Permalänk
Medlem

Starta TV via Alexa?

Jag styr alla mina lampor och musikbehov via min Amazon Echo vilket fungerar jättebra men jag saknar att kunna sätta på och stänga av min tv via röststyrning. Allt jag använder tv:n till är att casta media via chromecast så det räcker om jag kan sätta på och stänga av den.
Har ni några tips eller lösningar som helst inte är för dyra eller involverar utvecklingskunskaper.
Jag har funderat på att kanske testa en smart socket av något slag men jag vet inte om tv:n kommer slås på automatiskt när den får el.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Rekordmedlem

Du lär behöva en fjärrkontroll som kan styras av Alexa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har för mig att man med bara en chromecast inkopplad ska kunna starta tv:n genom "Turn my TV on". Men det kan vara så att det bara fungerar om det är Google Assistant man använder samt att TV:n stödjer påslagning från HDMI (glömt vad det heter).

Visa signatur

Här ska det ju stå något!

Permalänk
Medlem

Jag använder harmony hub från Logitech. Finns en skill till Alexa och det funkar både att säga turn on/off TV eller turn on "kanalnamn" för rätt kanal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ooh hade ingen aning att det fanns, ska kolla upp det. tack!

Permalänk
Medlem

@Oliviawilde: Jag har en lite äldre tv så tror inte att den kan starta via hdmi men ska definitivt kolla upp det och hålla tummarna på att det inte bara fungerar med Google Assistant. Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

du behöver ha CEC HDMI stöd på tv

Permalänk
Medlem

@Knightmare: Kollade upp Harmony Hub och det låter ju exakt som det jag behöver, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Med Alexa och Xbox One kan man det. Xboxen är konfigurerad att automatiskt starta TV, receiver, etc och den kan numera startas och styras mha Alexa
"Alexa, tell xbox to turn on" osv

Har Google Home och Chromecast också men har inte fått det att funka bra med att starta TVn osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthugha:

Med Alexa och Xbox One kan man det. Xboxen är konfigurerad att automatiskt starta TV, receiver, etc och den kan numera startas och styras mha Alexa
"Alexa, tell xbox to turn on" osv

Har Google Home och Chromecast också men har inte fått det att funka bra med att starta TVn osv.

Ooh spännande! Hade ingen aning om att Xbox kunde göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flowbot:

Ooh spännande! Hade ingen aning om att Xbox kunde göra det

Jodå, det har funnits sedan Xbox One lanserades, jag har kört så sedan 2014. Xbox kontrollerar TV, receiver samt digitalbox, och med OneGuide får jag inbyggd tv-guide osv. Sen kör jag även Plex, Netflix, Spotify, m.m. på Xbox. Allt styrs med rösten, Xbox-appen i telefonen alt Xbox media remote.

Fram tills för ett år sedan när jag bytte till en Xbox One X så använde jag Kinect för röststyrning av Xbox och de anslutna enheterna (av/på, byta kanal, justera volymen, etc). Nu har jag börjat använda Alexa (och Cortana) för detta istället

Permalänk
Medlem

Jag kör med Harmony Hub och det fungerar klockrent. Man kan konfigurera aktiviteter tex sätta på tv, ändra till rätt källa osv. Jag har tex aktivitet för att kolla på tv, ps4 och Netflix så säger jag tex turn on TV så sätter den igång tv, förstärkare och sätter på rätt källa och säger jag turn on ps4 skiftar den källa till ps4 osv

Permalänk
Hedersmedlem

@Flowbot Alexa + Logitech Harmony ser ut att fungera riktigt bra ihop. Du får hemskt gärna skriva lite vad du tycker när/om du köper en Harmony

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...