Amazon kallar till presskonferens i Stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Källa ang Telia?

Kan bekräfta, jobbade på Telia nån gång runt 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Hur är det Amazon's fel att man inte har planerat framåt lite?

Svårt att planera att en affärsjätte ska råka komma till Eskilstuna och sluka majoriteten av all el, inte direkt något man kan planera för. Och även efter att uppköpet av marken var klart så är det för det första inte ens säkert att kommunen direkt fick reda på vad Amazon skulle använda marken till. För det andra så är det inte så att man skalar upp elförsörjningen/produktionen i en handvändning...

Stora serverhallar och affärsjättar så som Amazon bör dra sitt strå till stacken och producera el också. Titta bara på Google Cloud Platforms serverhall/datacenter i Finland:

https://cloud.google.com/about/locations/finland/

https://cloud.google.com/blog/products/gcp/gcp-arrives-in-the...

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt hur jag ställer mig till det. Finns ju rätt stora problem med Amazon i flera länder där de mer eller mindre får monopol inom vissa områden vilket leder till sämre priser.

Permalänk
Medlem

Personligen kommer jag fortfarande köpa saker från de ställen där jag känner att jag har störst chans att hitta vad jag vill ha:
- Kjell & Co/Clas Ohlson/Elgiganten om jag behöver något samma dag typ skärmkabel/billiga datamöss.
- Inet/NetOnNet/Dustin för nya datordelar där jag inte behöver sortera bland samma artikel flera gånger (som på aliexpress, amazon och tradera till viss del).

Där jag definivt tror att jag kommer börja använda amazon är där jag behöver slumpmässiga saker som inte kostar massor med pengar, typ som hur aliexpress har fungerat (fast med bättre leveranstider).

OmDå svenska återförsäljare är helt utarbetade är inte en dag efter amazon öppnar, det kommer nog ta några år innan amazon lyckas tvinga in sig själva fullständigt hos alla konsumenter (speciellt här i sverige där mediamarkt tex. inte lyckats utarbeta elgiganten).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Inte helt säker på att det är bra det här.
Älskar AWS och Amazon och rent konkurrensmässigt är det toppen med fler aktörer på marknaden.

Men saker som denna artikel belyser tycker jag är skitdåligt av Amazon att inte vara mer självförsörjande med sin elektricitet!

https://digital.di.se/artikel/amazons-datacenter-slukar-energ...

Vad ska de göra? Bygga egna kärnkraftverk? Det har inte ens Bezos råd med utan att ta lån på 50-100 miljarder SEK per reaktor och jag tror inte de hittar någon långivare, plus att aktieägarna skulle ersätta styrelsen och avsätta Bezos om han så försökte då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Vad är det för ovanliga saker? Jag tror inte att du kommer kunna köpa så mycket annat än det som redan finns i svenska butiker, tyvärr.

Det beror helt på hur dem lägger upp det, dem kan t.e.x skicka från Amazon.com lager till .se lager, kanske inte samma vecka dem öppnar men det kommer nog.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av badshroud:

Tack för ett gott skratt

Så du tror att Amazon.se kommer ha samma enorma utbud som Amazon.com. UK/DE osv har inte i närheten utav säljare som Amazon.com har, därav inte ens nära utbudet som finns på amazon.com.
Tillåt mig att hånle.

Amazon kommer inte magiskt kunna dumpa priser på majoriteten utav varorna som går att köpa idag när dom är baserade i Sverige. Väldigt logiskt.

Sverige är inte USA, folk som tror Amazon.se kommer bli något magiskt lever i en drömvärld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Det beror helt på hur dem lägger upp det, dem kan t.e.x skicka från Amazon.com lager till .se lager, kanske inte samma vecka dem öppnar men det kommer nog.

Enorma kostnader för göra något sådant, sen ska man inte glömma att Amazon.coms utbud är enormt pga dom har enormt många säljare, något Sverige bara kan drömma om.

Permalänk
Skrivet av Fargoth:

Jag är också nyfiken på hur detta kommer bli. Det är misär att sitta och klicka runt på Amazon istället för att filtrera i Prisjakt.

Det beror på att Amazon saknar konkurrens i andra länder.
De behöver inte jämföra sina priser helt enkelt när de är störst.

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är inget hemlighetsmakeri, byggnaden i Katrineholm visste de skulle vara datahall innan något spadtag sattes i marken givetvis. Går inte att gömma något när man söker bygglov. Överlåtelse av marken har skett till Amazon Web Services Sweden AB och ingen annan, inte för att fastigheten skulle kunna agera lager. I Katrineholm så såldes marken till AWS (för 19,3 miljoner) och kort därefter lämnades bygglov in. Mitt i logistikcentrum med järnvägs och lastbilstrafik visst, men det är en byggnad som är specialbyggd för att vara datahall. Både i Katrineholm och Eskilstuna så handlade det om industrimark som var tillgänglig och utan tidigare byggnader, kommunala bolag har hjälpt till och sålt marken i båda fallen.

I Västerås var det väl ett sädesmagasin på tomten som kommunen tog på sig att flytta, annars var det kommunal mark där med som stod oanvänd, under detaljplanen för området så namngavs inte AWS i Västerås, men det borde ändå varit klart att det förbereddes för att bygga datahall. När försäljning hade beslutats stod det givetvis klart i alla tre fallen att det var AWS det handlade om.

Marken kostade sammantaget långt mer än 60 miljoner (borde hamna på ca 127 miljoner) och består av drygt 587 000 m². Bara marken i Västerås gick på 59-60 miljoner och gäller mark kring 300 000 m², men där bygger de också fyra hallar/byggnader. Finns inget som tyder på att någon annan än AWS är på gång att använda marken eller att den har förberetts för något annat användningsområde.

Väldigt vad du var insatt....

Något mer du vill avslöja för oss andra här?

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badshroud:

Väldigt vad du var insatt....

Något mer du vill avslöja för oss andra här?

Offentliga uppgifter från förra året kan ni "avslöja" själva om det är något mer ni vill gräva om. Poängen är att de inte köpt och byggt grejerna med anonyma skalbolag.

Några lager i Sverige handlar inte tomterna i de tre städerna om, datahallarna är ju däremot i princip klara till den mån att de borde börja kunna ta kunder så de vill nog presentera sitt AWS-utbud på pressträffen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Frankrike har högre skatter än oss, och där har Amazon funnit etablerade sedan år 2000

90 000! poliser och hela Paris i lågor i helgen säger väl något om situationen där.....
Sedan då är Sverige ändå inte långt ifrån Frankrike

Jag är fortfarande positiv till Amazon men det har blivit ganska tråkigt när alla klassiska datorbutiker blivit utslagna förutom några få.

Vem blir nästa offer som får joina datorbutiken etc i himmelen.

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Anekdoter väger inte nog mycket som bevisning. Jag vet inte om det var en underleverantör eller rent av telias egen kundtjänst. Min kompis jobbade åt dem i Luleå under en månads tid. Utöver vanliga raster fick han ställa en klocka som var 7 eller 15 minuter per dag. Från det han lämnade sin post skulle han vara tillbaka före tiden rann ut. Det skulle räcka till hela dagen. Problemet för min kompis är att han är känd för att ha liten blåsa så han blev inkallad varje vecka för att han använde den klockan för mycket. Hans chef fick ett meddelande om han översteg den tillåtna tiden.

Callcenter+provision är också en combo jag annars refererar till. Inte Telia nu. När det är så dåligt betalt att telefonsäljarna måste ljuga för att sälja mer. Snarare att det är satt i system för att sälja mer. Jag har blivit uppringd och vunnit 740 miljoner vid det här laget, men tro fan jag kör en 20 år gammal bil än.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem

@superegg:
Du måste ju inte sluta handla från dina gamla favoriter bara för att det dyker upp en konkurrent.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Offentliga uppgifter från förra året kan ni "avslöja" själva om det är något mer ni vill gräva om. Poängen är att de inte köpt och byggt grejerna med anonyma skalbolag.

Några lager i Sverige handlar inte tomterna i de tre städerna om, datahallarna är ju däremot i princip klara till den mån att de borde börja kunna ta kunder så de vill nog presentera sitt AWS-utbud på pressträffen.

Det skulle ju vara 2 nyheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse007:

Risken för Wallmart effekten finns ju där. Någon som vet hur det har gått på andra ställen där dom har slagit upp portarna? Hur har näthandel i Tyskland och England gått sen Amazon kom?

Amazon har vad jag vet över 50% av all internethandel i USA, en extrem siffra och man kan troligen kalla det för att de har monopol där. De är så stora att de andra aktörerna tar "skräpet" eller blir nischade inom några smalare områden.

Störst problem med denna typ av handel är att stora aktörer tillåts frakta billigare än mindre konkurrenter. Amazon blev så stora i USA på grund av ett unikt avtal med UPS (motsvarigheten till posten i Sverige där de förlorade pengar, skattebetalare stod för mycket av fraktkostnaderna).

Trump personally pushed postmaster general to double rates on Amazon, other firms

Permalänk
Medlem

Hoppas kan man ju. I bästa fall är det slut med att ta 150 spänn för en HDMI-kabel för de tidigare etablerade skojarna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Så länge det inte blir som med Facebook som fick sina lokaler betalda av skattepengar av någon väldigt suspekt anledning så är det ingen större förändring. Dom skickar hit och frakten är dyr i många fall, hoppas det blir billigare utan att staten ska subventionera deras framtida skatteflykt bara!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hoppas kan man ju. I bästa fall är det slut med att ta 150 spänn för en HDMI-kabel för de tidigare etablerade skojarna.

Å andra sidan säger vissa att det är därför de har råd att sälja "riktiga" prylar till förlust/minimala vinster, marginalerna på tillbehören kompenserar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mar3ld:

@superegg:
Du måste ju inte sluta handla från dina gamla favoriter bara för att det dyker upp en konkurrent.

Som sagt en trogen kund kommer inte köpa från andra ställen. Har aldrig gillat Amazon och kommer inte göra det heller.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GenKaan:

Så länge det inte blir som med Facebook som fick sina lokaler betalda av skattepengar av någon väldigt suspekt anledning så är det ingen större förändring. Dom skickar hit och frakten är dyr i många fall, hoppas det blir billigare utan att staten ska subventionera deras framtida skatteflykt bara!

Klart det kommer bli samma sak.

Tro inte att det är svårt att muta sig till lite hjälp och detta är amazon experter på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badshroud:

Det skulle ju vara 2 nyheter.

Presskonferensen arrangeras av Amazon Web Services och gäller två nyheter ja, mer har jag inte sett. Att de skulle byggt lager i hemlighet kan vi dock utesluta, betyder dock inte att de inte vill in eller inte kommer ta sig in med samarbetspartners, men det är inte AWS som driver webbhandeln. Jobben de söker öppet hör med AWS till hur som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Har du hört talas om dataskyddsförordningen eller GDPR som det förkortas till? När det handlar om känslig data, såsom exempelvis patient data, dna-sekvenseringar e.t.c. är det ett rent lagbrott att använda sig av Amazon Cloud, helt enkelt för att Amazon Cloud, oavsett om servrarna ligger inom Europa lyder under amerikansk lag, vilket innebär att all data är tvungen att skickas till USA om amerikanska myndigheter begär det (vilket är generellt läskigt).

AWS flyttar aldrig din data mellan regioner. Dvs, om du har data lagrat i något av deras datacenter i tex Ireland, Frankfurt, Paris och snart Stockholm så kommer denna data aldrig att flyttas från denna regionen och därför inte utan för EU. Du kan läsa mer om GDPR och AWS på deras GDPR landing page här: https://aws.amazon.com/compliance/gdpr-center/. Även denna sida är bra för en quick overview: https://aws.amazon.com/compliance/data-privacy-faq/.

Jag tror även att du tänker på Cloud Act här. Notera att Cloud Act aldrig har beprövats så vi vet inte hur den står sig mot GDPR. Men både AWS, MS Azure och GCP har släppt statements på hur man kan skydda sin data - och det är ganska simpelt. Kryptering. I AWS tex så kan du anvånda dina egna nycklar för att kryptera data och du kan även kryptera data innan du skickar upp den till AWS/Azure/GCP om du vill det.

Några artiklar om Cloud Act vs GDPR:
https://www.voister.se/artikel/2018/10/sa-paverkar-cloud-act/ - Mathias Strand, Microsoft
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.702133/aws-cloud-act - Eric Morales, AWS
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.711413/aws-expert-clou... - Mark Ryland, AWS

Skrivet av eXpander_:

När det gäller DNA-sekvenseringar så krävs det enorma datorkapaciteter för att analysera DNA-materialet. Det har då varit på tal att i stället använda sig av kraftiga cloud-lösningar såsom AWS. AWS föll dock direkt på tvären på grund av GDPR och de tvivelaktiga amerikanska lagarna.

Big data, Machine learning, HPC etc är några av de vanligaste use-casen för cloud-tjänster. Astra Zenica (Brittiskt/svenskt bolag) är ett bolag som jobbar med läkemedel och bla DNA analyser, de kör bl.a sin data lake, analytics etc i AWS: https://www.talend.com/blog/2018/10/15/astrazeneca-building-t....

GDPR är ingen stopper för detta. Det som du som företag måste göra för att inte bryta mot GDPR i ett sådant fall är bl.a att anonymisera data, endast spara data du behöver, ha en process för att ta bort specifik data osv. Och självklart kryptera.

Skrivet av eXpander_:

Men jag kan tänka mig att man sänker ribban något för "de många företag i Sverige" som kör AWS, där man kanske inte hanterar känslig data på samma sätt.

Några företag, som har hand om väldigt känslig data som persondata, lokalisering, ekonomi mm som kör mycket eller är all-in på Publika molntjänster som AWS, Azure och GCP idag mer än Astra som jag tog upp innan är bl.a:
* Klarna
* Tink
* Collector Bank
* Wireless car (Volvo)
* iZettle
* Bambora
* F-secure
* MTG
* Telenor
* Skånetrafiken

Skrivet av eXpander_:

Men jag tycker det är läskigt hur USA hanterar data i amerikanska företag. Jag behöver väl inte påminna dig om PRISM?....

Jag håller med. Jag förespråkar självklart ett fritt Internet och tycker att GDPR är åt helt rätthåll och Cloud Act, Prism etc är åt helt fel håll. Men publika molntjänster är säkert, oftast betydligt säkrare än egna datacenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Anläggningarna är redan byggda, alla kommuner bidrog med bra mycket mindre än försäljningspriset av marken och bidrog bara med att göra marken redo, Västerås betalade för en ny infart på tomten t.ex. och inget EU-stöd har betalats ut. Mälardalen kan inte få den typen av stöd som de betalade ut till Luleå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag hoppas du har rätt men jag är lite tveksam.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xedor:

AWS flyttar aldrig din data mellan regioner. Dvs, om du har data lagrat i något av deras datacenter i tex Ireland, Frankfurt, Paris och snart Stockholm så kommer denna data aldrig att flyttas från denna regionen och därför inte utan för EU. Du kan läsa mer om GDPR och AWS på deras GDPR landing page här: https://aws.amazon.com/compliance/gdpr-center/. Även denna sida är bra för en quick overview: https://aws.amazon.com/compliance/data-privacy-faq/.

Jag tror även att du tänker på Cloud Act här. Notera att Cloud Act aldrig har beprövats så vi vet inte hur den står sig mot GDPR. Men både AWS, MS Azure och GCP har släppt statements på hur man kan skydda sin data - och det är ganska simpelt. Kryptering. I AWS tex så kan du anvånda dina egna nycklar för att kryptera data och du kan även kryptera data innan du skickar upp den till AWS/Azure/GCP om du vill det.

Några artiklar om Cloud Act vs GDPR:
https://www.voister.se/artikel/2018/10/sa-paverkar-cloud-act/ - Mathias Strand, Microsoft
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.702133/aws-cloud-act - Eric Morales, AWS
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.711413/aws-expert-clou... - Mark Ryland, AWS

Big data, Machine learning, HPC etc är några av de vanligaste use-casen för cloud-tjänster. Astra Zenica (Brittiskt/svenskt bolag) är ett bolag som jobbar med läkemedel och bla DNA analyser, de kör bl.a sin data lake, analytics etc i AWS: https://www.talend.com/blog/2018/10/15/astrazeneca-building-t....

GDPR är ingen stopper för detta. Det som du som företag måste göra för att inte bryta mot GDPR i ett sådant fall är bl.a att anonymisera data, endast spara data du behöver, ha en process för att ta bort specifik data osv. Och självklart kryptera.

Några företag, som har hand om väldigt känslig data som persondata, lokalisering, ekonomi mm som kör mycket eller är all-in på Publika molntjänster som AWS, Azure och GCP idag mer än Astra som jag tog upp innan är bl.a:
* Klarna
* Tink
* Collector Bank
* Wireless car (Volvo)
* iZettle
* Bambora
* F-secure
* MTG
* Telenor
* Skånetrafiken

Jag håller med. Jag förespråkar självklart ett fritt Internet och tycker att GDPR är åt helt rätthåll och Cloud Act, Prism etc är åt helt fel håll. Men publika molntjänster är säkert, oftast betydligt säkrare än egna datacenter.

Exakt, det är Cloud Act jag tänker på. Det har inte beprövats, men det innebär då att AWS absolut inte kan garantera att data "aldrig" flyttas mellan regioner. Detta sätter stopp för känsliga data som innehas bland annat på Landstinget eller Sjukhus (jag vet, eftersom jag är direkt involverad i detta).

Jag hoppas du förstår att dina länkar är ej oberoende källor, du länkar till Amazons egna hemsidor samt amerikanska kapitalistiska förespråkare (Microsoft, skämtar du?). Det gäller att inte vara för naiv i dessa diskussioner. Så alla dina källor faller pladask.

Apropå AstraZeneca, det som företag får heller inte ha tillgång till patientinformation exempelvis. AZ innehar istället anonymiserad forskningsmaterial. Det faller i en annan ram där som individ givit sitt godkännande att ett företag får inneha dina känsliga data och applicera forskning på det. Forskningsmaterial är mindre känslig.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Amazon har vad jag vet över 50% av all internethandel i USA, en extrem siffra och man kan troligen kalla det för att de har monopol där. De är så stora att de andra aktörerna tar "skräpet" eller blir nischade inom några smalare områden.

Störst problem med denna typ av handel är att stora aktörer tillåts frakta billigare än mindre konkurrenter. Amazon blev så stora i USA på grund av ett unikt avtal med UPS (motsvarigheten till posten i Sverige där de förlorade pengar, skattebetalare stod för mycket av fraktkostnaderna).

Trump personally pushed postmaster general to double rates on Amazon, other firms

En viktig strategi hos Amazon är Prime, dvs att man betalar för medlemskap och sedan erhåller bland annat fria leveranser på de varor man beställer. På så vis så är det ganska troligt att kunderna i första hand kommer att välja Amazon om de ska göra ett inköp.

Snabba leveranser är också något man fokuserat på, på vissa platser är leverans möjligt redan inom ett par timmar.

Man bygger sedan vidare på detta med Alexa, där tanken är att kunden ska kunna beställa varor från Amazon genom att enbart säga vad dem vill ha.

Många av de varor som säljs hos Amazon säljs inte heller av Amazon själva utan av mindre handlare mot en kostnad, dvs man utnyttjar mindre handlare för sin egen plattforms fördel snarare än att försöka konkurrera ut dem.

Man kan säga att Amazon har ett helhetstänk som inga svenska handlare idag ligger i närheten av, och ärligt talat så är det ingen av dessa som ensamma har resurser för något liknande.

USA's motsvarighet till Postnord heter för övrigt USPS, UPS är ett publikt noterat bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Hitills har Amazon varit både snabbare och mer tillmötesgående än de Svenska butikerna för min del, tragiskt nog... De flesta av oss bor dessutom inte i närheten av dessa butiker utan måste skicka dem i retur och vänta 2-3 veckor. Senast förra veckan så kom en SSD från Amazon på villovägar med det svenska postväsendet, skickade dem en gliring på Fredag kväll att den inte kommit och att posten inte kunde hitta den. På måndag kl13 så knackade ett expressbud på dörren med en ny SSD, och fick en rabattkod som plåster på såren. Själv väntar jag fortfarande på svar från en svensk ÅF som jag kontaktade onsdag förra veckan gällande en julklapp som kom fram totalt demolerad...

Visst gör jag fortfarande köp hos svenska ÅF, mestadels Inet när det är något trevligt erbjudande. Webhallen, CDON och komplett skyr jag som pesten däremot, men visst händer det att man handlar därifrån ändå nån gång då och då. Tror inte det blir billigare i den svenska versionen tyvärr..

Hur blir skillnaden då om Amazon ändå anlitar postnord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Hur blir skillnaden då om Amazon ändå anlitar postnord?

Förstår inte riktigt vad du menar, men expresspaketen går via andra speditörer, denna gången DHL express / Jetpak.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd

Finns det några beräknade siffror om hur många jobb detta kommer att kunna ge och hur många jobb som kommer att gå förlorade i samband med konkade företag? Det är den viktigaste frågan enligt mig.

Jag provade Pizza Hut som etablerades i Sverige och det var fanimig donken-pizza i kvalitén, en billy's pan pizza smakar bättre. Var förvisso på öppningsdagen så de kanske inte kunde recepten tillräckligt? Mycket amerikanskt skräp är precis det, skräp. Ja, även Donken är skräp. Personligen talat tror jag att detta kommer att vara början på en kraschande e-handelsbransch för inhemska svenska företag.

Att Amazon väljer sig att etablera sig i Sverige säger en hel del om deras kalkyl:"vi kommer att kunna göra stor vinst med minimala kostnader" vilket antyder om få anställda, stor köpkraft som då går till Amazon och ej de svenska inhemska företagen som i sin tur konkar, fler måste då belastas av svenska staten (för tror du Amazon kmr anställa dessa? Nope!) och ja: lilla Sverige blir som staden South Park när Walmart flyttade till South Park i TV-showen South Park.

Evil Corps i Mr. Robot förverkligas i lilla Sverige! T_T :'(

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |