Permalänk
Medlem

@GuuFi: Intressant video, det är en ganska stor skillnad vid överklockning.

@Trunk: Tack för tipset.

@aragon: Jag har inte tillräckligt med pengar för att ge mig på custom vattenkylning, sen hade jag varit livrädd för att starta datorn ifall det skulle läcka någonstans.

@DJ-SAAB: Tack för infon! Mina minnen sträcker sig ca 35mm från moderkortet. I värsta fall får jag köra med en fläkt. Enligt mina mätningar så borde den gå in i chassit.

Får nog bli en NH-D15, så får jag helt enkelt välja ett moderkort och cpu där den passar sen när jag köper nya delar. Eller sälja den.

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Har man en dyr, överklockningsbar CPU så ska man aldrig snåla på kylningen.
Mår lite illa varje gång jag ser en kundkorg med en CPU för 4000-5000:- ackompanjerad av en kylare för 300:-

Har du samma känslor när du ser en lite sportigare bil som inte är trimmad? Eller när folk inte gör en professionell kalibrering av sin hemmabio?

Vissa vill helt enkelt bara köpa en bra produkt och låta den sköta sitt. Har man inte intresset är det inte alltid lönt att spendera flera timmar och extra pengar för att få en processor som presterar ett par procent extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Har du samma känslor när du ser en lite sportigare bil som inte är trimmad? Eller när folk inte gör en professionell kalibrering av sin hemmabio?

Tycker att din jämförelse haltar en hel del.
Vad har att hålla nere temperaturen på en processor med trimmade bilar att göra?

Blandar vi in överklockning så är det verkligen inte samma sak att överklocka en processor som det är att trimma en bil - varken i tid investerat, kostnad eller riskfaktor.

Även om man inte överklockar så är det dumsnålt att köpa en 300-kronors kylare till t.ex. en i9-9900k.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.