i7 9700K turbo boost 4,6GHz eller OC till 4,6GHz vilket ger best prestanda?

Permalänk

i7 9700K turbo boost 4,6GHz eller OC till 4,6GHz vilket ger best prestanda?

Hallå

Inköpte nyligen helt nya komponenter och är inte helt 100% insatt i allt ännu.

Kör just nu min i7 9700K med turbo boost och har stängt av så att den inte ska gå ner i sparläge så den går ständigt i 4600mhz.

Men tänkte, skulle jag tjäna spel prestanda på att stänga av turbo boosten och i bios överklocka cpun till 4600MHz istället?

Tack på förhand!

PS. Har en till fråga som passar i denna del.

Jag har ett 2x8gb G.Skill 3200MHz Ripjaw V cl14 RAM stickor.

Men när jag först provade köra dom i slot A1 + B1 så vägrar skärmen få anslutning och datorn bara startade om.

Men i A2 + B2 så fungerar dom, det är ingen skillnad mellan dom portarna va? Det är dual men tänkte om dom har mindre prestanda i andra socketena av ngn anledning.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Hedersmedlem

@Unbalanced: 4,6GHz är 4,6GHz, det spelar absolut ingen roll om du kör det via Turbo eller manuell överklockning. Angående RAM-portarna bör det inte vara någon skillnad mellan dem. Dock konstigt att bara två av dem fungerar.

Permalänk
Medlem

Enligt manualen till ditt moderkort ska det inte spela någon roll om du kör A1+B1 eller A2+B2, det ska funkar oavsett, men jag vet att vissa tillverkare vill att du ska köra specifika slots om du bara ska köra två stickor. Om du har möjlighet så kanske det vore bra att testa med ett par stickor till så du har fyra totalt och kan se till att du inte fått ett moderkort som är defekt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Enligt manualen till ditt moderkort ska det inte spela någon roll om du kör A1+B1 eller A2+B2, det ska funkar oavsett, men jag vet att vissa tillverkare vill att du ska köra specifika slots om du bara ska köra två stickor. Om du har möjlighet så kanske det vore bra att testa med ett par stickor till så du har fyra totalt och kan se till att du inte fått ett moderkort som är defekt.

Jag körde mina tidigare Crucial 2x4gb stickor i dom andra portarna A1+B1 och det fungerade så jag antar att dessa G.Skill gillar att köras i A2+B2 på detta mobo..

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

@Unbalanced: 4,6GHz är 4,6GHz, det spelar absolut ingen roll om du kör det via Turbo eller manuell överklockning. Angående RAM-portarna bör det inte vara någon skillnad mellan dem. Dock konstigt att bara två av dem fungerar.

Han borde få bättre prestanda om han klockar till 4,6ghz för då kommer ju alla kärnor gå i det och inte bara 1-2 kärnor som den oftast bara boostar så högt.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martin_opell:

Han borde få bättre prestanda om han klockar till 4,6ghz för då kommer ju alla kärnor gå i det och inte bara 1-2 kärnor som den oftast bara boostar så högt.

Maxturbon på 9700K är 4,6GHz på alla kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Maxturbon på 9700K är 4,6GHz på alla kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har du rätt i Max turbon var på 4.90 GHz.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martin_opell:

Han borde få bättre prestanda om han klockar till 4,6ghz för då kommer ju alla kärnor gå i det och inte bara 1-2 kärnor som den oftast bara boostar så högt.

@martin_opell
Han får sämre prestanda om han klockar till 4.6GHz för då kan han inte nyttja turbo boost som går till:
1 Core - 4.9GHz
2 Core 4.8GHz
4 Core 4.7GHz
8 Core 4.6GHz

Men Utnyttjar spelet alla 8 kärnor spelar det ingen roll.

Permalänk
Skrivet av anon298854:

@martin_opell
Han får sämre prestanda om han klockar till 4.6GHz för då kan han inte nyttja turbo boost som går till:
1 Core - 4.9GHz
2 Core 4.8GHz
4 Core 4.7GHz
8 Core 4.6GHz

Men Utnyttjar spelet alla 8 kärnor spelar det ingen roll.

Det var det jag förstog i inlägget ovan men tackar!

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martin_opell:

Det var det jag förstog i inlägget ovan men tackar!

Ok. Låter bra gosse.

Permalänk
Skrivet av anon298854:

@martin_opell
Han får sämre prestanda om han klockar till 4.6GHz för då kan han inte nyttja turbo boost som går till:
1 Core - 4.9GHz
2 Core 4.8GHz
4 Core 4.7GHz
8 Core 4.6GHz

Men Utnyttjar spelet alla 8 kärnor spelar det ingen roll.

Min 9700K boostar aldrig upp till dom där värdena det är max 4.6GHz varför?

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk

@Unbalanced: Till trots de bra inläggen om hur turbo boosten skall fungera (för det gör den inte alltid.) så hade jag nog kört några Benchmark program för att testa vad som ger dig bäst resultat.

Jag har kört på flera Moderkort som trots inställningarna i bios visande 4.9 på en kärna och lägre vid 4-6 kärnor där tyvärr den enda kärnan någonsin boostad var 1 kärna.. alla andra sittandes på idle dvs noll turbo oavsett vad "de skulle göra"... Hade det på ett notoriskt Aorus MB bland annat

Så slå på CPUz med den extra Tools menyn som visa clocks. och ladda ned coretemp och titta vad datorn gör och vad som sen ger bäst resultat i programmen eller spelen du vill använda.

Permalänk
Medlem

hur aktiverar jag turbo boost

Permalänk
Medlem

@Unbalanced: hur gör du för att köra i turbo boost? och kan jag göra det ifall jag har en bequiet pure rock kylare?

Permalänk
Medlem

Varför vill du inte att den ska klocka ner när möjlighet finns? Känns som slöseri om man frågar mig men jag kanske missar något.

Skrivet av WEK12:

hur aktiverar jag turbo boost

I bios, men det borde redan vara aktiverat.

Varsågod: ”H” ”?”

Permalänk
Medlem

@Trunk: vart i bios hittar jag de? normal och ai optimized är alternativen jag hittar, nej de verkar som att kärnorna bara kör i 3,6GHz

Permalänk
Medlem

@Trunk: det står att det är aktiverat på intels tuning unit, men när jag ökar det från 3,6GHz rill exempelvis 4,2 i Asus Suite så får jag högre fps i cs vilket verkar indikera på att den inte använder sig utav boosten?

Permalänk
Medlem

@Unbalanced:

Med default inställningar borde alla kärnor gå på 4.9GHz.
Detta pga "Enhanced Multi-Core Performance"
(Vid belastning. Vid idle går den ner på sparlåga, helt OK)

Short/Long Duration Power Limit
Vid tung belastning så kommer den att klocka ner sig för att inte överskrida Power Limit 95W (ca 119W under kortare tid)
Med bra kylning ska du öka på Short/Long Duration Power Limit.
En enklare kylning typ Hyper 212 klarar att kyla ca 135W (Long Duration Power Limit ).
Bättre luftkylning i alla fall 165W. Sätt Short Duration 25% högre.

Kolla med HWInfo (https://www.fosshub.com/HWiNFO.html)
Det är "Package Power" du får kolla på i HWInfo.
Ifall "Package Power" slår i 95W-taket så är det en orsak till att frekvensen minskar.

Core Current Limit (Amps) --- sätt till max så att den inte begränsar.

Med dessa ändringar borde du ha 4.9GHz all core.

(För att minska strömförbrukningen kan det vara värt att minska VCore genom Offset mode på kanske -20 eller 40mV.)

Rekommenderas:
Critical Bios Settings for 9900K, 9700K ft. Aorus Pro Z390

Klippt från manualen:
Intel(R) Turbo Boost Technology (Note)
(Default: Auto)
>>> Dvs på

Enhanced Multi-Core Performance
Determines whether to allow the CPU to run at Turbo C1 speed.
Auto lets the BIOS automatically configure this setting.
(Default: Auto)

>>> "Turbo C1 speed" tolkar jag som den turbofrekvens som gäller för 1 kärna, och den är som sagt 4.9 GHz.
>>> Enhanced Multi-Core Performance gör då att alla kärnor ska köras på 4.9 GHz.

Power Limit TDP (Watts) / Power Limit Time
Auto sets the power limit according to the CPU specifications.
(Default: Auto)

>>> PL1 (Long Duration Power Limit)= 95W
>>> PL2 (Short Duration Power Limit) = PL1 x 1,25 = 118,95W
>>> Tiden är jag osäker på, men 8 sekunder tror jag är ganska vanligt, dvs CPUn kan köra på Package Power 119W under 8 sekunder innan den klockar ner sig i frekvens och sänker spänningen Vcore så att PL1 95W hålls.

Core Current Limit (Amps)
Allows you to set a current limit for CPU Turbo mode. When the CPU current exceeds the specified current
limit, the CPU will automatically reduce the core frequency in order to reduce the current. Auto sets the
power limit according to the CPU specifications. (Default: Auto)
>>> Vet inte vad default är, men den kan begränsa hur mycket ström CPUn får dra --- dvs att den blir tvungen att klocka ner sig.