Sony tillkännager Playstation Classic med 20 förinstallerade spel

Permalänk
Melding Plague

Sony tillkännager Playstation Classic med 20 förinstallerade spel

Efter succéerna Nintendo NES Classic Edition och SNES Classic Edition följer Sony upp med en alldeles egen klassiker, som levereras med 20 förinstallerade spel. Däribland Final Fantasy VII.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Livsnjutare 😎

Nu snackar vi!, kul!

... Snart kommer alla ha hyllorna fulla med "Classic" -konsoler där hemma i stugorna

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

The Retrowave. Många konsoler ska samsas vid tvn.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Roligt att de gör samma sak som Nintendo med classics.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

Finns det någon lista på alla spel som kommer att ingå eller är det inte släppt exakt vilka spel som kommer att ingå? Tekken 3 blir nästan värt bara för den

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Kommer den med Crash Team Racing måntro :O?

Dem behöver göra en remaster av CTR till PS4/PC annars med multiplayer, det hade sålt flera miljoner utan problem. Världens bästa cart-racing spel genom tiderna

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Boredbynoobs:

Kommer den med Crash Team Racing måntro :O?

Dem behöver göra en remaster av CTR till PS4/PC annars med multiplayer, det hade sålt flera miljoner utan problem. Världens bästa cart-racing spel genom tiderna

Det handlar väl om relativt kort tid efter release till ett hack kommer som gör att man kan lägga in vilka spel man vill skulle jag tippa...
Även om minnet i denna konsol kommer behöva vara större iom att ISO -filerna är betydligt större.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hoppas att den inte blir mycket dyrare än 1100 när den väl kommer till Sverige. Annars väldigt cool idé!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem

@Kiirozu Nope, de nämner bara fem spel av nån anledning. Hoppas på Spyro, men vetefan om det är lika bra som jag minns det. Speciellt utan styrspakar.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Hoppas på Azure Dreams! Tämligen okänt men riktigt roligt RPG i min mening

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 3070 - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Kul, de skulle kunna släppa det som retropack i digital form också till de som sitter på ps3/ps4 så spar vi lite på miljön.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Silent hill och vagrant story tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert

Skulle förvåna mig om de inte har återanvänt samma emulering som på PS3 men det ska bli intressant att se hur Sony har löst det hela.

Permalänk
Medlem

Grymt, fick ett på julafton -96 och har haft enormt kul med det, inte samma nostalgi som med NES och SNES som jag hade innan.
Är lite skeptisk till denna classic dock, spelen åldras inte alls väl om man jämför med NES/SNES då spelen ser ut som skräp och flyter som skräp jämfört med NES/SNES(tycker jag).
Å andra sidan så är ju FF7 ganska oslagbart, skulle väl vara för det isåfall!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Hedersmedlem

FF7!!! omgz

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Tufft! Spännande hur hela spellistan kommer att se ut.

- Undra om Xbox Classic kommer... Frågan är om de då ens kan samla ihop till 20 "bra" gamla klassiska spel xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ohyeaaah!

Permalänk
Inaktiv

Såklart roligt.

Det finns säkert flera som köper den för att uppleva gamla minnen. Problemet med playstation 1, 2, 3 spel är att de oftast är av exakt samma typ av spel som finns idag, bara det att de har sämre grafik och mindre funktioner. Medans snes och nes classic var spel av en helt annan typ.

Nå Ridge Racer 4 och Tekken 3 var grymma, men jag skulle vilja spela dem med förbättrad grafik.

Något spel jag skulle vilja ha är Die Hard Trilogy om det kommer så blir det köp av ett par stycken direkt. Jag skulle här också vilja ha bättre grafik på spelet, men få spel av denna stil tillverkas längre: https://www.youtube.com/watch?v=e7GwHgg2mJk

Fast detta spel kräver väl tillstånd av de som äger "Die hard franchise" och de vill nog ej sälja.
*edit*
C&C till ps1 är också en klassiker. Där datorn fuskade och kunde göra flera saker samtidigt. Men att klara av Nod på ps1 var svårt. Sedan kom det väl en förbättrad version till PC som hette Command & Conquer gold. Och det är väl den man skulle vilja lira.

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Nu börjar det bli fånigt. Denna konsolen är knappt mindre än ps one från 2000, fast den kommer ändå inte med cd-spelaren eller stöd för minneskort. Man får inte med dualshock-kontrollrar och originalkontrollrar går inte att ansluta.
(En annan trevlig sak med ps one var den konsolanpassade lcd-skärmen man kunde koppla in.)

Vi ska inte heller glömma konsolen PS TV, som är mindre och släpptes för $99 år 2013. Den kör Vita-, PSP- och PS1-spel. Den fungerar med PS3-kontrollen, PS4-kontrollen, har löstagbart minneskort och kan dessutom ladda ner nya spel via nätverksanslutning. Känns som att det hade varit en mer intressant bas att bygga ett snyggt skal runt. Hade varit fint att äntligen kunna få köpa till fler retrospel, nu får vi väl hoppas att den går att jailbreaka så man kan lösa det själv.

Sen måste jag säga att det känns förbaskat snålt, att precis som Nintendo, inte skicka med en ac-adapter. Vi får väl hoppas att Sony tar sitt förnuft till fånga har vanlig usb-anslutning till sina kontrollrar.

För samma pengar lär man kunna köpa en använd pstwo med ett gäng spel och komponentutgång.

Hittade fler bilder här:
http://news.livedoor.com/article/detail/15328100/

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

Palla! Införskaffade precis en original PSOne som verkar vara i samma storlek.

Sitter o spelar Rayman 1, helvete vad svår...

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Fräsigt!

Kan helt klart tänka mig att köpa

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Inga analoga spakar. Kul.

Jag vet att handkontrollerna som kom med PS1 saknade det till en början, men betoning på till en början.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Sen måste jag säga att det känns förbaskat snålt, att precis som Nintendo, inte skicka med en ac-adapter.

I princip alla TV-apparater idag har en USB-port, avsedd för att man skall kunna stoppa i ett USB-minne eller så för att visa bilder eller film. Jag kopplade in min NES mini till den porten, och det fungerade bra på bägge de platser jag haft den inkopplad. Strömmen till den porten verkar vara på även om man inte använder den "kanalen" på TVn.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

I princip alla TV-apparater idag har en USB-port, avsedd för att man skall kunna stoppa i ett USB-minne eller så för att visa bilder eller film. Jag kopplade in min NES mini till den porten, och det fungerade bra på bägge de platser jag haft den inkopplad. Strömmen till den porten verkar vara på även om man inte använder den "kanalen" på TVn.

Jag är väl medveten om detta. Men det är sällan många usb-portar, så om man redan utnyttjar den för en snes mini, ett usb-minne eller en wifi-sticka så behöver man en adapter. Ofta sitter dessa portar på sidan, vilket ställer till kabeldragning.
Jag gillar också att kunna lämna ett spel på paus och stänga av tvn. portarna är inte nödvändigtvis strömsatta när tvn är avstängd.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

nice med HDMI , undrar om det blir 1080p 60

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

nice med HDMI , undrar om det blir 1080p 60

Enligt denna sidan blir det 720p eller 480p
http://news.livedoor.com/article/detail/15328100/

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

Väldigt tråkigt att den inte har USB.
Antagligen går det inte att installera fler spel, väldigt tråkigt.

EU borde införa säljförbud på konsumentteknik som nyttjar proportionera kontaktdon istället för öppna standarder som USB.

Permalänk

Ojoj Nu drar det i snåltarmen... 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Enligt denna sidan blir det 720p eller 480p
http://news.livedoor.com/article/detail/15328100/

coolt!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200