Robotdammsugare som inte är FÖR smart (ingen laddningsstation, inget schema)

Permalänk
Medlem

Robotdammsugare som inte är FÖR smart (ingen laddningsstation, inget schema)

Tjo! Letar efter en robotdammsugare som INTE har laddningsstation och INTE har automatiskt schema.

Vill ha den i garderoben och när jag ser att golvet behöver dammsugas så kan jag ta fram den, ställa ner den på golvet och trycka start. Sen kör den golvet tills jag trycker på stopp (eller batteriet tar slut). När dammpåsen är tom byter jag den, när batteriet är tomt så kopplar jag in laddningssladd. Efter jag tycker att golvet ser bra ut så stoppar jag in den i garderoben igen.

Om den åker slumpat omkring på golvet så är det väl okej men det vore najs om den byggde upp en "virtuell karta" i sitt minne så att den försöker köra effektivt och kommer åt överallt, även runt bordsben. Sen kan den glömma kartan och börja om på nytt varje gång man startar om den.

Har nån nåt tips på en sån här robotdammsugare?

+ Inget krav på laddningsstation.
+ Inget automatiskt körschema krävs. Vill i princip bara manuellt starta och stanna den.

+ Ska gärna klara mattor. Även lurviga mattor?
+ Ska gärna klara att köra under bord och mellan stolsben (inte vara alltför stor dvs).
+ Måste känna av om den kommer till en trappa och vända om.
+ Får gärna stanna av att hålla på att åka in i vattenskålar utan att skvätta ut allt på golvet.

+ Icke 100% slumpad städning vore en fördel (så att den täcker hela golvet och inte tar hela dagen på sig).
+ Den behöver inte vara billig.

Permalänk
Medlem

Tror inte den du söker finns. Du får nog välja mellan en som är dum (slumpad städning, köra ner för trappor, osv...) eller en som är smart (laddstation, sensorer, osv..)

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Vi köpte en Skantic Cleaner 10 på NetOnNet för 4- eller 599:-, minns inte vilket. Den löser det mesta av det du önskar. Mattor kan du dock glömma då robotdammsugarnas borstar inte grejar det, slutar bara med trassel. Men den har ingen laddstation, laddas med kabel. Du startar och stoppar den med en knapp. Den är riktigt duktig på att navigera under bord etc. Tar sig alltid ut där den tagit sig in. Har sensor så att den inte åker ned för trappor. Vattenskålar... beror helt på hur tungt hindret är. Lite motstånd måste till, men det är väldigt lite. Lägger du en handduk på golvet framför den vänder den. Kör inte helt slumpmässigt, men nästan. Dock följer den väggar och tar alla sidor av bordsben. Tycker den fungerar så otroligt mycket bättre än vad man kan vänta sig för det priset!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Tror inte den du söker finns. Du får nog välja mellan en som är dum (slumpad städning, köra ner för trappor, osv...) eller en som är smart (laddstation, sensorer, osv..)

Tycker det borde finnas nån som har laddstation men man kan även använda den utan. Känns som en tanke som dom som gör robotdammsugare borde fått, att alla inte har plats för en laddstation eller inte vill dedikera ett sånt område för en dammsugare.

Skrivet av Aldric T:

Vi köpte en Skantic Cleaner 10 på NetOnNet för 4- eller 599:-, minns inte vilket. Den löser det mesta av det du önskar. Mattor kan du dock glömma då robotdammsugarnas borstar inte grejar det, slutar bara med trassel. Men den har ingen laddstation, laddas med kabel. Du startar och stoppar den med en knapp. Den är riktigt duktig på att navigera under bord etc. Tar sig alltid ut där den tagit sig in. Har sensor så att den inte åker ned för trappor. Vattenskålar... beror helt på hur tungt hindret är. Lite motstånd måste till, men det är väldigt lite. Lägger du en handduk på golvet framför den vänder den. Kör inte helt slumpmässigt, men nästan. Dock följer den väggar och tar alla sidor av bordsben. Tycker den fungerar så otroligt mycket bättre än vad man kan vänta sig för det priset!

Mycket billigare än jag hade förväntat mig, dom verkar vara uppe i version 20 nu:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4855225
Den växlar mellan slump, spiral, vägg, spiral och "z-typ" körsätt då den åker omkring.
Synd att den inte klara mattor. Verkar som att den kan fastna på typ sladdar och speciella hinder som inte går hela vägen ner till golvet, typ kontorstolsben. Hörn kommer den inte åt i (säkert så för även dyra modeller?) och stora dammtussar kan plugga igen luftflödet. Nån recencent tyckte att 10:an som du pratar om var bättre pga att v20 inte har "eco mode" och borstarna är fastskruvade vilket gör att det tar längre tid att rengöra dom.

Tack än så länge! Fler tips uppskattas!

Edit: Hur är ljudnivån på Skantic Cleaner? Kan man se på TV då den åker runt i samma rum eller blir man störd då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobotR:

Tycker det borde finnas nån som har laddstation men man kan även använda den utan. Känns som en tanke som dom som gör robotdammsugare borde fått, att alla inte har plats för en laddstation eller inte vill dedikera ett sånt område för en dammsugare.

Min laddstation till Xiaomi Mi Vacuum V1 står under sängen, alltså ett område jag inte använder. Och den drar endel ström, ca halvt 5200mAh per timme kanske. Dammsuger 1m2 per minut i snitt.
Köptes för 2500kr levererad till dörren från Tyskland. Bästa köpet 2017, och har inte köpt något bättre 2018 heller ;).
V2 finns till salu i Sverige för ca 4400kr. Andra osmarta jag har sett är ju värdelösa och denna har ersätt all dammsugning otroligt nog. Fått dammsuga 2 ggr bakom en högtalare den inte kommer åt typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobotR:

Mycket billigare än jag hade förväntat mig, dom verkar vara uppe i version 20 nu:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4855225
Den växlar mellan slump, spiral, vägg, spiral och "z-typ" körsätt då den åker omkring.
Synd att den inte klara mattor. Verkar som att den kan fastna på typ sladdar och speciella hinder som inte går hela vägen ner till golvet, typ kontorstolsben. Hörn kommer den inte åt i (säkert så för även dyra modeller?) och stora dammtussar kan plugga igen luftflödet. Nån recencent tyckte att 10:an som du pratar om var bättre pga att v20 inte har "eco mode" och borstarna är fastskruvade vilket gör att det tar längre tid att rengöra dom.

Tack än så länge! Fler tips uppskattas!

Edit: Hur är ljudnivån på Skantic Cleaner? Kan man se på TV då den åker runt i samma rum eller blir man störd då?

500 spänn. Du ska vara glad om du vill vara i samma hus 😂😁

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Hedersmedlem

Min Neato klarar det som du önskar. Den kan vara smart, men man kan även bara ställa den på ett ställe och trycka på en knapp så städar den där. Använder den så för att städa övervåningen.

Den kör inte ner för trappor, men däremot gillar den att knuffa runt katternas matskålar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

500 spänn. Du ska vara glad om du vill vara i samma hus 😂😁

Hehe, jag hajar.

Skrivet av giplet:

Min Neato klarar det som du önskar. Den kan vara smart, men man kan även bara ställa den på ett ställe och trycka på en knapp så städar den där. Använder den så för att städa övervåningen.

Den kör inte ner för trappor, men däremot gillar den att knuffa runt katternas matskålar.

Typ denna? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4710152 Läste nåt gammalt test och dom satte dåtidens Neato som bäst i test så den här är säkert också bra. Verkar leva om lite mer än Xiaomi som skosnore tippsar om och har nästan dubbla priset.

Skrivet av skosnore:

Min laddstation till Xiaomi Mi Vacuum V1 står under sängen, alltså ett område jag inte använder. Och den drar endel ström, ca halvt 5200mAh per timme kanske. Dammsuger 1m2 per minut i snitt.
Köptes för 2500kr levererad till dörren från Tyskland. Bästa köpet 2017, och har inte köpt något bättre 2018 heller ;).
V2 finns till salu i Sverige för ca 4400kr. Andra osmarta jag har sett är ju värdelösa och denna har ersätt all dammsugning otroligt nog. Fått dammsuga 2 ggr bakom en högtalare den inte kommer åt typ.

Under sängen är nog bästa stället så länge den kan ta sig ut ur rummet.

Antar att det är denna du menar med V2? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4656041

Hade funderat på Cleanmate S1000 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4536179 för den finns i stan på NetOnNet fast jag hittar inte ett enda test av den. Den här Xiaomi har nästan bara lysande omdömmen på prisjakt och den som satt lägst, som ändå är 4 stjärnor, klagar på att dammsugaren inte klarar heltäckningsmatta vilket är lite udda att klaga på för hur många robotdammsugare är bra på det? Xiaomi Mi RoboRock S50 vara rank 1 på Prisjakts robotdammsugare-kategori dessutom. Positiva tester på YouTube, tex https://youtu.be/JpRgbl16Aro Bra att inte behöva använda app, fast den verkar useful.

Undrar när städrobotar ska börja ha sidoborsten på en liten stav som kan åka in och ut? På så vis skulle den kunna komma åt även i hörnen och även mellan typ krukor som står på golvet osv. Känns som att det borde vara möjligt och inte skulle göra produkten alltför rapplig eller så att den kan gå sönder, behöver bara kunna åka in och ut några centimeter.

Det blir nog en Xiaomi för mig. Så tack skosnore! Hoppas man kan bära bort den från laddningsstationen och sätta ner den nånstans och bara starta den? Utan att den blir förvirrad dvs. Så man kan städa andra våningar utan att behöva flytta laddningsstationen.