Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

AMD verka komma med nåt som heter Directml som alternativ till Nvidias DLSS det kommer säkert till navi också.
DirectML support is coming to Windows 10 as part of its Spring 2019 update. Expect to hear more about DirectML at GDC 2019.

https://www.overclock3d.net/news/gpu_displays/amd_s_radeon_vi...

Microsoft kommer med något som heter DirectML för NVIDIA, AMD och Intel. Om ni vill ha en lätt förklaring så är DirectML som DXR för maskininlärning, såsom att denoisa en bild (som den fått från DXR(!!!)) eller uppskala en bild (som DLSS). Det bra är att det är ett abstraktionslager där drivaren kan byta ut kommandona mot specialanpassade funktioner som är anpassad till hårdvaran (dessa är skrivna av AMD, Intel, NVIDIA).

Så låtsas att vi har en uppskalningsfunktion, nyBild DXUpscale(gammal bild) , då ersätter nvidia den med nyBild DLSS(gammal bild) , AMD den med nyBild AMDLSS(gammal bild) och Intel den med nyBild IntelSS(gammal bild).

Problemet är följande, som kan ses i denna video vid 16:15 under presentationen, en uppskalning från 1080p till 4k är ändå hyfsat långsam. Jag är inte säker på vad de kör för hårdvara eller om de använder tensor cores. Men antag att de använder tensor cores, då är AMD hyfsat körda (...attans. Det blev en ordvits). Det är nämligen så att det ger en hyfsat stor boost ,tillsammans med att slå ihop kommandona som utförs, och då tiden som det tar redan då anses som "orimlig" så blir AMDs lösning i nuvarande GCN också troligen (många * "orimlig").

Visst, AMD arbetar själv med att utveckla en denoise feature till sin hårdvara som släpps samtidigt, men de saknar fortfarande accelererad raytracing och tensor cores. Även om de kan köra saker asynkront och så, så ser det inte så ljust ut med nuvarande GCN.

AMD är dock inte dumma. De säger att de utvecklar både hårdvara och mjukvara för raytracing. 10 November kom det en artikel som hade informationen om att Navi inte kommer vara GCN. Det var samma person som var först ut med att Mike Rayfield är sparkad (och anledningen varför) , första (och enda) som hade namnet på Radeon VII, första att säga tillverkningskostnaden och prestandan på Radeon VII, första och enda att säga att under CES så presenteras Ryzen 3000 mobile, Ryzen 3000, och Vega2. Det här är är för mycket för att förklaras av tur, utan någon hos AMD (eller tillräckligt nära) läcker info till honom...

Navi12 kommer att vara GCN förmodligen (och det som kallas Navi_Lite) som släpps denna halva av året. Navi10 är inte GCN (och förmodligen är det en super-simd, kapabel till raytracing och bra prestanda med tensorOps. Super simd verkar för övrigt inte kräva så mycket extra kretsyta, så de kan ha ett övertag där mot Turing). Det är så det är så mina tankar är kring det just nu. Om det är Microsoft som vill ha Navi12 till en low-end konsol som kommer att ersätta One X som släpps senare i år, så är det rimligt att de står för en stor del av kostnaden.

Och ja, allting indikerar på att de kommer försöka ta prestandatronen om bara något år. Då är Navi20 rimlig.
“I remember the ATI / Nvidia days, this every year,” says David Wang, senior VP of engineering, alternating one hand ahead of the other. “I think that’s how you make this business so excitement, so interesting. That’s how you make gamers so excited about new hardware every year.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperFlugan:

Problemet är att jag och många andra behöver uppgradera nu och tittar på RTX 2060, VEGA 56 etc. Att vänta tills juni som ryktena pekar på finns inte på kartan. AMD är hopplöst efter på GPU-fronten :/

det enda kort de inte kan matcha kostar 12-15k är du så seriös att du köper det kortet 2080ti för 1080p spelande?
allt annat matchar amd.
så definitionen av hopplös är orimligt

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

det enda kort de inte kan matcha kostar 12-15k är du så seriös att du köper det kortet 2080ti för 1080p spelande?
allt annat matchar amd.
så definitionen av hopplös är orimligt

Vega 64 motsvarar väl 1080. Så allt över det förlorar AMD mark i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vega 64 motsvarar väl 1080. Så allt över det förlorar AMD mark i.

Radeon VII ska ju matcha RTX 2080. Kanske snabbare i DX12?
Vega 64 går om ett RTX 2070 i DX12. Ej i DX11.
Vega 56 matchar ett RTX 2060 i DX12. Ej i DX11.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Radeon VII ska ju matcha RTX 2080. 2070 är ju ganska irrelevant då ett custom GTX 2060 faktiskt kan vara snabbare än ett stock RTX 2070.

Va?

R7 kommer om ett halvår.
Vi snackade här och nu.

Permalänk
Medlem

@Ryzer: Halvår? 3 veckor? Inget som pekar på en papperslansering. Men snackar vi om nu så är Vega 64 och Vega 56 snabbare än RTX 2070 respektive 2060 i DX12. Och de flesta spelen som kommer är ju DX12.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av Flopper:

det enda kort de inte kan matcha kostar 12-15k är du så seriös att du köper det kortet 2080ti för 1080p spelande?
allt annat matchar amd.
så definitionen av hopplös är orimligt

Menar nya Navi korten. De kommer ganska långt efter RTX 2060 som jag tror kommer bli en storsäljare.
Vet inte vart du fick 1080p ifrån, jag spelar i 1440p

Permalänk
Medlem

Ny video om Navi. Han påstår att han fick info av personen som gav honom fulla renderingar av Radeon VII innan release, alltså skulle jag säga att det är hyfsat trovärdiga läckor.

Där påstås att det är en annonsering runt E3 , med släpp i Juli för att de sedan ska börja jobba med Big Navi som släpps i början av 2020. Vad han missar (när han blandar in sina egna tankar) är att Arcturus med största sannolikhet är Big Navi.

Det visar på stort självförtroende från AMD (eller möjligtvis inget val. Båda kan vara troliga), då NVIDIA kommer ha marknaden för sig själva första halvåret. Men då Dr. Phil var på scen med Lisa Su och Phil är gjord av pengar kanske de är säkra på att de kommer sälja bra. E3 tillhör AMD och Microsoft, då de har åtminstone två konsoler ihop, förmodligen en tredje för nästa år.

Den som väntar på något gott...

Permalänk
Medlem

Hoppas Navi blir bra! Men är bra sugen på nytt när man sitter på ett r9 290x.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ny video om Navi. Planerad reveal för CES, såg ett problem, uppskjutet till sommaren (Computex?E3?). Navi är dock bättre än väntat. Mindre än polaris. Navi10 skulle ha förväntad prestanda något under RTX 2070.

Tidigare sa jag att de hade självförtroende, men verkar vara mer av ett sammanträffande att det blev något problem eller de behövde mer tid eller vad det nu kan vara.

"jUsT BUY wAtCh iT"

Andra nyheter, läckte en konsol som sägs ha Zen(+ eller 2) med Navi_LITE .

Jag tycker det ser bra ut för Navi iallafall.

Permalänk
Medlem

Det är bara lite svårt att tro på AMD nu när de så många gånger tidigare hajpat sina releaser till nivåer de inte når upp till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Det är bara lite svårt att tro på AMD nu när de så många gånger tidigare hajpat sina releaser till nivåer de inte når upp till.

Skickades från m.sweclockers.com

? ok.
vad jag har sett har AMD inte hypad något mera rykten som har *Hajpat*

Det verka intressant https://www.nordichardware.se/nyheter/amd-navi-listas-i-macos...

Verka vara 4 Navi kort som kommer komma det blir ju spännade.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

? ok.
vad jag har sett har AMD inte hypad något mera rykten som har *Hajpat*

Det verka intressant https://www.nordichardware.se/nyheter/amd-navi-listas-i-macos...

Verka vara 4 Navi kort som kommer komma det blir ju spännade.

Läste att det var tydligen så att det var bara ett sätt att beskriva hur många bokstäver som kom efteråt. Men Navi är det iallafall. Det verkar inte vara ofta techsidor får såna saker rätt...

Just so everyone knows, these are the string lengths of the method calls. It's a C++ compiler thing, if you decode it, you'd see what I mean. It's because this is scraped out of hex.

Ie: ...Navi9MetaClass

The 9 is the fact metaclass is 9 characters, otherwise it'd be "...Navi::MetaClass..." after de-mangling it. So quite literally these numbers mean nothing (unless you're a C++ compiler

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

? ok.
vad jag har sett har AMD inte hypad något mera rykten som har *Hajpat*

Det verka intressant https://www.nordichardware.se/nyheter/amd-navi-listas-i-macos...

Verka vara 4 Navi kort som kommer komma det blir ju spännade.

Det enda vi med säkerhet kan säga är att Navi är listat i Mac OS, resten är troligen en orsak av komilering i C++, det är vid kompilering som en del funktioner döps om för att undvika problem i koden.
Så Navi9 till Navi16 är omdöpningar av en funktion med namnet Navi som endast fått ett löpnummer tillagt vid kompilering.
Källa: https://www.pcgamesn.com/amd/amd-navi-macos-mojave-code-leak

Och ja! Precis som du skriver så är det inte AMD som hajpar, det lyckas alltid hårdvaruskribenter så bra med.
Att godtrogna utan förmåga till källkontroll sen sprider det är ej heller det AMD's fel.
Godtrogna tror godtrogna och börjar gnälla, ibland så tror man att folk vill lura sig själva.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

inge roliga rykte om navi verka bli försenat till october om rykte stämmer.

https://www.nordichardware.se/nyheter/amd-navi-oktober.html

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Tydligen finns det ett mål att släppa Ryzen 3000, X500-series och Navi den 7 Juli.
Varför detta datum? Det är den sjunde dagen i den sjunde månaden som de släpper kretsar på 7nm.
Det låter så dumt att det måste vara sant. Sju-kt kul...
Problemet är att TSMC 7nm pushas till gränsen för produktion och därför är de inte säkra på om de kan hålla datumet till Navi. AMD försöker fixa så att det blir det datumet iallafall, men det kan skjutas bakåt till Oktober eller längre. Ingenting är satt i sten som det ser ut just nu, inte ens AMD verkar veta om de kommer klara av att leverera!

Navi10 gör sitt första framträdande (vad jag vet iallafall). Går inte att säga någonting om resultatet, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Tydligen finns det ett mål att släppa Ryzen 3000, X500-series och Navi den 7 Juli.
Varför detta datum? Det är den sjunde dagen i den sjunde månaden som de släpper kretsar på 7nm.
Det låter så dumt att det måste vara sant. Sju-kt kul...
Problemet är att TSMC 7nm pushas till gränsen för produktion och därför är de inte säkra på om de kan hålla datumet till Navi. AMD försöker fixa så att det blir det datumet iallafall, men det kan skjutas bakåt till Oktober eller längre. Ingenting är satt i sten som det ser ut just nu, inte ens AMD verkar veta om de kommer klara av att leverera!

Navi10 gör sitt första framträdande (vad jag vet iallafall). Går inte att säga någonting om resultatet, tyvärr.

Det är nog ändrat för Navi nu, då det spekuleras om Oktober/November.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Ett patent som AMD sökte för 1 1/2 år sedan som blev känt idag variable rate shading, Obs en online pdf.

Finns nog chans att det med lite tur blir implementerat i Navi

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det är nog ändrat för Navi nu, då det spekuleras om Oktober/November.

Så vi har en bunt fransmän som säger att det är i Oktober utan att nämna hur de fick tag på den informationen eller ens ha ett track record av läckor angående Navi vad jag vet, eller så har vi en snubbe som fick fulla renderingar av Radeon VII 2 veckor innan den ens annonserades som säger att Juli är målet för release (som även bygger på att AMD släppte Radeon VII 2/7 på 7nm, och att computex ligger i närheten som AMD historiskt brukar annonsera nya produkter på) och pcgamesn stödjer även Juni-Juli påståendet och säger att deras industrikällor sa att det kan vara troligt så lutar jag aningen mer åt 7/7 (men jag har inte supermycket förtroende till pcgamesn). Jag säger inte att Oktober inte kommer hända, men man bör invänta computex innan man vet med säkerhet.

Skrivet av Bengt-Arne:

Ett patent som AMD sökte för 1 1/2 år sedan som blev känt idag variable rate shading, Obs en online pdf.

Finns nog chans att det med lite tur blir implementerat i Navi

För att citera mig själv:

Skrivet av Radolov:

Variable Rate Shading existerar dock och det har funnits ett bra tag. T.ex Polaris i Juni 2016 , eller Microsofts patent i November 2016 (Denna gången till en Vega liknande GPU, med just DSBR). Det är ingen slump att det AMD,NVIDIA och Microsoft har delar namn.

Efter att ha gjort lite fler eftersökningar så har dock Intel orginalet som heter just "Coarse Pixel Shading" från 2014. (Tydligen var några från Lunds universitet med och gjorde det, vilket gör filen tillgänglig här ). Jag skulle nog säga att de är lika, men målet som Intel har är aningen bredare än det för Variable Rate Shading. Det målet är att rendera med "stora pixlar" (i princip som de andra metoderna) och sedan uppskala till en högre upplösning. Det målet beskrivs bland annat här där de använder temporal super sampling och jämför med checkerboard rendering. Det skulle inte förvåna mig om NVIDIA och AMD har liknande mål (med DLSS och vad nu än kommer från AMD).

Saken är att jag tror det inte kommer bli svårt att få dessa saker implementerade, utan de kommer mer eller mindre bli standarder. Speciellt för 4k och uppåt.

Men jag kan meddela att denna feature är med 99,99% sannolikhet i Navi. Hur kan jag vara så säker på det? Jo, för att för 5 månader sedan kom en uppdatering till PAL som innehåller "instruktioner" som heter:
Gfx10ForceWaveBreakSize - "Forces the size of a wave break; over-rides client-specified value."
Gfx10ForceWaveBreakSizeNone: "No wave breaks by region." Gfx10ForceWaveBreakSize8x8: "8x8 region size." Gfx10ForceWaveBreakSize16x16: "16x16 region size." Gfx10ForceWaveBreakSize32x32: "32x32 region size." Gfx10ForceWaveBreakSizeClient: "Use client specified value." Gfx10ForceWaveBreakSizeAuto: "Let PAL decide."

I VRS så har de olika regioner på hur många pixlar som ska hanteras. Jag tror att det i Vega är regioner om 8x8 pixlar? Det här är instruktioner som säger hur stora dessa regioner ska vara (från 8x8 pixlar till 32x32 pixlar). Det är även på samma vis som NVIDIA använder VRS.

Det verkar även finnas åtminstone tre till patent från Microsoft som behandlar VRS och det kommer bli en del av DX12 (Btw, vem hade rätt om att det skulle bli en standard ). GDC1 GDC2

Det roliga är nu att vi i princip har ett patent från 2017 som garanterat kommer med i Navi. Det betyder att andra patent från 2017 (eller äldre) har en sannolikhet att komma med till Navi.

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än hålla med

Skrivet av Radolov:

Det roliga är nu att vi i princip har ett patent från 2017 som garanterat kommer med i Navi. Det betyder att andra patent från 2017 (eller äldre) har en sannolikhet att komma med till Navi.

Är detta en av dom patent "Stream processors with high bandwidth and low power vector register file" du tänker på? Obs, fortfarande pdf.
Det hanterar hur SP blir mer fristånde med cache, istruktions dekod m.m. för att komma ifrån den flaskhals som nu förefaller finnas med nuvarande arktektur. Lite grovt en analog med Buldozer vs Zen.

En del spekulerar i om det är tänkt för nästa generation "Arcturus", men det verkar mer i tid med "Navi".

Edit: Tack för länkarna, tittar på dom nu....

Ediit2: Har för mig att AMD hade en slide med "variable rate shading" 2016 ? 2015 något, eller liknande.
Men att hitta den... nu...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Är detta en av dom patent "Stream processors with high bandwidth and low power vector register file" du tänker på? Obs, fortfarande pdf.
Det hanterar hur SP blir mer fristånde med cache, istruktions dekod m.m. för att komma ifrån den flaskhals som nu förefaller finnas med nuvarande arktektur. Lite grovt en analog med Buldozer vs Zen.

En del spekulerar i om det är tänkt för nästa generation "Arcturus", men det verkar mer i tid med "Navi".

Bland annat. Detta patent bygger på super-simd patentet från 2016 (notera CU:s utseende på figur 3 och jämför med super-simd).

Från vad jag har läst är Arcturus Navi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Från vad jag har läst är Arcturus Navi.

Dom flesta källor på nätet hävdar att Arcturus är efterföljaren till Navi, men samtidigt så verkar det vara grundat på en vag gissning baserad på ett tweet från en BridgmanAMD.
Ett tweet som senare blivit demmenterat, sägs vara ett namn som används när ny/ändrad källkod släps.

Skärmskott av tweetet som intressant nog skurits ner lite väl mycket, hur sant det med källkod är kan ifrågasättas av det nedan

Hittade namnet Arcturus i samband med xbox scarlett vilket kan betyda att Arcturus är kodnamnet för Vega derivat i nästa generation APU Soc för spelkonsoller.
Systemkretsen med Arcturus12, AMD nummer 2G21002CE8JA3

Edit:
Men fortfarande osäkert med tanke på socdump.exe

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Permalänk
Medlem

https://wccftech.com/amd-navi-gpu-radeon-rx-benchmarks-graphi...

Kan tas med en nypa salt, men den typen av läckor brukar sällan vara fel. Även om de kanske inte speglar slutgiltig prestanda. Dubblerat antalet beräkningsenheter per CU eller läses antalet CU av fel? Rätt hög prestanda per rapporterad CU i alla fall. Kan det vara 40 CUs och 2560 shaders?
Och tydligt fokus på grafik framför beräkningar om man ska tro resultatet.

Klicka gärna in i Reddit-tråden också.
https://www.reddit.com/r/hardware/comments/aym0af/amd_66aff1_...

Permalänk
Medlem

Ny info: Navi förväntas släppas i mitten av Q3, någon gång i Augusti.
Källa
Källan har haft rätt om bl.a Mike Rayfield inte jobbar kvar hos AMD, Radeon VII och CES tidigare. Navi förväntas släppas 1 månad efter Zen2. Anledningen sägs ha varit för låga yield.

Skrivet av Aleshi:

https://wccftech.com/amd-navi-gpu-radeon-rx-benchmarks-graphi...

Kan tas med en nypa salt, men den typen av läckor brukar sällan vara fel. Även om de kanske inte speglar slutgiltig prestanda. Dubblerat antalet beräkningsenheter per CU eller läses antalet CU av fel? Rätt hög prestanda per rapporterad CU i alla fall. Kan det vara 40 CUs och 2560 shaders?
Och tydligt fokus på grafik framför beräkningar om man ska tro resultatet.

Klicka gärna in i Reddit-tråden också.
https://www.reddit.com/r/hardware/comments/aym0af/amd_66aff1_...

Den är intressant av många anledningar. För det första så är det drivers för Radeon VII (men behöver inte motbevisa att det inte är Navi gfx1010, Vega körde på Fury drivers i de tidiga läckorna tydligen). Om den kör i 555mhz (vilket förmodligen den inte gör) så är det extremt stora förbättringar. Dessa 20CUs är intressanta de med, för även om man skulle säga att de körde på maxfrekvens så har de prestanda som en 580 med 36CU. Antingen är en CU inte som förr, eller så ljuger frekvensmätaren, eller så har de grupperat om saker och på så sätt fått högre effektivitet. Svårt att avgöra. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Ny info: Navi förväntas släppas i mitten av Q3, någon gång i Augusti.
Källa
Källan har haft rätt om bl.a Mike Rayfield inte jobbar kvar hos AMD, Radeon VII och CES tidigare. Navi förväntas släppas 1 månad efter Zen2. Anledningen sägs ha varit för låga yield.

Den är intressant av många anledningar. För det första så är det drivers för Radeon VII (men behöver inte motbevisa att det inte är Navi gfx1010, Vega körde på Fury drivers i de tidiga läckorna tydligen). Om den kör i 555mhz (vilket förmodligen den inte gör) så är det extremt stora förbättringar. Dessa 20CUs är intressanta de med, för även om man skulle säga att de körde på maxfrekvens så har de prestanda som en 580 med 36CU. Antingen är en CU inte som förr, eller så ljuger frekvensmätaren, eller så har de grupperat om saker och på så sätt fått högre effektivitet. Svårt att avgöra. ¯\_(ツ)_/¯

Lär ju vara en kapacitetsfråga också när Zen 2 också är på 7nm. Och med Intels kapacitetsproblem så kan trycket öka ytterligare på Zen 2. GPU-er med sina stora dies tar nog en hel del kapacitet.
Men men, man får väl bygga nya datorn etappvis då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Lär ju vara en kapacitetsfråga också när Zen 2 också är på 7nm. Och med Intels kapacitetsproblem så kan trycket öka ytterligare på Zen 2. GPU-er med sina stora dies tar nog en hel del kapacitet.
Men men, man får väl bygga nya datorn etappvis då.

Det kan också vara att dem inte vill göra en 7970 där dem släppte GCN utan GCN drivrutiner som ett halvår senare gjordes om ifrån grunden och ökade prestandan rejält.

fast Navi utan en drivrutin som är mogen nog.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Om inget annat,så kommer det bli 1 värmekälla i vanlig ordning.
Så hösten är rätt release.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Information om Navi släpps under Computex keynote enligt techpowerup.