Permalänk
Medlem

1 eller 2 skärmar

Hej

sitter idag med två olika storlekar på skärmar
Samsung S24D590 & Samsung U28E590

och har stora planer på att bytta till något nytt
det jag gör till störst del är surf, Photoshop, film/serier

men frågan är om man ska satsa på en större skräm typ en 32" Curved eller
köra men två raka skärmar...

alla tips är välkomman.

Permalänk
Medlem

jag har 3x samsung 24'' och nu i efterhand hade jag hellre velat ha en 35'' curved och en liten vid sidan om. Så def. en större skärm iallafall.

Mvh

Permalänk
Medlem

Har kollar runt lite och blev lite sugen på denna skärm
https://www.komplett.se/product/1090438/gaming/gamingskarmar/...

Permalänk
Medlem

Tre polare på jobbet som testar kurvade skärmar och dom är nöjda. Själv är jag inte imponerad. Jag kanske är en vanemänniska och kör 3 skärmar istället. Jag hade aldrig valt mellan 1 eller 2 heller, utan 1 eller 3. Jag vill alltid ha en centrerad del och gör man så med två skärmar få man kanterna precis i centrum. Helt oanvändbart enligt mig.

Sen ett annat problem med kurvade skärmar är den allmänna kvaliteten. Betraktningsvinklar bland annat.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Tre polare på jobbet som testar kurvade skärmar och dom är nöjda. Själv är jag inte imponerad. Jag kanske är en vanemänniska och kör 3 skärmar istället. Jag hade aldrig valt mellan 1 eller 2 heller, utan 1 eller 3. Jag vill alltid ha en centrerad del och gör man så med två skärmar få man kanterna precis i centrum. Helt oanvändbart enligt mig.

Sen ett annat problem med kurvade skärmar är den allmänna kvaliteten. Betraktningsvinklar bland annat.

Tyvärr kan jag inte ha 3 skärm pga plats brist så det är 1 eller 2 som gäller för mig
och ja 2 så får man svart kant i mitten... så det lutar mer åt att jag skaffar mig en 1 skärm som är strörre…

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Sen ett annat problem med kurvade skärmar är den allmänna kvaliteten. Betraktningsvinklar bland annat.

Varför skulle kvaliten och betrakningsvinklarna vara sämre bara för att panelen är kurvad?

Håller dock med om att 2 skärmar normalt inte är någon höjdare just pga kanten, så vida man inte har en centrerad då och en bara vid sidan.

https://www.youtube.com/watch?v=l1N3jlgqcQ4

Permalänk
Medlem

har lite samma dilemma som dig OP. men då de flesta ultrawides är välvda så är det inte ett alternativ för mig då jag sysslar en del med pixelgrafik, vilket jag inte hört ska vara optimat på sådana. men jag är ändå sugen.

bäst är nog att testa i någon butik, om det finns nånstans.

Permalänk
Medlem

Ultrawide <3

Permalänk

Jag kör med två 24" bredvid varandra placerade som @improwise nämnde ovan, dvs ena i mitten och den andra på sidan. Har testat att bara köra en större skärm, men gillade det inte alls. Troligen mestadels en vanesak, men eftersom jag ofta använder tangentkommandon för att placera fönster på ena halvan av en skärm så kändes en stor skärm mer begränsande för min del.

Permalänk
Medlem

efter lite funderande så lutar det nu åt att jag kommer köpa 3 nya skärmar troligen 27"
och vet inte vad för typ av panel typ man ska välja IPS/PLS VA TN sitter en del i Photoshop men och kollar en del serier samt surf och sen hitta en skärm till ett hyfsat pris med..

Permalänk
Rekordmedlem

Jag bytte till en halvstor 4k, det blev något mindre yta men fler pixlar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På jobbet kör jag med två Dell u2415 (1920x1200) och det funkar bra, men det kändes som att jag gick miste om något och ville därför testa något annat hemma. Framförallt för att slippa glappet/kanten mellan skärmarna.

Testade först med frugans skärm AOC 32" (2560x1440). Blev helt såld på pixelhöjden 1440, men bredden räckte inte till och det är svårt för mig att få plats med en andra skärm på skrivbordet bredvid en sådan jätte. Sneglade på några 4k-skärmar också, men det var inget för mig. Skulle behöva en mastodontskärm eller skala upp för att pixlarna skulle kännas "normala" igen.

Valet landade slutligen på en Dell u3417 (3440x1440). Den är riktigt trevlig och har allt det jag önskar i bildstorlek och upplevelse, men av fyra anledningar kommer jag skicka tillbaka den:
1. Påtaglig IPS-glow.
2. Stygg backlight bleed i tre av hörnen (vilket verkar vara vanligt för de flesta curved).
3. Efter snart en veckas användning känner jag mig fortfarande lätt åksjuk när jag sitter framför den. Hade inte sett någon skrivit om det innan, men googlade på det efter ett par dagar och det är tydligen vanligt. Ska gå över inom ett par veckor för de flesta.
4. (Den här kanske borde varit uppenbar..) Mitt GTX1060 (6gb) har inte tillräckligt med kräm för spela på höga inställningar längre, så skulle behöva lägga ut några 1000-lappar till för att råda bot på det.

Vet inte om jag fick ett måndagsexemplar eller om jag är känsligare än ändra gällande glow och backligt. Synd i vilket fall, för den omslutande upplevelsen är riktigt trevlig.

Går tillbaka till min gamla u2415 hemma nu för tillfället, men kommer nog att sikta på två 27" 2560*1440 i slutändan.

Permalänk
Medlem

Jag körde Ultrawide 34" (Acer X34P) större delen av 2018 men har nu gått "ner" till 2x 24" och jag är mycket mer nöjd med det.

Ultrawide är grymt om du bara kör 1 skärm. Det ser cleant ut på skrivbordet bland annat. I min erfarenhet fick jag lugnt plats med alla fönster på 1 Ultrawide skärm, man får 2 fullstora fönster bredvid varandra i 3440x1440, det är riktigt trevligt i Windows med andra ord. Spel var mäktiga också.

Felet är dock att jag ganska snabbt saknade att ha en till skärm. Händer ganska ofta att jag spelar något och vill ha en film eller YouTube vid sidan av, och det går ju inte riktigt med 1 skärm, om du inte kör spelet windowed mode, men då kan du råka ut för massa andra saker (musen åker utanför rutan, du råkar ändra storlek på rutan, g-sync slutar fungera, sämre fps kanske m.m.)
Eller om du streamar eller spelar in är det väldigt bra att ha typ OBS på andra skärmen.
Kör du benchmarks är det bra att kunna se temps på andra skärmen, m.m.

Så, jag kopplade då in en av mina gamla skärmar och körde den vid sidan av Ultrawide'n och visst det löste alla problem, men det tog väldigt mycket plats på skrivbordet och den andra skärmen hamnade väldigt avsides (jag kör min main skärm rakt framför mig, och en till höger).

Så nu är jag tillbaka på 2x 24" och känner mig nöjd igen

Och en till fördel är att mitt 1080 Ti känns som nytt igen, 3440x1440 är ganska tungt

TLDR: Klarar du dig med bara en skärm kan jag rekommendera ultrawide

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Ultrawide är nice

Enkelt att dela upp fönster i Windows 10
Men vill du spela + se film samtidigt är inte detta ett val. Något jag saknar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag körde Ultrawide 34" (Acer X34P) större delen av 2018 men har nu gått "ner" till 2x 24" och jag är mycket mer nöjd med det.

Ultrawide är grymt om du bara kör 1 skärm. Det ser cleant ut på skrivbordet bland annat. I min erfarenhet fick jag lugnt plats med alla fönster på 1 Ultrawide skärm, man får 2 fullstora fönster bredvid varandra i 3440x1440, det är riktigt trevligt i Windows med andra ord. Spel var mäktiga också.

Felet är dock att jag ganska snabbt saknade att ha en till skärm. Händer ganska ofta att jag spelar något och vill ha en film eller YouTube vid sidan av, och det går ju inte riktigt med 1 skärm, om du inte kör spelet windowed mode, men då kan du råka ut för massa andra saker (musen åker utanför rutan, du råkar ändra storlek på rutan, g-sync slutar fungera, sämre fps kanske m.m.)
Eller om du streamar eller spelar in är det väldigt bra att ha typ OBS på andra skärmen.
Kör du benchmarks är det bra att kunna se temps på andra skärmen, m.m.

Så, jag kopplade då in en av mina gamla skärmar och körde den vid sidan av Ultrawide'n och visst det löste alla problem, men det tog väldigt mycket plats på skrivbordet och den andra skärmen hamnade väldigt avsides (jag kör min main skärm rakt framför mig, och en till höger).

Så nu är jag tillbaka på 2x 24" och känner mig nöjd igen

Och en till fördel är att mitt 1080 Ti känns som nytt igen, 3440x1440 är ganska tungt

TLDR: Klarar du dig med bara en skärm kan jag rekommendera ultrawide

Skrivet av downup:

Ultrawide är nice

Enkelt att dela upp fönster i Windows 10
Men vill du spela + se film samtidigt är inte detta ett val. Något jag saknar

har varit inne lite på Ultrawide men som ni säger inte optimalt om man vill ha på en film/Youtube samt att man vill gör något annat...
men har svårt att hitta några skärmar som passar mig ska man sattsa på 24-25" eller 27" men 1440p ?

Permalänk
Medlem

Jag sitter med 3x24" på jobbet, men satt tidigare med 1x23" hemma innan det blev ett stycke 27" (2460x1440) hemma under 2016. Gillar upplösinngen på 27, men är på tok för van vid att ha flera skärmar som jag har på jobbet. Har vant mig vid att kunna ha ett fönster i helskärm rakt fram som man jobbar på och så ett annat fönster i helskärm på en skärm bredvid, så nu blir det att "kliva ned" till två stycken 23 eller 24" hemma om jag hittar något som kan kan få loss två stycken för omkring 3000:- totalt.

Permalänk
Medlem

funderar på att köpa 3st av denna skärm
Samsung 24" S24H850Q

och någon typ av monitorfäste för 3 skärmar tips mottages...

Permalänk

@Tammik:
Fäste för tre skärmar.

För att knyta an till op fråga, min son kör en 34" Ultrawide (3440x1440) och 24" (1920x1080) i portrait läge för Discord, YT etc.
Tidigare körde han enbart 24", vi hade hemma tre 24" (1920x1080) till för att bygga en fyrskärms set-up eftersom sonen ville ha fler skärmar istället för en stor. Han insåg själv att det tillslut blir bättre med en stor.
Nackdelar är nuvarande set-up med 34 Ultrawide + 24" att det tar hyffsat plats på hans (trotts allt stora) skrivbord, jag har beställt skärmfästen och får se hur det blir, det är fötterna som tar plats och gör det hela klumpigt.
Grafikkortet, ASUS ROG STRIX 1080, får jobba på. Datorn (GPU fläktar tänker jag på) var helt tyst med en 24"... det är den inte nu!

EK

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenheter av denna skärm ?
Dell 25" UltraSharp U2518D WQHD Infinity Edge

försöker hitta någon skärm i någorlunda prisklass då det troligen blir köp av 3 skärmar samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tammik:

Någon som har erfarenheter av denna skärm ?
Dell 25" UltraSharp U2518D WQHD Infinity Edge

försöker hitta någon skärm i någorlunda prisklass då det troligen blir köp av 3 skärmar samtidigt.

Jag köpte nyligen en 27-tummare, som det fortfarande är bra pris på.https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4953573
Den har Dells klassiskt stabila fot och väldigt bra färger, men sedan verkar det vara relativt vanligt med blb. Inget jag märkt av på mitt exemplar dock.

Skickades från m.sweclockers.com