Permalänk
Medlem

Problem mrf Abit NF7-S rev 2.0

Jag har precis köpt en nya dator(se spec. under)
Allt funkar fint. Men när jag kör Icewinddale och en del andra prg så stannnar datorjäveln rakt av och det låter piiiiiiip poooooop piiiiiiip poooooop piiiiiiiip pooooooop piiiiiiip poooooop piiiiiiip pooooo
(fortsätter in i evighen)
Den hoppar ur hela skiten och skärmen blir svart.
IGI2 funkar fint i max settings. Det är bara vissa prog. som lackar ur.

Min config:

Abit NF7-S rev 2.0 !!! nForce2 5PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM ATA133 LAN Firewire USB 2.0 6CH-Audio SocketA ATX
AMD 2800+ barton
Twinmos Winbond 3200 (kör i orginal settings.)
sparkle gf5600 (kör orginal)

Visa signatur

Abit IC7-G, p4 2,6C ghz @ ~ 3,2ghz. Geforce TI4200 128 mb @ 310/550), 2*512 Twinmos Orginal PC3200, SB Audigy Live, 17" TFT*2.
"Love is the delusion that one woman differs from another."

Permalänk
Medlem

tillägg

Jag var med och byggde ihop datorn, och jag har inte sett nåt märkligare. Vi provade att köra Icewind Dale 2, det buggade ut efter ca 5 min. Men när vi körde IGI:2 så funkade det alldeles utmärkt i över 20 min. Det som judas_I nämner att vi kör allt i sådana settings så det ska inte vara nått problem.

vi ska idag ge oss på den igen, och ge den en ordentlig omgång.

sitter och funderar på om det kan ha nått att göra med vad för OS man installerar. men det kan ju inte spela någonroll när man kör XP. men det är ett alternativ som skall prövas.

Permalänk
Hedersmedlem

det där händer för mig om jag kör över 1,97V Vcore

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

testa en format c: och installera de nyaste drivrutiner till moderkort o grafikkort.

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk
Medlem

det som är spännande är att det är en helt ny installation av datorn som vi pratar om. den kommer direkt från kartongerna...

Permalänk
Medlem

Ja en sak är säker. Vcoren var inte över 1.9 V. Som högst just under 1.7. Kan det bero på OS? Verkar märkligt... Har aldrig vart med om att ett os orsakar att datorfaen helt stänger av sig och har mystiska ljud för sig.

Märkligt. Nu ska man väll lyssna på Piiiiiiip pooooooo Piiiiiiip pooooooo Piiiiiiip pooooooo igen...

Om det är någon som har haft liknande probs, hjälp gärna till.

Visa signatur

Abit IC7-G, p4 2,6C ghz @ ~ 3,2ghz. Geforce TI4200 128 mb @ 310/550), 2*512 Twinmos Orginal PC3200, SB Audigy Live, 17" TFT*2.
"Love is the delusion that one woman differs from another."

Permalänk
Medlem

Ingen som känner igen piiiip poooo piiiii poooo ljudet?

Visa signatur

Abit IC7-G, p4 2,6C ghz @ ~ 3,2ghz. Geforce TI4200 128 mb @ 310/550), 2*512 Twinmos Orginal PC3200, SB Audigy Live, 17" TFT*2.
"Love is the delusion that one woman differs from another."

Permalänk
Medlem

Jodå, visst känner jag igen det.
Byggde ihop två datorer åt en kompis, båda med det mobot fast rev 1.2.
Den ena datorn låter så lite då och då, ibland under uppstart och ibland när man sitter och spelar nått spel. Den andra datorn funkar felfritt.
Har testat att plocka isär den och sätta ihop allting, men problemet består.
Kan inte komma på vad som är fel.

Permalänk
Inaktiv

Har du koll på vad processortempen ligger på? jag kan tänka mig att du monterat processorkylaren dåligt, typ vänt den 180 grader, så upphöjnaden för socketen kommar åt andra hållet.. och i vissa spel när processorn belastas för mycket så börjar det pipa för att processortempen blir för hög.. iaf på mitt abitkort så var den inställd att börja pipa på 75grader från början..

Permalänk
Medlem

Det tror jag inte... Men ska köpa arctic silver och göra om det. Jag vet att den sitter rätt iaf. Det fanns ingen möjlighet att sätta åt fel håll. Den passade bara åt ett...

Men verkar det inte märkligt att den funkar fint i IGI2 (som verkar vara krävande.) Men kruppar ur i Icewindale?
Alla andra spel funkade och tempen var steg aldrig över 55 enligt övervaknings programmen.

Direkt efter att den kruppat ur så gick vi in i bios och den sa 50 grader... Kan det sjunka på mindra än 5 s? (vi ställde dessutom upp den där stänga av funktionen till 85 grader, utan resultat)

Hursomhelst så hade vi sönder bioset sedan och väntar nu på nytt från ekis... Det var Hezzel Biosdråpare som hade sönder det. Inte jag. Jag har bara sönder msi biosar.

Visa signatur

Abit IC7-G, p4 2,6C ghz @ ~ 3,2ghz. Geforce TI4200 128 mb @ 310/550), 2*512 Twinmos Orginal PC3200, SB Audigy Live, 17" TFT*2.
"Love is the delusion that one woman differs from another."

Permalänk
Medlem

testa att köra ett cpu-temp program samtidigt som du kör tex 3dmark windowed(om det går) och så kollar du om den blir varmare och varmare tills den crashar...

Permalänk
Medlem

det faktum att det nästintill är teoretiskt/praktisk _omöjligt_ att montera en CPU kylare på fel sätt, så kan vi snabbt utesluta den faktorn i ekvationen.

men det faktum att den piper kvarstår....

och det finns inte en möjlighet att det kan vara tempen....

ja, det var jag som förstörde bioset, men man kan påstå att jag var ca 3242342% säker på att det var rätt BIOS och inte nåt ryskt hittepå.

tycker att det är fascinernade att man inte kan få flasha ett bios med rätt version längre... det är spännande...

Permalänk

testa att ändra timings på minnet, jag har abit nf7-s v1.2 med corsair 3500ddr och den låter som en siren ibland om det kör vid original iställningen alltså by spd.

Visa signatur

((::In Trance We Trust::))
E6600 7900GTO