Permalänk
Medlem

AMD Radeon hd7450

Har skaffat ny skärm (viewsonic vx3276qhd) och får ett OSD meddelande att jag bör ändra till 2560x1600 upplösning.
Grafikkortet Radeon hd 7450 ska enligt spec. ha den upplösningen,
men går jag in i datorns inställningar så är max upplösning 1920x1080
någon som har någon ide vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Installerat rätt drivrutin? https://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/Software-Supp...

Pröva även att installera: https://www.viewsonic.com/eu/products/lcd/VX3276-2K-mhd.php (längst ned till höger)

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Problemet kan möjligen också bero på om du använder HDMI-kabel. Kan vara så att högre upplösning bara stödjs med Displayport/DVI.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem

Kör med DVI kabel

ska prova länkarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av peo007:

Kör med DVI kabel

Skärmen verkar ju dock inte ha en DVI-ingång, så använder du en adapter? Om du använder en enkel passiv adapter till HDMI eller DisplayPort så kan du som mest få ut 1920x1200@60Hz, vilket stämmer med ditt problem.

Om du inte har varken HDMI eller DisplayPort på grafikkortet så är det troligtvis bäst att bara köpa ett nytt grafikkort, eftersom det lär bli billigare än en DVI-adapter som klarar högre upplösning.

Permalänk
Medlem

Jag har DVI och HDMI utgångar på grafikkortet, DVI 2560x1600 och HDMI 1920x1200
Skärmen har HDMI och DP och mini DP ingångar

jag kör med en DVI till HDMI kabel, är det så att HDMI ingången på skärmen inte klarar mer än 1920x1200 ?

Ska jag prova med en DVI till DP kabel istället ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peo007:

jag kör med en DVI till HDMI kabel, är det så att HDMI ingången på skärmen inte klarar mer än 1920x1200 ?

En DVI-HDMI-kabel är samma som en enkel passiv adapter, d.v.s. den utnyttjar det faktum att HDMI är bakåtkompatibel med DVI Single Link. Och DVI Single Link klarar max 1920x1200@60Hz. För att få ut mer behöver man en aktiv DVI Dual Link-adapter, vilket inte ens existerar vad jag vet.

Skrivet av peo007:

Ska jag prova med en DVI till DP kabel istället ?

Nej, det finns inga DVI till DP-kablar. DP kan skicka ut en DVI-signal (med samma begränsning som HDMI ovan), men kan till skillnad mot HDMI inte ta emot en sån signal. D.v.s. de kablar som finns är DP till DVI, och går inte att vända åt andra hållet. Vill du använda DP så behöver du en aktiv DVI till DP-adapter, och återigen känner jag inte till någon som klarar mer än 1920x1200@60Hz. Och skulle en sån finnas kan jag garantera att den skulle kosta betydligt mer än ett billigt grafikkort med HDMI/DP-utgång.

Tillägg: Ett grafikkort som skulle fungera är t.ex. detta R5 230, som har en HDMI-utgång som klarar 3840x2160@30Hz (och 2560x1440@75Hz). Det är väl inte jättemodernt med en VGA och en DVI i övrigt, men hyffsat billigt i alla fall.

Permalänk
Medlem

Tackar för all hjälp/info

Funderar på att byta till ett ( http://www.sapphiretech.com/catapage_pd.asp?cataid=322&lang=e... ) grafikkort istället.

Bra eller dåligt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peo007:

Tackar för all hjälp/info

Funderar på att byta till ett ( http://www.sapphiretech.com/catapage_pd.asp?cataid=322&lang=e... ) grafikkort istället.

Bra eller dåligt ?

Visst, RX 550 är ju dyrare än kortet jag föreslog, men rejält mycket kraftfullare och med modernare bildanslutningar. Fast då kan det också vara värt att ta en titt på RX 560, det är inte så mycket dyrare men ungefär dubbelt så kraftfullt som RX 550.