trådad uppkoppling funkar sporadiskt, vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

trådad uppkoppling funkar sporadiskt, vad kan vara fel?

Hej,
Än en gång är jag tillbaka för att fråga detta eminenta forum om lite experthjälp.

har flyttat till en ny lägenhet där det finns öppen fiber. Uttag är intsallerat i varje rum och sen finns det tre ingångar att nyttja till fiber switchen i själva huvudskåpet i hallen.

Vi har en router inkpplad via ett av uttagen vilket fungerar utan problem, även om hastigheten varierar lite beroende på när man använder det.

Dock har vi nu kopplat in kabel, direkt från uttaget i bonussonens rum in i datorn. I huvudskåpet är kabeln kopplad direkt till en av fiberswitchens ingångar. detta fungerade utan problem när jag kopplade in det första gången.

Men nu verkar det som att det fungerar fläckvis, Vanligtivis fungerar det inte alls när datorn startas upp och kan hoppa igång efter en stund, om vi har tur.

Jag har upplevt samma problem i min gamla lägenhet där jag kopplat min dator direkt till fiberswitchen.

Är det någon som har en aning om vad som spökar?

En annan fråga, det finns enbart 3 ingångar till fiberswitchen i huvudskåpet, hur skall jag gå tillväga för att öka antalet ingångar. Är det en switch som måste till, typ https://www.inet.se/produkt/5400761/netgear-prosafe-gs105 som kopplas till en av utgångarna?

kommer detta påverka hastigheten för de enheter som är inkopplade där?

tack på förhand!

mvh
Magnus

Permalänk
Medlem

Du ska koppla in sonens uttag/dator i en av portarna på din Router, ej på fiberswitchen. Troligen får du endast 1 publik ip-adress och blir då krock eller störning!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Hej
det underlättar om du anger vad du har för router (märke och modell) samt vad du har för "fiber switch" (märke och modell). Om du dessutom tydligt kan ange hur detta är inkopplat så underlättar det mycket. T.ex så här:
fiber in <---> router <---> switch <---> uttag i rummen

Det kan ju vara mycket som strular så klart, en dålig kabel, felaktig anslutning, DHCP inte fungerar som det ska, DNS med långa svarstider, etc.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

@Hutter: Det som spökar kan vara att ni endast har tillgång till 1 ip nummer även om ni har 3 utgångar, har man då mer än en enhet ansluten blir det konflikt.
Sen kan även uppkopplingen vara mac-låst vilket innebär att uppkopplingen låser dig till en mac-adress, byter man mac-adress så tar det tid innan den släpper och knyts om till den nya.

Vill man öka antalet utgångar är det switch eller router som gäller, har man bara rätt typ så påverkar det inte hastigheten.

Sen kan inte rekommendera att man ansluter en dator direkt i uttaget eftersom den då saknar ett bra skydd, därför ansluter man en router som sedan övriga enheter ansluts till, även en routers utgångar kan man öka med en switch.

Permalänk
Medlem

hmm, ok,
Jag vet inte vad det är för fiberswitch då jag inte ser den, är dold bakom en vägg i skåpet i hallen, Så kan bara se nätverksuttag som jag kopplar i.

Men ser ut en nedan, där jag i dagsläget använder två utgångar från fiberswitchen, en till en Asus router och en direkt till bonussonens rum.

Fiber in <-->Stockhomshem fiberswitch <--> Router Asus RT-AC68U
Fiber in <-->Stockhomshem fiberswitch <--> uttag rum

Kan inte koppla in sonens i routern då den står i vardagsrumet och finns ingen möjlighet att "dra" kabel över halva lägenheten, i så fall får det bli trådlöst

Men tänker att fiber switchen som har 3 utgångar borde kunna hantera det? Eller är enda lösningen att sätta en switch i huvudskåpet modell ovan? Där man kopplar in allt på enl nedan ?

Fiber in <-->Stockhomshem fiberswitch <--> Netgear GS105GE <--> Router Asus RT-AC68U
Fiber in <-->Stockhomshem fiberswitch <--> Netgear GS105GE <-->uttag rum

Permalänk
Medlem

OK, det förklarar saken, ip konflikt helt enkelt.
Antar att sonens dator slutar fungera eftersom Asus routern alltid har ipadressen?

antar att en switch modell Netgear GS105GE på inget sätt skyddar?

Permalänk
Medlem

@Hutter: Inkommande fiber skall gå till en CPE som är en kombinerad mediaomvandlare/tjänstefördelaren. Dessa har vanligtvis uttag för IPTV och IP-telefoni samt Internet.
Anslut din routers WAN-port till Internet-porten på din CPE. Anslut datorer via uttag i varje rum till LAN-portarna på din router.
Förutsatt att din router är korrekt konfigurerad bör nu samtliga datorer få till gång till internet.

+--Dator | (Internet)---[Mediaomvandlare/tjänstefördelare]---[Router]---+--Dator | +--Dator

Lagt till illustration
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

hmm, ok,
Jag vet inte vad det är för fiberswitch då jag inte ser den, är dold bakom en vägg i skåpet i hallen, Så kan bara se nätverksuttag som jag kopplar i.

Men ser ut en nedan, där jag i dagsläget använder två utgångar från fiberswitchen, en till en Asus router och en direkt till bonussonens rum.

Kan inte koppla in sonens i routern då den står i vardagsrumet och finns ingen möjlighet att "dra" kabel över halva lägenheten, i så fall får det bli trådlöst

Men tänker att fiber switchen som har 3 utgångar borde kunna hantera det? Eller är enda lösningen att sätta en switch i huvudskåpet modell ovan? Där man kopplar in allt på enl nedan ?

Fiber in <-->Stockhomshem fiberswitch <--> Netgear GS105GE <--> Router Asus RT-AC68U

Du har missförstått vad en router är för något. Wifi är bara en bonuspryl i konsumentroutrar. Din router ger dig ett lokalt nätverk med i princip obegränsat med lokala IP-adresser och skydd mot access utifrån. Så en router ska alltid kopplas först mot internet, allt annat ska kopplas mot routern. Finns undantag såklart men då beror det på specifika behov, det gäller inte dig.
Har du inte dubbeluttag i rummet där routern står? Då går det lätt att lösa med en liten extra switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

hmm, ok,

Om du endast har tillgång till 1 ip-adress måste routern vara första enhet och övriga enheter kopplas till denna.
Bättre är då att sätta en AP vardagsrummet och ha routern vid fiberswitchen.

Permalänk
Medlem

Hej,

Inser att jag borde räknat ut själv att det är ip adressen som är problemet var längesedan jag höll på med dessa delar varför jag inte tänkt så långt. Stort tack för förklaringarna!

Hmm, skulle vilja ha in routern i skåpet i hallen, men den lär nog inte få plats misstänker jag. Skall klura lite på hur jag kan lösa det på bästa sätt

Permalänk
Medlem

gör så här.

Köp en edgerouter X (x eller x sfp spelar mindre roll, ta den billigaste) och konfa upp den med standard config och sätt den i skåpet. Den tar inte mer plats än en vanlig 5 port switch.
från den kopplar du rummen, nånstans kan du placera din befintliga router och då använda den som WIFI. Dock måste du slå av dhcp i den routern för att slippa dubbla dhcp. Den ska även anslutas till edgeroutern via LAN porten. WAN porten ska du inte använda i detta scenario.

då kommer edgerouter i skåpet agera router och dela ut adresser till alla enheter, och din gamla router blir enbart en switch+accesspunkt för WIFI. Placera centralt.

ER-X klarar nära gigabitt, så den är nog snabbare än din befintliga router i detta sammanhang. Kostnad kanske 500-600kr beroende på vart du kan köpa ER-X, kjell brukar ha den.

Vill du maximera nätet kan du kolla på en unifi ap ac lite också, men det blir ca 900 kr till, men det är onödigt om den routern du har tillräckligt bra wifi.

https://www.dustinhome.se/product/5010872872/edgeroutert-x?ss...

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

gör så här.

Köp en edgerouter X (x eller x sfp spelar mindre roll, ta den billigaste) och konfa upp den med standard config och sätt den i skåpet. Den tar inte mer plats än en vanlig 5 port switch.
från den kopplar du rummen, nånstans kan du placera din befintliga router och då använda den som WIFI. Dock måste du slå av dhcp i den routern för att slippa dubbla dhcp. Den ska även anslutas till edgeroutern via LAN porten. WAN porten ska du inte använda i detta scenario.

då kommer edgerouter i skåpet agera router och dela ut adresser till alla enheter, och din gamla router blir enbart en switch+accesspunkt för WIFI. Placera centralt.

ER-X klarar nära gigabitt, så den är nog snabbare än din befintliga router i detta sammanhang. Kostnad kanske 500-600kr beroende på vart du kan köpa ER-X, kjell brukar ha den.

Vill du maximera nätet kan du kolla på en unifi ap ac lite också, men det blir ca 900 kr till, men det är onödigt om den routern du har tillräckligt bra wifi.

https://www.dustinhome.se/product/5010872872/edgeroutert-x?ss...

ASUS router har AP-mode som gör att man inte behöver manuellt slå av DHCP, samt att man ansluter den via WAN porten.
https://www.asus.com/sg/support/FAQ/1015009/