Är ni kvar, som sa att fler kärnor på en cpu ej kommer behövas i spel i framtiden.

Permalänk
Medlem

7700K spöar fortfarande 2700X i spel så inget har väl direkt förändrats @EneRgiZE_MFZ83

Permalänk
Sötast
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.

Jag hade en diskussion på forumet för ca 2-3 år sen, och då menade jag på att att 6 och 8 kärnor kommer
bli mer optimerade för spel i framtiden, men då var det vissa medlemmar här på sidan som sa att det ej kommer att ske
att 8 kärnor blir användbart i spel utan endast program. Och jag vänder mig till er nu igen som sa så då, om någon känner sig träffad kanske ?

Kolla nu 3 år efter på speltitlar som The division 2 tex och flera andra titlar som kommer ut snart då
sätter ju tillverkarna just det jag sa då, tex AMD Ryzen 7 1700 men även starkare cpu som tex 2700 x om man vill ha RTX funktion.

Eller är detta bara en lögn ifrån tillverkarna nu när bevis finns att 6 och 8 kärnor blir mer användbart även i spel ?

När man skriver och läser mycket på ett forum så sparar det tid för alla om man kortar ner sin text så mycket som möjligt.
Jag läste hela ditt inlägg och lyckades korta ner det såhär.

"HA!, Jag hade rätt!"

Edit: La till ett utropstecken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

När man skriver och läser mycket på ett forum så sparar det tid för alla om man kortar ner sin text så mycket som möjligt.

"HA, Jag hade rätt!"

Tycker du är lite väl gnällig nu.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Avstängd

Om man vill ha mer detaljerade svar på detta inför faktiskt val av processor inför inköp så rekommenderar jag att man spenderar tid på att läsa de hårdvarutester som länkats i trådarna om respektive processor här på forumet och vad aktuell processortyp ursprungligen är designad för så att man väljer korrekt typ för de arbeten man tänkt att den skall utföra.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

4 kärnor räcker bra till ännu i dagens spel om det är 4C/8T (Intel i7-6700/7700). Men blir irriterad på folk som fortfarande påstår att allt över 4C/4T är onödigt i spel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Vad skulle ni rekommendera 6 eller 8 kärnor är lite osäker ifall 8 kärnor är värt priset?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problemet är att det är så få uppgifter som är "lätt" att parallellisera över flera trådar i just spel och det vanligaste är/har varit Input, Nätverk, Fysik, Ljud och Rendering.

Nu på senare tid så har de grafiska API'erna (Vulkan, DX11/DX12) bättre inbyggt stöd för multitrådning och det är där som vi har sett den största skillnaden idag. Hur många trådar API'erna kan använda effektivt innan synkroniseringsprocessen genererar för mycket overhead låter jag någon annan stå för

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

I5 7600k@4800mhz leker väl fortfarande med de stora pojkarna med 8+ kärnor i spel?

Nej, den blir tyvärr akterseglad i multiplayerspel. Nu är nog kanske BFV extremt cpu-beroende, men jag tror det är normen framöver hur multiplayer kommer fungera. Däremot behövs inte fler trådar än kärnor om du har 6 kärnor. Man kan med fördel slå av HT och i stället klocka 200mhz mer och få ut bättre prestanda.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk

Även i BF 5 så går 7700k om 2700X om inte grafikkortet sätter stop

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcusOCZ:

Nej, den blir tyvärr akterseglad i multiplayerspel. Nu är nog kanske BFV extremt cpu-beroende, men jag tror det är normen framöver hur multiplayer kommer fungera. Däremot behövs inte fler trådar än kärnor om du har 6 kärnor. Man kan med fördel slå av HT och i stället klocka 200mhz mer och få ut bättre prestanda.

https://static.techspot.com/articles-info/1754/images/2018-11-25-image.png

Klart den står sig bra. Men visst, den leker väl inte längre i topp i just BFv. (Som verkar representera 99% av alla spel på marknaden tydligen, ett spel som få spelar idag.. men men. )

Fortfarande imponerande av en sådan gammal 4-kärnig prolle att ge 84FPS vid 1080P@Ultra.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu:

Den får nog liknande problem i tex PUBG också även om skillnaden kanske inte är lika stor där.
Hade varit SÅ mycket bättre om dom mäter frametime också. Gamersnexus gör det, men dom har för få spel i sina tester.
Den duger nog utmärkt i de flesta singleplayerspelen i varje fall.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Även i BF 5 så går 7700k om 2700X om inte grafikkortet sätter stop https://youtu.be/cAsyo8gIyys?t=355

Jo men en 7700k är ju 4C/8T. Så vi kan ju typ lika gärna säga att den är "åttakärnig". Var inte det vitsen med diskussionen lite?

En 7600 hänger ju inte alls med med sina 4C/4T som jämförelse. Min 3570K rentav gråter när man lirar BF5 eller många andra nya spel med den. The Division...Assassin's creed origins/odyssey är andra exempel där den håller tillbaka mig duktigt. The division har förövrigt två år på nacken.

Var ju en tid då en i7a inte hade något övertag mot en i5a i spel typ förutom kanske att de ofta klarade lite högre frekvenser och pga det blev "ultimata". Den tiden är ju helt förbi. Nu sopar ju i7or mattan med i5or fullständigt i allt fler spel. De gamla 4C/4T i5orna dvs. De nya i5orna med 6C/6T hänger med förstås...just pga de har mer än 4 kärnor.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Absolut klart att deras argument kommer att hållas med 4 kärnor ett bra tag till, men redan nu ser vi en liten sväng, som dom då menade för 3 år sen på ej kommer ske.

Nu tror jag du övertolkat vad folk har sagt. Jag har då aldrig sett någon säga att det ALDRIG kommer hända, bara att det kommer ta lång tid. Och om det först nu börjar hända grejer på den fronten så är jag benägen att hålla med om att det tagit väldigt lång tid att göra den anpassningen. (Jag har inte så bra koll på hur utvecklingen varit de senasteåren. Jag går enbart på det du säger.)

Permalänk

@Zemlan: Ja, om alla får köra i 2,8GHz så ser man tydligare att antalet kärnor/trådar och IPC spelar in

OBS att detta test är i singel och inte multiplayer, de som är 4c/4t dippar ännu mer där

Visa signatur

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem

Är ni kvar på forumet, ni som rekommenderade Phenom II X6 och Bulldozer för att de skulle vara framtidssäkra och bli snabbare än Intels motsvarigheter bara pga fler kärnor?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Är ni kvar på forumet, ni som rekommenderade Phenom II X6 och Bulldozer för att de skulle vara framtidssäkra och bli snabbare än Intels motsvarigheter bara pga fler kärnor?

En bulldozer som går i 8,8ghz slår det mesta även idag skulle jag tro

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

En bulldozer som går i 8,8ghz slår det mesta även idag skulle jag tro

hm, världsrekordet med kväve för bulldozer ligger på 8.429GHz

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

En 3770k fungerar bättre i spel än Ryzen 1600.

Nu ljög du bra

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

hm, världsrekordet med kväve för bulldozer ligger på 8.429GHz

Vet att jag läst 8,8 back in the days, hittade denna lite snabbt.
https://www.google.com/amp/s/amp.tomshardware.com/news/amd-bu...

Edit 9ghz
https://www.google.com/amp/s/amp.tomshardware.com/news/amd-fx...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

"HA!, Jag hade rätt!"

Edit: La till ett utropstecken

Om det är jobbigt med text finns ju instagram.

Permalänk
Sötast
Skrivet av henkiii:

Om det är jobbigt med text finns ju instagram.

Tror att du missade poängen

Permalänk
Medlem

Jag kan inte komma ihåg att jag någonsin läst folk som sagt att det aldrig kommer vara framtiden med fler kärnor. Det som alltid diskuterats är det nuvarande behovet och eventuellt "framtidsbehov".
Jag minns väl hur många sprang runt och sa att alla FX-proppar skulle spöa skiten ur Intels motsvarigheter så fort spel nyttjade fler trådar, oj vad bulldozer skulle prestera då. Men så blev det aldrig.

Idag finns det helt klart spel som kan nyttja flera kärnor än 4, även om det är långt ifrån alla som gör det. Verkar mest handla om nya AC och battlefield/front spelen som alla pratar om som exempel.

Men frågan är snarare, som alltid, behövs det?
Om du sitter på en låt oss säga 8350k idag, 4 kärnor. Är det ospelbart? För det är det faktiskt inte.
Faktum är att även en 8350k är mer än nog processor för att lira allt du vill på utan bekymmer.

Sedan kommer folk och slänger på massa konstiga scenarion där den kanske inte ger 120fps+ och tycker inte det är bra nog. Så kan det vara, men alla har olika krav.

Min gamla 2700k som min syster nu använder, tuggar på fint än idag. Kan spela precis alla spel. Jag bytte enbart till en 8700k för att jag själv gärna försöker mig upp emot 120fps i och med 120hz skärm. Men det är långt ifrån ett krav för mig och mer bara för att jag kan.

Att köpa en processor 3-4-5-6år sedan för att framtidens spel kan nyttja 6 eller 8 kärnor istället för de vanligare 4 kärnor som många processorer hade då är bara dumt.

https://www.sweclockers.com/test/25900-intel-core-i7-2600k-oc...
är ganska intressant att läsa.
I detta test presterar även 8350k lika bra som en 2600x, och i många fall till och med bättre.
Vilket inte bör stämma alls om det nu är så att kärnor är lösningen till allt.

Så visst, vi är på väg på att ha mer nytta för flera kärnor. Men det vi alla pratade om flera år sedan var att när det väl händer, kommer processor X Y eller Z vara så pass gammal att det inte är någon mening med det hela ändå.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en 12 kärnig cpu är nöjd med den mycket för den klara av många saker samtidigt ok att den inte är snabbast i spel.
Men strimar man till tv sen skypar och spelar så har den kraft.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

@Elghinnarisa: Läget blir annorlunda med i3-8350K om man t.ex. tittar på Battlefield multiplayer. Rejält efter i5-8400 med 6 kärnor.

https://www.sweclockers.com/forum/post/17733002

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

ja men det som står i guinness rekordbok, de du länkar till kör ju bara 2 core

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är bilden med processorerna i stockfrekvens eller överklockade? Vart kommer bilden ifrån?

Permalänk
Medlem

4/8 kommer stå sig bra ett tag till tror jag 6/12 kommer va helt lugnt i nånga år framöver, i alla fall på intel sidan. Blir inte lika klok på ryzen dock.. var nära på å ta steget till amd men lägsta fpsen i spel som assassin creed fick mig å hålla mig till Intel igen.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Inaktiv

Anledningen till att de börjar optimera spelen för fler än 4 kärnor idag är såvitt jag vet för att de är så illa tvungna. Beräkningskraften per kärna har för längesedan stagnerat och ska man kunna köra de tunga beräkningarna på CPU så får man sprida det över fler kärnor trots att det är långt ifrån optimalt.
En någorlunda känd techtuber har förklarat att x86 arkitekturen är allt annat än lämpad för så kärnor/trådar per CPU som önskas idag. Istället är det ARM vars arkitektur skalar väldigt bra mot många trådar som förväntas bli ersättaren i dagens PCs inom bara ett fåtal år.

En ensam kärna/CPU på 40GHz med program optimerade för enkeltråd hade förmodligen varit mycket bättre för alla persondatorer prestandamässigt.

Permalänk
Datavetare

Även denna tråd spinner på samma tema.

Tror väldigt få säger "spel kommer aldrig behöva / kunna använda fler kärnor".

Vad däremot alla utom de som dagligen jobbar med parallellprogrammering rätt konsekvent gör är att grovt överskatta hur fort denna övergång kommer att gå.

Vidare missar nog väldigt många hur svårigheten med att nyttja flera kärnor är relaterad till hur många kärnor man startar från. Det är inte motsvarande arbetsinsats att gå från att lyfta ett program till att nyttja två kärnor effektivt till att nyttja fyra kärnor som att lyfta programmet från att nyttja fyra kärnor effektivt till att nyttja åtta kärnor.

Svårigheten ökar exponentiellt!

Jämför man i7-7700K mot 1800X så drunknar eventuella framsteg som gjort på att använda flera kärnor rätt mycket i den varians man kommer av urvalet av speltitlar. D.v.s. på två år har egentligen inget hänt mellan att ha 4C/8T och 8C/16T. Men om tio år kommer det garanterat vara så att man kan klart mäta en relativ skillnad mellan dessa två konfiguration.

DX12/Vulkan är inte på något sätt en silverkula. Tittar man på utvecklingen för spel de senare 7-8 åren kan det rätt mycket beskrivas m.h.a. Gustafsons lag. D.v.s. hur väl man utnyttjar många kärnor i spel är primärt en funktion av hur snabbt komplexiteten i spelvärldarna växer.

HardwareInfo har relativt nyligen testat hur 18 st spel fungerar ihop med ett GTX 1080 Ti från 2C/4T till 10C/20T. En intressant observation är att "medium" uppvisar något bättre skalning med CPU-kärnor jämfört med "ultra" (vilket egentligen inte är så förvånande, ultra medför med kommunikation med GPU och GPUn är en stark serialiserade moment, se Amdahls lag)

I 2560x1440 ultra är det rätt liten skillnad redan från 2C/4T!

Huvudpunkten man ska ta med sig är: väldigt sällan det är ett bra val att "försöka vara framtidssäker" i sitt val. Välj det som är bäst idag, lägg på lite marginal om ekonomin tillåter.

Andra man ska ta med sig: det kommer inte att dyka upp några magiska optimeringar för en viss CPU, sådant var relevant när CPUer inte utförde spekulativ körning och innan de dynamiskt kunde anpassa sig för aktuella omständigheter. Självklart kan det finnas rena buggar som påverkar en viss CPU-modell, var ju två-tre spel som hade just sådana problem och man upptäckte efter lansering av Ryzen.

Men rent generellt: nej, det är inte så man bedriver programutveckling 2019. Finns definitivt optimeringar som man kan göra, framförallt kring parallellprogrammering. Men dessa är långt mer bundna till saker som minneskonsistensmodell än CPU-modell, d.v.s. ett metod fungerar väl för x86 (då alla x86 har samma minneskonsistensmodell) medan man tar en annan väg för t.ex. ARM (som på flera sätt skiljer sig från x86, men alla ARM:ar har samma minneskonsistensmodell). Senast idag jag satt med just den typen av optimering, jobbar med ARM, PowerPC och x86.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

@Elghinnarisa: Läget blir annorlunda med i3-8350K om man t.ex. tittar på Battlefield multiplayer. Rejält efter i5-8400 med 6 kärnor.

https://www.sweclockers.com/forum/post/17733002

Samtidigt så spöar en CPU med 6 trådar en med 16 i ett av det mest CPU krävande spel-scenariot, i en titel som är rätt bra på att sprida lasten över flera trådar.

Så vad ska vi dra för slutsats? Att vi på 10år gick från att fler än 4 trådar var onödigt till 6....

(Såklart är det dock inte så enkelt, men tydligen gillar vi svartvita svar och frågeställningar i den här tråden, men poängen är ju inte helt irrelevant i sammanhanget)