattformsspel så föredrar jag ett klassiskt digitalt styrkors. Brukar klaga på att Nintendo skippade det på Switch (har två stycken, så gillar konsolen annars).

För 3D-spel så är det dock tvärt om i princip nödvändigt med bra analoga spakar för bästa spelkänsla.

Rätt styrdon på rätt plats - helt enkelt!

Vissa PS1 spel har analoga kontrollers som krav för att kunna spela det, exempelvis ett av mina PS1 favoritspel Ape Escape.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

C&C till ps1 är också en klassiker. Där datorn fuskade och kunde göra flera saker samtidigt. Men att klara av Nod på ps1 var svårt. Sedan kom det väl en förbättrad version till PC som hette Command & Conquer gold. Och det är väl den man skulle vilja lira.

C&c släpptes 1995 på PC och sedan 1996 på PS1.
1997 kom dock den förbättrade versionen för PC, som du nämnde kallades Gold. Vilken hade officiellt stöd för Windows över DOS samt högre upplösning och lite mer detaljerad grafik i bland annat GUI.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum