Hjälp en amatör :) Enkel speldator till 9åring

Permalänk

Hjälp en amatör :) Enkel speldator till 9åring

Hej
Jag har nu lagt många timmar för att försöka förstå mitt framtida bygge.

https://komponentkoll.se/bygg/BfjnF/

CPU
AMD Ryzen 5 1500X (begagnad)

Chassi
Kolink Observatory RGB Svart

Moderkort
MSI B450M PRO-M2

RAM
HyperX Fury DDR4 3466MHz 8GB

SSD
Samsung 970 EVO series SSD 250GB M.2 (MZ-V7E250BW)

Jag får det inte att gå ihop. OM jag har förstårr rätt så stödjer B450pro ramminnet på 3466MHz om det överklockas, och vad jag förstår så gör Razen 1500x att den möjligheten finns. Även lite tvetydligt om detta även stödjer m.2 kortet.
Om detta funkar så får grabben en ok uppgraderingsbar dator för ca 5500kr totalt.
Har även ett 750w PSU samt Sapphire 8GB GPU.

Någon som kan hjälpa mig reda ut detta?

Permalänk
Medlem

@daniel1982: Allting kommer funka ihop riktigt bra. inget att vara orolig över.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser bra ut förutom på ett par punkter. Ryzen gen 1, dvs modellerna som börjar på 1000 var väl en del känsligare när det kommer till snabba minnen. Du ska nog inte räkna med att klara att köra dom snabbare än 3000/3200. I praktiken är detta ju nästan ingen skillnad.

Problem två. Du har ingen möjlighet att skicka bild från datorn. Ryzen 1500x har ingen grafikdel i sig,och du nämner inget om ett grafikkort. Antingen behöver du en processor som har ett grafikchip, typ 2200G,alternativt komplettera med ett grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Jag tycker det ser bra ut förutom på ett par punkter. Ryzen gen 1, dvs modellerna som börjar på 1000 var väl en del känsligare när det kommer till snabba minnen. Du ska nog inte räkna med att klara att köra dom snabbare än 3000/3200. I praktiken är detta ju nästan ingen skillnad.

Problem två. Du har ingen möjlighet att skicka bild från datorn. Ryzen 1500x har ingen grafikdel i sig,och du nämner inget om ett grafikkort. Antingen behöver du en processor som har ett grafikchip, typ 2200G,alternativt komplettera med ett grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir ett Sapphire 390 r9 8Gb grafikkort till detta bygge ihop med ett tx-850 PSU