Permalänk
Medlem

sony vegas ljud ur synk

Hej! har sony vegas 16 och när jag lägger in en film med ljud så blir ljudet ur synk efter någon sekund in i videon och fortsätter att vara så under hela videon och förstår inte varför eftersom att ljudet inte är osynkat när jag spelar upp den i någon annat ljud program t.ex. VLC. Vad kan det bero på? ställ frågor så ni kan hjälpa mig optimalt.

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Om filstorleken på videoklippet är riktigt högt så kan det vara för mycket data för datorn att förhandsvisa i real-tid, eller om du försöker spela upp det i den bästa kvalitén, t.ex Best/Good (Full).

Ett annat sätt är att dynamiskt rendera klippet till RAM-minnet genom att markera det du vill spela upp och Shift+B. När det har gått igenom hela markeringen så ska du kunna förhandsvisa det i real-tid.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Om filstorleken på videoklippet är riktigt högt så kan det vara för mycket data för datorn att förhandsvisa i real-tid, eller om du försöker spela upp det i den bästa kvalitén, t.ex Best/Good (Full).

Ett annat sätt är att dynamiskt rendera klippet till RAM-minnet genom att markera det du vill spela upp och Shift+B. När det har gått igenom hela markeringen så ska du kunna förhandsvisa det i real-tid.

Finns det något sätt att undvika det på? För luckas verkligen inte få videon i su
Synk?

Permalänk
Medlem

@ciper13

1) Hur stor är videofilen?
2) Vad är det för codec och format?
3) Upplösning? FPS?
4) Vad har du för hårdvara?
5) Vilken förhandsvisningskvalité använder du? (Draft, Preview, Good, Best // Quarter, Half, Full)?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

@ciper13

1) Hur stor är videofilen?
2) Vad är det för codec och format?
3) Upplösning? FPS?
4) Vad har du för hårdvara?
5) Vilken förhandsvisningskvalité använder du? (Draft, Preview, Good, Best // Quarter, Half, Full)?

1. videofilen är 1,43 GB och är 1280*720.
2. vet inte vad codec är men formatet är mp4
3. 1280*720 och 15 bildrutor i sekunden
4. intel core i5-4460 3.2, HDD 1TB, ram 8 GB, win 10. NVIDIA GeForce GTX 750, Cache Memory 6MB
5. Best (Full)

bara att fråga mer om det behövs

Permalänk
Medlem

Om du markerar ca 5 sekunder, trycker Shift+B, låter den rendera en kort stund och sen förhandsvisa det du har markerat? Hjälper det?

Hur mycket RAM är Vegas tillåtet att använda? (Options > Preferences > Video)

Skrivet av ciper13:

5. Best (Full)

Prova Preview (Half) (och/eller alla andra alternativ) - hjälper det något?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Om du markerar ca 5 sekunder, trycker Shift+B, låter den rendera en kort stund och sen förhandsvisa det du har markerat? Hjälper det?

Hur mycket RAM är Vegas tillåtet att använda? (Options > Preferences > Video)

Prova Preview (Half) (och/eller alla andra alternativ) - hjälper det något?

Märker ingen skillnad när jag markera några sekundr och trycker shift+B.
Om jag kollar rätt så får den sony använd 200 Mb.
Att byta till preview (half) och andra gör ingen skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciper13:

Om jag kollar rätt så får den sony använd 200 Mb.

Prova att höja till t.ex 4000 MB (halva minnesmängden som du har). Och om inte det hjälper, så börjar jag få slut på alternativ. Om du inte har något emot det så kan du ladda upp videofilen så kan jag själv testa den i Vegas Pro 14.

Har du provat att rendera klippet för att se om du fortfarande får en fördröjning på ljudet då?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

Se till att projektets inställningar för bild och ljud matchar videoklippets egenskaper. Vissa program omvandlar inte vissa saker korrekt. T.ex. om du har 15fps på till klipp men projektet är 25 eller 30fps så kommer det bli osynkat direkt om programmet inte interpolerar/dubblerar bildrutorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Prova att höja till t.ex 4000 MB (halva minnesmängden som du har). Och om inte det hjälper, så börjar jag få slut på alternativ. Om du inte har något emot det så kan du ladda upp videofilen så kan jag själv testa den i Vegas Pro 14.

Har du provat att rendera klippet för att se om du fortfarande får en fördröjning på ljudet då?

Skrivet av Intelli32:

Se till att projektets inställningar för bild och ljud matchar videoklippets egenskaper. Vissa program omvandlar inte vissa saker korrekt. T.ex. om du har 15fps på till klipp men projektet är 25 eller 30fps så kommer det bli osynkat direkt om programmet inte interpolerar/dubblerar bildrutorna.

Jag testade att göra en video som endast var 7 min lång och då gick det bra så finns de något jag kan göra för att jag ska kunna redigera längre videor som är typ 40 min?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciper13:

Jag testade att göra en video som endast var 7 min lång och då gick det bra så finns de något jag kan göra för att jag ska kunna redigera längre videor som är typ 40 min?

gjorde en video som var 12 min nu och då funkar det inte vad är felet? är så less nu.