Bahnhof tvingas blockera fildelningssajter för vetenskapliga artiklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Gällande vetenskapliga artiklar är det ofta enkelt att maila upphovsmakarna och fråga om du kan få läsa artikeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Nje! När man väl fått sin artikel publicerad så ägs den av förlaget. Kan vara så att jag minns fel men så vitt jag vet så äger jag inte rättigheterna till någon av de artiklar jag publicerad inom medicinsk forskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Minns när media var i full fart att hata kina för deras censur. 10 år senare så år sverige själva i full fart!

Äckligt.

Detta borde gå varmt i media. Men dom vill ju själva pressa fram censur av sina nykomna alternativa konkurrenter så lär ju inte göra någon stor cirkus av detta.

Svenska folket stödjer dock denna utveckling och har gjort det väldigt länge. Övertygad om att hälften av Sveriges medborgare inte ser problem med en övervakningsstat där "olagligt material" blockeras utan rättslig prövning. Tror det hela grundar sig i en övertro på staten.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Vill bara flika in att tillgång till databaser med vetenskapliga artiklar är snordyrt. Och jag menar inte väldigt mycket snordyrt utan något förjävulskt jävla idiotiskt snordyrt.

Lunds universitet betalade t.ex. nästan 36.000.000 kronor för tillgång till sina elektroniska resurser. Jag vet inte hur stor del av dessa som specifikt gick till dessa databaser men enligt personal är det "tiotals miljoner".

Tiotals miljoner. Varenda år. Ett universitetsbibliotek.

Giriga jävlar.

Nu har jag inte sysslat med vetenskapliga artiklar. Men för att det ska vara förjävulskt jävla idiotiskt snordyrt så får man se till vad man får och vad man får tillbaka. Jag själv betalar in över hälften av vad jag tjänar till en skum organisation som heter skatteverket, dyrt som tusan och de sitter säkert och äter champagne och hummer till frukost på detta ställe.
Men på samma sätt som att det kostar väldigt mycket att granska vetenskapliga artiklar, så har säkert skatteverket också utgifter mer än rena nöjen som mina pengar går till.

Detta med vetenskapliga artiklar och vad vad det heter är ju det som driver utvecklingen framåt inom alla vetenskapliga områden.
Jag har som sagt ej jobbat med område och vet ej exakt vad de gör, men att det är miljonbelopp för större universitet är inget konstigt, då det är så otroligt viktigt.

De flesta som mig har under mina skolår på högskolan inte gjort något som på något sätt har drivit utvecklingen framåt inom något. Snarare har vi tagit tid från kompetenta personer som istället för att göra något viktigt som att forskat, istället passat oss och lära grunderna inom olika områden.

Angående beslutet så ser jag det som en farlig trend att det blir allt lättare att censurera det ena och det andra och det har redan gått för långt inom många områden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldakin:

Nje! När man väl fått sin artikel publicerad så ägs den av förlaget. Kan vara så att jag minns fel men så vitt jag vet så äger jag inte rättigheterna till någon av de artiklar jag publicerad inom medicinsk forskning.

Men vad vinner du då på att publicera dem hos Elsevier? Får du typ stim-pengar när folk läser dem? Är det för att de blir lättare att hitta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jocke92:

Men vad vinner du då på att publicera dem hos Elsevier? Får du typ stim-pengar när folk läser dem? Är det för att de blir lättare att hitta?

Nu sysslar jag ej med forskning och kan inget om just Elsevier.
Men generellt så har vi gått ifrån hopus-pokus vetenskap till evidensbaserad metod där påståenden ska granskas och publiceras i vetenskapliga tidsskrifter.
Där metoden referentgranskning, även kallat peer review används för att gallra bort all dritt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Referentgranskning

Tiden innan detta var det knappast vetenskap som många av de lärda sysslade med, de höll allt för sig själva, kom med påståenden och ingen kunde testa det de sa.

Så de med vetenskapliga tidskrifter bygger kunniga upp en kunskapsbank i dessa och detta leder till att utvecklingen inom många områden går framåt, i detta fall medicin.
Varför personer delar med sig av saker som de upptäcker beror av flera saker, dels är det äran, men det handlar även om att det är ett prestationsmått. Under forskningsstudierna måste man publicera några artiklar för att ens få sin doktorstitel.

Det finns inom vetenskapliga tidskrifter såna för olika områden och de håller olika kvalitéer, de enklare är såna som de som inte har gjort så stora upptäckter kan få sin forskning publicerad i. Och notera att det är ett obligatorisk moment i högre studier. Det finns sedan tidskrifter som påstår sig vara vetenskapliga men ej är det.

Om högskolor och även sektioner ska få forskningsstöd från olika ställen så behöver de publicera något. Så vetenskapliga tidskrifter är inget skit, man kan diskutera detaljer. Men då bör man till skillnad från mig vara insatt i deras arbetsmetoder.

Dessa vetenskapliga tidskrifter har sedan som alla utgifter och det är rimligt att alla som använder den på ett solidarisk sätt är med att betala. Lite som att alla som åker med kollektivtrafiken borde vara med att betala för denna. Man kan diskutera avgiften, men då bör man vara insatt.

En helt annan fråga är all censuren som pågår. Där kraven för varje år sänks. Nu är det just vetenskapliga artiklar det gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldakin:

Jag tror du minns fel eller så har du en annan deal än de jag kontaktat. Min erfarenhet är snarare att forskare är glada att dela med sig av sin artiklar, medan förlagen gärna tar betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Du glömde räkna med Sweclockers som med valt att censurera fel åsikter/politik.

En intressant sida är Gab som är en kopia av twitter som stängdes ner för att en av deras användare var terroristen i Pittsburgh, att de fördömde attacken och att han även hade konto på twitter och andra sidor spelade tydligen ingen roll.

Det är ett tydligt bevis på att Gab som var för yttrandefrihet inte är en del av globalisternas censuragenda. Tänk er om befolkningen skulle fritt få forma sina åsikter och världsbild från fakta och inte medias eller skolböckernas vinkling.

Permalänk

Elsevier är skitstövlar.

Vetenskaplig publicering funkar så här:
Vetenskapsmän utför forskning, och skriver ihop sina resultat i en artikel. De måste själva formattera artikeln och bilderna. Sen laddas artikeln upp till en vetenskaplig tidskrift, och en editor skickar vidare den till fackgranskare. Fackgranskarna föreslår ändringar (allt från rätta stavfel och formattering till att göra om hela studien), och författaren utför ändringarna.

Författaren betalar sen för att få artikeln publicerad, normalt mellan 5 - 20 000 kronor per artikel.

Editorn lägger in artikeln i tidskriften, och gör slutjusteringar. Sen skickar han den färdiga tidskriften som en PDF till Elsevier som printar den och säljer den till universitet och bibliotek, oftast väldigt dyrt - en prenumeration kostar 10 - 20 000 per år för en normal tidskrift.

Varken författaren, editorn, eller fackgranskarna får betalt, de jobbar alla helt gratis. Alla pengar går rakt till Elsevier.

Elsevier gör i storleksordningen 1.4 miljarder kronor i vinst per år på detta. Ren vinst, alltså.

Eftersom Elsevier är sån gigantiska skithål och tar ut såna gigantiska överpriser så har ett stort antal universitet och bibliotek (t.ex. Stockholms Universitet) tagit ett principbeslut att sluta prenumerera på Elseviers tidskrifter.

Det är alltså därför Elsevier nu använder Sveriges idiotiskt hårda copyrightlagstiftning för att tvinga ISP'er att hindra Svenska forskare från att läsa artiklar publicerade i Elseviers tidskrifter.

Permalänk
Medlem

Om jag förstår rätt så är det inte bara Bahnhof som stäms, utan även Telia, Tele2, ComHem m.fl. Men de kanske inte beslutat hur de ska göra ännu?

https://www.bahnhof.se/filestorage/userfiles/Nyheter%202018/Ansokanomstamning_Elsevier_28sep2018.pdf

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Om jag förstår rätt så är det inte bara Bahnhof som stäms, utan även Telia, Tele2, ComHem m.fl. Men de kanske inte beslutat hur de ska göra ännu?

https://www.bahnhof.se/filestorage/userfiles/Nyheter%202018/Ansokanomstamning_Elsevier_28sep2018.pdf

Stämmer. Jag tror dock att de kommer kräva ett domstolsbeslut för att blockera.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Då måste de ju gå ut med att de erbjuder begränsat internet och reducera priser kraftigt.

Permalänk
Medlem

'' valde därutöver att blockera Elseviers officiella webbplats'' älskar när man får käka sin egna medicin, kan vi inte blockera resterande censur juckande organisationer?

Permalänk
Medlem

Artikeln fick mig att tänka på denna man:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Aaron_Swartz

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Trevlig blockering!!!
HAHA

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon298854:

Då måste de ju gå ut med att de erbjuder begränsat internet och reducera priser kraftigt.

Äh gå och göm dig! Jag betalar hellre mer för min ISP så att de istället kan avsätta överskottet till finansiella krig mot retarderade filmbolag och annan lös organisation som ska inskränka på friheten vi kallar för internet.

Permalänk
Medlem

Filmbolag som under många år har arbetat hårt för att fånga upp individer och sajter som sitter på innehåll de inte får inneha börjar vädra morgonluft. Och här kommer förlaget Elsevier och mer eller mindre sopar mattan när hela sju svenska internetoperatörer förbjuds att tillgänglighålla piratsidor men även en sida som inte är föremål för att sprida illegalt material.

Det som i första hand amerikanerna sysslat med under lång tid har det nederländska bokförlaget Elsevier lyckats med på mycket kortare tid än så. Har detta företaget bara haft tur eller har de ett renommé som är lika omfattande som Donald Trumps ego?

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Alla ISP bolag borde gå ihop och börja blocka fler sidor. Sidor som tillhör filmindustrin och deras tjänster.

Jag håller med, och jag hoppas det blir verklighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av baldakin:

Klart du gör! Ingen kan ta ifrån dig den rätten. Jurister och lagar har för länge sedan diskvalificerat sig själva i dylika frågor, så lagar är inget en moraliskt fungerande forskare med integritet bör ta på minsta allvar.

Du äger det du skriver i betydelsen att du har suveränitet över din egna hjärna. Däremot äger vare sig du eller någon annan rätten att hindra mänskligheten från att läsa det du skrivit i en artikel, då forskningsgärningen är ett kall, något man gör för mänskligheten och ofta även bekostad med offentliga medel.

Denna galenskap måste ha ett slut. Peer-review är helt oavhängigt något förlag och universiteten måste börja hantera dessa procedurer på egen hand. Det är ändå universitetsfolk som referentgranskar. Idag är det dessutom trivialt att ge anonymitet och autenticitet i en sådan process med kryptografiska metoder (dvs, du vet inte vilka forskare som granskat din artikel eller på vilka universitet, men du kan vara helt säker på att det inte är någon kvacksalvare från fel fält som granskat).

Skrivet av Trunk:

Vill bara flika in att tillgång till databaser med vetenskapliga artiklar är snordyrt. Och jag menar inte väldigt mycket snordyrt utan något förjävulskt jävla idiotiskt snordyrt.

Lunds universitet betalade t.ex. nästan 36.000.000 kronor för tillgång till sina elektroniska resurser. Jag vet inte hur stor del av dessa som specifikt gick till dessa databaser men enligt personal är det "tiotals miljoner".

Tiotals miljoner. Varenda år. Ett universitetsbibliotek.

Giriga jävlar.

Ja, jag förundras varför universiteten överhuvudtaget finner sig i detta? Kasta ut Elsevier (som brukar tjäna som exempel på dessa människofientliga företag) och alla de andra.
...
Lagbrott är fundamentala i ett samhälle för att ändra på lagar och låta det få vara öppet. Utan folk som bröt mot lagar skulle vi fortfarande ha diktatur i västvärlden. Det är hög tid att ISPerna, universiteten, torrentsidorna, scihub och folk i allmänhet systematiskt ger fullständigt fan i allt vad upphovsrätt heter. Polisen kan faktiskt inte bura in hela befolkningen och kravbrev gör ingen nytta i en papperstugg.

Forskning är den enda anledningen till att vi är här. Det är den högsta av alla tänkbara aktiviteter och vi hade inte ens haft jordbruk, pilbågar och kläder utan forskning. Från metodlös trial-and-error till de mest evidensbaserade metoderna av idag.

Bra och komiskt att de blockar Elseviers hemsida! Det borde göras i vilket fall. Däremot är det inte bra, rätt, etiskt eller gångbart att blocka sidor som ger tillgång till dessa papers. *Alla* har rätt till att läsa forskningsrapporter och artiklar, från hydda till slott. Vare sig universitet eller förlag har någon som helst rätt att låsa artiklar. Vi talar faktiskt inte om rådata, som t.ex. kan innehålla känslig privat information, utan om färdiga artiklar som är referentgranskade.

Ni som forskar har också någon form av ansvar här. Använd inte Elsevier, ja använd inte något förlag alls. Idag är det svårt då knappast varenda institution har resurser, tid och kunskap att bygga upp det globala IT-stöd som behövs för att frigöra forskningen och låta granskningen göras utan mellanhänder, skyddade genom kryptografiska metoder. Men ni som forskar får trycka på era professorer som får trycka på deras ledning att det fanemig får vara nog med dumheterna!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Alla ISP bolag borde gå ihop och börja blocka fler sidor. Sidor som tillhör filmindustrin och deras tjänster.

Hur mycket ska vi slå vad om att filmindustrin skulle försöka stämma dem för att "orättvist" blockera specifikt deras sidor

Ärligt talat väntar jag dock på att elsevier ska försöka sig på detta.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Många universitet använder/ger åtkomst åt Scopus-databasen som jag förstår är en Elsevier-produkt. Tycker att om man har en roll där det är möjligt, så bör man lyfta frågan om det verkligen är sådana här saker man vill stödja som lärosäte. Jag vet att jag ska göra det iallafall... Sen att det förmodligen är förgäves är väl en annan historia.

Det här med Elseviers beteende är en ganska väldiskuterad fråga i akademiska kretsar. Sverige har gjort som Tyskland och inte förlängt sina tidsskriftsavtal med Elsevier:
https://openaccess.blogg.kb.se/bibsamkonsortiet/avtalet-for-b...

Permalänk
Skrivet av Buulaa:

'' valde därutöver att blockera Elseviers officiella webbplats'' älskar när man får käka sin egna medicin, kan vi inte blockera resterande censur juckande organisationer?

Absolut. Jag supportar helt att ISP:er blockerar företag som missbrukar copyright på samma sätt som Sony Entertainment och Elsevier. Fuck them.

Permalänk
Medlem

Bahnhof viker väl aldrig sig?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av daempull:

Bahnhof viker väl aldrig sig?

De har inget val.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

De har inget val.

Lyssnar man på vissa här som har någon konstig form av idoldyrkan när det gäller Bahnhof så kunde man tro att de skulle vägra vika sig och istället och betala vite efter vite.

Men sanningen är något helt annat. Bahnhof vek sig, och detta är inte sista gången som de kommer att göra det.

Edit: Telia överklagar. Bahnhof viker sig direkt.

Permalänk
Medlem

Kan man få veta vilka sidor det gäller utan att bläddra igenom den halva bibel som utlåtandet består av?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Härligt att veta att storbolagen kan använda det svenska rättsväsendet till att utpressa det egna landet. Hela grejen handlar nämligen inte om något annat än en utpressningstaktik för att få Sverige att pynta oskäliga summor pengar för tillgång till deras databas av vetenskapsartiklar

https://www.nature.com/articles/d41586-018-05754-1

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Du glömde räkna med Sweclockers som med valt att censurera fel åsikter/politik.

En intressant sida är Gab som är en kopia av twitter som stängdes ner för att en av deras användare var terroristen i Pittsburgh, att de fördömde attacken och att han även hade konto på twitter och andra sidor spelade tydligen ingen roll.

Ingen vill än så länge ha något att göra med en platform som bara verkar vara till för nynazister, antisemiter osv. Var dock inte oroligt, tom The Daily Stormer har ju hittat någon som vill hosta deras sidor.

Det spelar inte någon roll att han hade konto på twitter då mig veterligen han inte uttryckte samma åsikter där och hade han gjort det så hade twitter stängt av hans konto, precis som de gjort med tex Alex Jones.

Skrivet av Leoms:

Det är ett tydligt bevis på att Gab som var för yttrandefrihet inte är en del av globalisternas censuragenda. Tänk er om befolkningen skulle fritt få forma sina åsikter och världsbild från fakta och inte medias eller skolböckernas vinkling.

Du kan ju förklara vad du menar med globalister. Vilka är dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Lyssnar man på vissa här som har någon konstig form av idoldyrkan när det gäller Bahnhof så kunde man tro att de skulle vägra vika sig och istället och betala vite efter vite.

Men sanningen är något helt annat. Bahnhof vek sig, och detta är inte sista gången som de kommer att göra det.

Edit: Telia överklagar. Bahnhof viker sig direkt.

Vek sig? Njae. Man kämpar emot så gott det går. Du får det att låta som de gav efter direkt.. vilket inte stämmer alls och dessutom så försöker de så gott de kan att skapa möjligheter att komma runt dessa spärrar. Ser du t.ex. Telia gör detta? Samma telia som till en början inte ens vill få saker och ting prövade utan gav med sig direkt?

Skrivet av Leoms:

Bara en nyliberal eller väldigt naiv person tror på absolut yttrandefrihet. Om sidor tillåter t.ex. lagbrott att öppet ske i "yttrandefrihetens namn" så gör även sidan ett lagbrott och kan bli dragna inför rätta pga. detta. Så försök inte få det till ett fall av övergrepp på folks friheter. På facebook får t.ex. inte svenska medborgare sitta och mordhota andra. Skulle du kalla det för globalisterns censuragenda eller bara vanligt hederligt förnuft? Dessutom luktar argumentet "Globalister" ganska unket. Ironi är även att du verkar tro att en människa kan vara 100% objektiv. Faktum är att tom. din kommentar är vinklad. Dina åsikter är vinklade och allt du ser är vinklat. Vill du veta varför? För att folk tolkar saker utefter sina egna erfarenheter.. de väljer och vrakar bland sinnesintryck och väljer det som är lägligast för dem själva. Alltså vinklat. Du vet... detta med fakta?

Du får även komma med exempel hur exakt skolböcker är "vinklade". Är t.ex. en mattebok vinklad? En fysikbok? Eller kanske en historiebok?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Kan man få veta vilka sidor det gäller utan att bläddra igenom den halva bibel som utlåtandet består av?

LibGen och Sci-Hub

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

https://torrentfreak.com/swedish-isp-protest-site-blocking-by...

The result, starting today, is that sci-hub.tw, sci-hub.mu, sci-hub.se, libgen.io, and several other domains are being blocked by the ISP. But Bahnhof wouldn’t be Bahnhof if it went down without a fight.

Visa signatur