Samsung 860 EVO ssd problem

Permalänk
Medlem

Samsung 860 EVO ssd problem

Monterade min nya Samsung 860 ssd på 500gb. Jag ser disken i bios, men jag kan inte hitta den i diskhanteraren. Någon som har något tips hur man skall kunna partitionera den eller få fram den i Windows?

Jag har en m.2 disk från samsung också 970 500gb som jag kör operativ på om det kan spela någon roll?

OP: Windows 10

Jag har sökt i forumet men finner inget svar.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in den i en SATA-port som inaktiveras när du samtidigt använder en m.2-enhet? Konsultera moderkortsmanualen.

Komplettera med komponenter om du vill ha vettiga svar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Har du kopplat in den i en SATA-port som inaktiveras när du samtidigt använder en m.2-enhet? Konsultera moderkortsmanualen.

Komplettera med komponenter om du vill ha vettiga svar.

Har ett ASUS PRIME Z370-A II moderkort. I bios står det att alla sata portar är aktiverade men "hot plug" är inaktiverade. Jag har även testat aktivera det utan resultat.

Jag får läsa manualen och se om jag hittar något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PingWin:

Har ett ASUS PRIME Z370-A II moderkort. I bios står det att alla sata portar är aktiverade men "hot plug" är inaktiverade. Jag har även testat aktivera det utan resultat.

Jag får läsa manualen och se om jag hittar något.

3.6.8 på sidan 3-19 i manualen

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Sata kabeln sitter i port 4. Den står inställd på Auto och sedan är den inställd på X2

Permalänk
Medlem

Ingen som har något mer tips? disken kan ju vara defekt från fabrik men känns ändå som det är en inställnings sak?

Permalänk
Medlem

@PingWin Har du varit inne i diskhanteraren och formaterat disken?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

@PingWin Har du varit inne i diskhanteraren och formaterat disken?

Som sagt, hårddisken syns i bios och i enhetshanteraren men inte i diskhanteraren. Så jag kan inte formatera den eller någonting.

Permalänk
Medlem

Visade sig att hårddisken var kass, den är reklamerad och ny är på väg.