Död NAS pga. katt

Permalänk
Medlem

Död NAS pga. katt

Det verkar som min senaste lilla kisse Spock har dödat min LaCie 5Big NAS Pro. Natten till torsdag var Spock och krafsade ibland min kabelhärva runt min UPS och i och med att jag låg och läste i sängen någon meter därifrån noterade jag att NAS:en startade om två gånger. Första gången verkade allt OK, andra gången så blinkade det rött vilket vanligtvis innebär att NAS:en kollar igenom diskarna, inget större problem. Jag somnade och vet ej om NAS:en körde klart diskskanningen eller vad som hände innan 03:00.

Då NAS:en är inställd på att vara igång 13:00 till 03:00 så insåg jag dagen efter att något var fel då den inte var igång efter 13:00. Den svarar noll på försök att starta den och beter sig som att ström saknas helt. Kan vara AC-adaptern men jag måste köpa ett verktyg för att testa detta.

Ironiskt nog är det bara en månad sedan min femåriga garanti gått ut...

Om vi utgår från att min LaCie är skrotningsbar (all data finns som backuper på två USB-diskar och den verkligt viktiga datan finns även på OneDrive så det är inget problem) så behöver jag en ny pjäs.

Funderar på att skrota hela 4-5 diskar grejen och bara köra på en enhet med två diskar. Använder inte NAS:en som förr då streaming tagit över.

Har Ni några förslag och eventuellt egen erfarenhet. Är bortskämd då LaCie:en trots att den är från 2013 maxade enkelt mitt nätverk och langade fram filer runt 112 MB/s.

Förövaren:

Har Ni några förslag på en riktigt bra 2-disk enhet som kör RAID 1 (spegling) med minst två 8TB diskar.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att du har fel här! Den katten ser helt oskyldig ut, så det är nog bara en räcka av händelser som ser ut att vara sammankopplade...
En månad sedan garantin gick ut. Här ser du nog orsaken korrelerad till Murphys lag.
Ha en bra helg

Permalänk
Medlem

Jag instämmer i att katten ser oskyldig ut.
Typiskt handhavandefel!

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är tyvärr begränsad till synology (DS916+, ska beställa en DS918+ inom kort)
Finns recensioner (testpiloter) på sweclockers på lite andra modeller.

Om du enbart ska använda som backup (ej som transcoder eller liknande som för film) så räcker det med en svag cpu. 1Gbit klarar de flesta nas av som även räcker för de flesta, speciellt för enkla backupkrav.

Synologyn har en trevlig realtidsbackup kan spara flera versioner av filerna, 1 sekund efter att den har sparats klart från källan Trevligt om man vill ha jobben och dess historik sparad.

Finns andra modeller som erbjuder 10Gbit till liknande prisklass, om det skulle vara viktigare.

Edit:
Juridiskt sätt är det ägaren som är skyldig, så låt katten va

Permalänk
Medlem

#Cat lifes matter! (Oskyldig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Jag tror att du har fel här! Den katten ser helt oskyldig ut, så det är nog bara en räcka av händelser som ser ut att vara sammankopplade...
En månad sedan garantin gick ut. Här ser du nog orsaken korrelerad till Murphys lag.
Ha en bra helg

Skrivet av Nesvop:

Jag instämmer i att katten ser oskyldig ut.
Typiskt handhavandefel!

tycker mer det ser ut som ett bevis på att " katt är INTE roligare än hårdvara "
( sorry för OT )

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

"Innocent until proven guilty"

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

OT: Skrota katten... enda lösningen

Permalänk
Medlem

Vad är det för kattras? Pälsen ser riktigt härlig ut.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Tur att det inte var tvärtom - död katt pga NAS

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Bascule666:

Jag tror att det fanns en timer som pajade NAS'en efter att garantin gått ut.

Permalänk

Var det pekdonet som lagt av hade jag trott på rubriken.
Hänga ut sitt husdjur på det där viset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Funderar på att skrota hela 4-5 diskar grejen och bara köra på en enhet med två diskar. Använder inte NAS:en som förr då streaming tagit över.

Har Ni några förslag och eventuellt egen erfarenhet. Är bortskämd då LaCie:en trots att den är från 2013 maxade enkelt mitt nätverk och langade fram filer runt 112 MB/s.

Har Ni några förslag på en riktigt bra 2-disk enhet som kör RAID 1 (spegling) med minst två 8TB diskar.

Till att börja med kommer alla trådbundna "riktiga" NASar idag maxa din giglina, nemas problemas, det är knappt att det är något du behöver fundera på.
Den enda riktiga jämförelsen är om du vill få ut något mervärde ur den. T.ex. har synology en hel del inbyggda appar och möjligheten att köra docker så köper du en halvfet sådan har du även en praktisk hemmaserver kirrad.

Och är du säker på att du vill ha en 2-diskenhet?
Fördelen med en 4-diskars är att du kan blanda viktig/oviktig info och/eller uppgradera mycket enklare.
T.ex. kan du köra 2 diskar raid1 med data du inte vill krångla med att försöka hitta i backuper och sedan 1-2 billiga diskar med skräpdata du orkar tappa när som helst.
Eller bara det att när du fyllt dina första två diskar kan du dunka in två till och slippa byta från en NAS du (förhoppningsvis) är nöjd med.

En 4-diskars DS918+ har fått bra recensioner.
Annars finns 2-diskars DS218+ också, men den är betydligt klenare om du ska använda den till något annat än bara skyffla filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vad är det för kattras? Pälsen ser riktigt härlig ut.

En Oriental, vilket är samma sak som en Siames fast en annan färg. Hans föräldrar fick fyra barn och en var Siames och resten Orientaler, allt hänger på färgen.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

4-diskars NAS är miniumum, det gör inget att två är oanvända och platserna himla bra att ha när du skall göra saker som inte bör röra dina 2 ordinarie diskar.

köpa 2-diskars NAS gör man bara typ en gång...

Permalänk
Medlem

Dessa älskade husdjur, min katt lyckades välta min nya 65-tummare en vecka efter att jag köpt den... Good times!

Permalänk
Hjälpsam

Spontant kolla på Sonology och välj modell efter budget och behov DS218 Play är en bra modell att börja kika på i alla fall.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tur att det inte var tvärtom - död katt pga NAS

Kan åt hårddisk, blev full

Permalänk

Då katten ej är dömd så tycker jag inte att det är passande att outa stackarn så tycker att detta är en mer lämplig bild!

[IMG]https://i.imgur.com/0VcaoUR.jpg[IMG]

OT jag kan tyvärr inte ett smack om nas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Döda kattfan!!
Dock gillar jag inte katter så detta inlägg skall tas med en glimt i ögat för många ... kanske ... ja ... skitsamma .... skål!!

Permalänk
Medlem

Låter som en riktigt kattastrof :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Jag tror att du har fel här! Den katten ser helt oskyldig ut, så det är nog bara en räcka av händelser som ser ut att vara sammankopplade...
En månad sedan garantin gick ut. Här ser du nog orsaken korrelerad till Murphys lag.
Ha en bra helg

Skrivet av Nesvop:

Jag instämmer i att katten ser oskyldig ut.
Typiskt handhavandefel!

Skrivet av HappyPie:

Min erfarenhet är tyvärr begränsad till synology (DS916+, ska beställa en DS918+ inom kort)
Finns recensioner (testpiloter) på sweclockers på lite andra modeller.

Om du enbart ska använda som backup (ej som transcoder eller liknande som för film) så räcker det med en svag cpu. 1Gbit klarar de flesta nas av som även räcker för de flesta, speciellt för enkla backupkrav.

Synologyn har en trevlig realtidsbackup kan spara flera versioner av filerna, 1 sekund efter att den har sparats klart från källan Trevligt om man vill ha jobben och dess historik sparad.

Finns andra modeller som erbjuder 10Gbit till liknande prisklass, om det skulle vara viktigare.

Edit:
Juridiskt sätt är det ägaren som är skyldig, så låt katten va

Skrivet av Superolle:

#Cat lifes matter! (Oskyldig)

Skrivet av Farthinder:

tycker mer det ser ut som ett bevis på att " katt är INTE roligare än hårdvara "
( sorry för OT )

Skrivet av Ohem:

"Innocent until proven guilty"

Skrivet av 900-Mange:

Var det pekdonet som lagt av hade jag trott på rubriken.
Hänga ut sitt husdjur på det där viset...

Jag älskar mina katter (har tre) och de är alltid på toppen av min lista över vad som är viktigast i livet. Men de är ibland riktiga idioter som sabbar mitt liv som exempelvis att döda min NAS. Eller att förstöra min skinnsoffa (listan kan göras lång). Men som sagt jag älskar mina kissar och allt de gör försvinner...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Har nog beställt kablar och grejer för ett par tusen för katterna (2st) gillar att äta på kablar. Bergsala är inte direkt billiga heller när det gäller Nintendos extrakablar. Får NASen ingen ström så låter det ju som AC kabeln är trasig? Kolla efter bitmärken

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bascule666:

Det verkar som min senaste lilla kisse Spock har dödat min LaCie 5Big NAS Pro. Natten till torsdag var Spock och krafsade ibland min kabelhärva runt min UPS och i och med att jag låg och läste i sängen någon meter därifrån noterade jag att NAS:en startade om två gånger. Första gången verkade allt OK, andra gången så blinkade det rött vilket vanligtvis innebär att NAS:en kollar igenom diskarna, inget större problem. Jag somnade och vet ej om NAS:en körde klart diskskanningen eller vad som hände innan 03:00.

Då NAS:en är inställd på att vara igång 13:00 till 03:00 så insåg jag dagen efter att något var fel då den inte var igång efter 13:00. Den svarar noll på försök att starta den och beter sig som att ström saknas helt. Kan vara AC-adaptern men jag måste köpa ett verktyg för att testa detta.

Ironiskt nog är det bara en månad sedan min femåriga garanti gått ut...

Om vi utgår från att min LaCie är skrotningsbar (all data finns som backuper på två USB-diskar och den verkligt viktiga datan finns även på OneDrive så det är inget problem) så behöver jag en ny pjäs.

Funderar på att skrota hela 4-5 diskar grejen och bara köra på en enhet med två diskar. Använder inte NAS:en som förr då streaming tagit över.

Har Ni några förslag och eventuellt egen erfarenhet. Är bortskämd då LaCie:en trots att den är från 2013 maxade enkelt mitt nätverk och langade fram filer runt 112 MB/s.

Förövaren:
https://i.imgur.com/qwRgSsW.jpg

Har Ni några förslag på en riktigt bra 2-disk enhet som kör RAID 1 (spegling) med minst två 8TB diskar.

Det är ju osannolikt att alla delar i nasen gått sönder samtidigt så jag tycker du bör felsöka.
En multimeter borde alla ha och det är inte dyrt att skaffa nått som duger för att mäta om det finns nätspänning eller lägre spänningar och som kan mäta resistans så det är ju en bra början för att kunna kolla nätdelen såvida du inte kan testa genom att "skifta delar"

Har också svårt att tro att katten skulle kunna ha dödat nasen utan att lämna rtydliga spår för han kan väl inte återställa vad det nu är han kan ha gjort.

Och tänk på att katten är alltid oskyldig, till och med när man hittar päls stället för kött i stekpannan och ser en katt med fett i pälsen sitta och putsa sig

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Bascule666:

Vilken kat(t)-astrof!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag älskar mina katter (har tre) och de är alltid på toppen av min lista över vad som är viktigast i livet. Men de är ibland riktiga idioter som sabbar mitt liv som exempelvis att döda min NAS. Eller att förstöra min skinnsoffa (listan kan göras lång). Men som sagt jag älskar mina kissar och allt de gör försvinner...

https://i.imgur.com/mwCuzem.jpg

Diggar den vita starkt!

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju osannolikt att alla delar i nasen gått sönder samtidigt så jag tycker du bör felsöka.
En multimeter borde alla ha och det är inte dyrt att skaffa nått som duger för att mäta om det finns nätspänning eller lägre spänningar och som kan mäta resistans så det är ju en bra början för att kunna kolla nätdelen såvida du inte kan testa genom att "skifta delar"

Har också svårt att tro att katten skulle kunna ha dödat nasen utan att lämna rtydliga spår för han kan väl inte återställa vad det nu är han kan ha gjort.

Och tänk på att katten är alltid oskyldig, till och med när man hittar päls stället för kött i stekpannan och ser en katt med fett i pälsen sitta och putsa sig

Ska inhandla en multimeter i veckan, kan i alla fall då kolla om det är AC-adaptern som dött vilket jag tror. Problemet uppstod när lilla Spock röjde runt bland sladdarna och alla strömadaptrar som är kopplade till min UPS så det borde vara logiskt att börja felsöka där.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Diggar den vita starkt!

Kara, en Turkisk Van, världens snällaste katt!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Min erfarenhet är tyvärr begränsad till synology (DS916+, ska beställa en DS918+ inom kort)
Finns recensioner (testpiloter) på sweclockers på lite andra modeller.

Om du enbart ska använda som backup (ej som transcoder eller liknande som för film) så räcker det med en svag cpu. 1Gbit klarar de flesta nas av som även räcker för de flesta, speciellt för enkla backupkrav.

Synologyn har en trevlig realtidsbackup kan spara flera versioner av filerna, 1 sekund efter att den har sparats klart från källan Trevligt om man vill ha jobben och dess historik sparad.

Finns andra modeller som erbjuder 10Gbit till liknande prisklass, om det skulle vara viktigare.

Edit:
Juridiskt sätt är det ägaren som är skyldig, så låt katten va

Tidigare när jag skaffade LaCien (bytte ut en gammal Windows Homeserver) så använde jag NAS:en rätt mycket för att lagra och kolla på film (ingen transcoding behövdes) och även musik. Dessutom drog jag backuper från min stationära dator varje kväll.

Numera så här fem år senare användes NAS:en innan den dog nästan bara för backuper och lagring av bilder och dokument. Till saken hör att jag även har alla bilder och dokument på OneDrive och Tresorit så en NAS känns mer och mer som något som kanske inte behövs längre. Ska i alla fall ta en titt på Synologys prylar.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Coola katter du har! Raskatter alla ?

Katten till höger

Är det en ung bengalkatt?

Måste även berömma dig för namnet Spock

Som förslag på nu NAS?????? Jag hade köpt en HPE MicroServer Gen8 Den kan du ha mycket roligt med.

Själv köpte jag en gammal HP Proliant N36L Microserver här på marknaden( tror jag gav 800kr) för länge sen, satte i en lite bättre processor och uppgraderade den med 8GB ECC RAM, 4st hårddiskplatser med 3TB+3TB+2TB+2TB. Sen körde jag in unRAID. Den bara går o går.. .. .

Att köpa typ en MicroServer o fixa sin egen NAS, är skitlätt och så mycket bättre.

Edit/ jag började med Freenas, men konfigurationen och alla inställningar totalt dödade mitt tålamod, efter vecka tänkte jag om.

Och läste om unRAID här i tråden. Pang bom så vart det klart Allting funkar som jag vill.
Har lite småjusteringar att göra så att allt blir perfekt, hjälpen här i forumet är otroligt.

Skulle jag köpt en färdig lösning typ Synology Diskstation med 4 diskplatser, hade jag fått hosta upp många tusenlappar.....

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]