Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk

HJÄLP gaming data

Hejsan allihopa och god jul!!!

Jag behöver eran hjälp! jag ska köpa en gaming data och är inte rädd att slösa de lilla extra. Det var länge sen jag köpte en stationär data och jag tänkte visa er vilka komponenter jag har valt men är inte säker om det passar till det. Jag ska gå all in på det här och det ska räcka mig ungefär 5 år om jag drar lite mer på det........ Så jag vänder mig till (EXPERT) er! Är det något/någonting som inte går ihop eller är det för mycket.

Tack för eran tid och jag önskar er alla GOD JUL!

mvh Firat

ASUS PCE-AC68 AC1900 Trådlös Adapter
Phanteks Eclipse P400 Glass
Corsair TX750M, 750W PSUntel
Core i7-9700K Socket-LGA1151, 8-Core, 8-Thread, 3.60GHz, Coffee Lake, Tray
Corsair Hydro Series, H100i PRO Kylare
ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (WI-FI) S-1151
HyperX Fury DDR4 2933MHz 32GB
MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio
Samsung PM981 SSD 256GB M.2 PCIe SSD
Seagate Barracuda 1TB 3.5'' HDD
Intel Optane Memory 16GB M.2 SSD
Seagate SkyHawk 4TB 3.5'' HDD
Windows 10 Home
Komplett Gaming Musmatta M
Stötsäker kartong
Garanti 3 års inskicksgaranti

Permalänk
Medlem

Dator*

Ser väl bra ut, men värt att tänka på vid SLI är att inte alla spelen kan dra nytta av det samt att det i många spel inte ger någon markant fps boost. Så beroende på vilka spel du tänkt köra, kanske bör du överväga t.ex. ett 2080 TI istället

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Furrreboy:

Hejsan allihopa och god jul!!!

Jag behöver eran hjälp! jag ska köpa en gaming data och är inte rädd att slösa de lilla extra. Det var länge sen jag köpte en stationär data och jag tänkte visa er vilka komponenter jag har valt men är inte säker om det passar till det. Jag ska gå all in på det här och det ska räcka mig ungefär 5 år om jag drar lite mer på det........ Så jag vänder mig till (EXPERT) er! Är det något/någonting som inte går ihop eller är det för mycket.

Tack för eran tid och jag önskar er alla GOD JUL!

mvh Firat

ASUS PCE-AC68 AC1900 Trådlös Adapter
Phanteks Eclipse P400 Glass
Corsair TX750M, 750W PSUntel
Core i7-9700K Socket-LGA1151, 8-Core, 8-Thread, 3.60GHz, Coffee Lake, Tray
Corsair Hydro Series, H100i PRO Kylare
ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (WI-FI) S-1151
HyperX Fury DDR4 2933MHz 32GB
Samsung PM981 SSD 256GB M.2 PCIe SSD
Seagate Barracuda 1TB 3.5'' HDD
Intel Optane Memory 16GB M.2 SSD
Seagate SkyHawk 4TB 3.5'' HDD
Windows 10 Home
Komplett Gaming Musmatta M
Stötsäker kartong
Garanti 3 års inskicksgaranti

Skippa SLI. (köp 2080 ti ist)
Du har wifi både via moderkortet och via pcie kort.
Skippa optane.
Köp större ssd.

Permalänk
Medlem

Instämmer

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Skippa SLI. (köp 2080 ti ist)
Du har wifi både via moderkortet och via pcie kort.
Skippa optane.
Köp större ssd.

Enig med, Milkab!

Vi som svarer her kan kun anta at ditt fremste bruksområde er spill og ikke noe annet? Forsøk å gi så mye opplysninger som mulig og ikke kun en liste på hardvare. Hva er det for spill du skal kunne bruke maskinen til? Hva er det for skjerm du har nå eller tenker deg å koble til det her systemet? Viktig for å vite oppløsning, oppdateringsfrekvens (fra 60 Hz opp til 144 Hz), G-sync eller Freesync (og variasjoner av dette) og type av skjerm teknologi (IPS, VA eller TN).

Når det gjelder mekanisk hard disk, så er det nesten bedre å bruke NAS slik du kan stille den et annet sted og holde datamaskinen fri fra unødvendige vibrasjoner. Istedet for Optan, se til å ha en M2 PCIe SSD på 500 GB ettersom Windows 10 vokser over tid og ved større oppdatering skapes det en Windows.old folder der inneholder kopi den tidligere utgave av Windows, slik du kan gå tilbake til den ved alvorlige problemer med oppdateringsutgaven. Den vil bli slettet rundt 10 dager, dersom det ikke noe problemer, men tar opp rett mye plass. M2 PCIe står for at den fysiske formfaktor er M2 og at den kommuniserer over PCI express og ikke SATA. Se derfor til at det er PCIe og ikke en SATA basert M2 du kjøper.

SLI er på avvikling til stor del når det gjelder spill, med RTX så er SLI mere for å bruke ved beregning der kan ta i bruk den forbedrede bandbredden. Du vil også to andre problemer med SLI: varme pga hvor tett kortene sitter og gjennomstrømming av luft vil bli blokkert. Det leder i sin tur til mere lyd fra fläktar både på selve grafikkort og de som du bruke i kabinettet (de må arbeide hardere for få ut varmen i tid.

Du må også ha et mye mer kraftigere nettaggregat for å drive to GPU.

Er målet et stillegående system eller det spiller deg ingen rolle?

*Optan teknolgien var Intels løsning til å skape en buffert for mekaniske harddisker. M2 PCIe er den beste løsning for normal bruk ettersom den er koblet direkte til PCI express bussen og ikke trenger snakke sammen med en SATA kontroller, der annars må sitte mellom disk og PCI express.

Forklarere Optan og PCIe løsningen
Permalänk

Vad tycks!? GAMING<3333333333333333333333333

Hejsan! god ju ALLIHOPA och gott nytt år!

vad tycks!! är det något som är onödigt eller kanske behövs mer?

https://www.inet.se/produkt/b1052612/datorbygge

Permalänk
Medlem

Kan tycka att det är en märklig budgetfördelning mellan grafikkort och CPU om det är gaming som är aktuellt. En 9700K och ett RTX 2080 istället kanske?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Min enda tanke:
Du ska lägga 35lax på en spelbutik och har valt ett 2070 som grafikkort?

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen 1000W's nätagg?
64GB Ram känns Overkill
Win 10 kan du hitta billigt för ca 300:- på blocket.
Ta en 500gb SSD och köp en billig HDD som extra utrymme

Med det sparat kan du nog köpa ett 2080 istället.

Permalänk
Medlem

Alternativt förslag med i7 istället för i9, 2080Ti istället för 2070, 32GB snabbare RAM istället för 64GB, annat nätagg. Moderkort, CPU-kylning och chassi oförändrat.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12196005

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX

Permalänk
Medlem

Med den budgeten så är något liknande detta mer rimligt tycker jag.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12196017

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Drömbygge

- Bytt chassi till tex ett R6 för nästan 1000kr mindre
- Byt till 16Gbram men 3200mhz istället för 2666. Snabbare och 5000kr billigare
- Skaffa en m.2 på 250gb för OS och en 1TB HDD för nästan 1000kr billigare
- Varför en Noctuafläkt?!
- Du kan få en riktigt bra 750w PSU GULD eller platinum för nästan 1000kr mindre.

Nu har du råd med värsting 2080ti Strix och kommer troligen få mycket bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

@Margarin @employed: Ska man verkligen harva runt med en mekanisk disk i en 35k-dator 2019? Jag har en m2 nvme på 500gb för OS och program, samt en 500GB SATA SSD för att installera spel och jag skulle inte drömma om att stoppa i en högljudd, långsam snurrdisk i datorn igen.

Visa signatur

Permalänk

Jag vill bara påminna er att pengar här är Inga problem och jag har varit borta ett tag och jag vänder mig till er expertiser om det är något som inte behövs.. jag vill att det sks prestera 10 av 10 utan att det vara ett problem . Menar allt grafikkort m.m

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Furrreboy:

Hejsan! god ju ALLIHOPA och gott nytt år!

vad tycks!! är det något som är onödigt eller kanske behövs mer?

https://www.inet.se/produkt/b1052612/datorbygge

Gör bytena som rekommenderas ovan.
Ram till 16 (sålänge du inte ska hålla på med tunga excelfiler och videoredigering, kör på 32 isf)
Bättre grafikkort.
Annat nätagg (700-800w)
Men inte från 9900 till 9700... Det står i7 men det är som tidigare gen i5. I9 har fler trådar och är ett bättre val för att det ska duga längre samt ifall du ska göra flera saker samtidigt.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Furrreboy: *trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.
Gott nytt år

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

💛💙🖤💜🧡💚

Permalänk
Medlem
Skrivet av Furrreboy:

Jag vill bara påminna er att pengar här är Inga problem och jag har varit borta ett tag och jag vänder mig till er expertiser om det är något som inte behövs.. jag vill att det sks prestera 10 av 10 utan att det vara ett problem . Menar allt grafikkort m.m

Här kommer mina nyårstips utifrån dina inlägg. Se utförliga kommentarer nedan.

DISCLAIMER: Jag har inte tagit hänsyn till några ekonomiska aspekter mer än i de fall där du verkligen inte skulle få ut någon prestandavinst för dyrare alternativ. Det är d.v.s. inte en subjektiv åsikt utan rekommendationer baserade på rena prestandajämförelser.

https://www.inet.se/produkt/b1052643/nyarskaramell-serdyllon

First things first: observera att du kommer få mycket bättre minnen till ett lägre pris om Inet inte monterar minnena. Inet är nämligen ganska larviga med att de inte vill bygga datorer med >2666Mhz minnen, vilket beror på att tillverkarna av moderkort anger att det är "standard". Det är tämligen fånigt, med tanke på att standarden de facto är 3K och uppåt. Här på Sweclockers skulle de flesta rekommendera att du köper minnen specade för 3.2KMhz. Att driva minnen i dessa hastigheter med en Maximus-bräda mätbar kommer inte leda till någon livscykelförsämring.

Du skulle med andra ord få ut mer av 2x16GB kvalitetsminnen som körs i 3200Mhz jämfört med att lägga mycket mer pengar på 4x16GB som begränsas till 2666Mhz. Det moderkortet du har valt kan användas för extrem överklockning med flytande kväve. Att inte köra minnen snabbare än 2666Mhz på ett Maximus är som att köra Ferrari men aldrig gå upp från 1:ans växel. Då kan du lika gärna välja ett billigare moderkort med jämförbar prestanda inriktat mot gaming istället för extrem OC för en lägre prislapp (t.ex. ASUS ROG Strix Z-390-F som är mer än räcker till för dina behov).

Oavsett hastighet på minnena har du ingen märkbar glädje av 64GB vid gaming. Möjligtvis vid modellering/rendering, men det är ju inte syftet med datorn. Kör du 16GB-stickor är det en enkel sak att komplettera med fler stickor i ett senare skede om spelen skulle börja kräva mer RAM (vilket inte är troligt under överskådlig framtid). Eftersom Inet tvingar mig valde jag 2x16GB Dominator från Corsair specade för 2666Mhz, men de har i varje fall lägre latens än de du hade valt från början. Det finns även bra minnen från G.Skill. Dock hade inte Inet några G.Skill i lager vad jag kunde hitta vid snabb anblick...

Över till GPU. Du får en märkbar prestandavinst av att gå upp från 2070 till 2080 Ti. Just nu har Inet en drive på EVGA Black. Helt okej kort, kör på det om pengarna ändå inte spelar så stor roll. Jag tycker det är givet att du tar det "riktiga" Pascal om du strävar efter "10/10" i alla avseenden. Av alla ändringar är detta den jag tror ligger allra mest i linje med dina önskemål. Prestandavinsten per krona är väl knappast underbart precis, men nu baserar jag mina rekommendationer på dina önskemål och inte plånboken.

Nätagget bytte jag till Corsair RX750 v2. Det är ett helt underbart agg, en av burkarna här hemma kör ett sådant sedan en tid tillbaka och det är knäpptyst med riktigt bra rippel etc. Du behöver absolut inte mer kräm än vad ett RX750 levererar. Det tar jag gift på. Kör på den.

Val av kylare är lite mer subjektivt, men just nu har Inet ett nedsatt pris på Corsair H150i Pro. Den har fått ett varmt mottagande bland reviewers och jag har själv beställt en från Webbhallen nyligen som skall få gå i tandem med en Kraken X62 som är lite högljudd. be quiet! är definitivt ett bra märke, men priset på deras kylare som du hade valt låg högre och jag känner inte till hur pass bra deras programvara är. Corsair kan jag dock rekommendera (deras tidigare programvara var skit, men den nya gör sitt jobb väl).

Chassit låter jag vara. Det är så extremt subjektivt vad man föredrar i utseende och funktionalitet. Det är en bra låda du valt. Jag hade nog inte valt den själv, men det är enbart av subjektiva skäl. Den lär bli ett bra hem för komponenterna i paketet. Är faktiskt inte säker på om den har stöd för 360 rads, men utgår från det... dock något att kolla upp just in case?

Windows kan du köra från en key-store online, men om du inte vill göra installationen själv (vilket är snabbt gjort idag) så kan du ju lägga det på ordern. Jag valde att inte ta bort Windows, men vill ändå göra dig uppmärksam på att det kostar dig >1000 kr att köpa licensen via Inet.

Permalänk

Tack för hjälpen du ! lärorikt!<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

First things first: observera att du kommer få mycket bättre minnen till ett lägre pris om Inet inte monterar minnena. Inet är nämligen ganska larviga med att de inte vill bygga datorer med >2666Mhz minnen, vilket beror på att tillverkarna av moderkort anger att det är "standard". Det är tämligen fånigt, med tanke på att standarden de facto är 3K och uppåt. Här på Sweclockers skulle de flesta rekommendera att du köper minnen specade för 3.2KMhz. Att driva minnen i dessa hastigheter med en Maximus-bräda mätbar kommer inte leda till någon livscykelförsämring.

Jodå, Inet monterar även minnen med högre hastighet än standard.
https://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dat...
"Om du väljer minnen med högre hastighet än den rekommenderade för din plattform kommer vi välja en passande minnesprofil om det finns att tillgå, annars levereras datorn med standardhastigheter."

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Jodå, Inet monterar även minnen med högre hastighet än standard.
https://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dat...
"Om du väljer minnen med högre hastighet än den rekommenderade för din plattform kommer vi välja en passande minnesprofil om det finns att tillgå, annars levereras datorn med standardhastigheter."

I stand corrected!

Eftersom det inte ens går att välja snabbare minnen när man sätter ihop kundvagnen trodde jag de var helt rigida på den punkten. Har även läst här på SC att Inet har tuffare krav än t.ex. Webbhallen, som också har vissa krav. Eftersom jag alltid bygger själv har jag ingen egen erfarenhet av deras monteringstjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Furrreboy:

Tack för hjälpen du ! lärorikt!<3

Oj, såg precis att flera av produkterna i varukorgen jag länkade höjdes efter klockslaget. Mellandagsredan var verkligen en mellandagsrea... oftast brukar de ju köra även över nyårshelgen. Grafikkortet och processorn åkte upp i pris bl.a.