Skrivet av Furrreboy:
Jag vill bara påminna er att pengar här är Inga problem och jag har varit borta ett tag och jag vänder mig till er expertiser om det är något som inte behövs.. jag vill att det sks prestera 10 av 10 utan att det vara ett problem . Menar allt grafikkort m.m
Skickades från m.sweclockers.com
Här kommer mina nyårstips utifrån dina inlägg. Se utförliga kommentarer nedan.
DISCLAIMER: Jag har inte tagit hänsyn till några ekonomiska aspekter mer än i de fall där du verkligen inte skulle få ut någon prestandavinst för dyrare alternativ. Det är d.v.s. inte en subjektiv åsikt utan rekommendationer baserade på rena prestandajämförelser.
https://www.inet.se/produkt/b1052643/nyarskaramell-serdyllon
First things first: observera att du kommer få mycket bättre minnen till ett lägre pris om Inet inte monterar minnena. Inet är nämligen ganska larviga med att de inte vill bygga datorer med >2666Mhz minnen, vilket beror på att tillverkarna av moderkort anger att det är "standard". Det är tämligen fånigt, med tanke på att standarden de facto är 3K och uppåt. Här på Sweclockers skulle de flesta rekommendera att du köper minnen specade för 3.2KMhz. Att driva minnen i dessa hastigheter med en Maximus-bräda mätbar kommer inte leda till någon livscykelförsämring.
Du skulle med andra ord få ut mer av 2x16GB kvalitetsminnen som körs i 3200Mhz jämfört med att lägga mycket mer pengar på 4x16GB som begränsas till 2666Mhz. Det moderkortet du har valt kan användas för extrem överklockning med flytande kväve. Att inte köra minnen snabbare än 2666Mhz på ett Maximus är som att köra Ferrari men aldrig gå upp från 1:ans växel. Då kan du lika gärna välja ett billigare moderkort med jämförbar prestanda inriktat mot gaming istället för extrem OC för en lägre prislapp (t.ex. ASUS ROG Strix Z-390-F som är mer än räcker till för dina behov).
Oavsett hastighet på minnena har du ingen märkbar glädje av 64GB vid gaming. Möjligtvis vid modellering/rendering, men det är ju inte syftet med datorn. Kör du 16GB-stickor är det en enkel sak att komplettera med fler stickor i ett senare skede om spelen skulle börja kräva mer RAM (vilket inte är troligt under överskådlig framtid). Eftersom Inet tvingar mig valde jag 2x16GB Dominator från Corsair specade för 2666Mhz, men de har i varje fall lägre latens än de du hade valt från början. Det finns även bra minnen från G.Skill. Dock hade inte Inet några G.Skill i lager vad jag kunde hitta vid snabb anblick...
Över till GPU. Du får en märkbar prestandavinst av att gå upp från 2070 till 2080 Ti. Just nu har Inet en drive på EVGA Black. Helt okej kort, kör på det om pengarna ändå inte spelar så stor roll. Jag tycker det är givet att du tar det "riktiga" Pascal om du strävar efter "10/10" i alla avseenden. Av alla ändringar är detta den jag tror ligger allra mest i linje med dina önskemål. Prestandavinsten per krona är väl knappast underbart precis, men nu baserar jag mina rekommendationer på dina önskemål och inte plånboken.
Nätagget bytte jag till Corsair RX750 v2. Det är ett helt underbart agg, en av burkarna här hemma kör ett sådant sedan en tid tillbaka och det är knäpptyst med riktigt bra rippel etc. Du behöver absolut inte mer kräm än vad ett RX750 levererar. Det tar jag gift på. Kör på den.
Val av kylare är lite mer subjektivt, men just nu har Inet ett nedsatt pris på Corsair H150i Pro. Den har fått ett varmt mottagande bland reviewers och jag har själv beställt en från Webbhallen nyligen som skall få gå i tandem med en Kraken X62 som är lite högljudd. be quiet! är definitivt ett bra märke, men priset på deras kylare som du hade valt låg högre och jag känner inte till hur pass bra deras programvara är. Corsair kan jag dock rekommendera (deras tidigare programvara var skit, men den nya gör sitt jobb väl).
Chassit låter jag vara. Det är så extremt subjektivt vad man föredrar i utseende och funktionalitet. Det är en bra låda du valt. Jag hade nog inte valt den själv, men det är enbart av subjektiva skäl. Den lär bli ett bra hem för komponenterna i paketet. Är faktiskt inte säker på om den har stöd för 360 rads, men utgår från det... dock något att kolla upp just in case?
Windows kan du köra från en key-store online, men om du inte vill göra installationen själv (vilket är snabbt gjort idag) så kan du ju lägga det på ordern. Jag valde att inte ta bort Windows, men vill ändå göra dig uppmärksam på att det kostar dig >1000 kr att köpa licensen via Inet.