Är sandy bridge bästa systemet/processorn någonsin från Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Jag sitter fortfarande med en i7 2600k, men funderar på att köpa en 4k skärm och ett GTX 1080ti istället för att byta ut hela systemet. Tror ni att jag då kan spela i 4k 60 fps utan att processorn blir en flaskhals? Tänkte att belastningen flyttas väl mer från processorn till grafikkortet när man spelar i högre upplösning och lägre fps?

Det är nog lite både och. Jag satt nyligen med en i7 980x (6 kärnor / 12 trådar) och den har följt med en uppgraderingsfas från 480 GTX, 680 GTX, 1070 SLI och slutligen 1080 Ti. Och på det har jag spelat på 1080p (120 Hz) och nu 3840 x 1600 (60 Hz). Den har klarat i princip de flesta nya spel men den dippade också ner till 40 FPS då och då. Processorn räckte för 60 Hz och i synnerlighet för Vsync på.

Sedan några veckor tillbaka så har jag uppgraderat till en i9 7980 XE. Och ja... det är ett ofantligt hopp. Vid 60 Hz och Vsync så kanske man inte märker så stor skillnad utöver att det aldrig blir dippar. Och det i sig är viktigt antar jag. Men det jag märkte mellan dessa två processorer är inte hur de hanterade FPS med Vsync på utan rättare sagt, skillnanden mellan de två när Vsync var av. Då såg jag verkligen skillnaden hur pass mycket FPS de kunde punga ut när de fick jobba lite.

Och där kan jag säga att det blev en skillnad och prestandaboost på kanske 50-100 FPS vid 3840 x 1600p upplösning. I nuläget behöver jag inte ha 100-150 FPS vid denna upplösning, men resultatet talar lite för hur föråldrad min gamla 980x var. Den skulle troligtvis ha falskhalsat en skärm på 3440 x 1440 vid 100Hz och troligtvis framtida 3840 x 1600 och 4K skärmar som kanske kommer kunna leverera 75 Hz (eller vad som nu kommer).

Så för att svara på din fråga. Min gamla 980x som var överklockad till 4.5 GHz klarade av 3840 x 1600 vid 60Hz i de flesta nya spel... men med ganska tydliga dippar i vissa titlar. Dock var detta en 6 kärnig processor med 12 trådar. Din 2600K har 4 kärnor och 8 trådar, så det kan vara svårt att göra en direkt jämförelse. Däremot har jag en släkting som sitter på en 2700K (4.5 GHz) och en 3440 x 1440 (100 Hz) skärm och den klarar inte av att leverera 100 FPS i t.ex. Rise of the Tomb Raider. Personen i fråga kanske får som bäst 50 FPS vid denna upplösning. Jag fick generellt 60 FPS med min gamla processor och då även vid en högre upplösning. Och detta var med de två 1070 SLI som jag tidigare hade i min dator men som släktning nu sitter på. Så troligtvis så kan det vara så att hans 2700K flaskhalsar.

Hur som helst, det finns inget som säger att du måste uppgradera processorn just nu. Du kan ju alltid prova med din 2600K och sedan upgradera om det visar sig att den inte håller måttet.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

Det är nog lite både och. Jag satt nyligen med en i7 980x (6 kärnor / 12 trådar) och den har följt med en uppgraderingsfas från 480 GTX, 680 GTX, 1070 SLI och slutligen 1080 Ti. Och på det har jag spelat på 1080p (120 Hz) och nu 3840 x 1600 (60 Hz). Den har klarat i princip de flesta nya spel men den dippade också ner till 40 FPS då och då. Processorn räckte för 60 Hz och i synnerlighet för Vsync på.

Sedan några veckor tillbaka så har jag uppgraderat till en i9 7980 XE. Och ja... det är ett ofantligt hopp. Vid 60 Hz och Vsync så kanske man inte märker så stor skillnad utöver att det aldrig blir dippar. Och det i sig är viktigt antar jag. Men det jag märkte mellan dessa två processorer är inte hur de hanterade FPS med Vsync på utan rättare sagt, skillnanden mellan de två när Vsync var av. Då såg jag verkligen skillnaden hur pass mycket FPS de kunde punga ut när de fick jobba lite.

Och där kan jag säga att det blev en skillnad och prestandaboost på kanske 50-100 FPS vid 3840 x 1600p upplösning. I nuläget behöver jag inte ha 100-150 FPS vid denna upplösning, men resultatet talar lite för hur föråldrad min gamla 980x var. Den skulle troligtvis ha falskhalsat en skärm på 3440 x 1440 vid 100Hz och troligtvis framtida 3840 x 1600 och 4K skärmar som kanske kommer kunna leverera 75 Hz (eller vad som nu kommer).

Så för att svara på din fråga. Min gamla 980x som var överklockad till 4.5 GHz klarade av 3840 x 1600 vid 60Hz i de flesta nya spel... men med ganska tydliga dippar i vissa titlar. Dock var detta en 6 kärnig processor med 12 trådar. Din 2600K har 4 kärnor och 8 trådar, så det kan vara svårt att göra en direkt jämförelse. Däremot har jag en släkting som sitter på en 2700K (4.5 GHz) och en 3440 x 1440 (100 Hz) skärm och den klarar inte av att leverera 100 FPS i t.ex. Rise of the Tomb Raider. Personen i fråga kanske får som bäst 50 FPS vid denna upplösning. Jag fick generellt 60 FPS med min gamla processor och då även vid en högre upplösning. Och detta var med de två 1070 SLI som jag tidigare hade i min dator men som släktning nu sitter på. Så troligtvis så kan det vara så att hans 2700K flaskhalsar.

Hur som helst, det finns inget som säger att du måste uppgradera processorn just nu. Du kan ju alltid prova med din 2600K och sedan upgradera om det visar sig att den inte håller måttet.

Tack för ditt långa och informativa inlägg! Då har jag fått lite olika svar hittills. Du säger att din släkting med en i7 2700k snittade på 50 fps i 3440 x 1440p, alltså inte riktigt 4k. Den skärmen jag beställt har en upplösning på 3840 x 2600p, som är ännu mer högupplöst än din skärm på 3840 x 1600p, vilket borde göra det än mer tungdrivet för min i7 2600k jämfört med dig och din släktings fall. Däremot var det en annan här i tråden som sa att han fick mellan 55-70 fps i 4k med sin 2600k och ett 1080ti. Aja, jag får väl se själv hur det blir. Är bara glad om jag lyckas få stabila 60 fps.

Det känns ju inte så jättespännande att byta processor i dagsläget. Visst, AMD Ryzen har 8 kärnor fast går inte över 4 GHz som min gamla i7 2600k gör, och Intel core i7 8700k har "bara" 6 kärnor men klockar dock över 4 GHz. Ska jag motivera mig till att byta ut min gamla processorn så vill jag ha en extrem prestandaökning, så jag tänker mig dubbelt upp med kärnor i minst 4,5 GHz. Alternativet nu i dagsläget är ju då intels entusiastplatform x299 med core i9 som kostar skjortan. Eftersom min processor ändå snart är 7 år gammal så kan jag lika gärna vänta ett år till då Intel Ice Lake och AMD Pinnacle Ridge(andra generationens Ryzen) ska lanseras. Intel Ice Lake ska ha 8 kärnor och borde klocka över 4 GHz likt Coffee Lake, och AMD Pinnacle Ridge ska ha 8 kärnor likt nuvarande Ryzen fast med en krympt tillverkningsteknik från 14 till 12 nm, vilket förhoppningsvis leder till högre prestanda och klockfrekvenser över 4 GHz.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Nej. 8e generationen är givetvis bättre än 2a generationen.

Var Sandy-Bridge bra när de släpptes? Ja.
Har Intel inte levererat särskilt mycket till förbättringar sedan dess? Ja.

Men givetvis är nuvarande bättre.

Vad som var bäst över all tid ifrån Intel när de släpptes vet jag inte, Celeron 300A? 386? Både G4460 och i5 8400 är ju bra produkter de har släppt iaf.

Permalänk
Medlem

Ja! Ingen gen har revolutionerat så mycket som Sandy. Nu sniffar väl coffie lake väldigt nära. Om detta fortfarande diskuteras bland allt offtopic. Inte förrän coffie har det funnits anledning till att uppgradera. Och det är ju egentligen inte ens nu en gigantisk skillnad som man kanske skulle vilja ha eller betalar för.
Får hoppas att Amd sätter mer press nu och klarar hålla sig kvar så kanske Intel slutar pissa oss alla i ansiktet. Med deras priser och regressionsutveckling.
Släpp trådarna fria!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör