Halvvägs till ny PC, behöver hjälp med resten av delarna (CPU, PSU, RAM, moderkort)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telemator:

@tilted0113: Tack, ska titta på detta!
Kan du bara förklara varför du valde 650w när jag inte ens är i närheten av att behöva så mycket?

Det finns även en Corsair RM 550W men det kostar lika mycket som 650W.
Simple as that, RM 550 är annars "rätt" val och du kommer överhuvudtaget inte höra någon fläkt i det.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk

@Chris_Kadaver: Tack för att du tog din tid!
Är nästan mer förvirrad nu då jag inte räknade med AMD alls. Får tänka över detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Ditt argument håller inte. Han ska bygga en SPELDATOR. 8600k är en MYCKET bättre processor för det ändamålet jämfört med en 2600 även om den har HT. Och TS har ju vad jag ser inte velat bygga en budgetdator då 2600 kan vara aktuellt.

Tagga ner ett par hekto. Du överdriver duktigt när du skriver att 8600K är "MYCKET" bättre än 2600 tycker jag nog allt.

Beror iofs på vad just mycket är för dig, det ska sägas.

Men i min bok är det inte mycket skillnad speciellt inte när det skiljer 2370kr mellan ett system med 2600 vs 8600k...prispåslag med 58% känns tveksamt för den vinsten i prestanda. Prestanda man inte ens märker av finns där med ett 1070ti dessutom.

Mina två cents.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zemlan:

Tagga ner ett par hekto. Du överdriver duktigt när du skriver att 8600K är "MYCKET" bättre än 2600 tycker jag nog allt.

Beror iofs på vad just mycket är för dig, det ska sägas.

Men i min bok är det inte mycket skillnad speciellt inte när det skiljer 2370kr mellan ett system med 2600 vs 8600k...prispåslag med 58% känns tveksamt för den vinsten i prestanda. Prestanda man inte ens märker av finns där med ett 1070ti dessutom.

Mina två cents.

Återigen. Har man en tight budget kan man tänka prestanda per krona. Tycker inte det är aktuellt här. Jag överdriver inte. En 8600k är en mkt bättre spel-processor. En av de absolut bästa faktiskt.

Man kan inte säga att en processor är bättre eller mer värd utifrån pris om priset inte begränsar en. Kan man lägga 15k som TS på en speldator och vill ha det bästa för de pengarna är en Ryzen 2600 inte aktuell även om den är väldigt prisvärd

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Ditt argument håller inte. Han ska bygga en SPELDATOR. 8600k är en MYCKET bättre processor för det ändamålet jämfört med en 2600 även om den har HT. Och TS har ju vad jag ser inte velat bygga en budgetdator då 2600 kan vara aktuellt.

Va snackar du om? Vadå MYCKET bättre? Var är de siffrorna?

2600 är inte en budgetcpu, det är dock jäkligt bra pris på den. Snarare så att dina argument haltar ordentligt.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daskedennis:

Va snackar du om? Vadå MYCKET bättre? Var är de siffrorna?

2600 är inte en budgetcpu, det är dock jäkligt bra pris på den. Snarare så att dina argument haltar ordentligt.

Mina argument är:

- För ändamålet att spela är Intel bättre.
- 8600k är en ganska mkt bättre processor än 2600 för det syftet.
- För TS budget finns ingen anledning att välja en processor utifrån argumentet att en 2600 har ett bra pris just nu.
- Att en 2600 skulle vara mer framtidssäker anser jag vara skitsnack. De har lika många kärnor och trådarnas påverkan på spelprestanda kan du gärna få forska i om du vill. Du lär bli besviken.
- Över tid kommer en 8600k erbjuda mer långvarig och bättre spelprestanda än 2600.

Så. Är det något av detta som är felaktigt? Förklara gärna isåfall.

Ska tillägga att om TS ville bygga en speldator för 10k totalt hade 2600 varit ett utmärkt val. Men när han är ute efter den bästa prestandan för den ungefärliga budgeten han har och vill ha hårdvara som håller över tid anser jag att 8600k är ett mycket bättre val, ja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Mina argument är:

- För ändamålet att spela är Intel bättre.
- 8600k är en ganska mkt bättre processor än 2600 för det syftet.
- Vad menar du? nyss var den ju MYCKET bättre?? Du presenterar fortfarande inga siffror eller källor, enbart spekulation.

- För TS budget finns ingen anledning att välja en processor utifrån argumentet att en 2600 har ett bra pris just nu.
Nähä? Varför då? likvärdig prestanda för tusenlappar mindre. Köp bättre grafikkort, större/fler SSD, bättre kylning, you name it. Varför slösa pengar bara för att man har en max budget?

- Att en 2600 skulle vara mer framtidssäker anser jag vara skitsnack. De har lika många kärnor och trådarnas påverkan på spelprestanda kan du gärna få forska i om du vill. Du lär bli besviken.
Haha, va? Det är därför spel idag börjar nyttja 6 trådar eller mer, då menar du att en 8600K kommer hålla längre för den har 6 kärnor mot 2600 som har 12 trådar? Tillåt mig skratta. Återigen, presentera källor, du bara hittar på ur luften.

- Över tid kommer en 8600k erbjuda mer långvarig och bättre spelprestanda än 2600.
Återigen. Taget ur luften. Varför skulle den prestera bättre över tid? Skulle den helt plötsligt magiskt klocka ännu högre? Dina argument bygger enbart på vad du tycker. du kan inte presentera något som backar upp detta.

Så. Är det något av detta som är felaktigt? Förklara gärna isåfall.

Ska tillägga att om TS ville bygga en speldator för 10k totalt hade 2600 varit ett utmärkt val. Men när han är ute efter den bästa prestandan för den ungefärliga budgeten han har och vill ha hårdvara som håller över tid anser jag att 8600k är ett mycket bättre val, ja.

Se mina svar i citatet ovan.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

@Chris_Kadaver Varför jämför du en Ryzen 5 (icke-K) med en just nu 8700k (som för övrigt är en MYCKET bättre CPU) som har ett överpris.

Varför inte? Jämför med vad du får för pengarna. Har med som i5 8400 som jämförelse om du läser allt jag skrev?

En plattform med i7 8700K är 75% dyrare men presterar inte 75% bättre. Så pris/prestanda är Ryzen 5 2600 bästa processorn just nu. Även mot i5 8400 som kostar 2100:-
Ska du ha bästa cpun är det i7 8700K, sen är det upp till var å en att avgöra om det är värt 7000:- för endast plattformen... Jag tycker då inte det för egen del.

Är kravet 300fps i quake champions med drops neråt 250 så är i7 8700K enda alternativet. Duger 144fps-ish med överklockning så är Ryzen 5 2600 mer prisvärd. Hade jag tävlat för närvarande hade jag kanske köpt i7 8700K, men de senaste prisökningarna av intels cpuer svider ändå såpass att jag börjat tänka om.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telemator:

@slatten: Hade en uppfattning innan men nu är jag helt snurrig
Tack för hjälpen!

Det var inte meningen att bli rörigt - hoppas du hittar en bra rigg!

Visa signatur

Antec P182 -AMD Ryzen 5 2600 3.4GHz - GeForce GTX 1070 Strix Gaming OC 8GB - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB - Gigabyte GA AB350M Gaming 3 - Logitech MX518 - Plantronics RIG 500E

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

***bort/mod***

Prestandamässigt i dagsläget så är svaret nej, kanske med något undantag som ashes of the singularity, men även det är jag osäker på. Räknar du däremot in pris/prestanda, så är i5 2600 "bättre".

Det finns egentligen bara två scenarion jag skulle utgå från i dagsläget sett till priserna och det är Ryzen 5 2600 eller i7 8700K. i5 8600K kommer antagligen åldras lika dåligt som alla andra i5:or gjort fram tills nu. i7 8700K lär man stå sig på i flera år framöver. Ryzen 5 2600 kommer antagligen klara minst 60fps i flera år framöver. Men ja, är man ute efter högsta möjliga framerate i 1080p så är det inte rätt processor, men good enough för dom flesta.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Om vi kunde radera alla inlägg med pajkastning hit och dit (oproffesionellt btw) och faktiskt försöka hjälpa OP lite. Så här ser jag på valet av CPU.

• Windows licensieras på moderkortet, dvs det blir krångligt och dumt att byta moderkort i onödan.

• Därmed blir moderkortet en "plattform" som du väljer att leva med länge, säkerligen flera CPU-generationer.

• AMD har just nu AM4 socket och den verkar relativt framtidssäker. Du kan köpa en R5 2600 nu, uppgradera till R7 2800X när du behöver det (Tradera och Ebay kommer ha begagnade sådana även efter att de slutar säljas). Eventuellt kommer AM4 även stödja det som kommer efter nuvarande Ryzen 2000-serien.

• Intel är lite annorlunda. Skall du vara trygg i att leva med plattformen länge bör du kanske skaffa ett moderkort med Z-chipset (Z370 just nu) vilket hos Intel är de enda som stödjer överklockning. Då kan du starta med en i5-8400 idag, uppgradera till en i7-8700K när du behöver det. Samma tänk som ovan med Tradera/Ebay. Förhoppningsvis kommer nya 9000-serien stödjas på Z370.

Allt handlar om prestanda per krona, men inom ramen för den budget man har. Det kanske är bättre i längden att satsa på en bra PSU och ett bra moderkort och gå på en lite billigare CPU just nu. CPU är så himla lätt att uppgradera och den gamla säljs med fördel på Tradera.

Både R5 2600 och i5-8400 är riktigt bra CPU och fyller sin uppgift för gaming med 1070Ti hur lätt som helst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Återigen. Har man en tight budget kan man tänka prestanda per krona. Tycker inte det är aktuellt här.

Man kan inte säga att en processor är bättre eller mer värd utifrån pris om priset inte begränsar en. Kan man lägga 15k som TS på en speldator och vill ha det bästa för de pengarna är en Ryzen 2600 inte aktuell även om den är väldigt prisvärd

Vill ge TS så mycket kött på benen som möjligt och då tycker jag att han bör vara medveten om att det skiljer 58% i pris för CPU + MB mellan en 8600k och en 2600, men den är knappast 58% bättre dock. 2600 och 1070ti kompletterar varandra väl helt enkelt anser jag. Men vill han maximera, för all del. Köp Intel!

Du däremot nöjer sig med att säga att han ska välja Intel framför AMD för det är "MYCKET" bättre för spel. För "MYCKET" är ju verkligen en kvantitet man kan ta ställning till som köpare. Ska vi kolla vad "MYCKET" innebär i ett verkligt lastfall kanske?

Mellan en 2600x och 8600k i 1080p@Ultra i Swec test med ett GTX1080 var det ingen skillnad...Varför ska då TS betala 58% mer för CPU+MB för att tjäna noll prestanda om han inte byter till en bättre GPU, tex 1080ti eller bättre för att se den?

*edit *Ja, varierar nog från spel till spel men han var sugen på just BF. Så kollade bara det testet nu. /*edit*

15k budget i all ära men detta är min inställning, anser inte att detta är något fanboyigt över den. Upp till TS hur han prioriterar med sina stålar sen förstås. Skulle inte döma honom för att nyttja budgeten maximalt ta en 8600k eller 8700k. Verkligen inte. Men det måste ju inte vara grundinställningen att göra det valet kanske.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Om vi kunde radera alla inlägg med pajkastning hit och dit (oproffesionellt btw) och faktiskt försöka hjälpa OP lite. Så här ser jag på valet av CPU.

• Windows licensieras på moderkortet, dvs det blir krångligt och dumt att byta moderkort i onödan.

• Därmed blir moderkortet en "plattform" som du väljer att leva med länge, säkerligen flera CPU-generationer.

• AMD har just nu AM4 socket och den verkar relativt framtidssäker. Du kan köpa en R5 2600 nu, uppgradera till R7 2800X när du behöver det (Tradera och Ebay kommer ha begagnade sådana även efter att de slutar säljas). Eventuellt kommer AM4 även stödja det som kommer efter nuvarande Ryzen 2000-serien.

• Intel är lite annorlunda. Skall du vara trygg i att leva med plattformen länge bör du kanske skaffa ett moderkort med Z-chipset (Z370 just nu) vilket hos Intel är de enda som stödjer överklockning. Då kan du starta med en i5-8400 idag, uppgradera till en i7-8700K när du behöver det. Samma tänk som ovan med Tradera/Ebay. Förhoppningsvis kommer nya 9000-serien stödjas på Z370.

Allt handlar om prestanda per krona, men inom ramen för den budget man har. Det kanske är bättre i längden att satsa på en bra PSU och ett bra moderkort och gå på en lite billigare CPU just nu. CPU är så himla lätt att uppgradera och den gamla säljs med fördel på Tradera.

Både R5 2600 och i5-8400 är riktigt bra CPU och fyller sin uppgift för gaming med 1070Ti hur lätt som helst.

Håller med.
Sedan skulle jag iof inte kalla det pajkastning - utan en diskussion om processorval. Min intenssion har hela tiden varit att hjälpa/ge råd, men om någon säger emot måste jag ju få ge min syn på saken av det tipset jag gav.

Visa signatur

Antec P182 -AMD Ryzen 5 2600 3.4GHz - GeForce GTX 1070 Strix Gaming OC 8GB - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB - Gigabyte GA AB350M Gaming 3 - Logitech MX518 - Plantronics RIG 500E

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zemlan:

Vadå fanboy fasoner? Trams. Sysslar inte med sånt.

Vill ge TS så mycket kött på benen som möjligt och då tycker jag att han bör vara medveten om att det skiljer 58% i pris för CPU + MB mellan en 8600k och en 2600, men den är knappast 58% bättre dock. 2600 och 1070ti kompletterar varandra väl helt enkelt anser jag. Men vill han maximera, för all del. Köp Intel!

Du däremot nöjer sig med att säga att han ska välja Intel framför AMD för det är "MYCKET" bättre för spel. För "MYCKET" är ju verkligen en kvantitet man kan ta ställning till som köpare. Ska vi kolla vad "MYCKET" innebär i ett verkligt lastfall kanske?

Mellan en 2600x och 8600k i 1080p@Ultra i Swec test med ett GTX1080 var det ingen skillnad...Varför ska då TS betala 58% mer för CPU+MB för att tjäna noll prestanda om han inte byter till en bättre GPU, tex 1080ti eller bättre för att se den?

*edit *Ja, varierar nog från spel till spel men han var sugen på just BF. Så kollade bara det testet nu. /*edit*

15k budget i all ära men detta är min inställning, anser inte att detta är något fanboyigt över den. Upp till TS hur han prioriterar med sina stålar sen förstås. Skulle inte döma honom för att nyttja budgeten maximalt ta en 8600k eller 8700k. Verkligen inte. Men det måste ju inte vara grundinställningen att göra det valet kanske.

Tror du ett test på ultra med ett 1080 är representativt? På tal om framtidssäkerhet. Att länka till sådana tester och säga ”kolla det skiljer 3%” är meningslöst

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Tror du ett test på ultra med ett 1080 är representativt? På tal om framtidssäkerhet. Att länka till sådana tester och säga ”kolla det skiljer 3%” är meningslöst

Lirar man i 1080p och ultra med ett 1080 i BF1 är det i allra högsta grad representativt. TS har ju 1070ti. Dvs GPU är ännu mer en flaskhals i 1080p@Ultra för honom.

Jag har inte snackat om framtidsäkerhet vad jag vet. Snackar om prestanda nu vid inköp.

*edit* vet ju att det kan variera som jag skrev i min edit till förra inlägget. Men valde BF1 pga just BF var TS sugen på /*edit

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zemlan:

Lirar man i 1080p och ultra med ett 1080 i BF1 är det i allra högsta grad representativt. TS har ju 1070ti. Dvs GPU är ännu mer en flaskhals i 1080p@Ultra för honom.

Jag har inte snackat om framtidsäkerhet vad jag vet. Snackar om prestanda nu vid inköp.

*edit* vet ju att det kan variera som jag skrev i min edit till förra inlägget. Men valde BF1 pga just BF var TS sugen på /*edit

Mycket kan hända på ett år. TS ville ha något framtidssäkert. Min poäng är att 8600k är en markant bättre processor för spel. Lägg till ett 2080ti i ekvationen om 1-2 år och skillnaden kommer visa sig.

Hoppas alla här förstår att ett test med 1080 på ultra inte visar den riktiga skillnaden melllan processorer. Fan t o m en i3 har snarlik prestanda i de testerna. Säger väl tillräckligt.

Återigen. Hade TS haft en budget på 10k hade en 2600 varit ett utmärkt val. Men runt 15k, för att få ut så mkt fps som möjligt o ha en processor för spel som håller några år är 8600k ett mycket bättre val.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Vänligen återgå till topic, dvs. hjälp ts istället för att tjafsa. Otrevligheter och liknande undanbedes.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Mycket kan hända på ett år. TS ville ha något framtidssäkert. Min poäng är att 8600k är en markant bättre processor för spel. Lägg till ett 2080ti i ekvationen om 1-2 år och skillnaden kommer visa sig.

Hoppas alla här förstår att ett test med 1080 på ultra inte visar den riktiga skillnaden melllan processorer. Fan t o m en i3 har snarlik prestanda i de testerna. Säger väl tillräckligt.

Återigen. Hade TS haft en budget på 10k hade en 2600 varit ett utmärkt val. Men runt 15k, för att få ut så mkt fps som möjligt o ha en processor för spel som håller några år är 8600k ett mycket bättre val.

Du resonerar fel. Intel är bättre för spel JA men då TS har ett 1070ti och inte 2080ti kan vi utgå ifrån att prestanda/kr spelar roll för honom right?
Att då lägga pengar på Intel cpu som är BÄTTRE men har SÄMRE prestanda/kr går emot hur TS startat sitt bygge.
Att han kanske ska ha ett 3080ti om 4år ingick inte riktigt i frågeställningen.

Om han vill gå upp i upplösning/fps/budget är det en helt annan tråd.
Någon som har hörlurar till mobilen får sällan rekommendationer på lurar i 30k klassen bara för att dom är bäst, folk fattar att utan dac/amp siktar inte folk så högt. Men med cpuer är allt svart eller vitt? Har man 1070ti siktar man inte på bäst utan på bra, eventuellt bäst prestanda/kr och där kan 2600 finna sin plats.

Vilken som är bäst för TS beror väl på om han kommer köra ultra eller jaga höga FPS med låga inställningar.

Tar vi fram spåkulan och siar om framtiden kan kanske dom med 8600k råka ut för samma sak som dom med 6600/7600k. Att spelen trådar så pass bra att de blir omåkta av cpuer med lägre klick/ipc men fler kärnor/trådar. Men det är precis som tankarna om 2080ti ren spekulation.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikaelmannen:

Du resonerar fel. Intel är bättre för spel JA men då TS har ett 1070ti och inte 2080ti kan vi utgå ifrån att prestanda/kr spelar roll för honom right?
Att då lägga pengar på Intel cpu som är BÄTTRE men har SÄMRE prestanda/kr går emot hur TS startat sitt bygge.
Att han kanske ska ha ett 3080ti om 4år ingick inte riktigt i frågeställningen.

Om han vill gå upp i upplösning/fps/budget är det en helt annan tråd.
Någon som har hörlurar till mobilen får sällan rekommendationer på lurar i 30k klassen bara för att dom är bäst, folk fattar att utan dac/amp siktar inte folk så högt. Men med cpuer är allt svart eller vitt? Har man 1070ti siktar man inte på bäst utan på bra, eventuellt bäst prestanda/kr och där kan 2600 finna sin plats.

Vilken som är bäst för TS beror väl på om han kommer köra ultra eller jaga höga FPS med låga inställningar.

Bäst för TS är att få det bästa för den budgeten han har. Eftersom en 8600k lätt får plats i den budgeten ser jag INGEN anledning att rekommendera en sämre processor bara för att den är billigare eller har fler trådar som inte spelar någon som helst roll.

Visa signatur

Permalänk

@Asyvan: Tack för inlägget och alla tips.
Är fortfarande kluven, som tur är har jag inte bråttom
Håller med om att satsa på moderkort i dagsläget, vet mycket väl hur jobbigt det kan vara att behöva byta det. Det lutar åt Intel då det känns tryggare än att ta steget och byta, men det återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Bäst för TS är att få det bästa för den budgeten han har. Eftersom en 8600k lätt får plats i den budgeten ser jag INGEN anledning att rekommendera en sämre processor bara för att den är billigare eller har fler trådar som inte spelar någon som helst roll.

Om vi räknar bäst inom budget, hade inte 1080ti rymts i budgeten då? Från början that is. Om nån har ett 1050ti och budget på 30k ser jag ingen anledning att rekommendera 7980x bara för att den ryms i budgeten.

Missförstå mig rätt, ni har båda en poäng. Jag tycker bara du fått lite för mycket tunnelseende på vad som ryms i budgeten och för lite fokus på balans.
Om TS får en 5% sämre spelupplevelse men sparar 15% av pengarna har han mer kvar till framtida uppgraderingar.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

@Chris_Kadaver Varför jämför du en Ryzen 5 (icke-K) med en just nu 8700k (som för övrigt är en MYCKET bättre CPU) som har ett överpris.

@Telemator Om du ska spela 1080p/1440p skulle jag 9/10 ggr rekommendera en Intel processor. Det bästa är om du väntar 2-3 veckor när 9000-serien släpps. Men ska du köpa nu rekommenderar jag en 8600k med be quiet pure rock kylare om du inte ska hardcore överklocka samt 16GB 3000mhz ram. Nätagg satsa på 80+gold från tex seasonic eller corsair. 650w räcker gott och väl.

Håller med. Dock duger en billigare kylare gott typ denna: Cooler Master Hyper 212 Evo. Om du tänker köra kraftig OC och höja volt kanske en större är bruklig. Men dagens CPU'er har så låg TDP att det ytterst sällan behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

"Det jag behöver hjälp med är att hitta rätt delar för resten av PCn samtidigt som priset helst inte får springa iväg allt för mycket. Jag har ingen bestämd summa men känner att jag inte behöver det allra bästa.
Jag vill räkna med att kunna bruka datorn i några år innan/om jag uppgraderar."

Tycker nog att med de kraven behöver budgeten inte tänjas till bristgränsen för att få i en 8600k eller 8700K. Ryzen 5 2600 klarar de krav han ställer helt enkelt och det är och förblir min ståndpunkt.

- priset springer inte iväg, han sparar 2400kr ca mot 8600k
- den är inte allra bäst (hand i hand med punkt 1 egentligen)
- den kommer duga några år innan något behöver uppgraderas utan minsta tvivel

Hade kravet vart maximal FPS hade jag starkt rekommenderat 8600k eller 8700k, precis som du. Men jag tolkar inte TS krav så alls. Fokus ligger på att få ett bra system utan att spargrisen ska behöva svettas ihjäl. 15k verkar i senare kommentarer från TS vara bristgränsen, inget att sikta på med andra ord. Då kan vi ju försöka sikta på att hamna under den tycker jag iaf.

Men du är av en annan åsikt, jag förstår det, och respekterar det. Upp till TS att läsa tråden och i slutändan väga alternativen vi ger honom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Okej. Detta kommer duga mer än väl. En av de bästa processorerna för spel. Kommer hålla flera år. Bra kvalite på nätaggregat med gott utrymme vad gäller Watt. Minnena är ganska standard för en speldator. Okej pris på 3000mhz. Kylaren är tyst och kommer hålla processorn tillräckligt sval. Du kommer säkert kunna överklocka litegrann i framtiden.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11832337/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11832337/

Håller med dessa delar. Perfekt bygge och spel/pris förhållande. bara att beställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telemator:

Håller med om att satsa på moderkort i dagsläget, vet mycket väl hur jobbigt det kan vara att behöva byta det. Det lutar åt Intel då det känns tryggare än att ta steget och byta, men det återstår att se.

Helt rätt, kör på det som känns bäst

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska det köras Ryzen kanske snabbare minnen är bättre? Runt 3200MHz/14CL är väl sweetspot för pris/prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telemator:

Som du ser i min signature så kör jag både Intel och AMD. Du kommer bli nöjd vilken du än väljer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte för att jag har någon större koll eller råd till TS. Men det är alltid skoj att emellanåt kika igenom en sån här tråd då debatten intel vs AMD alltid bjuder på stor underhållning för en okunnig åskådare.

Tack ska ni ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Inte för att jag har någon större koll eller råd till TS. Men det är alltid skoj att emellanåt kika igenom en sån här tråd då debatten intel vs AMD alltid bjuder på stor underhållning för en okunnig åskådare.

Tack ska ni ha.

De e Lungt

TS lär bli nöjd hur han än väljer att göra, är jag helt säker på

Visa signatur

Permalänk

@REWplayFF: Fick ut väldigt mycket från tråden. Både kunskap och välbehövlig underhållning en tråkig arbetsdag