Stroke, äldre och datorer? Vilka datorprogram för inte så datorvana och strokedrabbade?

Permalänk
Medlem

Stroke, äldre och datorer? Vilka datorprogram för inte så datorvana och strokedrabbade?

Hej!

Ett lite annorlunda tråd kanske.
Osäker på om det är rätt ställe på forument men tänkte att det var ändå värt att posta. Måste finnas fler som har stött på problemet.

Det finns äldre och tyvärr drabbas äldre ibland av bl a stroke.
I mitt fall har en kollega och vän gjort det, och till råga på allt är det inte en person som direkt brukar använda dator annat än på jobbet.
Så därför har jag försökt kolla två saker:
1. Finns det några program eller datorinställningar som fungerar extra bra för de som drabbats av stroke för att kunna fortsätta använda en dator?
Tex högre kontrastläge, extra pixliga skärmar, större textskalning osv. Något tillägg till webbläsare osv?

2. Finns det programvara som kan hjälpa eller trigga lite rehabiliteringen på traven?

Många är ju vana vid en viss datormiljö och lär sig inte särskilt enkelt som det ser ut, så program som underlättar tillvaron och är begripliga borde hjälpa.
Håller på med ett litet projekt där jag tänkt ordna en laptop till denne och se om det motiverar lite.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

För vardagligt datoranvändande skulle jag rekommendera att din kollega talar med rehabiliteringsansvarig personal om att få kontakt med en ergonom så att datorarbetsplatsen kan anpassas efter besvären (ett exempel skulle kunna vara stor skärm med låg upplösning för att underlätta ifall personens hand/öga-koordination är försämrad, hög uppdateringsfrekvens och blåljusreduktion ifall personen lätt får huvudvärk, högkontrast ifall personen har fått synrubbningar och/eller koncentrationssvårigheter etc.).

För datorn som rehabiliteringsverktyg så finns det sannolikt speciell mjukvara för träning av koordinationen hand/öga, för talträning (om talförmågan är påverkad) etc. Återigen rekommenderar jag att ta upp frågan med rehabiliteringsansvarig personal, eventuellt riksförbund för strokedrabbade eller liknande.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Problemen efter stroke kan ju skilja så individuell anpassning är bäst.
På dig låter det som om synen påverkats, jag har inte haft stroke men jag har bytt monitor till en 43" 4k och vill man inte ha upplösningen så går det bra att mata den med 1920 x 1080 så verkar det som om man har en 4 ggr så stor skärm som om man kört 1080p på en 22" are, allt skalar upp så att en pixel blir 4 pixlar på monitorn och inga proportioner blir underliga.
Stora 4k skärmar har nog också generellt ganska bra bildkvalitet jämfört med många 22" standardskärmar så det kan ju vara ett bra lyft om man ser sämre och det går ju att ändra (zooma/skala) lite som man vill när man har både mycket yta och många pixlar tillgängligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sweclockers är nog inte riktigt rätt forum att fråga om det men när det gäller inbyggda hjälpmedel så är min personliga erfarenhet att macOS erbjuder de bästa verktygen för de med nedsatt funktion (scrolla nedåt):

https://www.apple.com/lae/accessibility/mac/vision/

Windows 10 är inte så långt efter numera men har en bit kvar.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk