Permalänk
Medlem

Problem med RAM

Hej, sommaren 2017 så byggde jag och min pappa min dator, vi är inte direkt proffs på datorer men vi bestämde oss att bygga den ändå. Den funkade först i några veckor men sen så bara blev det svart en dag, på något sätt kom min pappa fram till att det var något sorts fel på det andra ram minnet. När vi tog ut det så blev allt bra och på den tiden så spelade jag inte de mest krävande spelen satt det spelade inte så stor roll satt vi lämnade det så. Men nu så hade det varit könt med 16 GB satt jag undrar vad jag ska göra. När jag sätter in ram minnet så funkar det fortfarande inte och ifall jag byter plats på minnena så funkar det fortfarande inte.

Moderkort:
ASUS PRIME Z270-K

Ram:
Venegance LPX DDR4 8GB x2

Behöver ni någon mer information så är det bara att säga till.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Välkommen till Sweclockers.

Frågan som direkt uppstår här är, vet du om problemet är att en av RAM-stickorna är trasig, eller om det är så att datorn inte fungerar när du har två RAM-stickor ikopplade?

Prova att helt enkelt köra datorn med den "andra" RAM-stickan. Då kan vi veta om det är fel på den ena RAM-stickan eller om det är så att de helt enkelt inte vill funka tillsammans.

Är det fel på ena RAM-stickan bör den reklameras där ni köpte den. Kan vara så att ni behöver reklamera båda samtidigt om ni köpt dem som ett "kit".

Permalänk
Medlem

@pv2b: Vi har bytit ut ramet en gång innan mot nya och då uppstod samma problem. När vi testade att sätta in den andra stickan på platsen som den (fungerande) sitter på så funkade det ett litet tag men sen krashade datorn. Det verkar händå något när man sätter in ett minne i A2(tror det heter så) platsen. Är som sagt inte en expert på datorer.

Tack för så mycket för hjälp och snabb respons

Permalänk
Hjälpsam

Uppdatera BIOS till senaste,
DEL vid uppstart, F7 för avdvanced, Tools, Ez-Flash, Internet (datorn startar om, gå tillbaks samma väg), Internet, DHCP, Yes.

Låt den uppdatera, gå in i BIOS igen.

Ladda XMP profil för minnena.

Se om det funkar bättre.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du minnet överklockat (XMP-profil laddad) eller i standardfrekvens? Kan vara värt att prova göra en BIOS-nollställning för att se till att du inte har en överklock på själva minnet som ställer till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Uppdatera BIOS till senaste,
DEL vid uppstart, F7 för avdvanced, Tools, Ez-Flash, Internet (datorn startar om, gå tillbaks samma väg), Internet, DHCP, Yes.

Låt den uppdatera, gå in i BIOS igen.

Ladda XMP profil för minnena.

Se om det funkar bättre.

Tack så mycket! Ska testa det här när jag kan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kör du minnet överklockat (XMP-profil laddad) eller i standardfrekvens? Kan vara värt att prova göra en BIOS-nollställning för att se till att du inte har en överklock på själva minnet som ställer till det.

Jag har inte haft xmp på förut, ska jag ändå testa nollställa? Tack för hjälpen.

Skickades från m.sweclockers.com