Prisändringar på bredband - som befintlig kund?

Permalänk

Prisändringar på bredband - som befintlig kund?

Som topic lyder, gäller prisändringar även för befintliga kunder. Om en 10/10 kostar 299 när du tecknar men någon månad senare endast kostar 249. Har man då någon rättighet som kund att kräva samma pris som alla andra får för samma "produkt"?

Endast kostnaden jag undrar över För mig att Tele2 och flera andra mobil operatörer har som så att när dom ändrar priser, får man som kund höra av sig till dom för att dom skall justera just ditt abonnemang för matcha det som gäller för nya kunder utan några problem.

MvH//

Permalänk
Vila i frid

Det är du som lär hålla koll på vad aktuellt pris är för ett abb. För mig t.ex, Bahnhof har sänk sitt pris i omgångar så jag har fått ändra abbet vartefter för att inte betala för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av techdude57:

Som topic lyder, gäller prisändringar även för befintliga kunder. Om en 10/10 kostar 299 när du tecknar men någon månad senare endast kostar 249. Har man då någon rättighet som kund att kräva samma pris som alla andra får för samma "produkt"?

Ingen rättighet, nej. Känner företaget sig snälla så kan de ju sänka priset för dig, men de är inte tvungna att göra det.
Du kan naturligtvis be om att få det nya priset - det värsta som kan hända är att de säger nej.
Vad du dock alltid kan göra, förutsatt att eventuell bindningstid har gått ut, är att byta till det nya, billigare, abonnemanget. Risken är att du åker på ny bindingstid då.

Permalänk

Låter ju märkligt för man betalar ju för samma tjänst? Ett erbjudande är ju en fast produkt eller en annan form av bidningstid eller att tex det är rabatterat pris en månad längre.

Här är det ju den fastna månadskostnaden i själva basutbuds tjänsten som ändrat sig då borde det väl regleras för alla kunder?

Permalänk
Medlem

Kul att tråden kom upp precis nu!
Hade precis detta dilemmat, såg att vår tjänst nästan gått ner 80kr/månad.
Ringde (Bahnhof i detta fall) operatörer som fixade det direkt.
Dock så har dom ingen bindningstid på sina abb så annars hade jag sagt upp det bara.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Med bindningstid förbinder du dig att betala det priset för tjänsten som levereras. Du kan inte kräva en lägre kostnad om det har bundit upp dig. Om du inte har bindningstid bör företaget rimligtvis enkelt kunna ge dig det lägre priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@techdude57: Har du bundit dig? Om du har det så gäller det priset ni har avtalat under den tiden som avtalet gäller. Om du har ett tills vidare pris så kan du kolla om du kan få de nya priset. Kanske kan du få det ny lägre priset. Kanske inte. Då har du valet att vara kvar som kund hos företaget och betala det priset du har nu eller byta leverantör. Svårare än så är det inte.

Permalänk

Såhär står det
BINDNINGS-/AVTALSTID 12 mån , därefter tills vidare
Därefter: 399kr/mån1

Men om man tecknar sig som ny kund just nu får dom tex 299 just nu 12 månader och därefter 349kr/mån för exakt samma paket på bredbandet. Känns något fult att hålla på och ändra själva baskostnaden? Jag menar rabatteringen är ju erbjudandet sedan borde ju alla som har precis samma bredbands paket och hastighet betala samma fasta månadskostnad efteråt när "rea-priset" har utgått.

Permalänk
Medlem

@techdude57: Ofta ändrar dom i villkoren när priset sänks, därför är det inte "samma" paket och vill man ha det nya får man själv höra av sig.
Tror många, om inte alla, isp har samma förfarande när det gäller detta.

Permalänk
Medlem

Det här är en intressant fråga; vad kan sägas vara en skälig ökning av pris och kan man göra något förutom att avsluta tjänsten om det blir för extremt?

Jag står på en lina som egentligen kostar 389 kr/månad, har nu rabatter som tar ner den till 279 men nu ska det ytterligare prishöjas så att det hamnar på 429.
Först var det en 10/10-tjänst för 229 kr/mån, efter en tid (då det fortfarande var bindningstid kvar) tog Telenor bort allt under 100/100 och man blev tvångs-uppgraderad till det - då förhandlade jag till mig det gamla priset då den linan inte behöver vara så snabb.

Nu ska de alltså höja priset på denna tjänst till 429 kronor per månad, alltså 220 kronor mer än jag egentligen gick med på att betala.

Jag fick prata med en totalt lobotomerad supportmotarbetare som började snacka om inflation och prisökningen på chips när jag påpekade att 429 kronor per månad för 100/100 är pinsamt dyrt och att jag gav 229 för 100/100 för 10 år sedan, det fanns iallafall ingenting han kunde göra åt priset och passar det inte kan jag dra åt helvete ungefär.

Är tyvärr rätt säker på att det är Telenor som har fibern i byggnaden så alternativet är ju ComHem som är billigare men inte direkt billigt.
Jag misstänker att det enda jag kan göra är att säga upp tjänsten, men frågar ändå om det lagligt sett finns någonting jag kan göra för att få bättre villkor än så här?

EDIT: Som tur är har Telenor visst börjat erbjuda 10/10-tjänsten igen så jag skrev allt ovan i onödan på sätt och vis; men det skulle ändå vara intressant att veta om en prishöjning på 100 kronor (43%) på 2 år är rimlig?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det här är en intressant fråga; vad kan sägas vara en skälig ökning av pris och kan man göra något förutom att avsluta tjänsten om det blir för extremt?

Så länge de meddelar sina kunder tillräckligt långt i förväg så kan bredbandsbolagen höja priserna på sina tjänster precis hur mycket de vill, och det enda du kan göra om du tycker att det blir för dyrt är att säga upp avtalet.

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Det här är en intressant fråga; vad kan sägas vara en skälig ökning av pris och kan man göra något förutom att avsluta tjänsten om det blir för extremt?

Jag står på en lina som egentligen kostar 389 kr/månad, har nu rabatter som tar ner den till 279 men nu ska det ytterligare prishöjas så att det hamnar på 429.
Först var det en 10/10-tjänst för 229 kr/mån, efter en tid (då det fortfarande var bindningstid kvar) tog Telenor bort allt under 100/100 och man blev tvångs-uppgraderad till det - då förhandlade jag till mig det gamla priset då den linan inte behöver vara så snabb.

Nu ska de alltså höja priset på denna tjänst till 429 kronor per månad, alltså 220 kronor mer än jag egentligen gick med på att betala.

Jag fick prata med en totalt lobotomerad supportmotarbetare som började snacka om inflation och prisökningen på chips när jag påpekade att 429 kronor per månad för 100/100 är pinsamt dyrt och att jag gav 229 för 100/100 för 10 år sedan, det fanns iallafall ingenting han kunde göra åt priset och passar det inte kan jag dra åt helvete ungefär.

Är tyvärr rätt säker på att det är Telenor som har fibern i byggnaden så alternativet är ju ComHem som är billigare men inte direkt billigt.
Jag misstänker att det enda jag kan göra är att säga upp tjänsten, men frågar ändå om det lagligt sett finns någonting jag kan göra för att få bättre villkor än så här?

EDIT: Som tur är har Telenor visst börjat erbjuda 10/10-tjänsten igen så jag skrev allt ovan i onödan på sätt och vis; men det skulle ändå vara intressant att veta om en prishöjning på 100 kronor (43%) på 2 år är rimlig?

Rimligt o rimligt. Kan ett företag ta betalt så gör de oftast det tyvärr. De kanske visste att din bostad inte har några bättre alternativ och därför tyckte sitt pris var rimligt med tanke på konkurransen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Jag fick prata med en totalt lobotomerad supportmotarbetare som började snacka om inflation och prisökningen på chips när jag påpekade att 429 kronor per månad för 100/100 är pinsamt dyrt och att jag gav 229 för 100/100 för 10 år sedan, det fanns iallafall ingenting han kunde göra åt priset och passar det inte kan jag dra åt helvete ungefär.

EDIT: Som tur är har Telenor visst börjat erbjuda 10/10-tjänsten igen så jag skrev allt ovan i onödan på sätt och vis; men det skulle ändå vara intressant att veta om en prishöjning på 100 kronor (43%) på 2 år är rimlig?

Exakt... verkar som dom enda som faktiskt står bakom dessa maffia metoder och höjningar utan någon som helst skälig grund, är precis dom hjärntvättade personer som jobbar på kundtjänst.

Jag sökte kundtjänst exempelvis på Telia för några år sedan och även varit på Telenor. Telenors grundutbildning lärde ut att man skall köra över kunderna och tvinga på dom merförsäljning. Eftersom Telia redan är bäst på täckning inom mobilnät så lärde dom ut på utbildningarna att den som klarar sälja mest får flest klappar på ryggen av cheferna.

Det är väl helt ärligt inte såhär man vill se Sverige när man pratar om att vi är "ledande" inom bredband och dylikt :/ att allting beror på fulspel. Själv har jag varit kund hos Bahnhof i cirka 5 år utan några som helst problem med 100/10 för 289:- tror det blev 329:- sista åren innan jag flyttade in där jag är nu , dvs fast med Comhem's löjligt höga priser.

Det är ju inte direkt någon skillnad på routningen eller pingen mellan leverantörerna men endå höjer dom priserna fram och tillbaka var och varannan månad som om det vore en bergodalbana. Trist att utvecklingen gett oss dessa priser och speciellt för oss som sitter fast i ett comhem hus och tvingas köra Comhem eftersom Telenor är så dyra.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Emtek:

Ringde (Bahnhof i detta fall) operatörer som fixade det direkt.

Kul att det gamla analoga sättet funkar bra med Bahnhof. Själv gjorde jag det på det superduper-topp-moderna sättet genom att i början av förra veckan skicka epost och få ett automatsvar "ditt ärende behandlas" - är nu inne på elfte (11) dagen, inget svar.

Permalänk
Skrivet av techdude57:

Såhär står det
BINDNINGS-/AVTALSTID 12 mån , därefter tills vidare
Därefter: 399kr/mån1

Men om man tecknar sig som ny kund just nu får dom tex 299 just nu 12 månader och därefter 349kr/mån för exakt samma paket på bredbandet. Känns något fult att hålla på och ändra själva baskostnaden? Jag menar rabatteringen är ju erbjudandet sedan borde ju alla som har precis samma bredbands paket och hastighet betala samma fasta månadskostnad efteråt när "rea-priset" har utgått.

Och du hade av princip tyckt samma sak om det andra erbjudandet var 299/mån och därefter 449 kr/mån? Alltså att även du borde få betala 449 istället för 399 som det första erbjudandet var?

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Skrivet av Andreas Epradius:

Och du hade av princip tyckt samma sak om det andra erbjudandet var 299/mån och därefter 449 kr/mån? Alltså att även du borde få betala 449 istället för 399 som det första erbjudandet var?

Fast det är ju inte riktigt samma sak? Nu är det ju ganska obvious att det enda ComHem sysslar med är maffia metoder.

1. Tvingar sig på fastigheterna med sin skit och låter folk inte välja leverantör i slutändan.
2. Ena dagen 6månader "rabatt" med slutpris 399:-/mån. Och för nya kunder veckan därefter 12 månader rabatt slutpris 349:-

Såhär håller verkligen inte andra mer seriösa på? Visst dom kör olika månader men i slutändan är det samma pris. Och skulle man nu som kund upptäcka dessa pris skillnader i basutbudet för exakt samma hastighet ja då ändrar dom det så alla betalar lika. Dom får gärna köra rabatt-priser hur dom vill. Men bas tjänsten är ju densamma för alla oavsett när man tecknar abonnemanget.

Att dom nu ändrat bindningstiden från 12 månader till 24 månader medan dom sänkt abonnemangen är ju också något som inte någon ärlig människa borde stå bakom. Jag menar vad finns det att välja på? Comhems skitna priser eller Telenors 200 abonnemang för 399kr. Finns ju inget mellan alternativ för folk som bor i låt säga en 1:a och kanske studerar och arbetar extra och bara behöver 30-40mbit uppkoppling för <249kr i månaden? Telenor har ju dessutom 0 månaders bindningstid men istället kör dom

Bredband 200

Bra val när hela familjen är uppkopplad samtidigt

Snabbast för Netflix!
Just nu: Lägre pris under 6 månader för nya kunder
Ned- och uppladdningshastighet 120–200 Mbit/s
Slipp bindningstid och startavgift

249 kr/mån i 6 månader.
Därefter 399 kr/mån.
Ingen bindningstid, Uppsägningstid: 1 månad

Så det hamnar ju i slutändan på antingen pest eller kolera. VÄLJ aldrig ett hus med ComHem /over and out

Permalänk
Medlem

Jag bruka alltid kontakta bolaget be om det nya priset, och då bruka de se till fixa det till näst kommande fakturor att man får det nya priset, eventuellt att du säger upp det och starta det igen från uppsägningsdatumet igen, för de flesta har ändå ingen startavgifter och bara 1 månads uppsägning.

Så mina bolag jag har haft som Bredband2, Banhof, Arkaden, och många andra bolag har gått med på ge mig det nya priset, men har jag påbörjad en månad redan när jag upptäcker priset får jag sitta med det priset till näst kommande månad.

Bolagen är väldigt måna upp höja priset när de höjer priset för samtliga kunder, men de är självkontroll de gäller när priset går neråt.

Permalänk

Här finns det ju iallafall en grundtanke med stegen som ComHem och Telenor verkar sakna totalt. Där folk kan välja ganska fritt vilken typ utav anslutning man vill ha och hur mycket det kommer att kosta dig. Dom kanske inte är lika generösa med rabatten men i slutändan blir det endå billigare för kunden.

Ska man seriöst behöva betala 399kr/månad för en uppkoppling som bara 1-2 personer använder? Och som inte ger vidare bra kundtjänst alls jämfört med andra aktörer på marknaden. Visst man får "låna" deras skräp router men vad mer, knappast så att supporten är vidare bra. Synd bara att ingen av dessa företag verkar läsa kunders recensioner eller "dåligt rykte" trådar på diverse forum för dom borde verkligen behöva ett uppvaknande från sin maffia era.

Permalänk
Medlem
Skrivet av techdude57:

Som topic lyder, gäller prisändringar även för befintliga kunder. Om en 10/10 kostar 299 när du tecknar men någon månad senare endast kostar 249. Har man då någon rättighet som kund att kräva samma pris som alla andra får för samma "produkt"?

Endast kostnaden jag undrar över För mig att Tele2 och flera andra mobil operatörer har som så att när dom ändrar priser, får man som kund höra av sig till dom för att dom skall justera just ditt abonnemang för matcha det som gäller för nya kunder utan några problem.

MvH//

villkoren står i ditt avtal. Men: Vanligtvis inte, du har ju förbundit dig i ett avtal att betala en viss summa ett antal månader (om du har ett avtal med bindningstid). Sen att nya kunder får ett annat pris hör egentligen inte saken till. Precis som om du skulle köpa en TV i butik för 15000kr sen en månad senare har de sänkt priset till 10000kr. Finns inget som säger att du är garanterad att få det lägre priset. Viss kan internetleverantören/butiken vara snälla (och ibland skriva in i sina avtalsvillkor/köpvillkor prisgaranti) men det är ingen absolut rättighet

Vad hade hänt om priset istället hade ökat?

Säg att priset hade gått upp till 349kr istället - hade du förväntat dig att få betala det högre priset? TV hade ökat till 17000kr istället. Tror du butiken skulle ringa och be om ytterligare cash? Nej, så klart inte. Man betalar vad man kommer överrens att man betalar, allt annat är good-will.

Ring och fråga. Internetleverantörer är måna om att ha kvar sina kunder. Kan tänka mig att om du binder om ditt avtal till en längre tid så kanske du får det nya priset, men eftersom det är så pass nytt så kan inget lovas

Permalänk
Skrivet av Cirap:

villkoren står i ditt avtal. Men: Vanligtvis inte, du har ju förbundit dig i ett avtal att betala en viss summa ett antal månader. Sen att nya kunder får ett annat pris hör egentligen inte saken till. Precis som om du skulle köpa en TV i butik för 15000kr sen en månad senare har de sänkt priset till 10000kr. Finns inget som säger att du är garanterad att få det lägre priset. Viss kan internetleverantören/butiken vara snälla (och ibland skriva in i sina avtalsvillkor/köpvillkor prisgaranti) men det är ingen absolut rättighet

Vad hade hänt om priset istället hade ökat?

Priset hade gått upp till 349kr istället - hade du förväntat dig att få betala det högre priset? TV hade ökat till 17000kr istället. Tror du butiken skulle ringa och be om ytterliggare cash? Nej, så klart inte. Man betalar vad man kommer överrens att man betalar, allt annat är good-will

Kommer det en ny Modell av TV så klart den är dyrare än sin föregångare. Här pratar vi ju om en fast tjänst som hela tiden byter kostnader fram och tillbaka snabbare än jag byter underkallingar?? Ungefär såhär håller ComHem och Telenor på från månad till månad. Och det tycker alla verkar jättebra som inte har provat en riktig leverantör. Tråkigt nog är vissa "fast" med dessa två då många bostäder idag förbinder sig med fasta avtal med dessa.

(hittepå exempel men samma princip dom kör.)
Månad 1: 100/10 239:-/mån 6månader: därefter 349:-
Månad 2: 50/10 189:-/mån 12månader: därefter 399:-
Månad 3: 200/10 199:-/månad 6månader: därefter 389:-
Månad 4: 150/10 149:-/månad 24månader: därefter 399:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av techdude57:

Kommer det en ny Modell av TV så klart den är dyrare än sin föregångare. Här pratar vi ju om en fast tjänst som hela tiden byter kostnader fram och tillbaka snabbare än jag byter underkallingar?? Ungefär såhär håller ComHem och Telenor på från månad till månad. Och det tycker alla verkar jättebra som inte har provat en riktig leverantör. Tråkigt nog är vissa "fast" med dessa två då många bostäder idag förbinder sig med fasta avtal med dessa.

(hittepå exempel men samma princip dom kör.)
Månad 1: 100/10 239:-/mån 6månader: därefter 349:-
Månad 2: 50/10 189:-/mån 12månader: därefter 399:-
Månad 3: 200/10 199:-/månad 6månader: därefter 389:-
Månad 4: 150/10 149:-/månad 24månader: därefter 399:-

Jag tycker inte att detta är ett stort problem. Du ingår ett avtal om att företaget levererar en tjänst för en viss summa varje månad. Du är då bunden till avtalet den tid ni kommer överens om. Bind endast upp dig om du går med på villkoren, annars kan du tex köra utan bindningstid. Den tjänst som du binder upp dig på kan bli både billigare, och dyrare, för nya kunder. För dig är det enligt avtalet ni har tecknat.

Vill du även betala mer om priset går upp när du redan är uppbunden? Skulle inte tro det

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråd istället för att starta en ny.

Om man ej har bindningstid på sitt bredband, så måste man alltså kontakta företaget då och då för att få det nya priset, om det nu är billigare? Det är alltså inget som dras av automatiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zycore90:

Bumpar denna tråd istället för att starta en ny.

Om man ej har bindningstid på sitt bredband, så måste man alltså kontakta företaget då och då för att få det nya priset, om det nu är billigare? Det är alltså inget som dras av automatiskt?

Det verkar så, ja. Jag skapade en tråd om detta förut och blev i stort sett idiotförklarad när jag tyckte att det var rimligt att även prissänkningar skulle ske per automatik när prishöjningar gör det. Jag har varit med om automatisk prissänkning då Tele2 uppdaterade sina priser och man automatiskt fick ta del av sänkningen men bortsett från det har jag nog aldrig stött på det.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zycore90:

Bumpar denna tråd istället för att starta en ny.

Om man ej har bindningstid på sitt bredband, så måste man alltså kontakta företaget då och då för att få det nya priset, om det nu är billigare? Det är alltså inget som dras av automatiskt?

Har varit tvungen att två gånger kontakta Bahnhof för prissänkning, har tom en gång erhållet det retroaktivt utan krångel. Men störigt att man måste själv hålla koll. (Har linan genom Mkb)

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Zycore90:

Bumpar denna tråd istället för att starta en ny.

Om man ej har bindningstid på sitt bredband, så måste man alltså kontakta företaget då och då för att få det nya priset, om det nu är billigare? Det är alltså inget som dras av automatiskt?

Generellt sätt, ja. Som jag har hört är där en massa juridik inblandat fast jag köper inte det fullt ut. Man har ju sett trådar om ”tvingade prishöjningar” så det är nog rent ekonomiskt tänkande som sätter stopp.

Skrivet av ågren:

Det verkar så, ja. Jag skapade en tråd om detta förut och blev i stort sett idiotförklarad när jag tyckte att det var rimligt att även prissänkningar skulle ske per automatik när prishöjningar gör det. Jag har varit med om automatisk prissänkning då Tele2 uppdaterade sina priser och man automatiskt fick ta del av sänkningen men bortsett från det har jag nog aldrig stött på det.

Jag tycker det borde vara en grym PR-maskin att göra så! Om det krävs en acceptans från kund är det ju bara att skicka ut info om det och be kund återkomma

Skrivet av M_X_E_Q:

Har varit tvungen att två gånger kontakta Bahnhof för prissänkning, har tom en gång erhållet det retroaktivt utan krångel. Men störigt att man måste själv hålla koll. (Har linan genom Mkb)

Där sköter man det relativt snyggt, men det borde vara enklare att köra någon sorts automatik på det(?) 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord