Permalänk

Uppgradera dator

Hej
Ska uppdatera min burk till något stabilare, men behöver veta om allt kommer funka och om något tynger ner builden.

Nuvarande:
grafik: GTX 1050 2gb
process: i5-7400 3.0 ghz
ram: 16gb 3200mhz
mobo: odense2-k
ssd: 128 gb tlc solid state
intern hd: 1 tb
psu: 180w

ska köpa:
grafik: rtx 2070 8gb
process: Intel Core i7 8086K 4,0 GHz
psu: Corsair CX650M 650W
mobo: Gigabyte H310M H

har alltså inte i plan att byta ssd och intern hdd eller ram.
e det något jag ska ändra? budget är inte ett å jättestort problem då jag ska köpa och uppgradera komponenter lite i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagkanntmktomdatorer:

Hej
Ska uppdatera min burk till något stabilare, men behöver veta om allt kommer funka och om något tynger ner builden.

Nuvarande:
grafik: GTX 1050 2gb
process: i5-7400 3.0 ghz
ram: 16gb 3200mhz
mobo: odense2-k
ssd: 128 gb tlc solid state
intern hd: 1 tb
psu: 180w

ska köpa:
grafik: rtx 2070 8gb
process: Intel Core i7 8086K 4,0 GHz
psu: Corsair CX650M 650W
mobo: Gigabyte H310M H

har alltså inte i plan att byta ssd och intern hdd eller ram.
e det något jag ska ändra? budget är inte ett å jättestort problem då jag ska köpa och uppgradera komponenter lite i taget.

Snudd på kriminellt att sätta en 8086K processor i annat än minst ett Z370 moderkort.

Permalänk
Lego Master

Snabb fråga mest; varför köpa en K-cpu men ett MB som inte har Z370-chipset?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Snabb fråga mest; varför köpa en K-cpu men ett MB som inte har Z370-chipset?

Hade ingen aning att detta behövdes. Letade mest efter ett billigt moderkort antar jag.

Funkar en Asus Prime Z370-P bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagkanntmktomdatorer:

Hade ingen aning att detta behövdes. Letade mest efter ett billigt moderkort antar jag.

Funkar en Asus Prime Z370-P bättre?

Ja det kommer fungera.

Det andra moderkortet skulle oxå ha fungerat, men om köper en K cpu (cpu som går att överklocka). kan det verkar dumt att köpa ett moderkort som inte stödjer överklockning.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Lego Master

@jagkanntmktomdatorer:

Alltså, poängen är ju att en K-cpu går att överklocka. Men bara om du har ett Z-chipset. Om du ska överklocka, så ja. Annars är en K-cpu onödigt.

I övrigt, Prime-korten är säkert bra, men kolla så det passar med vad du ska koppla in osv. Vissa MBs har snålt med vissa typer av anslutningar. USB har varit ett gissel för mig sen jag bytte ut mitt Z77 Sabertooth mot nuvarande ROG STRIX Z370-H. Betydligt färre USB-portar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Ja det kommer fungera.

Det andra moderkortet skulle oxå ha fungerat, men om köper en K cpu (cpu som går att överklocka). kan det verkar dumt att köpa ett moderkort som inte stödjer överklockning.

Sant! Men alla vill inte överklocka bara för att man har en K-modell.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

@jagkanntmktomdatorer:

Alltså, poängen är ju att en K-cpu går att överklocka. Men bara om du har ett Z-chipset. Om du ska överklocka, så ja. Annars är en K-cpu onödigt.

I övrigt, Prime-korten är säkert bra, men kolla så det passar med vad du ska koppla in osv. Vissa MBs har snålt med vissa typer av anslutningar. USB har varit ett gissel för mig sen jag bytte ut mitt Z77 Sabertooth mot nuvarande ROG STRIX Z370-H. Betydligt färre USB-portar.

Angående anslutningar, rtx 2070:n har en pcie x16 3.0 och moderkortet har även en pcie x16 3.0, men jag har hört att desse är bakåtkompatibla så att ett grafikkort i tredje genen bara kommer funka med ett grafikkort vars pcie är i andra genen. KOmmer det fortfrande funka? Eller har jag fel information?

Permalänk
Lego Master

@jagkanntmktomdatorer:
PCIe är sällan ett problem. Jag tänker M2, eSATA, USB, USB-C osv.

Lista de enheter du vill koppla till maskinen (borträknat skärmar, de går ju till GPUn) och sen sammanställer du anslutningarna ditt tänkta moderkort har. Funkar det? Om ja, köp. Om nej, omvärdera antingen moderkortsvalet eller vilka grejjor du ska ansluta. Tänk på att inkludera eventuella USB-hubbar chassit har.

Och det går ju att köpa USB-hubbar löst med. Men orka.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

@jagkanntmktomdatorer:
PCIe är sällan ett problem. Jag tänker M2, eSATA, USB, USB-C osv.

Lista de enheter du vill koppla till maskinen (borträknat skärmar, de går ju till GPUn) och sen sammanställer du anslutningarna ditt tänkta moderkort har. Funkar det? Om ja, köp. Om nej, omvärdera antingen moderkortsvalet eller vilka grejjor du ska ansluta. Tänk på att inkludera eventuella USB-hubbar chassit har.

Och det går ju att köpa USB-hubbar löst med. Men orka.

Den anslutningsinformation som jag kunde hitta:

DisplayPort
Nej

DVI
Ja

Antal DVI-utgångar
1 st

HDMI
Ja

Antal HDMI-utgångar
1 st

HDMI-version
1.4b

Hörlursutgång
Ja

Mikrofoningång
1 st

PS/2
1 st

S/PDIF
Nej

USB-kontakt
Ja

Typ av USB-kontakt
USB (Typ A)

USB 2.0
2 st

USB 3.0/3.1 (Gen 1)
4 st

USB 3.1 (Gen 2)
Nej

Övriga anslutningar
VGA

Chassifläktanslutningar
2 st

IDE/PATA
Nej

Intern S/PDIF
1 st

Interna USB-portar
Ja

Interna USB 2.0-portar
4 st

Interna USB 3.0/3.1-portar (Gen 1)
4 st

Interna USB 3.1-portar (Gen 2)
Nej

M.2
2 st

mSATA
Nej

SAS-portar (Serial Attached SCSI)
Nej

SATA (Serial ATA)
Ja

SATA 1,5Gb/s
Nej

SATA 3Gb/s
Nej

SATA 6Gb/s
4 st

Totalt antal SATA-portar
4 st

SATA Express
Nej

SCSI
Nej

U.2
Nej

Övriga interna anslutningar
Intern serieport

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

@jagkanntmktomdatorer:

Alltså, poängen är ju att en K-cpu går att överklocka. Men bara om du har ett Z-chipset. Om du ska överklocka, så ja. Annars är en K-cpu onödigt.

I övrigt, Prime-korten är säkert bra, men kolla så det passar med vad du ska koppla in osv. Vissa MBs har snålt med vissa typer av anslutningar. USB har varit ett gissel för mig sen jag bytte ut mitt Z77 Sabertooth mot nuvarande ROG STRIX Z370-H. Betydligt färre USB-portar.

Skulle inte säga att det är onödigt, Prisskillnaden mellan en K processor och en utan K är försumbar och K processorerna kommer med högre klockfrekvens stock och har bättre andrahandsvärde

Håller dock med om att det smartaste är att para den med ett Z chipset

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av jagkanntmktomdatorer:

Angående anslutningar, rtx 2070:n har en pcie x16 3.0 och moderkortet har även en pcie x16 3.0, men jag har hört att desse är bakåtkompatibla så att ett grafikkort i tredje genen bara kommer funka med ett grafikkort vars pcie är i andra genen. KOmmer det fortfrande funka? Eller har jag fel information?

Det är inga problem, Bara att köra

PCIe är bakåtkompatibel så i 95% av fallen så bara funkar det oavsett version, Med ett PCIe 3.0 grafikkort och ett PCIe 3.0 moderkort så är ju allt optimalt så det är inga problem

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Lego Master

@jagkanntmktomdatorer:
Aight. Personligen tycker jag att 4st SATA är snålt, om du inte har planer på M2-diskar.
6st USB är i minsta laget, om du inte har en drös på chassit (men samtidigt är det inte jättesexigt att ha sladdar hängande från fronten).
PS/2, vafan ska man med det till 2019?
2 chassifläktanslutningar...om du inte har någon splitter/controller i chassit skulle jag siktat på fler, för att få lite snurr på luften.

Överlag, jag skulle tittat på ett annat Z370-MB. Men det är jag det, för dig kanske det duger alldeles utmärkt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

@jagkanntmktomdatorer:
Aight. Personligen tycker jag att 4st SATA är snålt, om du inte har planer på M2-diskar.
6st USB är i minsta laget, om du inte har en drös på chassit (men samtidigt är det inte jättesexigt att ha sladdar hängande från fronten).
PS/2, vafan ska man med det till 2019?
2 chassifläktanslutningar...om du inte har någon splitter/controller i chassit skulle jag siktat på fler, för att få lite snurr på luften.

Överlag, jag skulle tittat på ett annat Z370-MB. Men det är jag det, för dig kanske det duger alldeles utmärkt.

Tar nog detta. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

@jagkanntmktomdatorer: Jag skulle rekommendera en i7 9700K istället, den är billigare och över lag bättre än den äldre 8086K. Då behöver du även ett Z390-moderkort. Z370 är också kompatibelt med 9700K, men eftersom det är en äldre styrkrets så krävs oftast en BIOS-uppdatering för att det ska fungera, vilket i sin tur oftast kräver att man har en äldre processor att utföra uppdateringen med.

Permalänk
Skrivet av perost:

@jagkanntmktomdatorer: Jag skulle rekommendera en i7 9700K istället, den är billigare och över lag bättre än den äldre 8086K. Då behöver du även ett Z390-moderkort. Z370 är också kompatibelt med 9700K, men eftersom det är en äldre styrkrets så krävs oftast en BIOS-uppdatering för att det ska fungera, vilket i sin tur oftast kräver att man har en äldre processor att utföra uppdateringen med.

Är lite rädd för att installera cpu kylare dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagkanntmktomdatorer:

Är lite rädd för att installera cpu kylare dock.

Sweclockers har en datorbyggarguide som går igenom hur man gör det, fast exakt hur man gör beror så klart på vilken kylare du väljer. Varken 8086K eller 9700K har en medföljande kylare, så du måste köpa till en kylare oavsett vilken av dem du väljer.

Permalänk
Skrivet av perost:

Sweclockers har en datorbyggarguide som går igenom hur man gör det, fast exakt hur man gör beror så klart på vilken kylare du väljer. Varken 8086K eller 9700K har en medföljande kylare, så du måste köpa till en kylare oavsett vilken av dem du väljer.

Funkar en be quiet! pure rock bra med 9700kan?