Finns det RGB-minnen som funkar med Gigabyte Aorus b450 pro?

Permalänk
Medlem

Finns det RGB-minnen som funkar med Gigabyte Aorus b450 pro?

Som rubriken lyder...finns det RGB-minnen som är 100% kompatibla med Gigabyte Aorus B450 PRO?

Byggde ett system i julklapp åt grabben.
Gigabyte Aorus B450 PRO
AMD Ryzen 1600
Corsair Vengance 3000 RGB Pro 2x8gb

Allt funkade bra med standardkonfig direkt från start. Märkte dock i cpuz att minnena bara gick i drygt 2100mhz...
Efter en dryg vecka skulle grabben iväg på LAN. Väl där vägrade burken starta...fläktarna snurrade, men all belysning i burken och påmoderkortet var släkt...svart på skärmen.
Felsäkningsleden blinkade mellan DRAM och CPU.
Plockade ut minnena och då lös bara DRAM lampan pga avsaknad av minnen...
Flyttade runt minnena...testade en modul i taget osv...till sist testade jag att flutta dom från plats 2/4 till 1/3 och då hoppade burken igång...å rullade hela LANet.
När jag satte upp burken igen när han kommit hem, så vägrade den återigen starta...
Testade att flytta runt modulerna...testade att resetta CMOS testade med 1 modul i taget i alls platserna...men lyckades aldrig få igång den.
Ringde Inet, och han trodde det var minnena som inte var kompatibla med systemet, efter vad jag berättade.
Han kollade QVL-listan...och där fanns dom inte med.
Han rekommenderade att skicka tillbaka dom och köpa minnen som finns med på listan istället.

Så ...där är vi nu.
Minnena är återlämnade till Inet, och jag skall köpa nya minnen till grabbens burk.
Grabben var ju skitnöjd med sina snygga RGB Pro-minnen...så lite trist om man skulle bli tvungen å köpa vanliga minndn utan RGB...
Finns det andra minnen som är kompatibla med detta moderkort och denna processor...helst med RGB.
Måste dock inte vara 3000 då vi inte planerar någon nämnvärd OC.
Dom skall funka å inte vara ALTFÖR långsamma...

Har kikat på vad jag tror är rätt QVL-lista...men tycker det är skitsvårt å översätta den till vad dom motsvarar för minnen på t.ex Netonnet (som är vär lokala datorhandlare här...).

Tips och hjälp mottages tacksamt!!!

Permalänk
Medlem

Jag antar att det var Corsair minnen som satt i systemet innan. Om du inte vill köra med deras RAM så rekomenderar jag G.Skill trident z RGB. Skitsnyggt minne för ungefär samma pris

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns en tråkig bugg med auros 450 serien även x470 ultra, som gör att den inte ens kommer tilll post.
Det man måste göra är att hålla in power knappen samt reset i 10 sekunder för att boota in i det andra bioset.
Då får man igång den igen, men problemet kan komma när som helst.

Vissa påstår att senaste bios uppdateringen fixade detta.

Hoppas att så är fallet då jag själv är sugen att köpa en auros ultra, då den har flest av mina features som jag vill ha i ett mobo. (allra helst i denna prisklassen)
Men kikade på gigabytes forum samt amazons reviews och det är inte vackert, var och varannan person får problem.
De som misstänks mest är dålig minnes kompabilitet då de flesta får problem med xmp 3200.
De andra är tydligen deras rbg fusion programvara som kan korrumpera bioset. Anledningen tros vara då gigabytes programvara tillåter direkt kontroll av bios via windows och kombinera detta med en buggig programvara...

Jag hoppas att det löser sig för er.

Rekommenderar också G skill minnen på 3200 mhz cl 14 om pengarna finnes, för dom är inte billiga. :/
Med det är samsung minnen som är mer eller mindre garanterat att köras i 3200 mhz cl 14 fint ihop med ryzen.

Auros egna minnen är snygga med, där får man med 2st dummy minneskort med för att matcha minnes ledden. Vet dock inte om de går att få tag på här i sverige längre.

Edit: Hade pdfen liggandes på datorn.
Här har du 3200 mhz kompitabla minnen.