Bygga en speldator i ett Phantek Evolv Shift

Permalänk

Bygga en speldator i ett Phantek Evolv Shift

Har blivit lite kär i just detta Chassi pga av dess säregenhet, att den bygger huvudsakligen på höjden och därmed tar upp mindre yta både på bredd och djup. Dessutom har den har en överlag snygg design och funktion för att dölja det utgående kablaget.

Tanken är att det ska fungera som en hyfsad speldator som inte låter allt för jävligt. Inte intresserad av att ha en massa LEDar i.
Att hålla priset under kontroll är också en faktor.

Har plockat ut lite delar på Prisjakt som jag tror kan funka.

  • Phanteks Enthoo EVOLV Shift

  • Asus Prime H310I-Plus Moderkort. Har aldrig byggt en dator runt ett MiniITX men det borde väl inte vara så stor skillnad. Tog detta för att det var billigast och verkar ändå ha allt jag behöver. Behöver jag tänka på nåt särskilt här?

  • Intel Core i5 8400 2,8GHz Socket 1151-2 Box. Lite av ett budgetval eftersom en 8600 kostar nästan en tusenlapp mer och oavsett lär den vara snabbare än den 4690K som jag är rätt nöjd med idag. Kan även tänka mig en AMD här men borde jag? Fördelar/Nackdelar?

  • Be Quiet! Silent Loop 120mm Vattenkylningssystem. Har aldrig byggt med vattenkylning förut så här är jag helt lost. Fokus är att hålla ljud hyfsat lågt plus att jag misstänker att bygget kan bli rätt varmt. Problemet är att höjden på kylaren ligger på maxhöjden (på millimetern) för vad lådan tillåter. Kanske borde ha en lägre för marginalens skull.

  • Corsair SF600 V2 600W Nätaggregat. SFX-agg är ett krav vilket begränsar utbudet. Detta verkar rimligt men finns inte i lager på många ställen. Alternativ?

  • Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz 2x8GB

Grafikkortet blir mitt nuvarande 1070 och övrig kringutrustning är befintlig.
Tankar, tips och idéer på det? Nån som erfarenhet av det här chassit eller MiniITX-byggen i allmänhet?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har varit på väg åt samma håll, men skaffade minne, moderkort och processor först istället :). Blev en AMD 2600 för min del. Både för att det var ett bra tag sen man körde AMD och att det också funkar galant för ändamålet. 2600 eller 2600X tror jag är rimligt både i pris och för att de drar lite mindre ström (de har ku lite färre kärnor än 2700)
Corsair SF600 V2 600W har inte varit tillgängliga i Svenska butiker ännu men de kommer väl in senare denna månad skulle jag tro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Jag har det chassit tillsammans med ett sf450. överklockat 1070 och ryzen 1700 så jag skulle rekommendera ett sånt agg istället om inte 8400 drar mer.

Chassit är väldigt trångt att bygga i och svårt med kabeldragning men det kan bli bra om man lägger tid på det.

Det är vanligt att riserkabeln går sönder och orsakar krascher så om det händer vet du varför. Går att "fixa" med en inställning i bios.

Det kommer låta. Det är väldigt små ventilationshål så om ljudnivån är viktigt hade jag tittat vidare. Mitt står på golvet och spelar med hörlurar så för mig är det inga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jag har varit på väg åt samma håll, men skaffade minne, moderkort och processor först istället :). Blev en AMD 2600 för min del. Både för att det var ett bra tag sen man körde AMD och att det också funkar galant för ändamålet. 2600 eller 2600X tror jag är rimligt både i pris och för att de drar lite mindre ström (de har ku lite färre kärnor än 2700)
Corsair SF600 V2 600W har inte varit tillgängliga i Svenska butiker ännu men de kommer väl in senare denna månad skulle jag tro.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad köpte du för moderkort då?

Jag kanske var för snabb med V2 då kanske. Jag har ju egentligen ingen brådska så får väl avvakta lite.

Skrivet av Sweets589:

Jag har det chassit tillsammans med ett sf450. överklockat 1070 och ryzen 1700 så jag skulle rekommendera ett sånt agg istället om inte 8400 drar mer.

Chassit är väldigt trångt att bygga i och svårt med kabeldragning men det kan bli bra om man lägger tid på det.

Det är vanligt att riserkabeln går sönder och orsakar krascher så om det händer vet du varför. Går att "fixa" med en inställning i bios.

Det kommer låta. Det är väldigt små ventilationshål så om ljudnivån är viktigt hade jag tittat vidare. Mitt står på golvet och spelar med hörlurar så för mig är det inga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra input där med 450.
Går det att byta ut riser-kabeln om man får problem med den? Eller måste man byta ut hela chassit?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dirk Bork:

Vad köpte du för moderkort då?

Det blev ett MSI B450I GAMING PLUS AC.
Moderkortet funkar bra. Var väl pris och tillgänglighet som var avgörande för mig (1500 spänn).
Enda grejen jag inte gillar är MSIs fläktstyrningsmjukvara för windows där det faktiskt går att bygga kurvor för 3pinsfläktar i windowsmiljön. Men programmet kan inte spara inställningarna utan efter varje omstart så är inställningarna borta vilket är rätt lame... Förklaringen är att "det bara ska vara ett stöd för när man gör samma sak i UEFIgränssnittet". Själv hade jag ju helt sett att de byggde färdigt denna funktion hehe. Aja. Det är en bagatell egentligen och när man vet om det så är det rätt lugnt.

Detta har kombinerats med 2s 8GB-stickor.
minneslänk - dessa saknar officiellt stöd hos moderkortet så det saknas XMPprofil för dem, men Inet ligger nära och de sa att jag kunde komma tillbaka om de inte funkade. Men dessa fungerar bra på 3200 för mig iaf.
Hade väl kanske hellre gått på 2*16GB men minnen är fortfarande lite väl dyrt så 16 totalt fick räcka - for now.

Kylningslösning för processorn har jag däremot inte valt ännu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Dirk Bork:

Vad köpte du för moderkort då?

Jag kanske var för snabb med V2 då kanske. Jag har ju egentligen ingen brådska så får väl avvakta lite.

Bra input där med 450.
Går det att byta ut riser-kabeln om man får problem med den? Eller måste man byta ut hela chassit?

Det finns att köpa ny men måste va en speciell och hittade bara en som kostade en hel del (kommer inte ihåg exakt) och cirka en månad att frakta. Egentligen är det nog bättre att ligga lite hårdare på supporten, bara jag som varit lite lat 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

@Sweets589: Vad har du för kylning föressten?

Permalänk

@Dirk Bork: Standardkylaren (vilket låter en del) till CPU, 1070 msi armour, fläkten som följer med som utsug och en noctua (kommer inte ihåg modell) i botten som insug.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Här är delarna jag har skickat efter om nån är nyfiken. Blev Ryzen till slut.