Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Coola katter du har! Raskatter alla ?

Katten till höger https://i.imgur.com/mwCuzem.jpg Är det en ung bengalkatt?

Måste även berömma dig för namnet Spock

Som förslag på nu NAS?????? Jag hade köpt en HPE MicroServer Gen8 Den kan du ha mycket roligt med.

Själv köpte jag en gammal HP Proliant N36L Microserver här på marknaden( tror jag gav 800kr) för länge sen, satte i en lite bättre processor och uppgraderade den med 8GB ECC RAM, 4st hårddiskplatser med 3TB+3TB+2TB+2TB. Sen körde jag in unRAID. Den bara går o går.. .. .

Att köpa typ en MicroServer o fixa sin egen NAS, är skitlätt och så mycket bättre.

Edit/ jag började med Freenas, men konfigurationen och alla inställningar totalt dödade mitt tålamod, efter vecka tänkte jag om.

Och läste om unRAID här i tråden. Pang bom så vart det klart Allting funkar som jag vill.
Har lite småjusteringar att göra så att allt blir perfekt, hjälpen här i forumet är otroligt.

Skulle jag köpt en färdig lösning typ Synology Diskstation med 4 diskplatser, hade jag fått hosta upp många tusenlappar.....

Katterna först. Från vänster är det först Spock som är en sju månader gammal Oriental, i mitten sitter 2 år gamla Kara som är en Turkisk Van och till sist till höger är min första kisse Zelda som är en tre år gammal Ocicat. Alla är raskatter med stamtavla och hela baletten...

Har läst flera inlägg där HP:s enkla servrar hyllas men hur är det med ljudnivån? Kommer att stå på mitt skrivbord bara någon meter från min säng. LaCie gjorde en stor grej av att de hade en 80mm Noctuafläkt om enda kylning i NAS:en som just dött men inte fasen var den helt tyst. Min stationära dator i signaturen är klart tystare.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Katterna först. Från vänster är det först Spock som är en sju månader gammal Oriental, i mitten sitter 2 år gamla Kara som är en Turkisk Van och till sist till höger är min första kisse Zelda som är en tre år gammal Ocicat. Alla är raskatter med stamtavla och hela baletten...

Har läst flera inlägg där HP:s enkla servrar hyllas men hur är det med ljudnivån? Kommer att stå på mitt skrivbord bara någon meter från min säng. LaCie gjorde en stor grej av att de hade en 80mm Noctuafläkt om enda kylning i NAS:en som just dött men inte fasen var den helt tyst. Min stationära dator i signaturen är klart tystare.

Det är ju 120mm fläktar i HPE MicroServer, i min gamla så satt det endast en 120 bak, som blåser ut/bak. Men såg på tuben en kille som monterade om nya fläktar med en simpel fläktkontroller.

Så jag skruvade av bakre original, och fäste en Noctua och även en i dörren så att det blev.
Utsug <-----< Insug

Den är väldigt tyst, det ända jag hör är när hårddiskarna börjar jobba.
Men sen så förstår jag inte varför du måste ha din NAS på skrivbordet ?
Den kan du väl sätta på ett ställe så den inte syns och hörs?

Jag själv har dragit nätverkssladd till en garderob däe det finns nätverksswitch, NAS, router, skrivare, externa diskar, server etc etc som är långt ifrån skrivbordet.

Garderoben är en vanlig vit standard som man ser i dom flesta hem.
Har hålborrat två st 120mm hål där bak på garderoben, ett upp o ett nere, och fäst två lågvarviga fläktar så luften cirkulerar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det är ju 120mm fläktar i HPE MicroServer, i min gamla så satt det endast en 120 bak, som blåser ut/bak. Men såg på tuben en kille som monterade om nya fläktar med en simpel fläktkontroller.

Så jag skruvade av bakre original, och fäste en Noctua och även en i dörren så att det blev.
Utsug <-----< Insug

Den är väldigt tyst, det ända jag hör är när hårddiskarna börjar jobba.
Men sen så förstår jag inte varför du måste ha din NAS på skrivbordet ?
Den kan du väl sätta på ett ställe så den inte syns och hörs?

Jag själv har dragit nätverkssladd till en garderob däe det finns nätverksswitch, NAS, router, skrivare, externa diskar, server etc etc som är långt ifrån skrivbordet.

Garderoben är en vanlig vit standard som man ser i dom flesta hem.
Har hålborrat två st 120mm hål där bak på garderoben, ett upp o ett nere, och fäst två lågvarviga fläktar så luften cirkulerar.

Jag "måste" inte ha min NAS på skrivbordet det är mer att det blivit så, mina NAS:ar har stått där i säkert tio år. Det är enkelt och jag har koll på vad som händer. Jag skulle teoretiskt kunna borra igenom väggen till klädkammaren och placera den där.

Ska först felsöka min LaCie sedan får jag fundera på hur jag ska göra.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Har nog beställt kablar och grejer för ett par tusen för katterna (2st) gillar att äta på kablar. Bergsala är inte direkt billiga heller när det gäller Nintendos extrakablar. Får NASen ingen ström så låter det ju som AC kabeln är trasig? Kolla efter bitmärken

Kan du inte åka till tippen, sno en hög med gamla kablar och sprida i huset som "dummies"?

Permalänk
Medlem

Skaffar du en microserver så har du ett ILO kort inbyggt för fjärrstyrning så du har absolut inget som helst behov av att ha den inom armslängd. Kan du göra det med mus och tagentbord kopplat till maskinen kan du göra det via ILO. Skaffar du en licens till ILO - billigt på Ebay eller via google så kan du montera ISO filer på fjärr, uppdatera BIOS osv.

När jag jobbade med drift så hade jag X antal hundra burkar med ILO. Jag har aldrig någonsin behövt gå till någon av dem som har haft ILO inkopplat (däremot har det hänt att installatörerna har bommat att koppla in ILO och då får man knata - förhoppningsvis inte till servern i Kiruna)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Jag tror att du har fel här! Den katten ser helt oskyldig ut, så det är nog bara en räcka av händelser som ser ut att vara sammankopplade...
En månad sedan garantin gick ut. Här ser du nog orsaken korrelerad till Murphys lag.
Ha en bra helg

Nu är det ju dock så att katter alltid ser som oskyldigast ut när de gjort något.

Från den tiden jag hade katt(er) så minns jag ett tillfälle när jag gjorde ordning lite lyxiga baguetter inför en tv-kväll med Liverpoolmatch. Telefonen ringde så jag lämnade mackorna på köksbänken och gick till telefonen för att svara. Efter ett treminuterssamtal återvände jag till köket och fann mackorna länsade på köttprodukter (såsom serrano/prosciutto). Ena katten satt på bänken, bredvid mackorna, med en stor skinkskiva hängande ur munnen och den mest oskyldiga uppsyn jag någonsin skådat.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Kan du inte åka till tippen, sno en hög med gamla kablar och sprida i huset som "dummies"?

Tack för tipset xD

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Nu är det ju dock så att katter alltid ser som oskyldigast ut när de gjort något.

Från den tiden jag hade katt(er) så minns jag ett tillfälle när jag gjorde ordning lite lyxiga baguetter inför en tv-kväll med Liverpoolmatch. Telefonen ringde så jag lämnade mackorna på köksbänken och gick till telefonen för att svara. Efter ett treminuterssamtal återvände jag till köket och fann mackorna länsade på köttprodukter (såsom serrano/prosciutto). Ena katten satt på bänken, bredvid mackorna, med en stor skinkskiva hängande ur munnen och den mest oskyldiga uppsyn jag någonsin skådat.

Håller fullständigt med dig. Vi människor tolkar i princip alltid katters utseende som oskyldiga. De är våra vänner men helt på deras egna premisser. De gör som de vill och vi får helt enkelt leva med det.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO