Sverige och Norge överväger att stoppa Huawei från byggnation av 5G-nätverk

Permalänk
Medlem

gör dom rätt i .... kineserna är livsfarliga!!
USA har ju stoppat dom ...... tankeställare kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocto:

Är helt enig med hur de tänker. All datalagring och utrustning som används borde förvaras och tillhandahållas av svenska leverantörer. Gäller även molntjänster. Detta skapar fler jobb samt kunskap inom landet vilket kommer behövas framöver i den allt mer IT-nyttjande samhälle vi lever i. Vidare är det en riktning åt rätt håll av säkerhetsskäl samt en tydlig fingervisning på hur fler verksamheter borde agera framöver.

De som skriver om foliehattar och annat negativt om initiativet borde fundera på om det är värt risken att känslig data eventuellt hamnar i orätta händer.

Som konsumenter kommer vi inte märka någon skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med om att det är bra med svenska produkter på vissa sätt. Men det känns lite diktatur att börja förbjuda företag att köpa vissa utländska produkter på ren spekulation. Om de lägger fram tydliga bevis så kan jag förstå det. Men jag skulle nog fortfarande vara emot ett rent förbud. Däremot får de gärna presentera bevisen och informera om varför de skulle vara ett dåligt val. Då kan konsumenterna välja bort leverantörer som använder dessa produkter. Lite som på elmarknaden. Där kan man välja leverantör efter om man är för/emot typ kärnkraft/kolkraft/vindkraft etc. Som konsument kan man också visst märka skillnad, eller hur vet du att konkurrerande företags produkter är lika bra? Huawei kanske har grejer som spöar Ericsson i både pris och prestanda? Något som i sådana fall definitivt skulle kunna ge konsumenter både billigare och bättre 5G.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

De kanske har en poäng men inte är då Amerikanska företag så mycket bättre. USA spionerar minst lika mycket som Kina. Om de inte gör egna chip i hårdvaran så letar de då fram så många bakdörrar som möjligt.

In 2013, revelations made by German paper Der Spiegel showed that the NSA was taking advantage of certain backdoors in Cisco’s routers. Cisco denied accusations that it was working with the NSA to implement these backdoors.

In 2014, a new undocumented backdoor was found in Cisco’s routers for small businesses, which could allow attackers to access user credentials and issue arbitrary commands with escalated privileges.

In 2015, a group of state-sponsored attackers started installing a malicious backdoor in Cisco’s routers by taking advantage of many of the routers that kept the default administrative credentials, instead of changing them to something else.

In 2017, Cisco, with help from a Wikileaks data leak, discovered a vulnerability in its own routers that allowed the CIA to remotely command over 300 of Cisco’s switch models via a hardware vulnerability.

- https://www.tomshardware.com/news/cisco-backdoor-hardcoded-ac...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

stoppa dom, huawei ägs ju av staten mer eller mindre i kina, jag tror inte dom har rent mjöl i påsen sorry.. om kineser en dag får makt då kommer det inte sluta bra, dom har ju redan sjuka övervakningar i kina ..

Permalänk
Medlem

Made in China står det redan på det mest, även Iphone som är Amerikanskt så vad är skillnaden. Vill dom spionera så är det nog inga som helst problem att göra det kan jag tänka mig. Google/Apple är inte direkt oskyldiga eller FB som loggar det mesta. Vad är det man ska vara rädd för som en helt vanlig person kan man undra.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem

Utgick ifrån att folk inte var så naiva att de tror att andra aktörer inte "spionerar"...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Spioneri åt främmande makt är ett allvarligt brott, öoch delar av infrastrukturen är klassat som säkerhetsklassat arbete så således har folk som jobbar med detta genomgått säkerhetsprövning av Säkerhetspolisen till att brja med.

Har Carl Bildt också genomgått en säkerhetsprövning?

Skrivet av Boffster:

gör dom rätt i .... kineserna är livsfarliga!!
USA har ju stoppat dom ...... tankeställare kanske?

Mig veterligen har inte Kina startat något krig eller hotat om det. Och sannerligen inte i demokratins namn som USA och Israel har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rodaa:

Varför kan de inte förbjuda specifika företag från specifika länder? Om vi nu bara går på att det inte finns några belägg för detta så skulle jag ändå vara för ett förbud av Huawei.

Oftast går detta igenom lite internationella blabla där t.ex
Sanktioner och kontrakt skrivs etc. Att bara utan anledning blockera företag lär inte vara speciellt vanligt. Det känns ju fruktansvärt uppenbart att USA inte vill att Huawei ska konkurrera med amerikanska företag så det har hittat på den här lögnen för att skydda sina företags intressen allt enligt the great Constitution.

Sen när det gäller infrastruktur som detta kan nog många hålla med om att ett svenskt företag ska göra det. Typ Ericsson hahaha.
Amerikanska företag vore ju bra att hålla bort med tanke på NSA och alla amerikanska företag de verkar ha bakdörrar hos..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Ericsson är ett tjänstebolag, så det kan lika gärna vara Ericsson som driftar Huaweis utrustning. De som driftar näten har betydligt större möjlighet att faktiskt göra något otillåtet. Är det fråga om att Huawei ska drifta nät i Europa så gör de så med personal i EU som inte kan vara skyddade av Kina för att spionera åt dem. Även om de bara ska bygga näten som någon annan ska drifta så är det inte så att personal som inte är säkerhetsklassad får ta del av vad som helst.

Det hela grundar sig i att kongressledamöter inte gillar obskyra formuleringar i kinesisk lag ihop med noja över att de inte kan konkurrera. Den där kinesiska lagen gäller ju däremot på alla nätverksleverantörer som har verksamhet i Kina....

Permalänk
Medlem

wow kommentarerna här är skrämmande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyLittlePwny:

Har Carl Bildt också genomgått en säkerhetsprövning?

Han jobbar inte med något som kräver säkerhetsklass så vitt jag vet. Säkerhetspolisen har säkert bra koll sedan tidigare däremot.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

@Dunde: Det som är märkligt är ju DIN slutsats som naturligtvis är ok så länge du inte pådyvlar den på mej!
Märkligheten består fortfarande av det faktum att det än så länge bara är usa som påkommets med brallorna nerdragna.

Att det bara är USA är nog det mest felinformerade jag hört på länge.

Den stora nyheten här är ju ifrån i höstas i Bloombergs stora kartläggning av bakdörrar inbyggda i moderkort från kina:

https://www.bloomberg.com/news/features/2018-10-04/the-big-ha...

Men vi ska absolut inte glömma Superfish och medföljande rootkit från Lenovo:

https://www.techworm.net/2015/02/superfish-visualdiscover-len...
https://www.techworm.net/2015/08/lenovo-pcs-and-laptops-seem-...

Givet hur media i Kina hämmas från att granska staten ska vi absolut inte ta brist på stora nyheter om övervakning från statens sida som ett tecken på att de inte gör det. Vi vet ju alla hur de ser på fri information i.o.m. deras "brandvägg" och blockande av material, inspärrande av regeringskritiker etc.

Sen har vi ju såklart Storbrittanien med GCHQ:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tempora

Finns definitivt mer som jag glömmer så här på stående fot men kontentan är att det verkligen inte är bara USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du menar att det är en konspiration mot kinesiska företag? Låter som en konspirationsteori... Du vet.. det du just anklagade andra för att sprida runt sig?

Nja. Det jag menade är grunden i att kritiskt granska nyheter/historia, tendens. Är det någon som tjänar på att en sak är på ett visst sätt som kommer med faktan så ska den tas med en nypa salt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Oftast går detta igenom lite internationella blabla där t.ex
Sanktioner och kontrakt skrivs etc. Att bara utan anledning blockera företag lär inte vara speciellt vanligt. Det känns ju fruktansvärt uppenbart att USA inte vill att Huawei ska konkurrera med amerikanska företag så det har hittat på den här lögnen för att skydda sina företags intressen allt enligt the great Constitution.

Sen när det gäller infrastruktur som detta kan nog många hålla med om att ett svenskt företag ska göra det. Typ Ericsson hahaha.
Amerikanska företag vore ju bra att hålla bort med tanke på NSA och alla amerikanska företag de verkar ha bakdörrar hos..

Skickades från m.sweclockers.com

Kina är precis lika illa med sina bakdörrar. https://www.bloomberg.com/news/features/2018-10-04/the-big-ha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

--snip--
Det har varit länge förbjudet att importera kubanska cigarrer etc.
--snip--

Antar att de inte längre är så? För jag har köpt ganska många kubanska cigarrer från brobergs utan problem i flera år, jag antar vi pratar om andra länder eller 80 talet?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

@takeoninja: Hoppas du är medveten om att Bloomberg aldrig backade upp sin historia. Hade varit lätt att t.ex. publicera en röntgenbild av den påstådda komponenten om de hade några riktiga källor och faktiskt grävt i det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Antar att de inte längre är så? För jag har köpt ganska många kubanska cigarrer från brobergs utan problem i flera år, jag antar vi pratar om andra länder eller 80 talet?

Har aldrig varit några problem i Sverige så vitt jag vet. Vi har aldrig haft något embargo och det är inte oss han pratar om. I USA är det fortfarande förbjudet.

Permalänk
Medlem

Hahaha vad fan ska det hjälpa? Hälften av alla switchar statsnäten använder och dom som sitter på stationerna är ju redan Huawei :=) :D:D

Ni kan räkna iskallt med att en ert internet användande varje dag passerar någon eller några huawei-switchar :=)

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Mycket lågt utav en sådant stort känt företag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Sverige är inte självständigt längre. Dom tillsammans med flera andra länder inom EU är bara vassal stater för USA. Är inte så svårt att se. Nu när USA har sitt lilla trade war med Kina så ska såklart vassalerna vara med. Synd, väldigt synd. Inte konstigt landet går i fel riktning.

Ska enbart köpa Huawei telefoner i fortsättningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Hahaha vad fan ska det hjälpa? Hälften av alla switchar statsnäten använder och dom som sitter på stationerna är ju redan Huawei :=) :D:D

Och alla stora leverantörer tillverkar sin utrustning i Kina, hos bolag eller dotterbolag som lyder under precis samma lagar som Huawei.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Och alla stora leverantörer tillverkar sin utrustning i Kina, hos bolag eller dotterbolag som lyder under precis samma lagar som Huawei.

Absolut, och även om vi skulle kunna lita på vår hårdvara: Hur kan vi lita på vår mjukvara? Android, Windows, all mjukvara som körs på alla switchar etc. Cisco som exempel har ju flera gånger sista åren hittat brister med hårdkodade lösenord och massa konstiga grejs :=)

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Kina lever i stort på att plagiera mycket av tekniken från västerländska företag för att tillfredställa den kinesiska befolkningen med ständigt nytt och modernt krims-krams. De kopierar till och med stadssiluetter: https://www.theguardian.com/artanddesign/architecture-design-....
Att tro att kinesiska företag inte spionerar är dock lika blåögt som att amerikanska företag inte skulle spionera.

Jag tycker vi ska hålla oss långt borta från både de i väst och de i fjärran östern när det kommer till utveckling och produktion av känsliga samhällsfunktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Rasister!
Var är alla PK som står o ryter om rasism???

Permalänk
Medlem

Alla master som redan finns för mobilnät används förmodligen för spionage redan nu, så att detta blivit en sån het fråga nu förstår jag inte riktigt. Vi vet ju redan att spionage förekommer världen över. Är USA ledsna för att flera länder vill spionera, och USA förlorar sitt spionagemonopol (sarkasm)?

Sen skulle jag gärna vilja ha ordentligt bevis för att Huawei och Kina skulle vilja bygga detta för spionage överhuvudtaget. Sen var det väl snack om att 5G skulle ha en förjädra massa farlig strålning också(?). Så jag undrar vad det blir av med detta 5G. Jag ser och hör info om potentiellt mycket hög strålning från alla kommande 5G master samt nu även om spionage men det känns omöjligt att veta vad som är sant eller ej.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Orsaken är risken för spionage och att även Storbritannien och USA har uttryckt oro för detta.
När det står så här kan man bara skratta , USA är dom värsta jävlarna på denna jord när det kommer till spionage och annat skit!!!
Made in USA

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Låter vettigt! Varför någon köper väljer Huawei telefoner är för mig otroligt.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigganD:

haha, roliga dom är.
Huawei vinner mark, bort med dem. Vi anklagar dem för spionage!! xD

Skrivet av Petterk:

Fallet du hänvisar till har inte med spionage att göra. Personen i fråga misstänks inte ha brutit med kanadensisk lag eller kinesisk lag. De amerikanska lagarna hon anklagas för att ha brutit mot har inget med spionage att göra. De anklagas ha vetat deras utrustning hamnat i Nordkorea, vilket enligt amerikansk lag inte är värre än att Ericsson har sålt utrustning till Iran tidigare.

Alla nätverksleverantörer tillverkar utrustning i Kina och är sårbara för att främmande makt eller kriminella ligor modifierar utrustningen. Är det motiverat att stänga ute Huawei så är det motiverat för Kina att av säkerhetsskäl stänga fabrikerna för Cisco, Nokia, Ericsson, Extreme Networks, Dell, Juniper o.s.v. Samt att förbjuda kinesiska firmor från att sälja utrustning från dessa.

Eller så öppnar man ögonen och lämnar den Svenska naiviteten till ofarliga saker.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Enligt kinesisk lag måste alla Kina baserade företag dela data med regeringen. Så därför länder reagerar på det

Skickades från m.sweclockers.com