Permalänk

Vad är det för fel på min fläkt?

Jag har en Compaq Presario som är nästan 1 år gammal. Ibland när den står på, utan att man anväder den, så börjar den nedre fläkten att surra ungeför som om den ville flyga iväg. Det börjar lite och sen ökad det och efter en stund så trappas det ned och blir tyst igen. Om man har den på länge och använder den så börjar den låta hela tiden efter några timmar, då kan man starta om den och så blir det tyst ett tag iaf.

Kan det vara så att den är utsliten redan, eller vad är fel?
Kan inte minnas att den lät så här i höstas t ex.

Visa signatur

Avatar: picture of Gurka.

Permalänk
Medlem

Re: Vad är det för fel på min fläkt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av supergirly
Jag har en Compaq Presario som är nästan 1 år gammal. Ibland när den står på, utan att man anväder den, så börjar den nedre fläkten att surra ungeför som om den ville flyga iväg. Det börjar lite och sen ökad det och efter en stund så trappas det ned och blir tyst igen. Om man har den på länge och använder den så börjar den låta hela tiden efter några timmar, då kan man starta om den och så blir det tyst ett tag iaf.

Kan det vara så att den är utsliten redan, eller vad är fel?
Kan inte minnas att den lät så här i höstas t ex.

I höstat var det nog inte lika varmt

Den varvar nog upp för att någons (PSU/CPU/Chassi) temperatur är lite hög.

Sen när den flyttat bort värmen med fläkten kör den lite långsammare igen.

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk

Re: Re: Vad är det för fel på min fläkt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av phreak
I höstat var det nog inte lika varmt

Den varvar nog upp för att någons (PSU/CPU/Chassi) temperatur är lite hög.

Sen när den flyttat bort värmen med fläkten kör den lite långsammare igen.

Jo men den har ju hållit på så här ett par månader nu och ljudet överröstar ju tom musiken jag spelar.

Visa signatur

Avatar: picture of Gurka.

Permalänk
Medlem

OJOJOJ där snackar vi höga Decibeltal alltså...damn
motherboard monitor kanske? kolla din temp på processorn

Permalänk
Medlem

Börjar den låta illa helt slumpmässigt eller drar fläkten på när du belastar datorn ? Om ljudet kommer lite när som helst skulle jag gissa på att fläkten redan är utsliten/på väg att slitas ut. Så då finns det väl 3 alternativ.
Skicka in datorn på lagning, köp en ny fläkt och byt själv eller olja fläkten som redan sitter där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrko
Börjar den låta illa helt slumpmässigt eller drar fläkten på när du belastar datorn ? Om ljudet kommer lite när som helst skulle jag gissa på att fläkten redan är utsliten/på väg att slitas ut. Så då finns det väl 3 alternativ.
Skicka in datorn på lagning, köp en ny fläkt och byt själv eller olja fläkten som redan sitter där.

Ibland bara börjar den helt utan anledning och när jag belastar den så slutar den inte fören jag stänger av.

Kan tillägga att det är en hyrdator från landstinget.

Hatar när det ska hålla på och krångla sådär, kan det inte bara funka och sen är det bra?

Visa signatur

Avatar: picture of Gurka.

Permalänk
Medlem

öppna lådan o kolla!

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk

fläkten är antagligen utslite tror jag. min chipsetfläkt surrade som fan tills jag bytte den.

Permalänk
Medlem

My PSU-fan sounds like: "WRRRRÄÄÄÄN".

Jag har öppnat och kollat, men det syns inte ett spår.

Men nu följer det med ett nätagg till chassit jag har köpt, så jag bryr mig inte om att kolla vidare.

Permalänk
Medlem

På en del nya Compaq sitter det en orb liknande CPU fläkt som har en förmåga att samla på sig duktigt med damm. Kolla så att den inte dammat igen för då blir processorns varm och chassifläktarna sätter igång för fullt.

Visa signatur

Modermodemet, själva hjärtat i hårddisken. | Kolla profil om ni vill se vad jag har för dator.

Permalänk
Medlem

man kan lätt fixa problemen om man tar bort plastlappen på fläkten. sen gummi ploppen tar i lite olja sätter på gummli ploppen.

så blir det tyst igen.
jag fick reaplan på 2 fläktar både i nätagg och cpu.
fick smörja.
har funkat bra nu i 5 månader.
så det behöver inte vara att dom är utslitna.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...