Permalänk
Medlem

AMD 2700x vs Intel 8700K/9700K/9900K

Det talas mycket om spelprestanda, vilken CPU som är snabbast, AMD eller Intel, fps hit och dit.
Man jämför Intel's toppmodeller mot AMD's toppmodeller, utan att ta hänsyn till prisskillnaden eller prestandaskillnaden.

Det rimliga är att det finns två scenarion.

  1. En given budget som skall rymma en så snabb och på andra sätt bra dator som möjligt för pengarna.

  2. Absolut det snabbaste som går att få, även om det kostar mer.

För framförallt punkt #1 ovan så måste man ställa sig frågan:
(se priser nedan på alternativ i samma prisklass)
Kommer jag se skillnad i verkligheten mellan de alternativ (AMD R7 2700x vs Intel i5-9600K) som jag har? Går det att se skillnad på 5 fps i mitt spelande? Oavsett om det råkar vara Intel eller AMD-alternativet som är snabbast i testerna. Att man vid tester mäter fps och att de visar en skillnad är en sak, men går den att uppleva?

  • JA - Om du verkligen tror det (det är upp till dig), så när alternativen kostar lika så välj det som visar högst mätvärden.

  • NEJ - Om du inte tror att du märker 5 fps i verkligheten så välj det som passar dig bäst i övrigt. Features, RGB, etc.

På punkt #2 ovan så blir det en annan diskussion.
För att stödja mitt resonemang i #1 ovan så har jag prisalternativ nedan. Men ofta ser man AMD R7 2700X jämföras mot Intel i7-8700K och numer mot i7-9700K och t.o.m i9-9900K. Det är en jämförelse som endast uppkommer för att det är de snabbaste CPU från respektive tillverkare, den är på intet sätt och vis relevant bara för det.

Om du vill ha det absolut snabbaste som finns i gaming, ja då är det utan tvivel Intel i7-8700K, 9700K, i9-9900K.
Men precis som #1, fast även när budgeten är "obegränsad" bör man ställa sig frågan:

  • Kommer jag se skillnad mellan alternativen AMD vs Intel i verkligheten, eller är dessa fps endast ett mätvärde?

  • Hur stor är egentligen skillnaden i spel mellan i7-8700K och R7 2700X?

Här finns en aktuell video*** som visar på prestandaskillnaderna mellan R7 2700X och i7-8700K vid 1080p.
Spelar man på 1440p så blir skillnaden mindre än vad den visar för 1080p (nämns även i videon).

***) Videon tar egentligen upp en mycket viktigare fråga, att Intel 10 dagar innan reviewers är tillåtna att publicera 9000-serien resultat så publicerar Intel en betald benchmark som tydligt har försämrat R7 2700X jämfört med vad den faktiskt presterar. Så två fel i ett slag kan man säga:

  • Reviewers kan inte publicera sina egna resultat än, alltså blir Intels egna och felaktiga resultat "giltiga".

  • Man har väldigt tydligt i en betald benchmark gjort allt för att R7 2700X inte skall prestera till fullo.

Själv använder jag både Intel (7700K) och AMD Ryzen (1700) och är supernöjd med båda.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Sötast

Något värt att tänka på är även att 2700 är samma krets som 2700X, så man kan utan problem överklocka den billigare modellen till samma hastighet som X.

Samt att 2700 senast jag såg hade rea ner till 2200kr.

Blir en stor prisskillnad för väldigt liten skillnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Något värt att tänka på är även att 2700 är samma krets som 2700X, så man kan utan problem överklocka den billigare modellen till samma hastighet som X.

Samt att 2700 senast jag såg hade rea ner till 2200kr.

Blir en stor prisskillnad för väldigt liten skillnad!

Ja, och poängen jag ville få fram (vilket är tydligt för den som tänker till) är att det är i5-8600K/9600K som är Intels motsvarighet till R7 2700/2700X. Det är rimligt att tro att de flesta (jag påstår en klar majoritet) faktiskt har en budget att förhålla sig till.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Något värt att tänka på är även att 2700 är samma krets som 2700X, så man kan utan problem överklocka den billigare modellen till samma hastighet som X.

Samt att 2700 senast jag såg hade rea ner till 2200kr.

Blir en stor prisskillnad för väldigt liten skillnad!

Finns det anledning och välja 2700 över 2600 om man bara spelar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bygger man med en satt budget lär det ju även vara bra att tänka över vad som ger mest för pengarna. Ska du inte spela utan rendera och annat, ja då kanske extra pengarna på Intel är värt det om det presterar bättre i din renderingsmjukvara. Om du istället ska spela kanske de extra pengarna mellan AMD och Intel är bättre spenderade på att köpa en starkare GPU istället.

Permalänk
Medlem

Poängen med videon i fråga är intressant. Den belyser att Intel återigen börjar lira fulspel istället för att konkurera i prestanda och bra pris för konumenter. Att sätta NDA på reviewers och tio dagar innan NDA släpper och de kan säga vad de hittat släppa en betald rapport där de gör allt för att överdriva skillnader och där folk som testat processorerna och kan tala om att detta inte stämmer är låsta till ett NDA är rätt lågt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Finns det anledning och välja 2700 över 2600 om man bara spelar?

Skickades från m.sweclockers.com

Två extra kärnor gör skillnad. Sen beror det på dina personliga krav på FPS.

Permalänk
Inaktiv

Ta även med att gpun flaskar vid högre upplösning.

När 8700k och 2700x får andas ut i 720p där inte grafikkortet är en flaskhals är 8700k upp till 52% snabbare än 2700X.
https://www.techspot.com/review/1655-core-i7-8700k-vs-ryzen-7...

Man kan inte jämföra 2 olika cpuer i högre upplösning när gpun flaskar för då ser man inte vilken som är snabbast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Ja, och poängen jag ville få fram (vilket är tydligt för den som tänker till) är att det är i5-8600K/9600K som är Intels motsvarighet till R7 2700/2700X. Det är rimligt att tro att de flesta (jag påstår en klar majoritet) faktiskt har en budget att förhålla sig till.

Fast nej, hur kan en 6kärnig CPU vara motsvarigheten mot en 8kärnig CPU? I så fall får du ju jämföra 8600K/9600K mot Ryzen 2600/X.

Mer rättvist blir 2700/x mot 9900K då de har lika många kärnor. Alternativt mot nya i7an med 8kärnor utan HT.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

@anon298854: Eller så inser man att det är troligen inte ens 0.1% av alla de som har eller funderar på att köpa 2700X/8700K som spelar i 720p. Och då kommer ju svaret att när de sedan köper nytt grafikkort så kommer 2700X inte hänga med. Det kan man tycka. Men varför bry sig om det då de troligen inte kommer köpa nytt kraftfullt grafikkort närmsta åren ändå med tanke på vad grafikkorten går på nu för tiden. Och självklart ska man jämföra vid den upplösning man avser att spela i och inte någon artificiell som inte är relevant, mer än att man vill försöka få fram en skillnad som inte finns i verkligheten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FribBe:

Två extra kärnor gör skillnad. Sen beror det på dina personliga krav på FPS.

Det där med att två extra kärnor gör skillnad går ju att starkt ifrågasätta och diskutera. Frågan var väl i just spel där antal kärnor definitivt inte är det viktigaste.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Fast nej, hur kan en 6kärnig CPU vara motsvarigheten mot en 8kärnig CPU? I så fall får du ju jämföra 8600K/9600K mot Ryzen 2600/X.

Mer rättvist blir 2700/x mot 9900K då de har lika många kärnor. Alternativt mot nya i7an med 8kärnor utan HT.

Nej, du missar poängen (igen). Se min punkt #1 i TS, de flesta har en budget att förhålla sig till. Man jämför inte teknik och teknologi, man jämför prestanda inom ett viss (relativt snävt) prisintervall.

Om du tillhör #2, dvs du jämför 2700x mot 9900K trots prisskillnad på ca 3000kr enbart på CPU, då må så vara. Men det betyder inte att det är en korrekt jämförelse.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Ta även med att gpun flaskar vid högre upplösning.

När 8700k och 2700x får andas ut i 720p där inte grafikkortet är en flaskhals är 8700k upp till 52% snabbare än 2700X.
https://www.techspot.com/review/1655-core-i7-8700k-vs-ryzen-7...

Man kan inte jämföra 2 olika cpuer i högre upplösning när gpun flaskar för då ser man inte vilken som är snabbast.

Flaskar? Vem kom egentligen på det ordet? Throttle blev flaskhals (Coca Cola?) som blev flaskar.
Hursomhelst, vem med en 8700K eller 2700X spelar i 720p?

Poängen är att för många stirrar sig blinda på några siffror i en benchmark utan att fråga sig hur relevant det där är för mig?

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Asyvan:

Flaskar? Vem kom egentligen på det ordet? Throttle blev flaskhals (Coca Cola?) som blev flaskar.
Hursomhelst, vem med en 8700K eller 2700X spelar i 720p?

Poängen är att för många stirrar sig blinda på några siffror i en benchmark utan att fråga sig hur relevant det där är för mig?

Det är inte att man spelar i 720p utan att man testar bara vilken cou som är starkast när inte grafikkortet sätter stop.

Återigen enbart för att se vilken CPU som klarar att leverera mest.
Och när det kommer grafikkort som inte flaskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Finns det anledning och välja 2700 över 2600 om man bara spelar?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det tycker jag inte. Även 2600X borde vara snabbare än 2700 trots snarlikt pris.
Däremot kan medföljande kylare vara en faktor om man inte har tänkt montera något annat. Men i valet mellan 2600 och 2600X är det nog vettigare att lägga pengarna på en eftermarknadskylare.

Skrivet av Asyvan:

Flaskar? Vem kom egentligen på det ordet? Throttle blev flaskhals (Coca Cola?) som blev flaskar.

Ordet flaskhals är svenskt. Det är inte en översättning eller försvenskning av det engelska ordet throttle, snarare bottleneck. Eftersom ordet/betydelsen redan fanns så importerar man inte ett nytt. Jag tycker "flaska" är en mer talande benämning än att "strypa" faktiskt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det är inte att man spelar i 720p utan att man testar bara vilken cou som är starkast när inte grafikkortet sätter stop.

Återigen enbart för att se vilken CPU som klarar att leverera mest.
Och när det kommer grafikkort som inte flaskar.

Dock är det ju inte representativt av vad folk faktiskt kommer uppleva. Det är som att testa en bil rullande ner för en backe utan motorn igång. Ja, sure en kanske har lite mindre luftmotstånd och rullar ner fortare. Men det är inte så jag kommer köra min bil. Hur den beter sig med motorn igång är mer relevant.

Själv har jag en 1440p skärm, det som är mest relevant för mig när det kommer till spel när jag redan får ut bra prestenada i allt annat jag gör är hur den kommer bete sig med mitt kort i 1440p. Om den är likvärdig där med en CPU som hade givit mig sämre prestanda i allt annat men varit fyra ggr så snabb i 720p så hade jag knappast valt den CPU som var snabb i 720p då.

Offra allt annat jag gör och köra 720p på min 1440p skärm för att dra nytta av det lär ju inte hända.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Dock är det ju inte representativt av vad folk faktiskt kommer uppleva. Det är som att testa en bil rullande ner för en backe utan motorn igång. Ja, sure en kanske har lite mindre luftmotstånd och rullar ner fortare. Men det är inte så jag kommer köra min bil. Hur den beter sig med motorn igång är mer relevant.

Själv har jag en 1440p skärm, det som är mest relevant för mig när det kommer till spel när jag redan får ut bra prestenada i allt annat jag gör är hur den kommer bete sig med mitt kort i 1440p. Om den är likvärdig där med en CPU som hade givit mig sämre prestanda i allt annat men varit fyra ggr så snabb i 720p så hade jag knappast valt den CPU som var snabb i 720p då.

Offra allt annat jag gör och köra 720p på min 1440p skärm för att dra nytta av det lär ju inte hända.

Men uppgraderar man grafikkort om några år så får det ju betydelse i högre upplösningar igen. Sen om det är relevant ö h t är en annan fråga. Men teoretiskt så.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

Dock är det ju inte representativt av vad folk faktiskt kommer uppleva. Det är som att testa en bil rullande ner för en backe utan motorn igång. Ja, sure en kanske har lite mindre luftmotstånd och rullar ner fortare. Men det är inte så jag kommer köra min bil. Hur den beter sig med motorn igång är mer relevant.

Själv har jag en 1440p skärm, det som är mest relevant för mig när det kommer till spel när jag redan får ut bra prestenada i allt annat jag gör är hur den kommer bete sig med mitt kort i 1440p. Om den är likvärdig där med en CPU som hade givit mig sämre prestanda i allt annat men varit fyra ggr så snabb i 720p så hade jag knappast valt den CPU som var snabb i 720p då.

Offra allt annat jag gör och köra 720p på min 1440p skärm för att dra nytta av det lär ju inte hända.

Men har du en CPU som är bra i 720p och du framöver uppgraderar till ett stark grafikkort som inte flaskar i 1440p så kommer den cpun även vara starkare då.

Sådant man får tänka på ochså, så slipper man uppgradera cpun i framtiden.

Permalänk
Medlem

Fast för en ren speldator så presterar i5 8400 något bättre än 2700X ifall man ska köpa en CPU för ca 3400 kr så är i7 8700 också ett alternativ.

Ryzen 2700X ger mycket CPU prestandan för pengarna men som en ren gaming CPU ligger den fortfarande efter 8400.

Den enda vettiga CPU modellerna för gamers ifall man ska köra på AMD är 2600/2600X då båda konkurrera mot i5 8400 men de har SMT ger lite extra prestanda för streaming och lite multitaskning för rent spel är dock i5 8400 bättre.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Men har du en CPU som är bra i 720p och du framöver uppgraderar till ett stark grafikkort som inte flaskar i 1440p så kommer den cpun även vara starkare då.

Sådant man får tänka på ochså, så slipper man uppgradera cpun i framtiden.

Njae... Om vi hamnar i ett läge likt Intel varit i senaste deceniet så har ju en CPU funkat bra länge. Finns ju folk som sitter på 2600K, 4790K osv fortfarande utan att känna att de måste byta. Så i så fall kan man nog behålla som CPU som ger 120 istället för 135 fps i ett spel i 720p idag ett tag till också.

Om det blir ordentlig innovation igen istället, även inom spel att nyttja innovationen, så kommer man nog behöva/vilja byta oavsett inom en överskådlig framtid.

Om något så har vi sett exempel på vilken prestanda det finns att hämta i redan existerande CPU:er när spel börjar ta tillvara på lite flera kärnor. Det skulle kunna innebära att processorer som idag ligger lite efter (men går fint att både jobba och spela på) kommer klara sig bättre i framtiden då mer av deras prestanda kommer nyttjas bättre. Men allt det är en massa "tänk om".

Så det enda säkra att gör är att titta på idag. Vad skall jag göra med min CPU, vilka program använder jag, vilka spel spelar jag.

Ett annat problem branschen (eller kanske ett par av aktörerna) är på väg in i är att fokusera på att de är bäst om man endast tänker spela spel. Och sedan ta 14.000 för ett grafikkort, 5-6000 för en cpu osv. Helt plötsligt vill de att vi skall köpa en masking med spelfokus för 30.000kr. De flesta som lägger de pengarna skulle nog inte vilja offra prestanda i annat. Självklart finns det ett fåtal som kommer köpa oavsett vad. Släppern Nvidia ett grafikkort som är "världens snabbaste" och kostar 100.000kr så köper NÅGON. Men att styra hela marknaden åt detta hållet är nog farligt i längden och kan nog leda till bakslag för hela branschen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Hedersmedlem

@Asyvan *Trådar sammanfogade, tråd flyttad*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Jag passade även på att flytta tråden till Övrigt (ej märkesbundna diskussioner).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

För spel så tar man eller iaf innan prishoppet så tog man en i5 8400 över vilken Ryzen cpu som helst jue. Bättre prestanda i spel för spelare e ju naturligtvis värt ett lite högre pris som i trådskaparens system exempel.

Sen är det oftast mer än fem fps i de mer populära spelen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Flaskar? Vem kom egentligen på det ordet? Throttle blev flaskhals (Coca Cola?) som blev flaskar.
Hursomhelst, vem med en 8700K eller 2700X spelar i 720p?

Poängen är att för många stirrar sig blinda på några siffror i en benchmark utan att fråga sig hur relevant det där är för mig?

En flaskhals är ett förhållandevis snävare parti som inte hanterar lika stor genomströmning av i det här fallet data. Känns som ett ganska passande uttryck när en komponent inte hänger med de andra. Därtill har det säkert redan nämnts men throttle översätts inte till flaskhals, bottleneck gör det.

Permalänk
Medlem

Det är ett känsligt ämne att diskutera amd vs intel. Ska man bygga dator bör man utgå ifrån vad man tänkt och spela för spel förutsatt .att det är en speldator som man bygger.
Såg en person välja en i3 8350k i ett bygge, med den enda anledningen att dator endast skulle brukas till cs go och skulle vara på en tajtare budget. I fallet ca go så är en 8350k överklockad ett bättre val än både ryzen 2600 och i5 8400.

Oftast så bygger man kanske en speldator som ska vara bra på lite olika spel och program. Och då är det ju lämpligt att man matchar valet av cpu efter budget och val av grafikkort. Att köpa tex en ryzen 2700x och para ihop med gt1030 blir ju såldes en rätt så.medioker speldator även om processorn i sig är bra. Kollar man på tex ett gtx 1060/1070/580 så kan en i5 8400 eller ryzen 2600 vara ett passande val. Men även 8600k samt till och med 8700k.

För även om prestandatester görs i inställning ultra så är det inte säkert att användaren har tänka att köra i ultra. Vissa ställer ner inställningarna för att på så sätt nå en högre fps, speciellt vanligt i tävlingsinriktade multiplayerspel. Ställer man ner de grafiska inställningar och ämnar att nå en högre fps tex 144Hz/fps så ökar ju kravet på processorn. Spelar man därimot på ultra i 60fps i högre upplösning så ställs det istället högre krav på grafikkortet.

Vad jag menar är att en flaskhals eller valet av processor är helt beroende av vad man ska spela och i vilka inställningar man har tänkt och göra det i. Men även vad dator är tänkt och brukas till i övrigt.

Så på svaret vad är bäst amd eller intel så svarar jag att det beror på användares förväntningar eller/och krav.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Ta även med att gpun flaskar vid högre upplösning.

När 8700k och 2700x får andas ut i 720p där inte grafikkortet är en flaskhals är 8700k upp till 52% snabbare än 2700X.
https://www.techspot.com/review/1655-core-i7-8700k-vs-ryzen-7...

Man kan inte jämföra 2 olika cpuer i högre upplösning när gpun flaskar för då ser man inte vilken som är snabbast.

Problemet med undersökningen är att 8700K körs i 5.0Ghz medans 2700X körs i 4.2Ghz. Det är ca ~20% högre överklockning. Så det blir ganska självklart att resultaten visar bättre poäng för Intel. De 52% snabbare var endast för CS:GO, men konstigt nog var inte inkluderat i tabellerna. Men medel var mellan 9% till 13% snabbare med 20% högre klockfrekvens. Om man kollar första sidan så ser man även att båda har vattenkyllning, men med olika modeller(Gör nog marginal skillnad i temperaturer). Då är jag förvånad över att man stannar vid 4.2Ghz på 2700x då de har visat sig kunna klocka ännu högre med vatten. Har sett resultat på 4.5Ghz på vatten.

Min tanke på det hela: De två processorna är väldigt svåra att jämnföra. Särskilt då de är i 2 helt olika prisgrupper med en prislapp på ca 1000kr mellan varandra beroende vart man beställer från.
Priser i UK Scan:
(2018-10-10) https://vgy.me/Cp8meu.png
(2018-10-10) https://vgy.me/GUNwm3.png

Priser i Sverige Komplett:
(2018-10-10) https://vgy.me/93Siu1.png

Om man skall kunna jämnföra dem "like-for-like" för vad de kan prestera så måste man också kolla på vid samma klockfrekvens.
Självklart om man har de extra pengarna då är Intel ett bättre val. Om man betalar en extra tusenlapp för "liknande" produkt så hoppas man ju på att den är bättre.
Vilken processor man väljer anser jag är mer baserad på budgetten man har.
Just nu försöker inte AMD ta prestanda segmentet då de enligt min menning försöker förfina Zen arkitekturen och försöker ta andelar i mainstream och SME. Vi får se senare med Zen2 om de kan tävla om prestanda segmentet samt hur de nya i Intel 9XXX-serien presterar. Just nu många som klagar på att Intels marknadföring är misvisande av olika anledningar.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Men har du en CPU som är bra i 720p och du framöver uppgraderar till ett stark grafikkort som inte flaskar i 1440p så kommer den cpun även vara starkare då.

Sådant man får tänka på ochså, så slipper man uppgradera cpun i framtiden.

du menar som i5 7600k är kung över ryzen i assassins creed: origins?
Att sia om framtiden är inget som är lätt att göra, och har alldeles för många faktorer att väga in för att säga att något kommer vara bättre om ett par år. Det enda man kan göra är att gardera sig mot så många faktorer som möjligt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorerk:

Då är jag förvånad över att man stannar vid 4.2Ghz på 2700x då de har visat sig kunna klocka ännu högre med vatten. Har sett resultat på 4.5Ghz på vatten.

Jag har sett högre frekvenser än 5.0GHz med 8700K också, men runt 5.0GHz är vad de flesta landar på utan överdriven spänning. Så det är väl ändå ett ganska rättvist test, för klockfrekvenserna som används representerar ungefär vad de flesta kan förvänta sig om de överklockar en 8700K eller 2700X.

Skrivet av Zorerk:

Om man skall kunna jämnföra dem "like-for-like" för vad de kan prestera så måste man också kolla på vid samma klockfrekvens.

Om man bara är intresserad av att testa IPS, visst, men det är ju mest av akademiskt intresse. De flesta är nog mer intresserade av hur bra processorerna faktiskt presterar, och bryr sig inte om vilken klockfrekvens de faktiskt kör i. Den enda situationen de egentligen skulle ligga på ungefär samma vore om man jämför en överklockad 2700X mot en ej överklockad 8700K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den enda situationen de egentligen skulle ligga på ungefär samma vore om man jämför en överklockad 2700X mot en ej överklockad 8700K.

Bas frekvensen för båda är 3.7Ghz. Så ingen av dem behöver egentligen överklockas. Dock så går Precisionboost/XFR2 till 4.3Ghz beroende på kylningslösning. Samt 4.7Ghz för Turbo hos Intel. Båda är ju automatisk överklockning om kylning tillåter. Men då skall det nog vara med liknande kylare då Intel inte kommer med kylfläns.
https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-7-2700x#product...
https://ark.intel.com/products/126684/Intel-Core-i7-8700K-Pro...-

Men för att svara på orginal frågan. Intel gör större skillnad när man spelar i högre monitor frekvenser så som 120hz-240hz. Mindre tearing eller stutter pga att antingen CPU, minne, eller GPU tillfälligt flaskar.
Inte lika mycket om man sitter med en 60Hz eller med högre upplösningar än 1080p då handlar det mer om grafikkortet. Men det hela är beroende på spel. Men enligt min menning så kommer nog inte 5FPS göra någon större skillnad om du inte kör spel redan under 60FPS. Men då skall du nog kolla mer på grafikkortet än processor.

Edit: Om man skall spela i VR så tror jag att i nuvarande situation att Intel kan vara ett bättre val. För att förhindra VR Motion Sickness.

Tillägg av VR
Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem

Finns det några oberoende tester av 9900k ännu?

Sitter och ska bygga en ny dator åt mig själv i mitt företag, Jag sysslar lite med framtagande av illustrationsmaterial åt mina beställare i byggbranschen, men främst är det för att jag ska börja köra dual pc stream setup (Ja även streamingen är en del av mitt företag och reggat som det på bolagsverket, så det är inte att jag bara försöker tjäna in momsen).

Det jag inte kan bestämma mig för är om jag ska köra 2700x eller 9900k, så skulle vilja ha lite benchmarks och tester från testare som inte är köpta av någon sida.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

@SvanteP: Testerna kommer den 19e.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65