Permalänk
Medlem

Köpråd dator ca 11-12 000

Tänkte man kunde få lite hjälp med och sätta ihop en setup som skulle funka till spel och vanligt användande. Battlefield V är på ingång och man börjar bli sugen på en uppgradering. Jag har gjort en setup som jag tyckte såg schysst ut men tyck gärna till. Eller visa vad ni hade valt för delar och varför

Permalänk
Medlem

Hej
Du har valt RGB-minnen, men du har ingen styrning av RGB på det moderkort du valt. Antingen så lär du ta vanliga minnen, eller byta moderkort, eller lägga till en RGB-kontroller.

Sen tycker jag du skall lägga till en CPU-kylare samt att du behöver fler chassifläktar. Ingår endast en i MB600L.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Hej
Du har valt RGB-minnen, men du har ingen styrning av RGB på det moderkort du valt. Antingen så lär du ta vanliga minnen, eller byta moderkort, eller lägga till en RGB-kontroller.

Sen tycker jag du skall lägga till en CPU-kylare samt att du behöver fler chassifläktar. Ingår endast en i MB600L.

Finns det integrerad sådan RGB styrning på vissa moderkort? Är inget måste att de ska lysa osv men är ju en kul sak. Kylning osv har jag tänkt komplettera men inte valt något utan mest hårdvaran jag vill ha hjälp med om det ser vettigt ut eller om man bör byta ut någon komponent mot en annan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PingWin:

Finns det integrerad sådan RGB styrning på vissa moderkort? Är inget måste att de ska lysa osv men är ju en kul sak. Kylning osv har jag tänkt komplettera men inte valt något utan mest hårdvaran jag vill ha hjälp med om det ser vettigt ut eller om man bör byta ut någon komponent mot en annan?

Japp, många tillverkare har RGB-styrning på moderkortet. Hos Asus heter det Aura Sync.

Du kan läsa här och se vilka Asus moderkort som har det.
Bland annat Prime Z370-A, du hade valt Prime Z370-P som inte har RGB.
https://www.asus.com/campaign/aura/us/index.html

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk

Fundera på m.2 minne, de e ganska så najs

Permalänk
Medlem

Hej. Jag skulle valt dessa komponenter med tanke på syftet som du har (vissa komponenter är samma som du har valt). Kommer också skriva motivation till varför.

https://www.inet.se/produkt/b1030312/12-3k

Grafikkort: Samma som du valde. Borde räcka några år.
Processorkylare: Väldigt populär val av luftkylare. Bra kvalité för priset.
Ramminne: 2666MHz minnesfrekvens på ramminne borde räcka.
Chassi: Har två fläktar på framsidan, har led belysning och har fönstersida. Kan lägga till led belysning så man kan se inuti datorn när man spelar på kvällen.
Processor: Samma som du valde. Det är en bra processor med tanke på budgeten som du har.
Moderkort: Bland de billigaste Z370 moderkort som finns i marknaden.
SSD: 500GB kommer räcka för favoritprogram och favoritspel.
HDD: För bilder, video, musik och andra övriga program som kommer användas.
Nätaggregat: +80 Gold certifiering, bra kvalité och har 10års garanti.

Slutpriset hamnade på ca 300kr mer än maxbudget men den har en processorkylare som du har glömt att lägga till i din setup.

Permalänk
Medlem

Tackar för tipset! Jag skall avvakta lite till black friday och se vad som händer med prislapparna då Men jag var nog ute någorlunda rätt med vilka komponenter.

Permalänk
Medlem

RX 580 4GB presterar identiskt som 8GB versionen om du klockar upp vram till samma hastighet som 8GB versionen. Dvs så länge du håller dig inom 4GB använd vram.
Guldcert agg. Budgetchassi med 3st medföljande 120mm fläktar samt meshfront. Lär inte vara det tystaste chassit men kylningen bör vara tillräckligt bra för överklockning av hela systemet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...