Permalänk
Proffsmoddare

Crown | Mods By Faggan

Dags för en ny mod!
Projekt Crown är en casemod av Deepcools monster chassi, Tristellar.
Ni som har tittat på mina tidigare projekt vet att jag gillar att göra moddar som bryter mot hur tillverkaren av chassiet tänkte att det skulle användas. Crown är inget undantag. Tristellar är ett stort chassi, men det stödjer endast mITX och ett grafikkort.

Så vad tänker jag göra då?
Det kommer bli ett fullsmetat chassi med ett mATX moderkort, SLI och vattenkylning. Det kommer innebära stora modifikationer och en hel del nya delar för att få till. Den nya CNCn kommer gå varm helt enkelt!

Hårdvara:
CPU: i9 7900X
GPUer: 2x MSI 1070 Ti Gaming
Moderkort: MSI X299M Gaming Pro
Case: Deepcool Tristellar
PSU: Corsair HX1000
RAM: Ballistix Tactical
SSD: Crusial P1 m.2 SSD
Fläktar: Deepcool CF120
LED: Deepcool RGB 360 Color LED kit

Vattenkylning:
Pump: DDC
Radiator: 3x Bitspower Levathian SF120
Reservoir: Bitspower Z-Tube 100
Fluid: TBD
CPU-Block: Bitspower Summit ELX RGB
GPU-Block: 2x Bitspower MSI GTX 1080 GAMING Acrylic Limited Edition
Fittings: Bitspower True Brass
Pipes: Bitspower Crystal Link Tube

Hoppas ni är sugna på att hänga med för nu åker vi!

Slutligen lite produktbilder:

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Körkörkör!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Detta ska bli intressant! Har haft svårt att ta till mig detta chassi så jag hoppas du kan ändra min åsikt

Permalänk
Frida 🥐

Jag är sugen! Gief more pics

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

@Zoyadog Bilder var det!

Första steget är att lösa ett av de stora problemen. Hur ska jag få plats med radiatorer av tillräcklig kapacitet för att klara ett bygge med dubbla GPUer och en CPU. En bra riktlinje är 120x120mm radiatoryta per komponent i loopen. Därför kommer jag montera in 3x 120x120mm radiatorer i denna modd. Min tanke tidigt var att försöka stapla radiatorer på varandra. En hel del tid har gått åt för att skapa en design som passar i de något kilformade kamrarna i chassiet. När det väl var klart så var det dags att köra ett 10 timmar långt program på CNCn.

Jag är fortfarande ny på att programmera CNCn så det var med en klump i magen jag laddade det enda material som jag hade och startade min enda chans utan att beställa nytt material och försena projektet.

Det gick bra!
Det finns några skavanker men på det stora hela så är delarna perfekta. Delarna ska målas senare så jag kan ordna till felen innan dess.

Dags för provmontering.
Detta är den främre delen av radiator hållaren. Hexagonen glider in i den centrala hexagonen som chassiet använder som ryggrad.

Så här kommer enheten se ut när fläktar och radiatorer är hopmonterade med de frästa delarna.

Slutligen en bild av hur det ser ut när hela enheten är monterad på ryggraden. Här har jag börjat markera vilka delar av vingarna som ska tas bort för att öppna upp chassiet.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Snyggt! Svettigt att trycka på knappen när det är en chans som gäller. Kan det vara en idé att köpa in lite billigt offer-material typ MDF och provköra vissa bitar i för att se ifall du programmerat rätt?

Spännande lösning med 1+1 radiatorer dessutom

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

nice mer mer mer

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Proffsmoddare

@Timpelay: Det skulle jag kunna göra, Det skulle hjälpa mig att känna mig säker på att "mönstret" blir rätt. Generellt känner jag mig säker på att det stämmer.
Problemet är hastighet. Hur fort maskinen matar in i materialet och med vilken RPM. Om det går för fort så orkar inte fräsen hålla emot och skäret börjar vandra/studsa eller i värsta fall går det av. Om det går för långsamt så blir finishen dålig, skäret slits mer än vanligt och det tar längre tid. Det gäller att hitta en bra kompromiss där finishen blir bra och skäret ligger still emot materialet. Vad som är lagom beror på vilket skär och material jag kör i.
Kort sagt, det finns en anledning till att man utbildar sig till CNC operatör, det finns mycket att tänka på och mycket teori att lära sig.
Jag hade kört en hel del tester med detta material och de skär jag använde innan. Jag kände mig hyfsat säker men inte tillräckligt säker för att starta maskinen och gå därifrån.

@Doctor9: Det kommer!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Faggan:

@Timpelay: Det skulle jag kunna göra, Det skulle hjälpa mig att känna mig säker på att "mönstret" blir rätt. Generellt känner jag mig säker på att det stämmer.
Problemet är hastighet. Hur fort maskinen matar in i materialet och med vilken RPM. Om det går för fort så orkar inte fräsen hålla emot och skäret börjar vandra/studsa eller i värsta fall går det av. Om det går för långsamt så blir finishen dålig, skäret slits mer än vanligt och det tar längre tid. Det gäller att hitta en bra kompromiss där finishen blir bra och skäret ligger still emot materialet. Vad som är lagom beror på vilket skär och material jag kör i.
Kort sagt, det finns en anledning till att man utbildar sig till CNC operatör, det finns mycket att tänka på och mycket teori att lära sig.
Jag hade kört en hel del tester med detta material och de skär jag använde innan. Jag kände mig hyfsat säker men inte tillräckligt säker för att starta maskinen och gå därifrån.

@Doctor9: Det kommer!

Bra förklaring! Saker man inte alls tänker på utan kunskap om just fräs.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@Faggan Kul att du äntligen är igång med ditt Tristellar-bygge!!! Ska följa detta med spänning.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Självklar follow på detta! Ska bli kul att se, lycka till!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Proffsmoddare

@Jacob: Eller hur! Det kommer bli toppen

@bluppblupp: Kul, Tack!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Då fortsätter modifikationerna av chassiet!

Tristellar är byggt för mITX moderkort. Därför är kammaren där moderkortet sitter inte tillräckligt stor för att rymma ett mATX moderkort. Som första steg för att få plats med det större moderkortet så fräste jag ut ett större hål i hexagonen som utgör ryggraden i chassiet.

Chassiet har vinkar monterade på hexagonen för att stötta "chassie sidorna" (mer som höljen för varje kammare). Dessa vinkar passar dock inte in i min design så som de ser ut original. Ni förstår mer senare.

Så här ser det ut monterat på hexagonen.

Sedan stötte jag på ett litet problem i min design som jag inte tänkt på tidigare. Det inringade hålet, där ska i princip alla kablar från nätaggregatet gå. Det kommer bli väldigt trångt.

Lösningen blev att kapa bort lite i aluminium detaljen för att få mer plats. Jag hoppas det räcker!

Provmontering av moderkortet! Den observante kan även se att jag har helt tagit bort vinklarna som skulle gått in i den övre kammaren. Mer om detta senare!

Här får ni en liten hint om hur hårfint det är att få in ett mATX i detta chassi trots mina modifikationer.

Micron har nyligen skickat över minnen och en ssd till bygget. Jag tror dessa minnen kommer passa in fint i färgtemat!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Då har alla delar fått lite ny färg!

Dags att köra vidare med lite mässing och akryl!
Lite olika montage detaljer och hållare till grafikkorten.

Dubbla grafikkort ska de bli!
Korten monteras centrerat ovanpå hexagonen. För att centrera korten ordentligt så sitter PCIE-förlängningen förskjutet från mitten.

Nu är det bara ta fram polerpastan och snygga till mässingen lite!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Kommer bli häftigt med båda grafikkorten där uppe på mitten!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay