Permalänk
Medlem

RaspberryPi server - Ett snabbt litet julprojekt

Tänkte bara dela mig mig ett litet projekt jag slängde ihop idag.

Behövde en SQL-server för att ha på landstället som synkar upp Kodi mellan alla tv-apparater då jag ville hålla Ipsectunneln till enbart mediatrafik. Samt att den kör PiHole DNS och lite annat smått och gott.

Hårdvara:

Raspberry Pi 3b+
Sata-USB adapter köpt på ebay för åratal sedan
Kingston A400 SSD (strippad på case)
Orginal Raspberry nätadapter
Egendesignat case

Besök galleriet här

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Snyggt byggt.
Alltid lika nice när man strippar USB grejjer på sitt case och trycker in i sin Pi!

Glöm inte kylflänsar på CPU och LAN-chippet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Snyggt byggt.
Alltid lika nice när man strippar USB grejjer på sitt case och trycker in i sin Pi!

Glöm inte kylflänsar på CPU och LAN-chippet.

Tack!

Tror jag kanske har kylflänsar liggandes i någon låda.. så låg last på denna så svårt att se att det kommer behövas dock

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Tänkte bara dela mig mig ett litet projekt jag slängde ihop idag.

Behövde en SQL-server för att ha på landstället som synkar upp Kodi mellan alla tv-apparater då jag ville hålla Ipsectunneln till enbart mediatrafik. Samt att den kör PiHole DNS och lite annat smått och gott.

Besök galleriet här

5 poäng för snyggt bygge!

Jag tycker det låter intressant, men kan du utveckla lite vad det är du gjort?
En SQL server som synkar Kodi, menar du då att du har en RPi till alla tv-apparater, i huset. Men stänger du ned i vardagsrummet, ska du kunna "resume" i sovrummet? Förstår jag det rätt då?
Ipsectunnel får jag nog googla :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weedrea:

5 poäng för snyggt bygge!

Jag tycker det låter intressant, men kan du utveckla lite vad det är du gjort?
En SQL server som synkar Kodi, menar du då att du har en RPi till alla tv-apparater, i huset. Men stänger du ned i vardagsrummet, ska du kunna "resume" i sovrummet? Förstår jag det rätt då?
Ipsectunnel får jag nog googla :).

Tackar

Ja, precis! Kör en Raspberry Pi vid varje TV med Kodi och de delar SQL-server så precis som du säger så går det att stanna på en tv och fortsätta på en annan där man avslutade. Fördelen utöver det är att alla delar samma bibliotek så uppdaterar du biblioteket på en så uppdateras det för alla.

IPSec = VPN-tunnel som förbinder nätverket ute på landstället med mitt nätverk hemma, på så sätt kan jag komma åt mina servrar med media och live-TV (ArgusTV Server) och behöver inte ha något större lagringsutrymme ute på landet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Tackar

Ja, precis! Kör en Raspberry Pi vid varje TV med Kodi och de delar SQL-server så precis som du säger så går det att stanna på en tv och fortsätta på en annan där man avslutade. Fördelen utöver det är att alla delar samma bibliotek så uppdaterar du biblioteket på en så uppdateras det för alla.

IPSec = VPN-tunnel som förbinder nätverket ute på landstället med mitt nätverk hemma, på så sätt kan jag komma åt mina servrar med media och live-TV (ArgusTV Server) och behöver inte ha något större lagringsutrymme ute på landet.

Av ren nyfikenhet, varför inte en plex-server + klienter?

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Tackar

Tack! Alltid najs att bli lite klokare
Är SSD ett krav för hastigheten, eller vad tror du man klarar sig på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weedrea:

Tack! Alltid najs att bli lite klokare
Är SSD ett krav för hastigheten, eller vad tror du man klarar sig på?

Nej då, det går lika bra att köra på vad som. Enda gången databasen verkligen får jobba är när man uppdaterar biblioteket och hastigheten om du skulle köra SQL på en Raspberry (utan SSD) är väl motsvarande den vanliga databasen som ligger i bakgrunden lokalt annars.

Sen är det inget krav att databasen ligger just på en RPi, MySQL kan du köra på i princip alla operativssystem om du t.ex. skulle vilja ha databasen på en vanlig windowsdator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Av ren nyfikenhet, varför inte en plex-server + klienter?

Kör plex också för mobiler och plattor men den största faktorn varför det inte är en primär lösning är att det inte stödjer min TV-server.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Nej då, det går lika bra att köra på vad som. Enda gången databasen verkligen får jobba är när man uppdaterar biblioteket och hastigheten om du skulle köra SQL på en Raspberry (utan SSD) är väl motsvarande den vanliga databasen som ligger i bakgrunden lokalt annars.

Sen är det inget krav att databasen ligger just på en RPi, MySQL kan du köra på i princip alla operativssystem om du t.ex. skulle vilja ha databasen på en vanlig windowsdator.

Sitter med
2 st RPI 2, model B
1 st Rpi 1
1 st Rpi 3

Så försöker hitta lite roliga användningsområden för dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weedrea:

Sitter med
2 st RPI 2, model B
1 st Rpi 1
1 st Rpi 3

Så försöker hitta lite roliga användningsområden för dom

Haha ja, blir lätt att man samlar på sig Snabbt räknat om jag inte glömt någon så har jag 1 st RPi 2 B, 6 st RPi 3, 1 st RPi 3 B+

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Haha ja, blir lätt att man samlar på sig Snabbt räknat om jag inte glömt någon så har jag 1 st RPi 2 B, 6 st RPi 3, 1 st RPi 3 B+

Har du gjort några fler roliga projekt?
Någon anledning att du körde Raspberry Pi 3b+ för detta projekt?
i teorin, hade RPi 2 klarat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weedrea:

Har du gjort några fler roliga projekt?
Någon anledning att du körde Raspberry Pi 3b+ för detta projekt?
i teorin, hade RPi 2 klarat det?

Nja, mest mediacenters, PiHole och en OctoPrintserver till min 3D-skrivare. PiHole kan jag rekommendera som ett rent nyttoprojekt, skönt att slippa en del av reklamen på nätet iaf! Om du har Facebook så gå med i gruppen "Raspberry Pi Projects", där dyker det upp massa saker hela tiden som kanske kan ge lite inspiration.

Att det vart en 3b+ nu vart mest för att jag var nyfiken på hur den nya var ställt mot RPi 3, hade säkerligen fungerat lika bra med 2'a även om man går miste om en del av hastigheten då RPi 3B+ = ~250 Mbit (1 Gbit begränsat av USB-kopplingen internt) gentemot 100 Mbit nätverkskort på de tidigare modellerna

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjusigt! 👌

Skickades från m.sweclockers.com