AMD 2700x vs Intel 8700K/9700K/9900K
Det talas mycket om spelprestanda, vilken CPU som är snabbast, AMD eller Intel, fps hit och dit.
Man jämför Intel's toppmodeller mot AMD's toppmodeller, utan att ta hänsyn till prisskillnaden eller prestandaskillnaden.
Det rimliga är att det finns två scenarion.
En given budget som skall rymma en så snabb och på andra sätt bra dator som möjligt för pengarna.
Absolut det snabbaste som går att få, även om det kostar mer.
För framförallt punkt #1 ovan så måste man ställa sig frågan:
(se priser nedan på alternativ i samma prisklass)
Kommer jag se skillnad i verkligheten mellan de alternativ (AMD R7 2700x vs Intel i5-9600K) som jag har? Går det att se skillnad på 5 fps i mitt spelande? Oavsett om det råkar vara Intel eller AMD-alternativet som är snabbast i testerna. Att man vid tester mäter fps och att de visar en skillnad är en sak, men går den att uppleva?
JA - Om du verkligen tror det (det är upp till dig), så när alternativen kostar lika så välj det som visar högst mätvärden.
NEJ - Om du inte tror att du märker 5 fps i verkligheten så välj det som passar dig bäst i övrigt. Features, RGB, etc.
På punkt #2 ovan så blir det en annan diskussion.
För att stödja mitt resonemang i #1 ovan så har jag prisalternativ nedan. Men ofta ser man AMD R7 2700X jämföras mot Intel i7-8700K och numer mot i7-9700K och t.o.m i9-9900K. Det är en jämförelse som endast uppkommer för att det är de snabbaste CPU från respektive tillverkare, den är på intet sätt och vis relevant bara för det.
Om du vill ha det absolut snabbaste som finns i gaming, ja då är det utan tvivel Intel i7-8700K, 9700K, i9-9900K.
Men precis som #1, fast även när budgeten är "obegränsad" bör man ställa sig frågan:
Kommer jag se skillnad mellan alternativen AMD vs Intel i verkligheten, eller är dessa fps endast ett mätvärde?
Hur stor är egentligen skillnaden i spel mellan i7-8700K och R7 2700X?
Här finns en aktuell video*** som visar på prestandaskillnaderna mellan R7 2700X och i7-8700K vid 1080p.
Spelar man på 1440p så blir skillnaden mindre än vad den visar för 1080p (nämns även i videon).
***) Videon tar egentligen upp en mycket viktigare fråga, att Intel 10 dagar innan reviewers är tillåtna att publicera 9000-serien resultat så publicerar Intel en betald benchmark som tydligt har försämrat R7 2700X jämfört med vad den faktiskt presterar. Så två fel i ett slag kan man säga:
Reviewers kan inte publicera sina egna resultat än, alltså blir Intels egna och felaktiga resultat "giltiga".
Man har väldigt tydligt i en betald benchmark gjort allt för att R7 2700X inte skall prestera till fullo.
Själv använder jag både Intel (7700K) och AMD Ryzen (1700) och är supernöjd med båda.
Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv