Ny W10 användare. Tips & tricks?

Permalänk

Ny W10 användare. Tips & tricks?

Dags för ny burk och dags att ta klivet in i W10 världen. Jag är alltid sist med att gå över till nyare versioner så jag valde att inte ta gratisuppdateringen från mitt nuvarande W7.

Av vad jag har hört så skall det finnas (ha funnits?) en hel del "skräp" som kommer med en W10 installation. Windows tiles, games, blaha etc. och annat "bloat". Skall även finnas en hel del inställningar vad gäller rapportering, cloud-tjänster och andra services som W10 kör som man kanske vill stänga av.

Som en helt färsk W10 användare på en lika färsk installation, vad borde jag göra? Finns det en "to-do" list som ni går igenom för att avinstallera eller deaktivering oönskade saker? Dela med er!

Tack!

(Jag använde bara det mest basic i Windows och kör datorn som ren spelmaskin)

Permalänk

@Överkill:
Hej, jag precis som du var skeptisk och sen med att konvertera.
Jag använder mig av skriptet ”Decrapifier v3” vid samtliga nyinstallationer av W10.
Ett simpelt powershellscript där du kan ta bort/ändra det du inte önskar.

Kanske inte för alla, men ett tips iaf
https://community.spiceworks.com/scripts/show/4378-windows-10-decrapifier-1803-1809

La till länk
Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

Det jobbigaste med windows 10 är den uppenbara grafiska ambivalens som utstrålas... Man har både en "inställningar" och en kontrollpanel. Men för att komma till kontrollpanelen där du kan göra mer än i inställningar, så gör man enklast i att använda sökfunktionen vilket känns sjukt dumt. Det är som att man försöker polera två bajskorvar samtidigt och tänka att två bajskorvar är bättre än en.
Hur som helst, få inte panik... Kontrollpanelen finns där gömd i bakgrunden.

Vad gäller dina frågor i övrigt brukar jag bara neka till allt som har med att dela med sig av information att göra vid installationen. Platstjänster brukar jag tillåta däremot.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Gällande kontrollpanelen och annat du kanske hade i den gamla startmenyn så går ju det mesta att lägga till i den nya. Bland det första jag gjorde var att lägga in kontrollpanelen som en egen "tile" ungefär i samma position som den låg i windows 7. Annars ganska klart egentligen för min del. Ta bort allt du inte vill ha för det finns massor av bloat. Kan även nämna att alla "spionfunktioner" går att stänga av redan under installationen, vilket jag gjorde. Ja, alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Bra tråd, kommer besökas när det är dags för mig att "ta steget" :).

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag klarade inte av nya startmenyn i varken Win 8 eller 10 så jag kör Classic Shell och har Win 7 look på det hela, vilket för mig är otroligt mycket skönare.

Sen använder jag O&O "Shut up Win10" för att stänga av diverse funktioner.

En del registerändringar har jag gjort för att få bort Mappar, åtgärdscenter osv. Jag brukar googla fram sånt som jag stör mig på, man hittar alltid en fix nånstans.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |