Permalänk
Medlem

Bottleneck ?

Tjena folket! Har ett problem som jag haft väldigt länge nu och förstår mig inte på vad problemet är. Spelar mycket Arma 3 och PUBG. Och har alltid försökt ställa in spelen så jag får så mycket FPS som möjligt. Har ett Nvidia 1080strix, 7700k överklockat med XMP profile till 4.8ghz och 16gig ram överklockat till 3000mhz, Asus z270 moderkort.

Nu till frågan. När jag har alla grafikinställningar på högsta så jobbar GPUn 100% och CPUn 30% med ca 80FPS. Vilket säger mig att GPUn bottleneckar CPUn. Sänker jag alla grafikinställningar så jobbar GPUn 70% och CPUn 45% med ca 110FPS. Då ska det ju inte finnas någon bottleneck. För inget jobbar max. Så jag FÖRSTÅR inte varför CPUn aldrig vill komma upp i högre % usage. Har unlimited på fps inställning i spelet. Och jag vet att vissa spel inte kan använda alla kärnor. Men jag manövrera det och alla kärnor/trådar Jobbar lika mycket(45%)
Är det något på moderkortet som inte orkar att driva CPUn eller vad är felet. Tror att i princip alla med en bra dator har detta problemet i tex PUBG eller Arma 3. Finns det något proffs där ute som kan hjälpa mig att förstå???

Permalänk
Avstängd

Spelen här belastar ju ditt grafikkort väldigt hårt. Med inställningarna på högsta så är ju ditt grafikkort flaskhalsen då den inte kan hantera mer. När du då sänker grafikiken så ökar också belastningen på din processor eftersom grafikkortet inte längre är en flaskhals. Tar vi PUBG till exempel så är omkring 45% belastning på processorn helt normalt då de är vad du kan förvänta dig med en 4c/8t i7a. Och den FPS du får ut är också helt i linje med vad dina din dator bör prestera i dessa spel. Så de är absolut inget fel på din dator. De är spelen som inte använder mer resurser av din processor.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Spelen här belastar ju ditt grafikkort väldigt hårt. Med inställningarna på högsta så är ju ditt grafikkort flaskhalsen då den inte kan hantera mer. När du då sänker grafikiken så ökar också belastningen på din processor eftersom grafikkortet inte längre är en flaskhals. Tar vi PUBG till exempel så är omkring 45% belastning på processorn helt normalt då de är vad du kan förvänta dig med en 4c/8t i7a. Och den FPS du får ut är också helt i linje med vad dina din dator bör prestera i dessa spel. Så de är absolut inget fel på din dator. De är spelen som inte använder mer resurser av din processor.

Förstår bara inte hur 45% belastning på CPUn kan vara max? Vad gör dom andra 55% ? Känns så extremt dumt och slöseri på prestanda som inte kan användas.

Skickades från m.sweclockers.com