Tips på 3 månader gratis Tidal Hifi

Permalänk
Medlem

Tips på 3 månader gratis Tidal Hifi

Om man installerar en app från appstore/play butik som heter:Sennheiser CapTune App, så kan man därifrån signa upp sig till Tidal och få dessa 3 månader gratis innan de drar 199kr/mån för tjänsten.

Grejen är att jag upptäckt något som heter MQA och är en Hi-Res Audio tjänst, som bland annat en del mobiler kan dra nytta av ( har en Sony xz3 och innan den en LG V30 )

Och enligt källor :https://www.whathifi.com/advice/high-resolution-audio-everything-you-need-to-know
så kan man köra Master utan extra kostnad via Tidal Hifi och därmed få Hi-Res Audio till exempelvis din mobil.

Ska fortsätta att testa om jag verkligen kan streama Master till mobilen via mobil appen.

På desktop appen i windows fungerar det fint i alla fall och med samma låt spelandes via Spotify premium, så kan även mina gamla öron ( 52 år) höra en skillnad på separation av instrument och en större rymd i Tidal Master.

På datorn har jag en dac/amp som heter Aune x1s, med ett par Sennheiser HD 58X hörlurar som referens.

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem

Svarar mig själv här efter att ha testat Tidal appen på min Sony xz3. Det gick inte att streama i Master quality, endast Hifi ( vilket redan där ska vara lossless )

Men jag tror att det ska fungera på t.ex LG V30. Har inte den kvar, men kolla gärna om någon sitter på en sådan mobil.

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Jag satt och funderade på att skaffa en månad för att jämföra mot Spotify. Jag har gjort det tidigare, men då var hörlurarna inte inspelade och jag körde tidal på en iPad med usb-dongel till DAC. Då hörde jag ingen skillnad på Spotify och tidal hifi. Nu blir det via datorn istället.

Jag kör med Denon AHD7200 och en Denon 300USB. Ska bli kul att prova MQA med dragonfly red också som jag har för mig stöder det. (Och nä, jag är inte torsk på hifiklubben men de har lyckats ha det jag behövt till bra priser senaste åren).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen större roll dock, eftersom Master bara ger tillgång till plojformatet MQA. Det man vill åt är lossless-streamningen, och det får man via "Hifi".

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicata:

Svarar mig själv här efter att ha testat Tidal appen på min Sony xz3. Det gick inte att streama i Master quality, endast Hifi ( vilket redan där ska vara lossless )

Men jag tror att det ska fungera på t.ex LG V30. Har inte den kvar, men kolla gärna om någon sitter på en sådan mobil.

Efter en uppdatering av Tidal appen, så fungerar det nu att köra med Master i mobilen. Tanken är att jag ska via LDAC streama den signalen till min förstärkare ( Sony DN 1080 ) och därmed kunna få ur den teoretiskt högsta kvalitén vidare till mina högtalare i hemmasystemet.

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicata:

Efter en uppdatering av Tidal appen, så fungerar det nu att köra med Master i mobilen. Tanken är att jag ska via LDAC streama den signalen till min förstärkare ( Sony DN 1080 ) och därmed kunna få ur den teoretiskt högsta kvalitén vidare till mina högtalare i hemmasystemet.

Har du en MQA-kompatibel dac då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicata:

Om man installerar en app från appstore/play butik som heter:Sennheiser CapTune App, så kan man därifrån signa upp sig till Tidal och få dessa 3 månader gratis innan de drar 199kr/mån för tjänsten.

Grejen är att jag upptäckt något som heter MQA och är en Hi-Res Audio tjänst, som bland annat en del mobiler kan dra nytta av ( har en Sony xz3 och innan den en LG V30 )

Och enligt källor :https://www.whathifi.com/advice/high-resolution-audio-everything-you-need-to-know
så kan man köra Master utan extra kostnad via Tidal Hifi och därmed få Hi-Res Audio till exempelvis din mobil.

Ska fortsätta att testa om jag verkligen kan streama Master till mobilen via mobil appen.

På desktop appen i windows fungerar det fint i alla fall och med samma låt spelandes via Spotify premium, så kan även mina gamla öron ( 52 år) höra en skillnad på separation av instrument och en större rymd i Tidal Master.

På datorn har jag en dac/amp som heter Aune x1s, med ett par Sennheiser HD 58X hörlurar som referens.

Hittar inte i appen vart man signar upp till Tidal. Ca vart i appen gör man det? Edit: Hittade!

Nice find, tack!

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Har du en MQA-kompatibel dac då?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du menar den i mobilen,så har jag förstått att den ska vara kompatibel att avkoda MQA , likväl som t.ex LG V30/V40/G7

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk

Grymt tips. Kul att testa tidal I 3 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicata:

Om du menar den i mobilen,så har jag förstått att den ska vara kompatibel att avkoda MQA , likväl som t.ex LG V30/V40/G7

Aha, det är jag som inte hänger med i alla nya trådlösa format. Men vad jag kan se så kan LDAC "bara" strömma 24/96 som högst, medan om du kört via kabel och MQA-kompatibel hårdvara kunnat få ut 24/192. Sedan så spelar det ju ingen roll ändå eftersom det är väldigt oklart huruvida dessa skillnader är hörbara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Aha, det är jag som inte hänger med i alla nya trådlösa format. Men vad jag kan se så kan LDAC "bara" strömma 24/96 som högst, medan om du kört via kabel och MQA-kompatibel hårdvara kunnat få ut 24/192. Sedan så spelar det ju ingen roll ändå eftersom det är väldigt oklart huruvida dessa skillnader är hörbara.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med om att det lite för mycket ibland, med olika format och att jag inte riktigt hänger med i krokarna ibland.

Anledningen till att jag nu försöker få det att fungera så bra som möjligt, är att jag skaffade en Sony reciever och den har en söt klisterlapp där det står " Hi Res Audio" på och enligt den så ska det gå att streama t.ex LDAC från mobiler i en schysst hastighet/kvalité och när jag dessutom "råkade" införskaffa en Sony xz 3 med likaledes LDAC möjligheter, så tänkte jag att ett gott möte där vore intressant.

Så Tidal prövas nu med "Master Qualité" från mobil till hemmasystem och tycke uppstod måste jag säga. Men placebo effekten är hård och mina skruttiga öron hör väl inte högre än 15-16kHz ändå, så Spotify Premium räcker nog säkert till skulle jag tro.

När jag går in i mobilens utvecklarinställningar och kollar, så kan den skyffla iväg 990 kbit/s eller 909 kbit/s som bäst och 32 bitar per sampling, samt 96 kHz i samplingsfrekvens. Säger mig inte så mycket och jag inser att trådbundet är bäst ändå.

Men måste nog erkänna att det börjar bli riktigt bra nu med blåtand i högsta kvalité och att jag också gärna skulle vilja ha ett par Sony WH-1000XM3.

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem

Jag kör också Tidal HiFi men främst är det för att volymen blir så mycket högre i bilen, då mitt slutsteg inte riktigt kan leverera den effekt jag önskar. Men Master kanske inte ens skulle fungera i en Samsung S8 streamad via blåtand till bilens stereo?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!

Permalänk
Skrivet av hundburgaren:

Tack för tipset! Jag satt och funderade på att skaffa en månad för att jämföra mot Spotify. Jag har gjort det tidigare, men då var hörlurarna inte inspelade och jag körde tidal på en iPad med usb-dongel till DAC. Då hörde jag ingen skillnad på Spotify och tidal hifi. Nu blir det via datorn istället.

Jag kör med Denon AHD7200 och en Denon 300USB. Ska bli kul att prova MQA med dragonfly red också som jag har för mig stöder det. (Och nä, jag är inte torsk på hifiklubben men de har lyckats ha det jag behövt till bra priser senaste åren).

Skickades från m.sweclockers.com

Om det går att koppla dragonfly red till en billig Xiaomi telefon så borde det även gå att koppla till en Sony Mobile
Kolla denna Youtube video
https://youtu.be/bsc8H-ffzLY
sedan så blir det nog bäst kvalité om man drar en kabel till receivern istället för att sända ljudet via Bluetooth . Det blir ju trots allt en konvertering och risk för störningar

Permalänk
Skrivet av spicata:

Om man installerar en app från appstore/play butik som heter:Sennheiser CapTune App, så kan man därifrån signa upp sig till Tidal och få dessa 3 månader gratis innan de drar 199kr/mån för tjänsten.

Grejen är att jag upptäckt något som heter MQA och är en Hi-Res Audio tjänst, som bland annat en del mobiler kan dra nytta av ( har en Sony xz3 och innan den en LG V30 )

Och enligt källor :https://www.whathifi.com/advice/high-resolution-audio-everything-you-need-to-know
så kan man köra Master utan extra kostnad via Tidal Hifi och därmed få Hi-Res Audio till exempelvis din mobil.

Ska fortsätta att testa om jag verkligen kan streama Master till mobilen via mobil appen.

På desktop appen i windows fungerar det fint i alla fall och med samma låt spelandes via Spotify premium, så kan även mina gamla öron ( 52 år) höra en skillnad på separation av instrument och en större rymd i Tidal Master.

På datorn har jag en dac/amp som heter Aune x1s, med ett par Sennheiser HD 58X hörlurar som referens.

Android telefonerna tydligen problem med att skicka ut 24-bitars ljud . Även om det kan gå att komma runt problemet . Enligt denna artikel
Troligen tycker Android utvecklarna att det räcker med 16 bitar 🤔 https://hifitrends.com/2019/03/21/how-to-get-the-best-mqa-aud...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Spelar ingen större roll dock, eftersom Master bara ger tillgång till plojformatet MQA. Det man vill åt är lossless-streamningen, och det får man via "Hifi".

MQA är är inte blaj format experter vara bättre än DSD
Utan en kram kan packas in i flac containern .Det är nog det Tidal gör
Rather than being a new file type to sit alongside FLAC, WAV et al, MQA files can instead be packaged inside any lossless container such as FLAC, WAV or Apple Lossless. You will need compatible https://www.whathifi.com/advice/mqa-audio-what-it-how-can-you...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av spicata:

Svarar mig själv här efter att ha testat Tidal appen på min Sony xz3. Det gick inte att streama i Master quality, endast Hifi ( vilket redan där ska vara lossless )

Men jag tror att det ska fungera på t.ex LG V30. Har inte den kvar, men kolla gärna om någon sitter på en sådan mobil.

Det tydligen Sony Walkman du ska ha du om du vill ha MQA kram från tidal. Om du vill ha en Sony alltså
Artikeln ANTYDDER ATT DETTA ÄR DEN FÖRSTA BARBARA PRODUKTEN SOM KAN SPELA MQA FRÅN TIDAL
https://www.digitalmusicnews.com/2019/09/09/sony-streaming-wa...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrev fel
Permalänk
Inaktiv

Kör tidal via dator till min Hegel förstärkare och ljudet är otroligt bra, har en Oppo BDP-95 och den har alltid varit den del av min anläggning som gett bäst digitalt ljud och jag hör ingen skillnad med Tidal HIFI, först när jag spelade lät de inte så bra men sedan upptäckte jag att man kunde ställa in fler grejer i programmet, Lås volymen vilket inte gav någon skillnad, Använd Exklusivt Läge däremot gjorde stor skillnad, ljudet blev i princip dubbelt så högt och sedan kryssade jag i Passthrough MQA men där hade jag svårare att höra någon skillnad, hur som helst så är jag nöjd och nu när jag sålt iväg min Oppo och bara har skivspelare så är Tidal perfekt ersättare till min Oppo.

Permalänk
Inaktiv

Har installerat ett program som gör att man kan spara musik från tidal i datorn, man måste dock spela upp musiken i datorn och då spelas musiken in via programmet i de format man önskar, funkar riktigt bra, har sparat flera Master skivor i 24 bit, blir ingen försämring i ljudet, har testat att streama från tidal och sedan spelat upp samma låt som jag sparat i Jriver och jag hör ingen skillnad, spelar in i 24 bit 96 khz och filerna ligger på mer en 4000 Kb/s.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Har installerat ett program som gör att man kan spara musik från tidal i datorn, man måste dock spela upp musiken i datorn och då spelas musiken in via programmet i de format man önskar, funkar riktigt bra, har sparat flera Master skivor i 24 bit, blir ingen försämring i ljudet, har testat att streama från tidal och sedan spelat upp samma låt som jag sparat i Jriver och jag hör ingen skillnad, spelar in i 24 bit 96 khz och filerna ligger på mer en 4000 Kb/s.

Hittat Fiio player till Android. Kör tillfälligt BT via telefonrn. Låter ok. Jag skall se senare. Har lite andra projekt för det blir andra skojiga projekt.

Permalänk